habana.no :: Cuba Forum
May 22, 2012, 11:19:06 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Over 2000 cuba relaterte innlegg !

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1] 2
  Print  
Author Topic: Pre/pve  (Read 1875 times)
inmyeyes
Newbie
*

View Profile
« on: May 23, 2006, 11:36:54 PM »

Papirer i forhold til dette (PVE: Permisio viejar en el exterior,  PRE = Permiso de Residencia en el Extrañero) må en cubaner som gifter seg med en nordmann ordne før han/hun reiser fra Cuba?

Hvor og hvordan gjøres dette? Hva er prisen og må dette fornyes?

Gode tips utover dette tas i mot med stor takk!
Jan
Administrator
Full Member

View Profile
« Reply #1 on: May 26, 2006, 10:13:00 PM »

Hei,

PVE har jeg aldri hørt om.
Du må mene Carta Invitacion ?
Det er det bare å bla opp rundt 150 dollar for, så er det i orden.

Pre koster ikke noe, og er lurt å ordne før vedkommende reiser.
Det tar 2-4 uker normalt sett. Fås på inmigracion.
Muligens blir det sendt i posten, og papirene må da leveres inn med returporto.
Noen få pesos...

--
Jan

inmyeyes
Newbie
*

View Profile
« Reply #2 on: May 26, 2006, 10:33:32 PM »

hei

takk for svar!

ja, etter som jeg har forstått må en ha invitasjon selv om det er ektefelle.
cabronsito
Newbie
*

View Profile
« Reply #3 on: May 28, 2006, 09:12:07 PM »

PVE, permisio viejar en el exterior. PRE permisio de resider en el exterior.

For all del, PVE, tilatelse til å reise i utlandet, er midlertidig, hvis vedkommende blir borte fra Cuba lenger enn 3mnd må denne fornyes på ambassaden hver måned, koster rundt 350 pr mnd hvis jeg ikke husker feil, dessuten gjelder den bare for 11 måneder, da må hun/han ned og ordne opp i pairene sine. PRE er tillatelse til å bo i utlandet, trenger ikke å fornyes. På Consultoria Juridica kan de ordne alt slik, hvis du prøver å ordne dette selv får du bare beskjed om at ikke alle kan få PRE, bare tull selfølgelig men det er jo slik at alle på Inmigracion håper på et par tiere for hjelpe til. Nei, overlat dette til advokaten som vier dere og be om en hurtig service og at du er villig til å betale litt ekstra, advokaten vet hvem som kan og hvem som bør smøres hos INM og vips, etter to dager har vedkommende PRE. Slik gjorde min kone det.
« Last Edit: May 28, 2006, 09:12:59 PM by cabronsito » Logged
Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #4 on: May 29, 2006, 07:46:35 PM »

PVE, permisio viejar en el exterior. PRE permisio de resider en el exterior.

For all del, PVE, tilatelse til å reise i utlandet, er midlertidig, hvis vedkommende blir borte fra Cuba lenger enn 3mnd må denne fornyes på ambassaden hver måned, koster rundt 350 pr mnd hvis jeg ikke husker feil, dessuten gjelder den bare for 11 måneder, da må hun/han ned og ordne opp i pairene sine. PRE er tillatelse til å bo i utlandet, trenger ikke å fornyes. På Consultoria Juridica kan de ordne alt slik, hvis du prøver å ordne dette selv får du bare beskjed om at ikke alle kan få PRE, bare tull selfølgelig men det er jo slik at alle på Inmigracion håper på et par tiere for hjelpe til. Nei, overlat dette til advokaten som vier dere og be om en hurtig service og at du er villig til å betale litt ekstra, advokaten vet hvem som kan og hvem som bør smøres hos INM og vips, etter to dager har vedkommende PRE. Slik gjorde min kone det.
Er ikke helt enig i alt Cabronsito sier her.

En Cubaner som kommer til Norge uten PRE tillatelse ,bør kontakte den Cubanske ambassade i Norge i løpet av kort tid, tror faktisk at de må betale opptil 500 kroner i måneden.
Ambasseden vil fortelle deg om du må reise tilbake til Cuba før det har gått et år i Norge, eller om du kan forsatt bli her.

Uansett så må du kontakte ambasseden , for det finnes exempler på Cubanere som ikke har gjordt det og de har da mistet retten til å få PRE.
Og det verste exempelet er Angel som kom til Norge på turistvisum, giftet seg i Norge, ble skilt føre han fikk opptillatelse på ubestemt tid og måtte reise tilbake til Cuba, På Jose Marti flyplassen i Havanna ble han nektet å komme inn, måtte reise tilbake til Norge, hvor han så og si lever på gata eller på venner, siden han ikke har opphold eller arbeidstillatelse i Norge.
Siden han ikke hadde kontaktet den Cubanske ambassade i Norge, på de to årene han var i Norge (ikke betalt noen avgifter), så ville ikke Cubanske myndigheter ha noe mere å gjøre med han. Sad

PRE, som betyr tillatelse til å bo i utlandet, er ikke en tilatelse som Cubanere får automatisk, kjenner flere Cubanere som ikke har fått PRE.
De har da som regel fått PVE.
Uansett om du har fått PRE eller PVE, så kan du få bli i Norge og besøke Cuba.
For når du fikk Carta Blanca "Utreisetillatelse", så fikk du i prinsippet tillatelse til Å bo i utlandet.
Det finnes flere Cubanere som ikke har fått Utreistillatelse.

Den store forskjellen mellom PVE og PRE er egentlig bare tidsrommet du får lov til å være i Cuba på besøk.
PVE gir deg tre måneder i Cuba.
PRE gir deg 12 måneder i Cuba.
Og som ektefelle, kan du være like lenge i Cuba, som din Cubanske ektefelle.

Tror det vil lønne seg å søke PRE fra Cuba, tar kortere tid.
Immigrasjonen vil ved en PRE søknad , sjekke opp Cubaneren i forskjellige registere, kontakte den lokale CDR sjefen og snakke med naboene, for å finne ut om dette har vært en "god" eller "dårlig" cubaner.
Alle "gode" Cubanere får "PRE".

Cabronsito, skriver at du kan få PRE raskere hvis du smører advokaten.
Det er ikke altid sant.
Finnes tilfeller hvor søknaden har tatt like lang tid med eller uten advokat.
Men , det er ikke dumt å innvolvere en advokat, som kan muligens purre litt på saken og reprensenter Cubaneren i søknadsprossen, og særlig hvis det kommer fram litt "negative" elementer.
Prøve å smøre immigrasjonen direkte anbefales ikke.
Jeg vil betalt normalt gebyr til advokaten og avtalt i det stille at advokaten kunne fått et ekstra "belønningsbeløp" hvis saken kunne bli avgjordt raskere.

Tror det koster cirka 400 CUC å søke om PRE og at normal behandlingstid er 4 måneder.

Og husk at alle Cubanere som ikke har PRE eller PVE, og som reiser tilbake tilbake til Cuba, må få en ny invitasjon fra deres ektefelle i Norge, koster jo litt ekstra.
Cubanske ambasseden i Norge, forteller deg om du kan gjøre dette i Norge eller i Cuba.

Uansett ,  når du kommer til Norge første gang, kontakt den Cubanske ambassade i Norge og hør med dem hvordan du skal forholde deg til tillatelser og gebyrer.

cabronsito
Newbie
*

View Profile
« Reply #5 on: May 29, 2006, 09:38:55 PM »

PRE koster cuc200 og Kubaneren må levere fra seg sitt Carné. (Kubansk ID kort som feks lar deg reise og kjøpe mat for pesos, dvs moneda nacional)

PVE koster 150(OG ER DET SAMME SOM CARTA BLANCA!!!) Alle som skal reise ut må ha i det minste PVE. Med bare PVE beholder Kubaneren sitt carné og MÅ returnere før det har gått 11 mnd. Er bare gyldig for 3mnd men KAN fornyes på ambassaden inntil 11mnd etter Kubaneren reiste ut for første gang.

Hvis Kubaneren oversitter 11 mnd fristen kan han bli nektet innreise til Cuba, dersom han har søkt endring fra PVE til PRE i utlandet(v ambassaden) slipper han straff. Alle Kubanere som får PVE kan også få PRE, dette med at ikke alle får er bare en måte å hale penger av søkerne på, med PVE beholder du eventuelle eiendommer du har i Cuba, med Pre risikerer du at staten tar huset ditt og lar andre flytte inn.

Det er mange sider ved denne saken men det vil være best i det lange løp med PRE hvis Kubaneren satser på å etablere seg på nytt i utlandet.

Finn deg en advokat og be denne ta seg av søknaden din og spør"se puede pagar por un servicio mas rapido?"

Da vil du fort finne ut om denne advokaten har kontakter og kan hjelpe deg.
Normal behandlingstid for PRE er iflg forvaltningsloven på Cuba opptil 1mnd men det er jo bare sprøyt. Her går det i smøring og kameraderi.

Chrismic skriver:

"Den store forskjellen mellom PVE og PRE er egentlig bare tidsrommet du får lov til å være i Cuba på besøk.
Og som ektefelle, kan du være like lenge i Cuba, som din Cubanske ektefelle"

Her tror jeg vår venn Chrismic blingser lit for det er faktisk feil: Med PRE kan du være 12 mnd, med PVE kan være så lenge du vil for du har ikke imigrert!

« Last Edit: May 29, 2006, 09:42:58 PM by cabronsito » Logged
Jan
Administrator
Full Member

View Profile
« Reply #6 on: May 29, 2006, 09:44:50 PM »

Hei,

Må korrigere.
Det koster ikke noe å få PRE.
Du trenger heller ikke advokat for å få PRE.
Vi ordnet det på en drøy uke ved å stikke innom den lokale inmigracion.

--
Jan
cabronsito
Newbie
*

View Profile
« Reply #7 on: May 30, 2006, 08:45:29 AM »

Hei,

Må korrigere.
Det koster ikke noe å få PRE.
Du trenger heller ikke advokat for å få PRE.
Vi ordnet det på en drøy uke ved å stikke innom den lokale inmigracion.

--
Jan
Rettelse, det er helt riktig, det koster ikke noe å få pre, jeg misforsto min kone litt. Hun betalte cuc200 for Carta Blanca OG PRE. CUC 150 for Carta Blanca og cuc50 til advokaten, han ordnet PRE og Carta Blanca på en dag og gjorde alt for henne, hun slapp å stå i kø ved Inmigracion. Med tanke på hvor lenge de kan drøye det der nede så var det vel anvendte penger.
Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #8 on: May 30, 2006, 11:18:06 PM »

Chrismic skriver:

"Den store forskjellen mellom PVE og PRE er egentlig bare tidsrommet du får lov til å være i Cuba på besøk.
Og som ektefelle, kan du være like lenge i Cuba, som din Cubanske ektefelle"

Her tror jeg vår venn Chrismic blingser lit for det er faktisk feil: Med PRE kan du være 12 mnd, med PVE kan være så lenge du vil for du har ikke imigrert!
Jeg trenger nok en tur til optikeren, for å sjekke blingsingen min.
Jeg forvekslet PVE med en annen tillatelse, som nok heter noe annet og som jeg ikke vet hva heter heller.

Den tillatelsen som jeg ikke kjenner navnet på , gir de som ikke får PRE, mulighet til å være 3 måneder i Cuba.
En kona kjenner har fått den tillatelsen da hun av diverse grunner ikke fikk PRE.
Men, muligens hun får PRE , hvis hun søker pånytt igjen om en stund.

Ærlig talt, så er det mange år siden vi var oppe i den PRE prossen, og tror reglene er mulignes litt forandret nå.
Ellers så  dette regelverket veldig komplisert og svært forskjell fra andres land som Norge, når det gjelder oppholdstillatelse osv.
Og det blir ikke noe enklere når immigrasjonen i de forskjellige byer og provinser, tolker dette litt forskjellig og har stor forskjell i behandlingstider.

Jeg har vel fortalt før om immigrasjonene i Las Tunas og Camaguey som forlanger at ektefellen/barn til en PRE Cubaner fornyer det hver måned.
Og Las Tunas som i tillegg mente at man skulle komme til dem etter en måned i Cuba og betale for fornyelse (25 Cuc, pr. person), selv om man hadde fått et 3 måneders A2 familievisum i Norge.
Immigrasjonen i Havanna, sa det bare var tull, og ba min kone skrive et klagebrev.
For du skal bare fornye en slik tillatelse hver 3 måned, samme gjelder for min kone i Cuba, som må fornye sine tillatelse til å være i Cuba hver 3 måned.

Og kan vel også ta med det at immigrasjonen i Camaguey begynte å spørre min kone om hva vi gjorde i Cuba, og kunne ikke garantere at vi kunne få bli der i 1 år som regelverket sier vi kan.
Vi funderte på å reise ut fra Cuba etter 1 år og komme tilbake like etterpå fra Cancun eller Florida for å bli der 1 år til.
Er i dag usikker på om vi vil godkjenne det, selv om regelverket på papiret sier at det kan du.

Og i år 2000 hadde vi tenkt å være i Cuba i tre måneder, Cubanske ambassaden i Sverige, sa at PRE søknaden lå i Las Tunas og immigrasjonen vil kunne ustede den der. Selvfølgelig gikk det til helvete, fikk de første glisene mot oss i immigrasjonen på flyplassen i Holguin, når de hørte om å få ferdig PRE til kona i Cuba.

Tross for et lite forsøk på en bestikkelse med en gratis middag for Immigrasjonssjefen og kamerat med familier på en Paladar, så måtte vi reise til Havanna samme dag, ( Etter at kona og jeg hadde sittet 1 uke på venteværselet til immigrasjon fra 9.00 til 15.00 hver dag, veldig varmt og noen jævla trebenker)  :angry: og fikk kontant beskjed av vår kontaktmann på balkongen til hovedimmigrasjonen i Havanna dagen etterpå at det kunne vi bare glemme.
(Sjelden jeg har hatt sån lyst på å slå ned en person, som den arrogante drittsekk funksjonøren vi dessverre hadde reist 70 mil for å prøve å diskutere med.
Vi fikk dagen etterpå, 1 uke på oss på forsvinne fra Cuba.
Tror vi kastet bort over 2 uker bare på å kontakte immigrasjonen og reise Havanna - Las Tunas en del ganger på den 5 ukers ferien.

Det har på et annet utenlandsk diskusjonsforum , også blitt diskutert dette med PRE, hvor lang tid det tar og om det kan lønnes seg å bruke en advokat.
Dere erfaringer har vært blandet, (som er typisk Cuba), noen fikk det fort ,andre måtte vente flere måneder.
Og noen ganger gikk det fortere med advokat , for andre var det bare ekstra penger bortkastet.

Snakket nettopp med en Nordmann, hvor kona hadde søkt PRE fra Norge, og sa tar det tid, siden den Cubanske ambassaden i Norge bare sender ambassadepost to ganger i året.
Så det lønner seg absolutt å søke PRE fra Cuba.

Uansett hav Pre skulle koste eller ikke koste, må man ha tålmodighet hvis man skal "importere" en Cubaner i Norge og passe på at den ikke får problemmer med myndigheten og kan få besøke Cuba uten noen problemmer.

Men det viktigiste av alt er å skaffe seg et Mastercard med en høyere kreditt grense, for Cubanske myndigheter lager så mange regler og tillatelser, for å presse så mye som mulig ut fra den stakkarsen som fortaper sitt hjerte til en Cubaner.

Blir vel snart en større inntektskilde enn den fallende sukkereksporten.
Er litt moro å tenke på at cubanere som gifter seg på papiret i Cuba, bare betaler cirka 5 Cup Tongue

inmyeyes
Newbie
*

View Profile
« Reply #9 on: January 24, 2007, 10:36:51 PM »

det står at dersom en cubane har PRE kan en miste evt hus og en har ikke ID kort som en kan kjøpe ting for i nasjonal pesos.

men det er en forutsetning dersom en skal bosette seg over noen år i et annet land å skaffe seg PRE?
Pages: [1] 2
  Print  

Jump to: