Så du har forelsket deg hodestups i Cubaner hufff... :unsure:
Selv om du ikke spør om det, så spør jeg deg om hvor godt du egentlig kjenner han og særlig den Cubanske kulturen.
Det er dessverre mye rart der og det vært en del ekteskap som har blitt mere en utgangsbillett ut av Cuba og et bedre liv fra Cubaneren sin side.
Skal ikke si mere om det her, men anbefale deg å lese litt rundt på disse sidene, gjerne stille spørsmål.
Husk du er helt anonym.
Og gå gjerne inn på forumet som heter Cuba amore og les der og still gjerne spørsmål.
Du finner linker i dette forumet til både den Norske ambassaden i Cuba og den Cubanske ambassade i Norge.
Der står det en del opplysninger om det å gifte seg og komme til Norge.
Det er noen år siden jeg giftet meg, men jeg kan komme med litt opplysninger og det er personer på dette forumet som har giftet seg for ikke så lenge siden. og de kan sikkert komme med mere nøyaktig informasjon
Du må starte med å lese informasjon sidene til den Cubanske ambassade i Norge, og eventuelt kontakte dem for å informasjon om hvordan dette gjøres
Etter hva jeg har forstått så er ambassaden sommer stengt til 15. August
Du må oversette fødselsattest og noen andre papirer til Spansk, av en autorisert oversetter, og de tar vel en 500 -600 kroner papiret.
Du må også innom Notarius publicuc, Tinghuset og Norske UD, for å få stempler på noen av dine papirer.
Og så må den Cubanske ambassade godkjenne disse papirene og det tror jeg de tar en 1200 kroner pr. stykk.
Når alle de papirerene er iorden og den Cubanske ambassade sier du har alle papirene i orden, så kan du ta med deg papirene og gifte deg på Cuba.
Dette kan gå på en 2-4 uker fra du starter.
Tror nok alt dette kommer på minst 5000 kroner
Der må dere henvende dere til Jurdiske konsulatet og er alle papirene i orden, så kan dere gifte dere cirka 3 dager senere på samme sted.
Husk at han må også levere noen papirer om seg selv, men tror det er enklere og veldig billig.
Snakket med en som giftet seg ifjor og han betalte 825 CUC, men jeg tror han betalte litt ekstra for å få gjordt det fortere.
Tipper det koster rundt 600 CUC nå + 100 CUC ekstra hvis dere vil gifte utenfor det jurdiske konsulatet.
Og ikke glem å søk om å få en tillatelse for han til å bo i utlandet.
Heter PRE (Permission Residence Extrior, nesten riktig skrevet).
Med vigelse attesten kan han da søke om reise til Norge, han søker da noe som heter 7 dager visum og det tar 3-5 uker, skulle jeg anta.
Det vil si at han får visum til Norge og må til politistasjonen der dere bor innen 7 dager etter han er kommet til Norge, og søke om Oppholdstillatelse , som også gir han rett til å jobbe i Norge.
Den tillatelsen tar nok 2-4 måneder, og jeg er litt usikker på om han kan gå norsk kurs føre oppholdstillatelsen er ferdig behandlet.
Og du må også huske på at du må ha en slags fast inntekt, slikat du kan forsørge han i Norge, det er krav for å få oppholdstillatelse for han, og at du ahr et sted å bo også.
Tror minste inntekten er cirka 165 000 kroner brutto i året.
Og for å søke visum til Norge, må han ha et Cubansk pass.
Tror det koster cirka 60 CUC i Cuba, varer i 6 år, men må fornyes hvert annet år.
Men det stopper ikke der, han må også ha utreise tillatelse fra Cuba
Carta Blanca heter det, tar jeg ikke helt feil
Og det koster vel en cirka 160 CUC.
Vaneligvis pleier alle å få utreise tillatelse fra immigrasjonen, men har han et litt større rulleblad, kan de nekte han å reise.
Og så må han få et frigivelse papir fra sin jobb eller studiested, hvis han jobber eller studerer.
Hvis sensitive yrker som politimann, høyt offentlig ansatt eller militær kan også bli nektet å reise.
All utdanning i Cuba er gratis, så hvis han nettopp skulle være utdannet, kan de gi han pliktår, det vil si at han må jobbe et par år i Cuba, før han får lov til å reise ut, noen ganger har det løst seg ved bestikkelse til ansvarlig eller en slags bot eller betaling for studiet til myndighetene.
Er litt usikker på om han må ha invitasjon til Norge i tillegg, som koster cirka 160 CUC, og føre han får PRE kan det hende at dere må betale cirka 400 -500 kroner til ambassaden i cirka 11 måneder, og muligens må han da reise tilbake til Cuba innen 1 år, for å forsatt få lov til å bli her, må vel betale for en ny invitasjon igjen.
Og jeg lurer litt på om ikke den PRE tillatelsen koster 160 CUC.
Du kan vel kalle mitt utkast for et grov arbeid, og jeg vet dette utkastet ikke er 100 % riktig, men sånn cirka 80%.
Min siden du aldri vet hvem som skrive innpå her eller når de vil, så kom jeg med et grovt utkast nå.
For håpe andre kommer og finpusser mitt utkast.
Hei, Larkin ,burde vel kunne dette, kom jeg på nå.
Sende han en privat mail og gjerne be han finpusse mitt innlegg , så vet vi dette til senere.
Dessverre, så ser den Cubanske staten på ekteskap med utlendinger som en inntekt og gjør det derfor dyrt.
Og ikke glem flybilletter for deg og han, og det faktum at du må forsørge han tul han kan Norsk og kan begynne å arbeide, og dessverre har det hendt at mange har brukt lang tid på å komme ut i arbeidslivet, og det finnes de som aldri har komme seg ut i arbeidslivet.
Og skulle han ha en høyere inntekt, så må huske på at han kommer til å bli en lavt lønns arbeider, hvis han ikke er ekstra smart.
og ikke minst så må dere huske på forsørge hans familie i Cuba, og ikke glem telefonutgifter.
og alle de klærene han trenger.
Personlig, var jeg litt heldig som hadde arvet noen penger, men jeg måtte ta en cirka 8.000 kroner fra de pengene hver måned i halvannet år ,får hun fikk seg en slags deltidjobb i begynnelsen.
Han må søke om fornyelse av oppholdstillatelsen hvert år, etter 3 år kan han søke om oppholdstillatelse på ubestemt tid.
Før de 3 årene kan du oppheve ekteskapet og da må han reise hjem.
Men, skulle dere få barn, så gir det nesten automatisk oppholdstillatelse for han på ubestemt tid.
Kjenner en Cubansk jente som ble gravid ,med engang hun kom til Norge.
4 måneder etter at barnet ble født, så gikk hun ut av ekteskapet, etter noen småforhold fant hun seg en ny yngre, kjekkere, og rikere mann.
Regningen for å få henne til Norge og få henne + pluss at han må betale barnetrygd fikk hennes eksmann.
Og snakk med han om Norge, forbred han og finn ut om han vil like seg i Norge.
Tenk på hva han skal gjøre her, mens du er på jobben hver dag.
Cubanere søker altid til andre cubanere, men det kan ha sine baksider også.
Kabel tv med spansk tv er ikke dumt eller chate med andre cubanere på MSN.
Et tips til slutt, all erfaring sier at han kommer nok til å forandre seg litt når han kommer til Norge.
Og husk at Cubanere kommer fra en Macho kultur.
Ikke vær for snill eller dumsnill, som mange nordmenn har gjordt
Sett krav , som f.eks at han skal gå på Norsk kurs og fullføre det og finne seg en jobb.
For gir du han lillefingeren , så tar de ofte hele hånden.
Og gjør som noen andre, synes syn på han eller henne, og gir dem lov til å reise tilbake til Cuba et par måneder.
Bare hvis det må gjøres innen et år ,pågrunn av tillatelser.
Og det høres fælt ut, men skulle plutselig et familiemedlem bli alvorlig syk, og Cubaneren må reise hjem, så er overlevelse prosenten meget høy.
Men , klart er de syk , så kan være veldig syke.
Det må man finne ut selv..
Lykke til og håper noen finpusser dette
Og er det noe mere du lurer på , så bare spør..
Og ikke glem å lytt til mavefølelsen og den logiske hjernen også
Hjertet kan noen ganger bli for følsomt og ulogisk.