Men uansett ligger både kultur og oppvekst sterkt i føringene for hvordan man beter seg til omverdenen.
Ja. Men spør du meg består også kultur og oppvekst av flere faktorer enn nasjonaliteten. Selv om de fleste som skriver på dette forumet sitter i Norge, betyr det ikke at vi alle har samme kultur eller engang har vokst opp under samme kår i samme land. Derfor synes jeg ikke det holder å dømme et forhold bare pga nasjonaliteten.
For de fleste kubanere har man skutt gullfuglen hvis man får mulighet til å komme seg ut av kuba og starte et liv med økonomisk og politisk frihet.
Ingen tvil om at den oppfatningen er ganske utbredt. Jeg synes allikevel ikke det er nok til å trekke denne slutningen:
Og er ganske så sikker på at det ligger en hemmelig agenda for forholdet hos kubanern, som selvfølgelig ikke kommer frem.
Jeg vet at det er et utbredt fenomen, men du og jeg vet ikke nok om det aktuelle forholdet til å være "ganske så sikker" på noe som helst. Det finnes nok av eksempler både på det du sier og det motsatte. Men ved å generalisere på den måten, stigmatiserer man alle norsk-cubanske forhold, noe som ikke er spesielt hyggelig for noen av oss.
Man kan IKKE kan sammenligne individene norge/cuba da utgangspunktet er så forskjellig.
Jeg er ikke enig. Jeg tror ikke vi blir enige med det første heller, selv om jeg tror vi forstår hverandre.