habana.no :: Cuba Forum
May 22, 2012, 11:38:27 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Over 2000 cuba relaterte innlegg !

Home   Help Search Login Register  
Pages: 1 [2]
  Print  
Author Topic: Utelivet I Cuba  (Read 2860 times)
Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #10 on: November 10, 2006, 03:10:15 PM »

Det chrismis skriver om er fordommer som han selv har og som reflekteres i svaret han gir.
Nå må gi deg :angry:

Når du har jobbet direkte med utlendinger i flere år, som jeg gjorde på UDI.
Hadde "ikkehvite" venner når jeg bodde i USA et par år, og flere svarte venner og familie medlemmer Cuba.
Og det at jeg nå bor et sted, hvor det er flere utlendinger enn Nordmenn.
Og at en av mine bestekamerater gjenom mange år, ikke var norsk

Så blir det helt høl i hode å kalle meg rasist eller at jeg har fordommer .

Men for meg er en spade en spade, og det forteller jeg gjerne , og kan gått si at det finnes kulturforskjeller.
og jeg skal heller ikke legge skjul på at det er lettere å bo i Norge, med en hvit Cubaner med spanske avstamning, enn en svart cubaner.
Særlig når jeg hadde to unge gutter boende oss meg, annen hver helg.
Truffet mange tyskere med svarte kjærester, som har sagt at det ville være håpløst og nesten umulig å ta med dem til Tyskland, med den rasismen som foregår der.

For hundre gang, må jeg si at man ikke skal ta alle over en kam, men erfaringsmessig med all den tid jeg har vært på Cuba, så stoler jeg i hovedsak mere på hvite enn svarte, selv om jeg har kommet ut for svarte persoenr som har vært engler, og hvite som har vært djevler.

Men, da er rart at ikke Lonely Planet er anmeldt for rasisme, siden det er dem som kom denne informasjonen, får poste dette avsnittet engang til:

"Tro det eller ei, så står det om dette i den andre utgaven av lonely Plantet Cuba, ikke den nyeste eller den neste utgaven som kommer ut nærmere jul.
2. edition side 71 -72
De fleste hvite cubanere blir sponset av familie i USA.
Mulatter og negre har færre familie i USA, som kan sponse dem, og derfor blir flere av dem jiniteras, for å få ekstra penger til å overleve."

Og derfor tror jeg personelig at de høyere representert i kriminalitet også.
Jeg mener også at de fleste som jobber illigal i turistbransjen mot utlendinger, for å lure litt penger fra dem er hvite.
Samme med de som er involderte i svartebørs handel."

ABC
Full Member

View Profile
« Reply #11 on: December 12, 2006, 12:28:01 AM »

Hei, Cristal. Nei, jeg er ikke en av dem som hele tiden skal ødelegge alt med å komme med usaklige anklager om rasisme. Jeg er en av dem som synes det er rasistisk å si "jo mørkere de er, jo mørkere er deres sjel".

Jeg vet ikke hva du mener med "relativt sett", men mørkere cubanere er ikke mer overrepresentert blant jineteros enn lysere cubanere. Som jeg sier, men som tydeligvis gikk deg hus forbi, så har de fleste cubanere en viss grad av afrikansk opprinnelse. Og i forhold til dette er de ikke overrepresentert blant jineteros.

Og Chrismic, dette burde du også få med deg. Når man utgjør flertallet av befolkningen, så utgjør man også flertallet i de fleste statistikker. Jeg er helt enig med michi når det gjelder overrepresentasjon i forhold til hudfarge ("der hvite er overrepresentert er det også flere hvite som selger eplet sitt enn sorte").

Forøvrig er jeg enig i et par av de andre tingene dere sier. Det er et faktum at det er mer fattigdom i øst, flere lyse turister er interessert i mørkere jenter, og færre svarte cubanere har (kjent) familie i utlandet.

At svarte kulturmessig er mer frampå og pågående er en annen stereotypi jeg ikke er enig i, og det er overhodet ingen forskjell mellom lyse og mørke cubanere når det gjelder dette.

Som michi er inne på, har dette å gjøre med å få bekreftet fordommer. Det er litt som myten om afrikansk rytmesans. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt folk lovprise rytmesansen til afrikanere som ikke har rytmesans eller kan danse for fem øre. Bare fordi noen har bestemt seg på forhånd, så de oppfatter det annerledes. Og hvis afrikaneren faktisk kan danse, så får man også bekreftet det man trodde på forhånd.

Jeg tror Cristal og Chrismic bare er unødvendig fokusert på hudfarge i utgangspunktet, og det farger måten de oppfatter ting på.

Cristal
Jr. Member
**

View Profile
« Reply #12 on: December 12, 2006, 01:45:35 AM »

Hei, Cristal. Nei, jeg er ikke en av dem som hele tiden skal ødelegge alt med å komme med usaklige anklager om rasisme. Jeg er en av dem som synes det er rasistisk å si "jo mørkere de er, jo mørkere er deres sjel".

Jeg vet ikke hva du mener med "relativt sett", men mørkere cubanere er ikke mer overrepresentert blant jineteros enn lysere cubanere. Som jeg sier, men som tydeligvis gikk deg hus forbi, så har de fleste cubanere en viss grad av afrikansk opprinnelse. Og i forhold til dette er de ikke overrepresentert blant jineteros.

Og Chrismic, dette burde du også få med deg. Når man utgjør flertallet av befolkningen, så utgjør man også flertallet i de fleste statistikker. Jeg er helt enig med michi når det gjelder overrepresentasjon i forhold til hudfarge ("der hvite er overrepresentert er det også flere hvite som selger eplet sitt enn sorte").

Forøvrig er jeg enig i et par av de andre tingene dere sier. Det er et faktum at det er mer fattigdom i øst, flere lyse turister er interessert i mørkere jenter, og færre svarte cubanere har (kjent) familie i utlandet.

At svarte kulturmessig er mer frampå og pågående er en annen stereotypi jeg ikke er enig i, og det er overhodet ingen forskjell mellom lyse og mørke cubanere når det gjelder dette.

Som michi er inne på, har dette å gjøre med å få bekreftet fordommer. Det er litt som myten om afrikansk rytmesans. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt folk lovprise rytmesansen til afrikanere som ikke har rytmesans eller kan danse for fem øre. Bare fordi noen har bestemt seg på forhånd, så de oppfatter det annerledes. Og hvis afrikaneren faktisk kan danse, så får man også bekreftet det man trodde på forhånd.

Jeg tror Cristal og Chrismic bare er unødvendig fokusert på hudfarge i utgangspunktet, og det farger måten de oppfatter ting på.
Hva skal man svare til en som møter alle påstander med "generalisering", "fordomsfullhet", og antydninger om rasisme.

Håpløst ABC, du bør holde deg borte fra forumet om du skal komme med slike grunnløse karakteristikker av dine meddebattanter.
ABC
Full Member

View Profile
« Reply #13 on: December 13, 2006, 12:36:24 AM »

Påstandene mine er ikke grunnløse, jeg har like godt belegg for dem som du har for dine. Men hvis du mener at jeg skal holde meg borte fra forumet, så gjør jeg det. Det er jo tross alt du som bestemmer.
michi
Full Member

View Profile WWW
« Reply #14 on: December 13, 2006, 10:18:36 AM »

Påstandene mine er ikke grunnløse, jeg har like godt belegg for dem som du har for dine. Men hvis du mener at jeg skal holde meg borte fra forumet, så gjør jeg det. Det er jo tross alt du som bestemmer.
og så dro de fram seksløperne og fyrte løs....

Det er ingen grunn til å gå med bøyd nakke i dette forumet. Det er lov å komme med påstander hvis man har belegg for det. Ellers bør man kansje være forsiktige med å komme med personlige karakterestikker.

En lite snodighet fra i går. Jeg var å trente på elixia da en av instruktørene kom bort til meg og spurte meg direkte om hvorfor jeg prøvde å sjekke om dama hans, mens ho trente:=)

Det jeg hadde gjort var kun å være hyggelig og hjelpfull, aldri noen hentydninger om at jeg ville treffe henne eller få mobilnummer eller lignende.. he he....

Så vi får prøve å ta dette med godt humør og tenke at vi alle sitter i et bitte lite skall uten forutsetninger til å "dømme" andre. Det vet vi alle, vi er jo ikke barn lenger.

lett å ta feil gitt....

Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #15 on: December 14, 2006, 07:19:35 AM »

Selv om ABC er uenig i så og si alt jeg skriver, til og med hvordan jeg skriver.
Så har sin rett til å si hva han mener, selv om noen av oss er fullstendig uenig med han, og tror han snakker om et annet land enn Cuba, siden vi ikke kjenner oss igjen i hans beskrivelser av Cuba.

Michi har et godt poeng angående dans og den afrikanske kultur.

Michi, har du blitt en Cubaner  B)
Siden jeg tror bare Cubanske jiniteros kunne være så frekke å prøve å sjekke opp dama til helsestudio instruktøren mens han var der... Tongue

Men, det høres litt merkelig ut at du som vanlig medlem, må hjelpe et annet medlem, som til og med er sammen med han som er ansatt for å hjelpe medlemmer i et helsestudio,

Salsadanser, DJ, helsestudio, osv..., prototypen på en kjekk norsk mann :lol: , Hva blir det neste Huh
Blir så misunnelig :rolleyes:

michi
Full Member

View Profile WWW
« Reply #16 on: December 14, 2006, 01:28:24 PM »

Michi, har du blitt en Cubaner  B)
Siden jeg tror bare Cubanske jiniteros kunne være så frekke å prøve å sjekke opp dama til helsestudio instruktøren mens han var der... Tongue

Men, det høres litt merkelig ut at du som vanlig medlem, må hjelpe et annet medlem, som til og med er sammen med han som er ansatt for å hjelpe medlemmer i et helsestudio,

Salsadanser, DJ, helsestudio, osv..., prototypen på en kjekk norsk mann :lol: , Hva blir det neste Huh
Blir så misunnelig :rolleyes:
hehehe.... det var da en artig vinkling på saken gitt.

Tar dette som et kompliment, syns selv kubanere er flotte mennesker:=)

Enden på visa er at jeg blei nødt til å "sladre" til ledelsen på elixia, fordi jeg mener man tråkker over en grense når man som representant for elixia, blander inn private forhold mens man er på jobb og på selve jobben.

Hadde instruktøren gjort dette på fritiden og ikke på arbeidsplassen, var det jo greit... Men vi har noe som heter etikk og den ble brutt .

Men jeg ba innstendig om at instruktøren ikke fikk reprimande, kun en liten gjennomgang i forhold til oppførsel på jobb:=)

Pages: 1 [2]
  Print  

Jump to: