Jeg kom akkurat hjem fra Cuba, og utelivet er heller dårlig for tiden. Det kan også komme av at jeg reiste på et ugunstig tidspunkt, da høysesongen på cuba er påske, juli\august og desember. Det var labert på matinene og mange kanselleringer på kveldene. Det ser ut til at kubanere har fått dårligere råd. Det var iallefall det de fortalte meg. Dørene stenger alt fra kl 0230 - 0600 alt etter hvor man går. Det finns omtrent ikke prostitusjon lenger ( flott ) Men samtidig er baksiden at endel er redde for politiet. Det kan hende de har en grunn til det. Men jeg gikk med mine venner og hadde aldri problemer med politiet.
Jeg kan anbefale " la maison " i miramar som er modell huset i habana. Det er et flott sted hvor du kan drikke og spise og se på flotte show for 10 cuc. De har også diverse øl av god kvalitet. Prisene ligger på et medium nivå. En øl ca 15 kr, en habana club 7 år drink på ca kr 20. Det er et flott sted å begynne kvelden på.
Spiste også på " el aljibe" som er en kreolsk restaurant i miramar rett bortenfor " la maison" men er skuffet over sur betjening og at kvaliteten på maten er dårligere. Vissen salat samt betjening trekker kraftig ned, samtidig som om prisnivået er meget høyt. Malecon ( strandpromenaden) er fullt av homofile og transvetitter på kveldstid. Damene er totalt fraværende. Politiet har trakassert kvinnene slik at de holder seg borte, men samtiidig er det mye bedre at disse elementene homifile og transvetitter kan gjøra som de vil.
El Alibjibe
Har blitt rekommandert av flere Cuba reisende, og skal være litt berømt for sin spesielle kyllingrett, som jeg i farten ikke husker navnet på.
Muligen du kom på en dårlig dag
Jeg er så kjedelig at jeg spiser for det meste på min billige og gode kina restaurang i en tverrgate til China barrio i Havanna.
Socidad China- meget god og billig skalldyrmat, nam nam...
Har hatt planer om å sjekke ut La Maison.
Men , jeg reagere litt på prisforskjellen på en øl og havanna 7 år Rum, men la det ligge.
For ti år siden var jeg på denne arabiske restaurangen og da hadde de mavedanse, var litt flaut når hun skulle sette seg på fanget mitt :wub:
Kunne tenke meg å prøve Kebaben deres.
Cuba forandrer seg mye, tøffere å tøffere å omgåes turister eller være bondefangere, fiksere, selgere av alt mulig rart, inkludert banansigarer.
Og selvfølgelig jiniteras businessen.
Jeg kom til Cuba første gang i 1996, og da var det mange Cubanske jenter som hadde reist fra sin province for å tjene til livets opphold som jiniteras.
Det var mange av dem i Villa Panamericano, men så det mindre og mindre av dem, og tror det var i år 2000, hvor politiet kom i busser til Villa Panamericano og puttet alle jenter som ikke hadde tilknyttning til Villa P.. inn i bussen og sendte dem hjem eller i fengsel.
Selv de som bor i Havanna sentrum, får beskjed om å reise tilbake , hvis de blir stoppet i Villa P.., etter opprydningen i år 2000.
Cuba kan aldri bli som "Vill West " perioden fra 1993 til 1997, fra da charter reise byråene begynte med sine reiser i Cuba, og du på den lille lokale Rapidoen i Santa Lucia kunne velge mellom 100 -150 jenter, (har truffet reisende til Cuba, som bekrefter dette) til det ble ulovlig å leie private leiligheter og de første Casa particularene fikk sine god gjennelser.
Det er flere og flere jenter som i dag ikke er villig til å ta risken på å bli en jinitera, to eller tre advarsler så er det enten fengsel eller husarrest.
De populære turist stedene, som f.eks Gamle Havanna, som før i tiden var oversvømt av jiniteras, finner du i dag nesten ingen.
Pågrunn av at de stedene i dag patrulleres av mange politifolkmed og uten uniform, fordi at den vanlige turist skal slippe å bli utsatt for deres påtrykk i disse populære turiststedene.
Så det var det ?
Bare å glemme å finne seg en cubansk kjæreste ?
Nei, nei...
Ble det mindre narkomaner og mindre narkotika i Oslo, når man flyttet det synelige narkomiljøet fra Plata i Oslo, til de nærliggende sidegatene ?
Den veldig hardcore jiniterasen med sin øyenfallende sexy klesdrakt og bedene øyne, som var på de populære utestedene eller like utenfor, de er nok på vei ut eller raskt inn i fengsel.
For de signalene de gir turistene, blir også oppfattet av et politi, som har fått mye erfaring i å lese hvem som er en jinitera eller ikke.
(et lite råd, får du deg en Cubansk kjæreste, vennligst be henne kle seg litt mindre sexy, når dere går ut, selv om det vil minske din kåthet, men gi større sjanse for at du kan sove sammen med henne om natten og hun slipper å tilbringe natten på en politi stasjon.)
Nå er det mere av "deltids jiniteraen" eller " den som benytter seg av sjansen, hvis den skulle dukke opp jiniteraen"
Og de treffer du i mindre grad på populære turiststeder, mere på lokale barer, diskoer, nabolag, eller i bakgatene.
De kan være litt mindre pågående og ikke ha så veldig sexy klær.
Og kan være litt mere kjølige eller mindre synlige kjærester, når du er i gatene med dem, men når de kommer hjem til deg, så stiger temperaturen og kjærlighetsfaktoren til tropevarme.
De fleste cubanske jenter vil benytte seg av anledningen til å få litt ekstra cash og moro, hvis de føler at utlendingen vil ha dem.
Moral nivået er ikke så høyt i Cuba og jinitera businessen blir ikke sett ned på så mye, alle skjønner at man må gjøre diverse ting for å overleve i Cuba.
Når jeg bodde lenge i Camaguey nå sist, så jeg mange flotte og pene jenter i bakgatene eller i nabolaget, men de var nesten alderi på den lokale puben eller andre likende steder, tror at fleste parten av disse "bakgårds damene" kunne vært interresert hvis du la deg litt i selene og presset litt på eller ga klare signaler uten å gå over streken.
(faktisk, kan denne typen jenter, bli de beste kone emner).
Men som alt annet i cuba, så forandrer alt seg fra sted til tid.
kommer ofte an på politets prioritering av jiniteraproblemmet i de forskjellige byer, selv om den er nesten konstant i de populære turiststedene i Havanna.
F. eks, Kunne jeg gå i fred alene på disko i Cienfuegos og Baracoa, men bli nesten overfalt av jinteras i Santiago de Cuba og i Santa Lucia, selv om høy politi faktor i Santa lucia, gjorde det litt vanskelig å være sammen med dem. da ble det den kalde forholdet på utstedet og tropevarme på rommet, som jeg nettopp beskrev , på det hotellet jeg bodde i en liten ukant av selve turistkjernen.
Neste år kan det være motsatt.
I Camaguey satt jeg ofte på fortau terskeln til huset og så ut i den litt store innfarts veien til sentrum, og i 8 av 10 tilfeller så jeg litt eldre utlendinger med yngre jiniteras, fellesnevneren som er litt merkelig når vi tenker på antall hvite/svarte i Cuba, så var de fleste jentene mulatter eller svarte .
Det er noe, flere burde tenke mere over, hvorfor det er så stor andel mørkhudede som ender opp med turister.
Jeg vet , jeg ikke er rasist og gidder ikke bruke tid på å forsvare det.
og man kan ikke putte alle mørkhudede i samme boks, finnes fantastiske flotte og ærlige mørkhudede.
men, når det gjelder jiniteras, så må jeg si at mørkere de er , mørkere er deres sjel.
Og skulle du treffe på en meget synelig jiniteras på et populært turiststed, med alle de signalene de gir, som igjen nemt tidliggere i dette innlegget, så vær forsiktig om det så bare er en "one night stand" og for guds skyld ikke start noe forhold med dem
For de mest hardcore jiniterasene, som forsatt tar sjanser i miljøer med sterk polititilværelse, er de mest desperate og deretter de minst troverdige.
Selv om du selvfølgelig, kan treffe en som er så lei sitt liv at hun drømmer om et vanlig og kjedlig husmor liv i Norge, har faktisk skjedd.
Som sagt umulig å skue hunden på hårene.
den mest troskyldige kan bli den verste og visa versa.