Chrismic skriver:
"Den store forskjellen mellom PVE og PRE er egentlig bare tidsrommet du får lov til å være i Cuba på besøk.
PVE gir deg tre måneder i Cuba.
PRE gir deg 12 måneder i Cuba.
Og som ektefelle, kan du være like lenge i Cuba, som din Cubanske ektefelle"
Her tror jeg vår venn Chrismic blingser lit for det er faktisk feil: Med PRE kan du være 12 mnd, med PVE kan være så lenge du vil for du har ikke imigrert!
Jeg trenger nok en tur til optikeren, for å sjekke blingsingen min.
Jeg forvekslet PVE med en annen tillatelse, som nok heter noe annet og som jeg ikke vet hva heter heller.
Den tillatelsen som jeg ikke kjenner navnet på , gir de som ikke får PRE, mulighet til å være 3 måneder i Cuba.
En kona kjenner har fått den tillatelsen da hun av diverse grunner ikke fikk PRE.
Men, muligens hun får PRE , hvis hun søker pånytt igjen om en stund.
Ærlig talt, så er det mange år siden vi var oppe i den PRE prossen, og tror reglene er mulignes litt forandret nå.
Ellers så dette regelverket veldig komplisert og svært forskjell fra andres land som Norge, når det gjelder oppholdstillatelse osv.
Og det blir ikke noe enklere når immigrasjonen i de forskjellige byer og provinser, tolker dette litt forskjellig og har stor forskjell i behandlingstider.
Jeg har vel fortalt før om immigrasjonene i Las Tunas og Camaguey som forlanger at ektefellen/barn til en PRE Cubaner fornyer det hver måned.
Og Las Tunas som i tillegg mente at man skulle komme til dem etter en måned i Cuba og betale for fornyelse (25 Cuc, pr. person), selv om man hadde fått et 3 måneders A2 familievisum i Norge.
Immigrasjonen i Havanna, sa det bare var tull, og ba min kone skrive et klagebrev.
For du skal bare fornye en slik tillatelse hver 3 måned, samme gjelder for min kone i Cuba, som må fornye sine tillatelse til å være i Cuba hver 3 måned.
Og kan vel også ta med det at immigrasjonen i Camaguey begynte å spørre min kone om hva vi gjorde i Cuba, og kunne ikke garantere at vi kunne få bli der i 1 år som regelverket sier vi kan.
Vi funderte på å reise ut fra Cuba etter 1 år og komme tilbake like etterpå fra Cancun eller Florida for å bli der 1 år til.
Er i dag usikker på om vi vil godkjenne det, selv om regelverket på papiret sier at det kan du.
Og i år 2000 hadde vi tenkt å være i Cuba i tre måneder, Cubanske ambassaden i Sverige, sa at PRE søknaden lå i Las Tunas og immigrasjonen vil kunne ustede den der. Selvfølgelig gikk det til helvete, fikk de første glisene mot oss i immigrasjonen på flyplassen i Holguin, når de hørte om å få ferdig PRE til kona i Cuba.
Tross for et lite forsøk på en bestikkelse med en gratis middag for Immigrasjonssjefen og kamerat med familier på en Paladar, så måtte vi reise til Havanna samme dag, ( Etter at kona og jeg hadde sittet 1 uke på venteværselet til immigrasjon fra 9.00 til 15.00 hver dag, veldig varmt og noen jævla trebenker) :angry: og fikk kontant beskjed av vår kontaktmann på balkongen til hovedimmigrasjonen i Havanna dagen etterpå at det kunne vi bare glemme.
(Sjelden jeg har hatt sån lyst på å slå ned en person, som den arrogante drittsekk funksjonøren vi dessverre hadde reist 70 mil for å prøve å diskutere med.
Vi fikk dagen etterpå, 1 uke på oss på forsvinne fra Cuba.
Tror vi kastet bort over 2 uker bare på å kontakte immigrasjonen og reise Havanna - Las Tunas en del ganger på den 5 ukers ferien.
Det har på et annet utenlandsk diskusjonsforum , også blitt diskutert dette med PRE, hvor lang tid det tar og om det kan lønnes seg å bruke en advokat.
Dere erfaringer har vært blandet, (som er typisk Cuba), noen fikk det fort ,andre måtte vente flere måneder.
Og noen ganger gikk det fortere med advokat , for andre var det bare ekstra penger bortkastet.
Snakket nettopp med en Nordmann, hvor kona hadde søkt PRE fra Norge, og sa tar det tid, siden den Cubanske ambassaden i Norge bare sender ambassadepost to ganger i året.
Så det lønner seg absolutt å søke PRE fra Cuba.
Uansett hav Pre skulle koste eller ikke koste, må man ha tålmodighet hvis man skal "importere" en Cubaner i Norge og passe på at den ikke får problemmer med myndigheten og kan få besøke Cuba uten noen problemmer.
Men det viktigiste av alt er å skaffe seg et Mastercard med en høyere kreditt grense, for Cubanske myndigheter lager så mange regler og tillatelser, for å presse så mye som mulig ut fra den stakkarsen som fortaper sitt hjerte til en Cubaner.
Blir vel snart en større inntektskilde enn den fallende sukkereksporten.
Er litt moro å tenke på at cubanere som gifter seg på papiret i Cuba, bare betaler cirka 5 Cup