Det chrismis skriver om er fordommer som han selv har og som reflekteres i svaret han gir.
Nå må gi deg :angry:
Når du har jobbet direkte med utlendinger i flere år, som jeg gjorde på UDI.
Hadde "ikkehvite" venner når jeg bodde i USA et par år, og flere svarte venner og familie medlemmer Cuba.
Og det at jeg nå bor et sted, hvor det er flere utlendinger enn Nordmenn.
Og at en av mine bestekamerater gjenom mange år, ikke var norsk
Så blir det helt høl i hode å kalle meg rasist eller at jeg har fordommer .
Men for meg er en spade en spade, og det forteller jeg gjerne , og kan gått si at det finnes kulturforskjeller.
og jeg skal heller ikke legge skjul på at det er lettere å bo i Norge, med en hvit Cubaner med spanske avstamning, enn en svart cubaner.
Særlig når jeg hadde to unge gutter boende oss meg, annen hver helg.
Truffet mange tyskere med svarte kjærester, som har sagt at det ville være håpløst og nesten umulig å ta med dem til Tyskland, med den rasismen som foregår der.
For hundre gang, må jeg si at man ikke skal ta alle over en kam, men erfaringsmessig med all den tid jeg har vært på Cuba, så stoler jeg i hovedsak mere på hvite enn svarte, selv om jeg har kommet ut for svarte persoenr som har vært engler, og hvite som har vært djevler.
Men, da er rart at ikke Lonely Planet er anmeldt for rasisme, siden det er dem som kom denne informasjonen, får poste dette avsnittet engang til:
"Tro det eller ei, så står det om dette i den andre utgaven av lonely Plantet Cuba, ikke den nyeste eller den neste utgaven som kommer ut nærmere jul.
2. edition side 71 -72
De fleste hvite cubanere blir sponset av familie i USA.
Mulatter og negre har færre familie i USA, som kan sponse dem, og derfor blir flere av dem jiniteras, for å få ekstra penger til å overleve."
Og derfor tror jeg personelig at de høyere representert i kriminalitet også.
Jeg mener også at de fleste som jobber illigal i turistbransjen mot utlendinger, for å lure litt penger fra dem er hvite.
Samme med de som er involderte i svartebørs handel."