habana.no :: Cuba Forum
May 22, 2012, 11:34:38 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Over 2000 cuba relaterte innlegg !

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1] 2
  Print  
Author Topic: Utelivet I Cuba  (Read 2860 times)
michi
Full Member

View Profile WWW
« on: July 11, 2006, 12:46:14 PM »

Jeg kom akkurat hjem fra Cuba, og utelivet er heller dårlig for tiden. Det kan også komme av at jeg reiste på et ugunstig tidspunkt, da høysesongen på cuba er påske, juli\august og desember. Det var labert på matinene og mange kanselleringer på kveldene. Det ser ut til at kubanere har fått dårligere råd. Det var iallefall det de fortalte meg. Dørene stenger alt fra kl 0230 - 0600 alt etter hvor man går. Det finns omtrent ikke prostitusjon lenger ( flott ) Men samtidig er baksiden at endel er redde for politiet. Det kan hende de har en grunn til det. Men jeg gikk med mine venner og hadde aldri problemer med politiet.
Jeg kan anbefale " la maison " i miramar som er modell huset i habana. Det er et flott sted hvor du kan drikke og spise og se på flotte show for 10 cuc. De har også diverse øl av god kvalitet. Prisene ligger på et medium nivå. En øl ca 15 kr, en habana club 7 år drink på ca kr 20. Det er et flott sted å begynne kvelden på.
Spiste også på " el aljibe" som er en kreolsk restaurant i miramar rett bortenfor " la maison" men er skuffet over sur betjening og at kvaliteten på maten er dårligere. Vissen salat samt betjening trekker kraftig ned, samtidig som om prisnivået er meget høyt. Malecon ( strandpromenaden) er fullt av homofile og transvetitter på kveldstid. Damene er totalt fraværende. Politiet har trakassert kvinnene slik at de holder seg borte, men samtiidig er det mye bedre at disse elementene homifile og transvetitter kan gjøra som de vil.
ABC
Full Member

View Profile
« Reply #1 on: July 14, 2006, 08:36:54 AM »

La Maison er bra. Hvis du først er der, kan du ta en tur rundt hjørnet også (husker ikke hva stedet heter). Til høyre når du står utenfor inngangen til La Maison, rundt hjørnet til venstre, inn en port og opp en trapp. Stedet ser ganske crappy ut, men har ganske bra musikalsk underholdning.  
Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #2 on: July 20, 2006, 04:45:14 AM »

Jeg kom akkurat hjem fra Cuba, og utelivet er heller dårlig for tiden. Det kan også komme av at jeg reiste på et ugunstig tidspunkt, da høysesongen på cuba er påske, juli\august og desember. Det var labert på matinene og mange kanselleringer på kveldene. Det ser ut til at kubanere har fått dårligere råd. Det var iallefall det de fortalte meg. Dørene stenger alt fra kl 0230 - 0600 alt etter hvor man går. Det finns omtrent ikke prostitusjon lenger ( flott ) Men samtidig er baksiden at endel er redde for politiet. Det kan hende de har en grunn til det. Men jeg gikk med mine venner og hadde aldri problemer med politiet.
Jeg kan anbefale " la maison " i miramar som er modell huset i habana. Det er et flott sted hvor du kan drikke og spise og se på flotte show for 10 cuc. De har også diverse øl av god kvalitet. Prisene ligger på et medium nivå. En øl ca 15 kr, en habana club 7 år drink på ca kr 20. Det er et flott sted å begynne kvelden på.
Spiste også på " el aljibe" som er en kreolsk restaurant i miramar rett bortenfor " la maison" men er skuffet over sur betjening og at kvaliteten på maten er dårligere. Vissen salat samt betjening trekker kraftig ned, samtidig som om prisnivået er meget høyt. Malecon ( strandpromenaden) er fullt av homofile og transvetitter på kveldstid. Damene er totalt fraværende. Politiet har trakassert kvinnene slik at de holder seg borte, men samtiidig er det mye bedre at disse elementene homifile og transvetitter kan gjøra som de vil.
El Alibjibe
Har blitt rekommandert av flere Cuba reisende, og skal være litt berømt for sin spesielle kyllingrett, som jeg i farten ikke husker navnet på.
Muligen du kom på en dårlig dag

Jeg er så kjedelig at jeg spiser for det meste på min billige og gode kina restaurang i en tverrgate til China barrio i Havanna.
Socidad China- meget god og billig skalldyrmat, nam nam...

Har hatt planer om å sjekke ut La Maison.
Men , jeg reagere litt på prisforskjellen på en øl og havanna 7 år Rum, men la det ligge.

For ti år siden var jeg på denne arabiske restaurangen og da hadde de mavedanse, var litt flaut når hun skulle sette seg på fanget mitt :wub:
Kunne tenke meg å prøve Kebaben deres.

Cuba forandrer seg mye, tøffere å tøffere å omgåes turister eller være bondefangere, fiksere, selgere av alt mulig rart, inkludert banansigarer.
Og selvfølgelig jiniteras businessen.

Jeg kom til Cuba første gang i 1996, og da var det mange Cubanske jenter som hadde reist fra sin province for å tjene til livets opphold som jiniteras.
Det var mange av dem i Villa Panamericano, men så det mindre og mindre av dem, og tror det var i år 2000, hvor politiet kom i busser til Villa Panamericano og puttet alle jenter som ikke hadde tilknyttning til Villa P.. inn i bussen og sendte dem hjem eller i fengsel.
Selv de som bor i Havanna sentrum, får beskjed om å reise tilbake , hvis de blir stoppet i Villa P.., etter opprydningen i år 2000.

Cuba kan aldri bli som "Vill West " perioden fra 1993 til 1997, fra da charter reise byråene begynte med sine reiser i Cuba, og du på den lille lokale Rapidoen  i Santa Lucia kunne velge mellom 100 -150 jenter, (har truffet reisende til Cuba, som bekrefter dette) til det ble ulovlig å leie private leiligheter og de første Casa particularene fikk sine god gjennelser.

Det er flere og flere jenter som i dag ikke er villig til å ta risken på å bli en jinitera, to eller tre advarsler så er det enten fengsel eller husarrest.

De populære turist stedene, som f.eks Gamle Havanna, som før i tiden var oversvømt av jiniteras, finner du i dag nesten ingen.
Pågrunn av at de stedene i dag patrulleres av mange politifolkmed og uten uniform, fordi at den vanlige turist skal slippe å bli utsatt for deres påtrykk i disse populære turiststedene.

Så det var det ?
Bare å glemme å finne seg en cubansk kjæreste ?

Nei, nei...
Ble det mindre narkomaner og mindre narkotika i Oslo, når man flyttet det synelige narkomiljøet fra Plata i Oslo, til de nærliggende sidegatene ?

Den veldig hardcore jiniterasen med sin øyenfallende sexy klesdrakt og bedene øyne, som var på de populære utestedene eller like utenfor, de er nok på vei ut eller raskt inn i fengsel.
For de signalene de gir turistene, blir også oppfattet av et politi, som har fått mye erfaring i å lese hvem som er en jinitera eller ikke.
(et lite råd, får du deg en Cubansk kjæreste, vennligst be henne kle seg litt mindre sexy, når dere går ut, selv om det vil minske din kåthet, men gi større sjanse for at du kan sove sammen med henne om natten og hun slipper å tilbringe natten på en politi stasjon.)

Nå er det mere av "deltids jiniteraen" eller " den som benytter seg av sjansen, hvis den skulle dukke opp jiniteraen"
Og de treffer du i mindre grad på populære turiststeder, mere på lokale barer, diskoer, nabolag, eller i bakgatene.
De kan være litt mindre pågående og ikke ha så veldig sexy klær.
Og kan være litt mere kjølige eller mindre synlige kjærester, når du er i gatene med dem, men når de kommer hjem til deg, så stiger temperaturen og kjærlighetsfaktoren til tropevarme.

De fleste cubanske jenter vil benytte seg av anledningen til å få litt ekstra cash og moro, hvis de føler at utlendingen vil ha dem.
Moral nivået er ikke så høyt i Cuba og jinitera businessen blir ikke sett ned på så mye, alle skjønner at man må gjøre diverse ting for å overleve i Cuba.

Når jeg bodde lenge i Camaguey nå sist, så jeg mange flotte og pene jenter i bakgatene eller i nabolaget, men de var nesten alderi på den lokale puben eller andre likende steder, tror at fleste parten av disse "bakgårds damene" kunne vært interresert hvis du la deg litt i selene og presset litt på eller ga klare signaler uten å gå over streken.
(faktisk, kan denne typen jenter, bli de beste kone emner).

Men som alt annet i cuba, så forandrer alt seg fra sted til tid.
kommer ofte an på politets prioritering av jiniteraproblemmet i de forskjellige byer, selv om den er nesten konstant i de populære turiststedene i Havanna.

F. eks, Kunne jeg gå i fred alene på disko i Cienfuegos og Baracoa, men bli nesten overfalt av jinteras i Santiago de Cuba og i Santa Lucia, selv om høy politi faktor i Santa lucia, gjorde det litt vanskelig å være sammen med dem. da ble det den kalde forholdet på utstedet og tropevarme på rommet, som jeg nettopp beskrev , på det hotellet jeg bodde i en liten ukant av selve turistkjernen.
Neste år kan det være motsatt.

I Camaguey satt jeg ofte på fortau terskeln til huset og så ut i den litt store innfarts veien til sentrum, og i 8 av 10 tilfeller så jeg litt eldre utlendinger med yngre jiniteras, fellesnevneren som er litt merkelig når vi tenker på antall hvite/svarte i Cuba, så var de fleste jentene mulatter eller svarte .

Det er noe, flere burde tenke mere over, hvorfor det er så stor andel mørkhudede som ender opp med turister.
Jeg vet , jeg ikke er rasist og gidder ikke bruke tid på å forsvare det.
og man kan ikke putte alle mørkhudede i samme boks, finnes fantastiske flotte og ærlige mørkhudede.
men, når det gjelder jiniteras, så må jeg si at mørkere de er , mørkere er deres sjel.

Og skulle du treffe på en meget synelig jiniteras på et populært turiststed, med alle de signalene de gir, som igjen nemt tidliggere i dette innlegget, så vær forsiktig om det så bare er en "one night stand" og for guds skyld ikke start noe forhold med dem
For de mest hardcore jiniterasene, som forsatt tar sjanser i miljøer med sterk polititilværelse, er de mest desperate og deretter de minst troverdige.
Selv om du selvfølgelig, kan treffe en som er så lei sitt liv at hun drømmer om et vanlig og kjedlig husmor liv i Norge, har faktisk skjedd.

Som sagt umulig å skue hunden på hårene.
den mest troskyldige kan bli den verste og visa versa.

ABC
Full Member

View Profile
« Reply #3 on: July 24, 2006, 11:36:59 AM »

I Camaguey satt jeg ofte på fortau terskeln til huset og så ut i den litt store innfarts veien til sentrum, og i 8 av 10 tilfeller så jeg litt eldre utlendinger med yngre jiniteras, fellesnevneren som er litt merkelig når vi tenker på antall hvite/svarte i Cuba, så var de fleste jentene mulatter eller svarte .

Det er noe, flere burde tenke mere over, hvorfor det er så stor andel mørkhudede som ender opp med turister.
og man kan ikke putte alle mørkhudede i samme boks, finnes fantastiske flotte og ærlige mørkhudede.
men, når det gjelder jiniteras, så må jeg si at mørkere de er , mørkere er deres sjel.
Hei Chrismic. Vi er tydeligvis uenige om mye. Jeg må bare kommentere et par ting her.
Du mener at du ikke er rasist, men det du sier høres unektelig ganske rasistisk ut ("jo mørkere de er...").
Når det gjelder andelen svarte og hvite på Cuba, så er det flere svarte og mulatter enn hvite, så der skjønner jeg ikke helt hva du mener. Det spørs sikkert hvordan du definerer hvit, svart og mulatt, men uansett er hvite i mindretall. Til og med de offisielle tallene for etnisk fordeling av cubanere sier vel at ca 51 prosent er mulatter, 11 prosent svarte osv. Husker ikke nøyaktig, men til og med disse tallene gjør jo svarte og mulatter til flertallet. Disse tallene er i tillegg ganske omstridt, og du trenger ikke å se deg mye rundt for å konstatere at de afrikanske genene er spredt mer enn som så. Det har jo selvfølgelig historiske grunner at man ikke har villet definere seg som svart, og derfor har mange som f.eks. i USA og Europa ville blitt karakterisert som svarte, vært regnet som hvite på Cuba. De offisielle tallene blir også kritisert av mange, og noen mener at så mye som 70 prosent har mer eller mindre afrikansk opprinnelse.

Du mener at flere burde tenke over hvorfor så mange mørkhudede ender opp med utlendinger.
Det er mye man kan diskutere rundt dette, f.eks. hvor riktig det er i det hele tatt.
En liten avsporing:
Mørke cubanere med lyse utlendinger blir for eksempel lagt mer merke til. Mange mener at cubanere har en egen evne til å kjenne igjen hverandre. Men spør du meg, har de en egen evne til å tro at alle mørkhudede utlendinger er cubanere. Mørke/lyse par fra Europa opplever f.eks. å bli diskriminert fordi det antas at den ene parten er cubaner. Og lyse cubanere sammen med lyse utlendinger klarer ofte å passere som utlendinger.

Men til og med hvis vi godtar at andelen svarte jineteras er høyere i forhold til hvor stor del av befolkningen de utgjør osv, så må jeg be deg om en ting:
Tenk litt over hva du skriver, vær så snill. Måten du skriver om disse tingene på er kanskje ikke ment rasistisk, men det kan lett oppfattes rasistisk og sårende.

michi
Full Member

View Profile WWW
« Reply #4 on: July 28, 2006, 01:59:02 PM »

Du mener at flere burde tenke over hvorfor så mange mørkhudede ender opp med utlendinger.
Det er mye man kan diskutere rundt dette, f.eks. hvor riktig det er i det hele tatt.
En liten avsporing:
Mørke cubanere med lyse utlendinger blir for eksempel lagt mer merke til. Mange mener at cubanere har en egen evne til å kjenne igjen hverandre. Men spør du meg, har de en egen evne til å tro at alle mørkhudede utlendinger er cubanere. Mørke/lyse par fra Europa opplever f.eks. å bli diskriminert fordi det antas at den ene parten er cubaner. Og lyse cubanere sammen med lyse utlendinger klarer ofte å passere som utlendinger.

Men til og med hvis vi godtar at andelen svarte jineteras er høyere i forhold til hvor stor del av befolkningen de utgjør osv, så må jeg be deg om en ting:
Tenk litt over hva du skriver, vær så snill. Måten du skriver om disse tingene på er kanskje ikke ment rasistisk, men det kan lett oppfattes rasistisk og sårende.
Dette er min erfaring også ABC. Det er slik du sier og jeg har flere norske venner som er mørkhudede og går sammen med kubanske "jineteras" og de kubanerne ser på dem som kubanere eller kubanere som er hjemme på besøk hos familien.

Og de får sjelden problemer med politiet, slik vi hvite gjøre. Slik at rasismen ligger nok mer i systemet på cuba mot hvite som ser ut som turister.

michel
Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #5 on: July 29, 2006, 07:07:36 AM »

At jeg og ABC er uenige er ikke noe nytt. :rolleyes:

Hvor jeg bor nå, er det flere mørhudede/svarte enn der jeg bodde i Cuba.
En rasist hadde vel ikke ønsket seg til det stedet ,som jeg ønsket å flytte til.

Må nok innrømme at trodde andel "mørkhudede" var lavere, men madamen korrigerte meg der.
Men, nå bodde jeg i Camaguey, som blir omtalt som den "hvite" byen og for å ha mest oppisjonelle.
Santiago de Cuba, må regnes som den "svarte" byen, og det stemmer nok med det antallet svarte jeg så der.

Har jeg tråkket i salaten med mitt innlegg ?
Muligens....

Men hva er fakta og hva er rasisme ?
Jeg er ikke så opptatt av "farveforskjeller" mellom mennesker.
Mere opptatt av bakgrunn og kultur forskjeller.

Som i Norge ser jeg store forskjeller mellom mange utlendinger og Nordmenn.
Som jeg ser forskjeller mellom svarte og hvite i Cuba.

Noen ganger så er diskusjoner om utlendinger, svarte, osv.. veldig følsomme teamer.
Veldig lett å bli kalt rasist hvis du sier at det er bakgrunn og kulturforskjeller mellom f.eks Nordmenn og utlendinger i Norge.
Kommer du i en konflikt med en ung utlendning i Norge, så får du fort standard replikken " Er du rasist".

Fakta sier at det er en meget stor andel utlendinger i norske fengsler(selv om min tidliggere arbeidsgiver UDI prøver å bortforklare det), som det er et stort antall svarte i amerikanske fengsler i forhold til antall hvite/svarte.

Men, som i USA, så kommer bakgrunnen demes inn i bildet.
USA, hvor er alt er basert på å lykkes og bli rik.
Unge negere fra fattige abeidsmiljøer, ser da dopsalg og kriminalitet som en utvei for å lykkes.
Selvfølgelig ender mange av dem i fengsel

Dette kan faktisk sammnelignes med Cuba.
Tro det eller ei, så står det om dette i den andre utgaven av lonely Plantet Cuba, ikke den nyeste eller den neste utgaven som kommer ut nærmere jul.
2. edition side 71 -72
De fleste  hvite cubanere blir sponset av familie i USA.
Mulatter og negre har færre familie i USA, som kan sponse dem, og derfor blir flere av dem jiniteras, for å få ekstra penger til å overleve.
Og derfor tror jeg personelig at de høyere representert i kriminalitet også.
Jeg mener også at de fleste som jobber illigal i turistbransjen mot utlendinger, for å lure litt penger fra dem er hvite.
Samme med de som er involderte i svartebørs handel.

Min erfaring er at de frekkeste og mest pågående jiniteras er mulattene og svarte.
Og dessverre ofte de mest sleipe og falske.

Som sagt skal man ikke ta alle over en kam, men generelt sett, så stoler jeg mye mindre på mulatta og svarte jiniteras.

Mulatter og svarte er oftest de vakreste, sexy og har de deiligste kroppene, og gir mest i senga eller seksual akten og kan gi utrykk for at de er enklere å være med eller lettere til å gi deg sex når du vil ha det.

Pågrunnlag av dette kommer min advarsel mot at du skal være generellt ekstra forsiktig i forhold når du er sammen med mulatter og svarte.
Og jeg tror en grunn til at mange utlendinger er sammen med mulatter og svarte er at de er ofte mere pågående og direkte mot utlendinger.
Er du førstegangsreisende til Cuba og er på diskotek eller på andre populære turiststeder, er de som oftest henvender seg først til utlendingene .
Dessverre, i et land som Cuba, så er det vanlig vis mange Cubanske jenter som vil være sammen med en utlending og gjerne flytte til utlandet med utlendingen.
Men utlendinger blir så fasinert av den første jenta de møter i Cuba, og holder seg til henne og gifter seg med henne.
Som oftest er den første jenta utlendinger er sammen med i Cuba ,mulatt eller svart.
Men hadde de tenkt over hvordan de møtes, og hvor eller aldersforskjeller.
Det er ikke normalt at en jente oppsøker deg eller sjekker opp deg.
Og tenk etter hvor du møttte henne.
og du bør også se på den økonomiske forskjellen og at de ofte spør etter gaver og ting.
Husk da at de finnes mange mere forsiktige, mindre pågående og utavendte jenter, som oftest ikke er så ofte på diskoteker  og som finnes i bakgatene.

Men, som en annen sa engang så gir ofte utlendingen blaffen og kjører løpet ut, selv om magefølelser, erfaring, kunnskap gir skurrete signaler og du føler at det er noe som ikke stemmer.
Men sex/kjærlighets kraften får det siste ordet og så håper man på det beste.

Men som altid så er ikke alle like, og det finnes mange hvite jenter som kan oppføre seg verre enn de svarte og som det finnes perfekte svarte jenter.
Uansett min generalisering, så gir jeg alle personer en sjanse uansett hudfarve, som FN sangen sier så er vi forskjellige utvendig men like innvending.

Men, jeg skal heller ikke legge skjul på at min erfaring og tid i cuba, har gjordt meg mere skeptisk og redd for svarte/mulatter.
Og særlig etter all den tiden jeg brukte på min lokale Rapido, hvor min pose ved varer ble nappet ut av hånden min av en neger
Og jeg vil ikke ha noe  kontakt med de andre negere som ofte frekventerte dette drikke stedet, som antageligvis var hans venner.

Men jeg er også redd en del type unge utlendinger i Norge også.

Broren til min kone er veldig mørk i huden og jeg ser forskjell på en mørk hvit cubaner og negere.

Og jeg tror politiet har fått masse erfaring i hvem som er jinitera eller ikke.
og de kjenner de fleste jiniteraene og de sleipeste gutta som jakter på utlendinger.
Som i Cienfuegos, hvor jeg ble kontaktet av de sleipeste gutta og de som gikk etter utlendinger.
Og de måtte bytte bord en del ganger, når politibilen kjørte fordi.
De var kjent av politiet.
Og på flere populære turiststeder, som f.eks diskoteket i Playa Santa Luica så er det sivil politi ofte inne på diskoteket, som rapporter til de uniformerte politet som er utenfor.
Det er da jentene gir signaler om at du ikke skal kontakte dem, eller møtes utenfor politets synsvidde.

Så om du får gå i fred med dine cubanske venner , uansett hudfarve baserer det seg på politiets kunnskaper om de oppfører seg og om de kjenner dem fra før.
Politiet er meget flinke til å se hvem som er hardbarkede jiniteras og som ikke har tilhold i distriktet du beveger deg i.

ABC sier at mine utalelser kan såre.
Og det kan jeg forstå.
Særlig de som er gift eller er i et forhold til en mulatt eller svart Cubaner.
Men, jeg tror de fleste som er i et cubansk forhold, i alle fall over en tid.
Har lært å kjenne eller forstå sin cubanske partner.

Jeg skriver mest for de som skal resie til Cuba og som ikke er i et forhold eller kanskje bare i et ikke altfor alvorlig forhold til sin Cubaner.

Derfor føler jeg det er litt bedre at jeg gir dem noe å tenke på eller at jeg muligens kanskje sårer dem litt.
Men denne lille graden min meninger kan såre dem er mye mindre enn hvordan deres cubanske partner kan såre dem senere i Norge, i de tilfellene de oppdager hvem de egentlig er og hvordan de egentlig ser på deres Norske ektefelle.

En tidlig undersøkelse med et lite vondt nålestikk, kan oppdage og forhindre mye større problemmer og smerte senere.
Og mange nålestikk til i framtiden.

Men som jeg altid sier, så er helt umulig å generalisere alle.
Og ikke glem at min første kjæreste i Cuba, var en neger.
Lærer, fra en diplomat familie.
Men, dessverre for henne så banket ikke mitt hjerte hardt nok for henne, noe hun ikke ville forstå og derfor aldri ga opp, før jeg reiste.

ABC
Full Member

View Profile
« Reply #6 on: August 02, 2006, 11:39:25 AM »

ABC sier at mine utalelser kan såre.
Og det kan jeg forstå.
Særlig de som er gift eller er i et forhold til en mulatt eller svart Cubaner.
Men, jeg tror de fleste som er i et cubansk forhold, i alle fall over en tid.
Har lært å kjenne eller forstå sin cubanske partner.
Du har vel ikke tenkt på at det også kan såre folk som faktisk er svarte, ikke bare hvite som kjenner noen svarte?
Det er akkurat denne tenkemåten jeg synes virker rasistisk, selv om det ikke er ment slik.

Du har rett i at uenigheten vår ikke er noe nytt. Men jeg tror vi respekterer hverandre for det, selv om jeg kanskje har hatt en bemerkning eller to om at du er litt mer enn gjennomsnittlig opptatt av jineteras. Men jeg tror egentlig ingen av oss er spesielt hårsåre, så vi overlever vel.

Cristal
Jr. Member
**

View Profile
« Reply #7 on: November 07, 2006, 12:43:54 AM »

Hei Chrismic. Vi er tydeligvis uenige om mye. Jeg må bare kommentere et par ting her.
Du mener at du ikke er rasist, men det du sier høres unektelig ganske rasistisk ut ("jo mørkere de er...").
Når det gjelder andelen svarte og hvite på Cuba, så er det flere svarte og mulatter enn hvite, så der skjønner jeg ikke helt hva du mener. Det spørs sikkert hvordan du definerer hvit, svart og mulatt, men uansett er hvite i mindretall. Til og med de offisielle tallene for etnisk fordeling av cubanere sier vel at ca 51 prosent er mulatter, 11 prosent svarte osv. Husker ikke nøyaktig, men til og med disse tallene gjør jo svarte og mulatter til flertallet. Disse tallene er i tillegg ganske omstridt, og du trenger ikke å se deg mye rundt for å konstatere at de afrikanske genene er spredt mer enn som så. Det har jo selvfølgelig historiske grunner at man ikke har villet definere seg som svart, og derfor har mange som f.eks. i USA og Europa ville blitt karakterisert som svarte, vært regnet som hvite på Cuba. De offisielle tallene blir også kritisert av mange, og noen mener at så mye som 70 prosent har mer eller mindre afrikansk opprinnelse.

En liten avsporing:

Herregud ABC, er du en av dem som skal hele tiden ødelegge alt med å komme med usakelige anklager om rasisme?!

Du har tydeligvis ikke vært mye på Cuba om du har problemer med å innse at det er relativt sett langt flere negre og mulatter som er horer og Jineteros enn de lysere.

Det er også kjent for de aller fleste at mulatter og negre står høyest i kurs blant sex-turistene.

Grunn til dette kan være at at de aller fleste horene i Havanna er fra Oriente, der det er langt flere mørke cubanere enn det er i vestlige-Cuba.

Fattigdommen er også mye større i oriente og det er derfor det ofte oppleves slitsomt når man kommer til Santiago og man blir nærmest overfalt av horer og Jineteros.

Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #8 on: November 10, 2006, 01:15:08 PM »

Er enig med cristal innlegg.
Jeg mente aldri å være rasistisk.
Men , dessverre så vil mange oppfatte det når skal fortelle en sannhet.
Og så man ikke ta alle over en kam.

For utdype det med at svarte eller mulatt jenter er i flertall når det gjelder jiniteras, og at de er mere frempå og aktive med utlendinger og litt mere desperate og dermed mere frekke og litt falske.

Så kan vi se på grunnlaget til at mange blir jiniteras og da særlig svarte og mulatter.

Svarte og mulatter er i flertall når det gjelder

- De som ikke har familie eller venner i utlandet som kan støtte dem økonomisk.
- Kulturmessig er de mere frampå og pågående, og har mindre "grenser" , for hvor lett de kan være sammen med en utlending, gir lettere sex og er enklere å være sammen med.
- Mange turister tiltrekkes mere av svarte og mulatter
- Fattigdommen er større , og særlig nede i Oriente og Santiago de Cuba,
da jeg var nesten et år i Cuba og reiste nesten over alt, så var det ingen byer, hvor du ble plaget eller fikk så mye hendvendelser fra jenter som i Santiago de Cuba, og nesten 90 % av dem var svarte eller mulatter. og flere av dem var meget pågående og direkte..

Og det er en kjennsgjerning at det er rasisme i Cuba, og at svarte mennesker blir sett mere ned på enn hvite.
og at de hvite eller din familie vil mislike at familie i nesten alle tillfeller, blir sammen med en svart eller mulatt.
De mørkhudede er generellt mere interresert i å finne seg en hvit gutt, mens mange ikke så kjekkke eller interresange hvite gutter finner seg en mørkhudet jente.

michi
Full Member

View Profile WWW
« Reply #9 on: November 10, 2006, 02:49:29 PM »

Er enig med cristal innlegg.
Jeg mente aldri å være rasistisk.
Men , dessverre så vil mange oppfatte det når skal fortelle en sannhet.
Og så man ikke ta alle over en kam.

For utdype det med at svarte eller mulatt jenter er i flertall når det gjelder jiniteras, og at de er mere frempå og aktive med utlendinger og litt mere desperate og dermed mere frekke og litt falske.

Så kan vi se på grunnlaget til at mange blir jiniteras og da særlig svarte og mulatter.

Svarte og mulatter er i flertall når det gjelder

- De som ikke har familie eller venner i utlandet som kan støtte dem økonomisk.
- Kulturmessig er de mere frampå og pågående, og har mindre "grenser" , for hvor lett de kan være sammen med en utlending, gir lettere sex og er enklere å være sammen med.
- Mange turister tiltrekkes mere av svarte og mulatter
- Fattigdommen er større , og særlig nede i Oriente og Santiago de Cuba,
da jeg var nesten et år i Cuba og reiste nesten over alt, så var det ingen byer, hvor du ble plaget eller fikk så mye hendvendelser fra jenter som i Santiago de Cuba, og nesten 90 % av dem var svarte eller mulatter. og flere av dem var meget pågående og direkte..

Og det er en kjennsgjerning at det er rasisme i Cuba, og at svarte mennesker blir sett mere ned på enn hvite.
og at de hvite eller din familie vil mislike at familie i nesten alle tillfeller, blir sammen med en svart eller mulatt.
De mørkhudede er generellt mere interresert i å finne seg en hvit gutt, mens mange ikke så kjekkke eller interresange hvite gutter finner seg en mørkhudet jente.
Dette er det ikke enkelt å svare på...

Men på generell basis handler det ikke om så mye om hvite og sorte mennesker... Det handler heller om hva familie tolererer. oppvekst, utdannelse etc....

Jeg har reist mye på cuba, og kan ikke se at det er flere svarte enn hvite som selger eplet sitt! Det handler heller om hvor man er på cuba.... Noen steder på cuba er hvite overrepresentert andre underrepresentert.. Og jeg kan love dere at der hvite er overrepresentert er det også flere hvite som selger eplet sitt enn sorte.

Det chrismis skriver om er fordommer som han selv har og som reflekteres i svaret han gir.
Pages: [1] 2
  Print  

Jump to: