habana.no :: Cuba Forum
May 22, 2012, 11:18:44 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Over 2000 cuba relaterte innlegg !

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Oppholdstillatelse For En Cubaner Med Barn  (Read 1268 times)
Bucanero
Newbie
*

View Profile
« on: May 26, 2006, 08:20:26 PM »

Dette forumet er jo helt topp Smiley

Jeg har kommet såpass langt i et forhold med ei fra Cuba at vi tenker på å gifte oss. Jeg vil gjerne ha henne hit til Norge, men har lest en del her og har inntrykk at det kan være litt vanskelig, spesielt når det følger et barn med..

Er det noen her som har erfaring med eller har vært borti tilfeller der en cubaner har søkt om familiegjenforening/visa. Hvordan fungerer dette og hva er sjansen for at de kan komme hit???

En annen utfordring er at hun jobber på medisinsk fakultet på et universitet som engelsk lærer, deltid. Har hørt hun da må søke noe som heter liberation letter før hun kan få utreise tillatelse?? Noen som har vært borti dette???

:unsure:  
Jan
Administrator
Full Member

View Profile
« Reply #1 on: May 26, 2006, 10:07:35 PM »

Hei,

Hun må reise først og få oppholdstillatelse.
Når det er i orden kan dere hente over barnet.
Normalt sett kan barnet hentes over noen måneder etter papirene er i orden.

Tror ikke det er noe spesiellt med lærere, men det er litt styr med medisinsk utdannelse.
Det er sikkert noen andre her som har info rundt det.

--
Jan

Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #2 on: May 29, 2006, 08:18:08 PM »

Bucanero  :blink:

Har vært borti det nicknavnet før Huh
(kan ha vært en annen person )

Det skal ikke være noe problem for Norske myndigheter at barn til Cubanere som er gift med nordmann får oppholdstillatelse i Norge.
Kanskje litt høyere krav til forsørgelse inntekt,  men tror det ikke er noe problem.

De jeg kjenner til som har barn i Cuba, søker først om oppholdstillatelse til dem først, og så søker de senere for barnet.
Men hør med Cubanske og Norske myndigheter om hva de sier.

Jeg tror at de som jobber i Cuba, må få et Liberation letter fra deres arbeidsgivere.
Og her kommer det ofte an på hvor greie og hyggelige sjefene hennes er.

De som er ny utdannet og som jobber i helsesektoren , har måtte jobbe to år i Cuba, som en slags kompensasjon for at de har fått gratis utdannelse.
Noen har sluppet unna med å betale et beløp, som skal dekke utdannelseutgiftene.

Tror ikke dette vil gjelde en deltids engelsk lærer, selv om hun jobber på et medisinsk fakultet, men man vet aldri i Cuba.

Cubanske myndigheter forlanger at barnets far er enig i at ungen reiser og flytter til utlandet.
De må skrive under på et papir.
Dessverre, så har mange Cubanske fedre sett dette som mulighet til å tjene litt ekstra penger .
Så ofte har de forlangt å få penger for å sette navnet sitt på dette tillatelse papiret

Jan
Administrator
Full Member

View Profile
« Reply #3 on: May 29, 2006, 09:46:51 PM »

Hei,

Barnet må søke familiegjenforening, og derfor må mor ha oppholdstillatelse først.
Det gis ikke familiegjenforening med deg om du ikke er far til barnet.

--
Jan
Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #4 on: May 30, 2006, 11:31:31 PM »

Hei,

Barnet må søke familiegjenforening, og derfor må mor ha oppholdstillatelse først.
Det gis ikke familiegjenforening med deg om du ikke er far til barnet.

--
Jan
I min "enfoldighet"  tror jeg at det må kunne la seg gjøre å få både Cubansk ektefelle og hennes barn til Norge samtidig.
Forutsett at man har alle papirene som trengs og de er riktige.

Tror at det være vanskelig for en kvinne fra et vestelig land å finne noen som kan passe på hennes barn en lengere stund , hvis hun reiser til Norge for å bo sammen med sin Norske mann.
Og regelverket skal vel ikke være forskjellig fra vestelige land og tredje verden land.

Har noen prøvd dette eller sjekket det ut ??
Bucanero
Newbie
*

View Profile
« Reply #5 on: May 31, 2006, 11:11:01 PM »

Takk for svarene:)

Sjekket med udi og de fortalte at normal praksis er at mor og barn søker visum samtidig i hjemlandet sitt så da er vel det greit. Og det er vist heller ikke noe problem å få en ektefelle hit så lenge det ingen av partene har noe kriminelt på rullebladet og økonomien til den norske er i orden.  
Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #6 on: June 13, 2006, 08:10:59 PM »

Hey Buc...

Muligens denne tråden fra et annet forum, kan gi deg mere informasjon angående det å få et "Frihetsbrev" fra hennes Cubanske sjef.

http://www.cubaamor.com/cubaforums/showthread.php?t=6277

Wink  
Cristal
Jr. Member
**

View Profile
« Reply #7 on: November 05, 2006, 03:04:43 PM »

Jeg har kommet såpass langt i et forhold med ei fra Cuba at vi tenker på å gifte oss. Jeg vil gjerne ha henne hit til Norge, men har lest en del her og har inntrykk at det kan være litt vanskelig, spesielt når det følger et barn med..

Er det noen her som har erfaring med eller har vært borti tilfeller der en cubaner har søkt om familiegjenforening/visa. Hvordan fungerer dette og hva er sjansen for at de kan komme hit???

En annen utfordring er at hun jobber på medisinsk fakultet på et universitet som engelsk lærer, deltid. Har hørt hun da må søke noe som heter liberation letter før hun kan få utreise tillatelse?? Noen som har vært borti dette???

Siden hun "bare" er deltids engelsklærer vil det ikke by på de største problemene.

Hadde hun vært medisinsk utdannet hadde det derimot bydd på problemer.

Er du virkelig sikker på at du vil hente deg en cubaner, som atpåtil har et barn som ikke er ditt?

Jeg ville nok lest alt som står om ekteskap med cubanere på denne siden og andre.

Jeg har selv studert på Cuba noen år og våger å påstå at jeg kjenner cubanere litt, jeg ville aldri i verden giftet meg med en cubaner, selv om det finnes noen få unntak, men de treffer du neppe som turist og ikke snakker meget gost spansk.
michi
Full Member

View Profile WWW
« Reply #8 on: November 06, 2006, 09:16:41 AM »

Hvis utgangpunktet ditt er et livslangt forhold så bør du IKKE gifte deg med kubaner. Dersom du gjør det for å hjelpe medmennesker til et bedre liv, så JA, gjør det uten moralske betenkligheter.

michel
Pages: [1]
  Print  

Jump to: