habana.no :: Cuba Forum
May 22, 2012, 11:26:38 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Over 2000 cuba relaterte innlegg !

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Udi-intervju Ved Familiegjenforening  (Read 3197 times)
inmyeyes
Newbie
*

View Profile
« on: May 09, 2007, 09:03:10 AM »

Hei!
Noen av dere som er gift som har erfaring med intervju på UDI? Hva måtte dere gjennom? Er det for å sjekke ut om det er proforma, og at begge ektefeller er enig i sin historie.
oyvfje
Newbie
*

View Profile
« Reply #1 on: May 14, 2007, 10:04:01 AM »

Hei
Dette intervjuet foregår i utlendingsseksjonen hos politiet.
Jeg hadde en positiv opplevelse når jeg gjennomførte dette faktisk. Fikk nummeret til politimannen og kunne ringe han for å sjekke status på saksbehandling, isteden for å sitte en time i kø på tlf med udi....

Bare fortell sanneheten du så går det nok fint.
dragonfly
Newbie
*

View Profile
« Reply #2 on: May 17, 2007, 05:26:50 PM »

Dette dreier seg om rutine sjekking.

Dere blir spurt om f.eks. Hvordan ser kjøkkenet ut, hva heter din ektefelles beste venn(inne), hvem sover innerst mot veggen, hva slags favoritt hobby har motparten, hvordan kommer man seg til ektefelles foreldre og ytterdøra der hvor dere bor, hvem drikker kaffe og hvem drikker te... osv. Dere blir spurt i separerte rom.

Lykketil

D.
cabronsito
Newbie
*

View Profile
« Reply #3 on: May 28, 2007, 01:00:59 AM »

Ikke alle som må på intervju....... stor alders-forskjell=intervju, ingen spnsk-kunnskaper=intervju osv, tror noen i udi sitter og sorterer...
Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #4 on: May 28, 2007, 11:38:51 PM »

Jeg tror alle må igjenom et sånt politi avhør.

Tror det er mest for å sjekke ut om dette er proforma eller ekte.
Selve avhørtet er enkelt og avslappende.
Og det er vel for å sjekke ut om dere kjenner hverandre og om dette virker ekte.

Husker en episode fra min tid på UDI.
En egypter som bodde i Oslo, hadde invitert sin kvinnelige nabo ned til egypt.
Det endte med at hun giftet seg med hans bror i Egypt, og det ble sendt inn søknad om familigjenforening i Egypt.

I politi avhøret viste det seg at den norske dama, var litt tilbake stående.
og husket ikke navnet på mannen hun hadde giftet seg med, og viste nesten ingenting om han.
Heldigvis, ble denne søknaden stoppet, fordi disse brødrene prøvde å utnytte denne damen for å den ene broren inn til Norge.

Som sagt er dette et formelt avhør og er helt greit for de fleste.
og er vel mest for å finne ut om dette er ekte og hvordan dere ska leve og om du kan forsørge henne
Fordi som kan ha vært gift før med en utlending og tatt den til Norge, anmeldt for kvinnemishandling og andre straffbare forhold.
Kan avhøret eller samtalen kanske bli litt mere alvorlig og avgjørende i forbindelse med det saksbehandleren i UDI avgjør pågrunnlag av politi avhøret.

Og til de som synes det tar lang tid hos UDI for tiden, så skal UDI ansette 140 nye saksbehandlere for å sette ned saksbehandlingstiden.
Men, du må nok regne med sikkert 6 måneder til før disse nye saksbehandlerne begynner å behandle søknader i normalt tempo.

cabronsito
Newbie
*

View Profile
« Reply #5 on: May 31, 2007, 10:38:02 PM »

Som sagt, ikke alle som må til intervju, kom 2 stykker opp for litt siden, de slapp...

Meg og min kone måtte heller ikke til noe interju, tror de som gifter seg etter en tur eller 2 gjerne må regne med å bli innkalt
Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #6 on: June 02, 2007, 08:48:03 PM »

Som sagt, ikke alle som må til intervju, kom 2 stykker opp for litt siden, de slapp...

Meg og min kone måtte heller ikke til noe interju, tror de som gifter seg etter en tur eller 2 gjerne må regne med å bli innkalt
Du har nok et poeng der.
For jeg tror at den norske ambassaden i Cuba, antageligvis legger med litt opplysninger om søkeren og nordmannen i søknaden som blir sendt til UDI.

Jeg tror alle som skal ha en Cubaner til Norge på besøk, må igjenom politi interju.
Men de som gifter seg på Cuba, og leverer kopi av vigelseattesten kan slippe politiavhør i Norge i en del tilfeller.

I alle saker så er det saksbehandleren på UDI som vurderer om det trengs mere opplysninger og informasjon om søknaden , om søknaden da kan avgjøres uten å sendes til politiet for mere informasjon ved å innkalle Nordmannen til å svare på det UDI saksbehandleren vil ha svar på for å kunne behandle søknaden.
Derfor er det viktig å legge med så mange opplysninger som mulig ved innlevering av søknad i Cuba, som f.eks Nordmannens lønnslipp..
ABC
Full Member

View Profile
« Reply #7 on: June 04, 2007, 12:43:07 PM »

Det er nok veldig individuelt hvordan intervjuene blir gjennomført. Vi ble stilt helt greie og hyggelige spørsmål i samme rom. Når og hvor ble dere kjent osv. Det gikk veldig fort og det var ingen problemer. Men liten aldersforskjell, tydelig forelskelse og andre ting gjør det sikkert enklere.
Pages: [1]
  Print  

Jump to: