habana.no :: Cuba Forum
May 22, 2012, 11:11:32 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Over 2000 cuba relaterte innlegg !

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1] 2
  Print  
Author Topic: Gifte Seg På Cuba  (Read 2442 times)
YoSoyYo
Moderator
Full Member

Siempre 26

View Profile
« on: January 13, 2005, 10:06:24 PM »

Valgte å trekke denne "posten" til jeg vet hva den er myntet på.

Meidell
« Last Edit: January 15, 2005, 08:38:06 PM by meidell » Logged
Lemon
Full Member

View Profile
« Reply #1 on: January 13, 2005, 10:45:34 PM »

Må ikke alle dokumentene leveres på spansk?
Og må cubaneren også ha pass? Fordi de tar det som en selvfølge at han reiser ut?

YoSoyYo
Moderator
Full Member

Siempre 26

View Profile
« Reply #2 on: January 13, 2005, 11:01:55 PM »

Valgte å trekke denne "posten" også til jeg vet hvem den er myntet på.

Meidell
« Last Edit: January 15, 2005, 08:38:46 PM by meidell » Logged
Lemon
Full Member

View Profile
« Reply #3 on: January 13, 2005, 11:05:59 PM »

Hm,! Men det var jo gode nyheter da, slipper noen utgifter til autorisert oversetter : )

Vet du noe om jeg må til Habana for å gifte meg eller om jeg eventuellt kan gjøre det i Pinar del Rio? Litt større by enn Vinales.
Vet man kan det i f.eks Holugin, men ikke hørt om hvordan det er i Vinales.

Ikke så stor fan av Habana nemlig ; )

YoSoyYo
Moderator
Full Member

Siempre 26

View Profile
« Reply #4 on: January 13, 2005, 11:17:28 PM »

Jeg er i lime/klippe modus ikveld. Så her kommer kanskje en e-post du kan bruke som utgangspunkt, de vet med sikkerhet det du lurer på. Lover ikke at de svarer da, men prøv...

The name of the law firm in Cuba that can assist you with all the process is "Consultoría Jurídica International" (Calle 16 No. 314 e/ 3ra. y 5ta., Miramar, Playa, La Habana / Tel. (537) 33-2490 & 33-2697. Fax 537 332303. Email: cji@cji.get.cma.net).
Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #5 on: January 14, 2005, 07:52:50 AM »

Meidell
Nå beveger du deg på dypt vann eller går uten kart i et minefelt.
Og særlig når du legger denne informasjonen ut som Pinned informasjon, som jeg har lært betyr riktig informasjon.
Forskjellig fra innlegg og post fra andre som er demes personlige meninger.

Hvis ikke det har skjedd noen forandringer siden jeg giftet meg og hva jeg har hørt andre måtte ha gjordt når de har giftet seg i Cuba i det siste , så er din informasjon feil.
Skal fortelle lengre ned ,hva feilinformasjon kan føre til.

Når du skal gifte deg med en Cubaner i Cuba, så er det bare en regel som gjelder.
KONTAKT DEN CUBANSKE AMBASSEN I OSLO.
De vill informere deg om hele søknadsprosedyren, du får vel en del informasjon fra demes hjemmeside.
De må også godkjenne dine papier og de vil fortelle deg om alle papirene er riktige, slik at du får lov til å gifte deg på Cuba.
Dette koster selvfølgelig litt penger, både i oversettelser og i godkjenningen fra dem.
Og så kommer vielsavgiften i Cuba i tillegg, som jeg har hørt koster 625 dollar.
(Cubanere betaler bare noen peso, har også hørt at det koster en del penger for Utlendinger som vil skille seg i Cuba, fordi som vil gifte seg med en Cubaner på nytt.)

Jeg er overbevist at du må oversette flere papirer, noe som Lemon ikke trodde ut fra din informasjon.

Jeg måtte oversette alle papirene til Spansk fra autorisert oversetter, flere papirer måtte godkjennes/stemples av byfogden og UD.

Det står noe med 100 dollar og 21 dager, som jeg synes virker merkelig.
Det er riktig som Meidell sier at du kan få informasjon fra det juriske konsulatet i Havanna, det er vel der du henvender deg , når du skal gifte deg i Cuba.
Men det finnes også "buffe internationalle" cubanske advokater og spesielle cubanske firmaer som har spesialisert seg på det å hjelpe utlendinger i å gifte seg i Cuba. Selvfølgelig koster de litt penger, og tror ikke de er nødvendige å bruke.
men vet om et firma som kan hjelpe deg over internett, snakker engelsk og tar litt betalt, kan finne linken hvis du vil ha den. (bare å finne den blandt alle de andre cubalinkene jeg har).

Jeg er overbevist om at du kan gifte deg i Pinar del Rio, fordi jeg vet om andre som har giftet seg i andre byer i Cuba, som f.eks Holguin.
Og jeg tror at du også kan gifte deg hvor du vil i Cuba, f.eks i Vinalez , gjerne utenfor huset til din kjæreste. Siden du kan gjøre det i Havanna.
Koster selvfølgelig hundre dollar ekstra eller mere, spørs vel hvor langt unna vigelsekontoret , vigselsmannen må reise.

Pågrunn av mitt mislykkede forsøk på å gifte seg i Cuba og at Cubanske myndigheter er veldig firkantede i sin godkjenning.
Kjenner til flere som har måtte reist flere ganger fram og tilbake til Cuba for å få gifte seg i Cuba, pågrunn av feilaktig informasjon, byråkratisk stahet og manglende evne til å vise litt medhjelplighet og forståelse.
Derfor er det veldig viktig å vite hva du gjør og at du gjør alt riktig, og den cubanske ambassaden i Oslo kan guide og hjelpe deg gjenom denne prossesen.

Her er min skrekkhistorie:
Vi besøkte det jurdiske consulatet i Havanna i april 97, for å få informasjon om å gifte oss i Cuba.
De fortalte litt om prossesen og ba meg kontakte den Cubanske ambasseden I Stockholm(var ikke ambassade i Norge da).

Jeg fikk et brev om hva jeg skulle gjøre, oversatte papirer, stemplet papirer, fikk utskrift fra folkeregisteret på spansk hvor det stod at jeg var skilt.
Hadde skilsmissepapiene på Norsk, men trodde at papiret fra folkregisteret var godt nok.
Sendte alt dette til ambassaden i Stockholm, ringt dem og spurte om de var snart ferdig, hun snakket litt svensk, hun så på papirene over telefonen og sa at alt var iorden, og jeg spurte om jeg nå kunne gifte meg i Cuba, pågrunnlag av disse papirene, Ja, var svaret fra ambassaden.

Jeg kjøpte da smoking til meg selv, brudekjole til henne og dresser til mine to unger i Norge, som ble med til Cuba.
I Cuba reserverte jeg en sal på Hotel Nationalle, hvor vi skulle ha sermonien.
Reserverte også en sal i første etasje på hotel Nationalle med egen gressplen, rett ved siden av have baren.
Alt med mat og drikke, pluss innleid disjocky og Cubansk band.
Og bryllupsnatten skulle tilbringes på en suite på hotelet.
Samtidig som at buss for å ta med seg slektninger fra Las Tunas og Camaguey var bestillt t/r og at vi brukte litt tid og penger på å ordne innkvartering i Havanna.

Så da vi gikk til det juridiske konsulatet i Havanna, for å fastsette tid til dette brylluppet med 40 - 50 deltakere, så ble ikke papieren godkjent, til min store fortvilese og temperamang.
(min Cubanske kamerat+ at jeg fikk noen advarseler om at vaktene ville bli tilkalt, fikk meg ut får jeg knuste skrivebordet til den forbannede byråkraten)

Mine skilsmissepapierer var ikke i orden, papiret fra folkeregistert på spansk, stemplet fra ambassaden i Stockholm, hvor det stod at jeg var skilt , var ikke nok.
Selve skillsmissepapiret skulle vært oversatt av autoriset oversetter, stemplet fra ambassaden i Stockholm.

Tilfeldigvis hadde jeg med meg orginal skillsmissedokumentet på Norsk, spurte da om , hvis den danske konsulen godkjente papiret også en oversettelse om det kunne holde, kunne betale mere penger til konsulatet.
Forklarte at alt var bestilt, og at vi gjerne ville gifte oss med mine sønner og hennes famile som vitner.
Men , nei, det var helt umulig, jeg måtte reise tilbake for å få oversatt papiret og godkjent fra ambassaden.

Vi gjorde et forsøk på å få sendt papiret med DHL over til Norge, og få det oversatt, via Stockholm , men det tok for lang tid, da DHL klarte å bruke 14 dager på å sende papiret til Norge (100 dollar).

Heldigvis, hadde vi søkt om visum i april, så vi reiste sammen tilbake i slutten av Juli til Norge, på turistvisum, giftet oss i Oktober i Norge, etter å ha måtte sendt et annet papir over til cuba for å få det stemplet.(200 dollar).

At det stemplede papiret kom til Norge, like før vi måtte gifte oss i Norge, eller at min kone fikk utreise tillatelse dagen før vi reiste fra Cuba,
og det at hun måtte avbestille sin reise til cuba sommeren 1998 dagen i forveien, fordi vi var redd hun ikke ville komme ut av Cuba igjen + at hun ble utvist fra cuba i  år 2000, er andre historier, som jeg skal fortelle om senere
Og som sagt , det er ikke bare vi som har opplevd sånne skrekkhistorier.

Derfor anbefaler jeg at dere tar bort Pinned stemplet på denne posten og lager en ny pinned post, med utgangspunkt i informasjon fra ambasseden i Oslo og at søknader, henvendelser, går via dem.
Ambassaden I Oslo, er mye flinkere nå og kan dette systemet bedre enn hva den Cubanske ambassaden i Stockholm kunne i 1997.

Guest_Lemon
Guest
« Reply #6 on: January 14, 2005, 09:38:15 AM »

Ja, det er sånn jeg har oppfattet regler og forskrifter og alt annet!
Det stemmer også godt overrens med hva venner har opplevd når de har giftet seg i andre land.

Meidell, jeg lurer på om den brosjyren kan gjelde to utlendinger som vil gifte seg i Cuba jeg.
Har hørt noe snakk om at det skal være mulig nå!

Jeg ville iallfall ikke tatt sjansen på å følge denne, tar heller med meg en koffert av dokumenter stemplet både foran og bak!
Har en del med Russland å gjøre via jobb, så har lært hvor glad de er i stempler og hvor kjekt det bare er å pøse på med stemplede dokumenter i hytt og gevær, jo fler jo bedre.
Mitt inntrykk er at det samme gjelder på Cuba!

YoSoyYo
Moderator
Full Member

Siempre 26

View Profile
« Reply #7 on: January 14, 2005, 02:10:43 PM »

Jada, det høre veldig enkelt ut.
Chrismic vet bedre enn andre at ting på Cuba er slik en dag og noe helt annet neste dag.
Vil minne deg på at du giftet deg på cuba for ca 7-8 år siden.
Jeg giftet meg for 6 år siden, da var det faktisk andre regler allerede.
Vil selvfølgelig ikke påstå at det som informasjons brosjyren trykt på Cuba stemmer.
Uansett vil det være endel penger og andre hindringer på veien.
Hadde man sett økonomi i denne prosessen hadde man likesågodt gitt opp med en gang.
Skjønner motargumentene ang. denne "villedningen", men den stammer altså fra Cubanske myndigheter.
Som Lemon påpeker er det godt mulig at dette er for 2 utlendinger som gifter seg på Cuba, det står ingenting om dette.
Min erfaring fra Cuba er at man tar ting som de kommer og de er aldri helt like fra gang til gang.
Å være påståelig angående Cuba er som å pisse mot vinden, ikke sant?

Meidell
Guest_Lemon
Guest
« Reply #8 on: January 14, 2005, 02:14:32 PM »

Hehe, utrolig bra kommentar!
Fullstendig enig!

Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #9 on: January 14, 2005, 04:30:23 PM »

La oss starte med den korrekte informasjonen.
Fant denne informasjonen på en informasjonsside fra den Canadas immigraton.
Antar at dette må være den korrekte informasjon.
Og hvis du ser på forskjellen mellom denne informasjonen som Meidell la fram, så er det forskjeller, blandt annet med at papirer må oversettes og stemples av Notarius publicus.

Denne informasjonen er lik den prossesen som jeg måtte gjenom gå da jeg skulle gifte meg i 1997.
Men for sikkerthets skyld så kontakt den cubanske ambassaden i Oslo , for å få all informasjon riktig.
Så det er ingen forandring i disse reglene, som Meidell muligens antyder.
Samme systemet og regelverket som før, eneste forskjellen er at alt blir dyrere.
Nå koster det 1100 kroner pr. papir som må verifiseres fra ambassaden.
Familievisum koster nå kr.775,0.
Det regelverket som M kopierte opp her, er som Lemon sier, prodsedyren for to utlendinger som vil gifte seg i Cuba, gidder ikke å kopiere opp dem her.

Her er prosedyren for å gifte seg med en Cubaner i Cuba, bare husk at nordmenn må bruke den cubanske ambasseden i Norge.

Marriage in Cuba
To be married in Cuba the following documents are required:
1. Proof of Identity: As proof of identity, you will need to be in possession of a valid Canadian passport, a birth certificate, and the tourist card that you will receive upon entry into the country.
2. Statement of Single Status: You will also need to obtain a sworn affidavit attesting to your single status. This document must be submitted in the Spanish language and notarized. This must be done prior to leaving Canada by visiting the Embassy of the Cuba in Ottawa, or by going to a Cuban Consulate, located in either Montreal or Toronto. You may also visit a Notary Public in Canada to make this declaration, have the document translated into Spanish, and then have it legalized by the Cuban Embassy or Consulate which cannot be dated more than 180 days old on the day of your marriage or it will be rejected.
3. Divorce Papers: If you are divorced, you must also submit original copies of your divorce papers, along with a Spanish language translation of the documents. The translation must be legalized by the Cuban Embassy or a Cuban Consulate in Canada.
4. Death Certificate: If you are widowed, you will need to present an original copy of the death certificate of your deceased spouse, translated into Spanish and legalized by the Cuban Embassy or Consulate.

« Last Edit: July 19, 2007, 09:15:41 PM by YoSoyYo » Logged
Pages: [1] 2
  Print  

Jump to: