habana.no :: Cuba Forum
May 22, 2012, 11:25:53 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Over 2000 cuba relaterte innlegg !

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Særeie Og Giftemål  (Read 1317 times)
Bucanero
Newbie
*

View Profile
« on: August 02, 2006, 10:55:08 PM »

Hva er smart å gjøre mht særeie ved giftemål med en cubaner? Noen som har meninger/erfaringer om dette og hva man kan/bør gjøre...? :blink:  
YoSoyYo
Moderator
Full Member

Siempre 26

View Profile
« Reply #1 on: August 03, 2006, 05:31:17 PM »

Hei.
Syntes ikke det er noe særlig forskjell om man er gift med en cubaner eller ikke, men for mange er det betryggene uansett.
 Særeie har sine svakheter, men kan også deles inn i forskjelige typer som:
Fullstendig særeie; begge parter inngår særeie og beholder hver for seg sin egen formue.
Delvis særeie; en part beholder sin formue ved skillsmisse.
Tidsbegrenset særeie osv....
dette ble kortversjonen;-)

For at delingen skal være rettskraftig må man inngå ektepakt og tinglyse dette.
Kan gjøres med skjema fra brønnøysund.(Koster 1400-1500,-). da er man i hovedsak beskyttet mot partners kreditorer ved skillsmisse etc.

« Last Edit: July 11, 2007, 08:33:18 PM by YoSoyYo » Logged
Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #2 on: August 10, 2006, 03:33:20 AM »

Jeg er ingen juridisk ekspert.

Men jeg forstod det slik at reglene som ble forandret for en 15 -20 år siden, er nå slik at det du tar med deg inn i ekteskapet tar du med deg ut igjen.
og det du legger inn i ekteskapet mens dere er gift.

Litt slemt  :rolleyes: ,men en Cuban tar vel ikke med seg noe særlig materielt fra Cuba, når dere flytter sammen i Norge
Uten om den deilige kroppen sin :lol:
Som er cubanerens eneste særeie :rolleyes:

Men er dere gift en stund og cubaneren arbeider og tjener penger og barn kommer inn i bildet, så kan det nok lønne seg for enkelte å skaffe seg særeie.

Og ved store verdier, så vil vel særeie lønne seg uansett.

Det papiret som Meidell nevner, det må vel oversettes til Spansk også av en autorisert translatør, for er det på Norsk, kan jo Cubaneren senere si at hun ikke viste hva hun skrev under på, siden hun ikke kan norsk og da blir vel papiret verdiløst.

Minner meg litt da jeg skulle gifte meg i Norge, 14 dager føre hennes turistvisum gikk ut, og den latin amerikaneren som skulle oversette under bryllupsermonien hos byfogden , ble syk og vi viste ikke like før sermonien skulle begynne om han klarte å komme (Tinghuset forlangte at vi hadde en spansk og Norsk talende tolk)
Og han presterte å spørre kona mi på spansk like føre vielsen om hun var sikker på hva hun gjorde  Shocked
Og forloveren min kom skikkelig fyllesyk og litt forsent ...

Men vi hadde hatt enda flere problemmer, for vi sendte ned to papirer  som byfogden forlangte stempler på fra Cubanske myndigheter.
En venn tok med papirene ned til vår cubanske venn i Havanna, som fikk de stemplet under bordet for cirka 200 USD, (bare tull han stjelte mesteparten av de pengene selv.)
Og intuvisjonen min gjorde at jeg ringte han , samme dag som min venn i Bergen skulle reise tilbake til Norge, jeg vekte min Cubanske venn, som påstod at de var levert,
Jug igjen, de ble levert på hotelrommet til nordmannen 30 minutter før han sjekket ut og reist til Norge.
Hadde vi ikke fått papirene stemplet tilbake til Norge i rett tid, så måtte min kone reist tilbake til cuba da turist visumet hennes var utløpt og vi måtte muligens giftet oss i Cuba og søkt om oppholdstillatelse  og muligens hadde dette tatt mange måneder ekstra før hun kunne ha flyttet til Norge.

:ph34r:  
Pages: [1]
  Print  

Jump to: