Først Takk til Trinaj
for disse linkene.
Som Trinaj sier så så finnes det mange cubanere som er fattige, så mange av dem når jeg bodde på landsbygda.
Unger som måtte legge seg sultne , manglet sko.
De i Cuba som har en lovelig selvstendig jobb, kan overleve, selv om myndighetene begynner å stramme inn på disse typer jobber.
Blir færre lovlige yrker, som jeg fortalte om i forrige innlegg.
Kakene, sykkeldeler, og ikke minst de private markedene som blir nedlagt.
Det skjer nå, fordi det er forandringer i den Cubanske økonomien, de trenger ikke disse private foretakene lengere og vil overta dem selv.
Og det at Cuba eller rettere sagt Fidel.
(For det er Fidelisme som styrer Cuba, det sier alle jeg møter i Cuba.)
At han nektet en økonomisk model lignende Kina, pågrunn av at han da var redd for å miste kontrollen over Cuba.
Skuffet meg veldig, og beviser hans store egoisme og at hans ideologi er viktigere enn den normale Cubanerens velstand.
Dette ble refert i boken" Dette er Cuba- alt annet er løgn (ikke tull som meidell skrev)
Jeg vil igjen fremheve den boken , den beste boken om cuba skrevet på Norsk, muligens i fremste klasse vurdert mot andre utenlandske bøker om Cuba.
Bare se på kildeanvisningene demes og hvor mye tid de har lagt i ressurs til denne boken.
Jeg snakker om 2. utgave, leste førstutgave for mange år siden og likte den ikke da av en merkelig grunn.
Men fikk mange "aha" oplevelser når jeg leste 2 utgaven.
Oppfatter Cuba, slik jeg også oppfatter Cuba.
(Jeg har jo tross alt nesten 3 års "forskning" bak meg i Cuba)
Den vanlige Cubaneren som bare kan leve av sin lille lønn, overlever ikke i prinsippet i Cuba.
Hvordan skal du brødfø, gi klær, etc.. på en vanlig lønn på nesten 10 CUC eller 70-80 norske kroner i Cuba ?
Så og si umulig
Bare se på kjøleskap , tv og andre produkter i Cuba.
Som de selger med flere hundre prosent advanse ?
Produktene er jo nesten dyrere i Cuba, enn i Norge, og så kommer noen av dem fra nabolandet Mexico.
Derfor blir noen fattige Cubanere så desperate at de er nesten villig til å selge sine 14 års gamle jenter til utlendinger.
Sett dokumentarer når Cubanske foreldre nesten gråter, når de forteller at de må godta og nesten håpe at deres unge datter (ofte da over 18 år), må selge seg til utlendinger.
Har selv møt jenter som har solgt seg selv for å få klær til sin baby, eller for å få penger til å kjøpe en liten vifte i den verste sommerheten.
Huset hennes var et råttent tre hus, som hadde nesten gressgulv og bestod at to gamle elendige dobbelt senger, hvor hun måtte dele sengen med sin eldre bror, og et lite kjøkken, det var hele huset .
Etter å ha lest Meidell innlegg.
Så lurer jeg på om sannheten skal skjules ??
Eller hva er sannheten ??
La oss starte med den meget elendige dokumenateren fra Playa Santa Maria, utenfor Havanna.
Den ble vist i Norge i 1998, tror jeg.
og den ble min kone deppa av å se og tenkte selvfølgelig på hvordan Nordmenn ville se henne nå.
For det var ikke så mange som viste om hvordan prostutisjon hadde utviklet seg på Cuba i 1998.
Selv så viste jeg lite om deg,når jeg kom første gang til Cuba i desember 1996.
Husker jeg ikke skjønte hva Cubanske jenter ville, når de inviterte meg hjem, ble lei meg for at hun pene jenta måtte gå.
Eller de som prøvde å sjekke meg opp på stranda, skjønte ikke at de lo av meg for å få kontakt når jeg prøvde å skifte på stranden, husker jeg ble litt sint på dem.
Eller den gangen jeg traff en Cubansk jente ute, og jeg ville invitere henne på middag dagen etterpå, men som insiterte på at jeg skulle følge henne hjem.
Hvor vi endte opp i et hus og inn på et soverom, og hun begynte å kle av seg til min overraskelse.
Og ble etterpå forklart , ved hjelp av fingerspråk at hun trengte økonomisk hjelp til sitt barn og jeg måtte betale for leie av rommet.
Større ble min overaskelse da hun bare sa ha det etterpå på gaten og bare gikk sin vei, jeg som hadde lyst på mere kontakt med henne.
Takket være at mine Norske venner forsatt var på utestedet, fikk jeg lånt penger til å komme meg hjem.
Men i dag, så vet de fleste nordmenn om prostutisjon forholdene på Cuba.
Cuba har jo blitt nesten like kjent som Thailand.
Så kona mi, blir ikke så lei seg av å lese artikkler om forholdene i Cuba nå lengere.
Og hun har aldri fått noen negative bemerkninger fordi hun er fra Cuba, men det kommer nok en del av hennes oppførsel og klesvalg, som gir lite signaler på at hun er lett på tråden.
Leste nylig om et innlegg i avisen om en afrikansk dame, som var lei av å bli sammenlignet med prostutierte fra Nigeria.
Da flere fulle folk på byen, trodde hun var en av dem.
Selvfølgelig leit, men det sier jo mere om hvor dumme noen nordmenn kan være.
De fleste har vel gangsyn nok til å skjønne å forstå at alt er ikke svart/hvit eller at alle jenter fra kjente prostutisjonland er horer i Norge.
Hadde en nordmann tenkt slik og prøvd seg på min kone, så hadde han bare fått en knytteneve mitt i tryne.
Selv om det da vil komme fram negative artikkler om Cuba og Cubanere, så må vi tåle det.
For viktigste er at sannheten om Fidel,s Cuba kommer fram.
Hva noen Cubanere må gjøre for å overleve.
Og hvordan moralen til Cubanerne har blitt ødlagt av hans regime.
Turismen i Cuba har sin pris.
og mange turister er skyldige med sine handlinger i Cuba.
Hvor de bevist benytter seg av fattige Cubanere, selv om de faktisk "hjelper" dem.
Cuba elsker å skryte av sitt fantastiske land, med lav barndødlighet, leger, hjelper fattige land, frie skolegang,m men det finnes en sannheten bak fasadene de prøver å lage.
Politiet gjør det vanskelig å være sammen med Cubanere, men samtidig så tjener de grovt å på alle mulige immigrasjons tjenester og det å gifte seg med utlendinger, samt at den gifte utlendingen vil sende en del penger til Cubansk .familie.
Det kommer innstraminger på det private markedet , bare vent å se...
Starter først i andre byer...
Og jeg ser ikke ned på Cubanere og ville ha gjordt det samme, hvis jeg hadde bodd der.
Sannheten om Fidel,s Cuba, trenger å komme fram i dagslyset.
I et land hvor det er meget store klasseskiller, og befolkningen er meget kapitalistiske.
Må det vises hvordan de fattige, som ikke kan stjele fra sin arbeidsgivere, drive privat virksomhet, jobbe i turistbransjen, jobbe i svartmarkedet.
Eller er ekte eller falske kommunister med sin ekstra tjenester, kuponger og fordeler.
Hva de må gjøre for å overleve og hvordan de lever ..