habana.no :: Cuba Forum
May 22, 2012, 11:16:18 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Over 2000 cuba relaterte innlegg !

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1] 2
  Print  
Author Topic: Invitasjon?  (Read 3834 times)
oyvfje
Newbie
*

View Profile
« on: June 18, 2005, 01:13:20 PM »

Hei. Er ny bruker her, så jeg vil prøve meg med et spørsmål:
Har akkurat kommet hjem fra to fine uker i Havana. Jeg traff en jente selvfølgelig og vil gjerne treffe henne igjen.
Hvordan fungerer det å invitere henne på besøk til Norge?
Hører det er lang papirmølle........

Har fått Cubafeber og vil gjerne tilbake snart, tross alle advarsler fra folk i slike forum som dette vil jeg gjerne fortsette å utvikle et forhold til denne jenta.

Noen som kan hjelpe?
Jan
Administrator
Full Member

View Profile
« Reply #1 on: June 18, 2005, 01:36:02 PM »

Hei og velkommen hit,

Desverre kan du ikke regne med at dere får innvilget noe turistvisum for henne.
Om du har mulighet bør du satse på å reise dit noen ganger først, og så eventuellt søke "forlovelsesvisum".
Da kan hun komme hit på 6 mnd visum med det formål å gifte seg med deg.
Det er selvfølgelig ikke obligatorisk å gifte seg, og mye kan skje på 6 måneder.

Les:
http://habana.no/forum/index.php?showtopic=202

Lykke til !

--
Jan

Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #2 on: June 18, 2005, 03:45:17 PM »

Ovfje

For å si det brutalt og ærlig Sad
GLEM DET !!!

Så og si umulig..

En grunn er Schwengen avtalen, som gir visum til nesten hele Europa, selv om hun skal bare være i Norge.

Snakket nettopp med en Nordmann som fikk avslag på å få sin Cubanske kjæreste til Norge.
Fikk avslag på hennes turistvisum. og de hadde kjent hverandre lengere enn det du har kjent din dame.

Og en annen Nordmann fikk nylig beskjed fra både den Norske ambassaden i Cuba og UDI i Norge, om at det ville være veldig liten sjanse for at hans Cubanske kjæreste ville få turistvisum til Norge.

Og husk det koster en del penger å søke og ordne papirene med invitasjon og alt for å søke visum.

Det er veldig vanskelig å få "kjærestevisum" for en Cubaner, til de fleste land i verden.

Du får heller besøke henne ofte i Cuba, og da finne ut om hun er den rette for deg eller at hun er den du tror henne er.
Og så heller gifte deg med henne og ta henne med til Norge.
Så får du se hvordan det vil gå i Norge, og ikke bli for lei deg eller bitter, hvis det ikke fungerer (selv om hele prossessen koster en liten forume)

Selv er jeg ikke helt sikker på om Jan, s forslag med forlovelsevisum vil bli godkjent eller gi henne tillatelse til å komme til Norge.
Behandlingstiden tar vel lang tid og at du bare har kjent henne i 14 dager, er vel litt tidlig for å snakke om ekteskap, tror myndighetene også vil se det slik.

oyvfje
Newbie
*

View Profile
« Reply #3 on: June 18, 2005, 05:25:44 PM »

Takk for ærlige svar.
Vel ser ut som jeg må gifte meg da......
Prata en del med noen andre cubanere og de sa at det var ganske vanlig å få lov til dette.

En annen ting:
Hva om jeg gifter meg og får henne hit. Hvor lang tid vil det ta før hun faller inn under det norske systemet? Tenker da på helse, trygd osv.....Ikke det at jeg spekulerer på dette, men det er en nyttig ting å få vite.
michi
Full Member

View Profile WWW
« Reply #4 on: June 22, 2005, 02:59:24 PM »

Kompliserte greier dette:=) Et godt tips til deg er å IKKE gifte deg med en kubaner. Særlig hvis man ikke får mulighet til å leve sammen i norge en god stund før.. sjekk ut brasil. Brasilianere trenger ikke visum til norge
Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #5 on: June 23, 2005, 10:06:43 PM »

Kompliserte greier dette:=) Et godt tips til deg er å IKKE gifte deg med en kubaner. Særlig hvis man ikke får mulighet til å leve sammen i norge en god stund før.. sjekk ut brasil. Brasilianere trenger ikke visum til norge
Michel har jo blitt kjent for sin negative holdning og mening om Cubanske damer,
og han har litt rett i sine meninger.

Men det er flere Nordmenn som er har vært og er lykkelig gift med sin Cubaner.
Ofte kan "kulturelle" forskjeller være et av  problemmene mellom en Cubaner og Nordmann, alle problemmer er ikke utroskap, løgn, eller falsk kjærlighet.

Felles for de ekteskapene som går bra er forståelse, respekt, likhet og stolthet over sine Cubanske partner.

Og hvem sier at Brasilianske damer er mere å stole på enn Cubanske damer ?

Jan
Administrator
Full Member

View Profile
« Reply #6 on: June 24, 2005, 09:37:47 PM »

Hei,

Hvis jeg ikke misforstod helt, så har oyvfje truffet en som han liker, og som han er forelsket i.
Hvordan det skal løses ved å reise til Brasil forstår jeg ikke helt ?!?!?
Hvis man derimot kun er ute etter "dott" kan man jo gjøre det.
Det var ikke inntrykket jeg fikk...

--
Jan
« Last Edit: June 26, 2005, 04:00:07 AM by Jan » Logged
michi
Full Member

View Profile WWW
« Reply #7 on: July 04, 2005, 12:21:25 PM »

Hei,

Hvis jeg ikke misforstod helt, så har oyvfje truffet en som han liker, og som han er forelsket i.
Hvordan det skal løses ved å reise til Brasil forstår jeg ikke helt ?!?!?
Hvis man derimot kun er ute etter "dott" kan man jo gjøre det.
Det var ikke inntrykket jeg fikk...

--
Jan
man forelsker seg  vel bare ikke en gang i livet? Og det er langt fra en forelskelse til kjærlighet... En lang vei å gå...

Forelskelse er en kjemisk prosess i hjernen ( dopamin) gjør at man får en berusende følelse og man til tider ikke tenker klart. M.a.o en forbigående følelse.

Skal man skaffe seg en kone/livspartner så er kuba det værst tenkelige sted å gjøre det på. Mest pga av myndighetene og kulturen.

Enig i at brasil kansje ikke er bedre, men man slipper iallefall stort byråkrati i forhold til utreise, visum og ekteskap.

Et godt tips er: kos deg på cuba, men for guds skyld ikke dra det med deg hjem!
ABC
Full Member

View Profile
« Reply #8 on: July 04, 2005, 01:12:46 PM »

Skal man skaffe seg en kone/livspartner så er kuba det værst tenkelige sted å gjøre det på. Mest pga av myndighetene og kulturen.

Det kommer vel litt an på hvem man er. Jeg vet ikke noe om oyvfje, og jeg vet ikke noe om cubaneren oyvfje vurderer å gifte seg med. Ut fra spørsmålet regner jeg med at oyvfje er hankjønn og norsk, eller i hvert fall bor i Norge.
Men et menneske består som kjent av mer enn nasjonaliteten sin. Jeg kan ikke si noe om hvorvidt det er lurt å gifte seg med en nordmann, siden Norge består av ca 4,5 millioner individer. På samme måte består Cuba av ca 11,5 millioner individer, så nasjonaliteten alene er et litt tynt grunnlag for å uttale seg skråsikkert om forholdene rundt et giftermål.
Derfor vil jeg ikke anbefale eller fraråde oyvfje noe som helst, annet enn å gjøre det han føler for.
Når det er sagt, er det nærmest umulig å få invitert ugifte cubanere under en viss alder på turistvisum.
Så det er nok lettest, som tidligere nevnt her, å bli bedre kjent på Cuba, og eventuelt gifte seg der. Så søker du familiegjenforening, og da kan hun komme hit.
michi
Full Member

View Profile WWW
« Reply #9 on: July 04, 2005, 02:44:34 PM »

Det kommer vel litt an på hvem man er. Jeg vet ikke noe om oyvfje, og jeg vet ikke noe om cubaneren oyvfje vurderer å gifte seg med. Ut fra spørsmålet regner jeg med at oyvfje er hankjønn og norsk, eller i hvert fall bor i Norge.
Men et menneske består som kjent av mer enn nasjonaliteten sin. Jeg kan ikke si noe om hvorvidt det er lurt å gifte seg med en nordmann, siden Norge består av ca 4,5 millioner individer. På samme måte består Cuba av ca 11,5 millioner individer, så nasjonaliteten alene er et litt tynt grunnlag for å uttale seg skråsikkert om forholdene rundt et giftermål.
Derfor vil jeg ikke anbefale eller fraråde oyvfje noe som helst, annet enn å gjøre det han føler for.
Når det er sagt, er det nærmest umulig å få invitert ugifte cubanere under en viss alder på turistvisum.
Så det er nok lettest, som tidligere nevnt her, å bli bedre kjent på Cuba, og eventuelt gifte seg der. Så søker du familiegjenforening, og da kan hun komme hit.
Klart det kommer ann på hvem man er.  Og kuba består av 11.5 individer. Men uansett ligger både kultur og oppvekst sterkt i føringene for hvordan man beter seg  til omverdenen. For de fleste kubanere har man skutt gullfuglen hvis man får mulighet til å komme seg ut av kuba og starte et liv med økonomisk og politisk frihet.

Det er stor sannsynlighet at oyfje er oppriktig forelsket interessert i kubanern. Jeg er mer i tvil om de bakenforliggende hensiktene til kubanern... Og er ganske så sikker på at det ligger en hemmelig agenda for forholdet hos kubanern, som selvfølgelig ikke kommer frem.

Man kan IKKE kan sammenligne individene norge/cuba da utgangspunktet er så forskjellig.

Det er ikke selve nasjonaliteten som gjør at jeg er skråsikker, jamfør det jeg har skrevet ovenfor.

Pages: [1] 2
  Print  

Jump to: