Hvis du er Homofil eller Lesbisk, så er det ikke lett å finne informasjon om hvor du kan treffe likestillede i Cuba.
Og det finnes mange Cubanske og Lesbiske i Cuba.
Flere nordmenn har reist til Cuba og funnet seg en partner fra samme kjønn, ved å fylle ut en slags "ekteskapkontrakt eller samlivskontrakt" kan deres Cubanske partner få oppholdtillatelse i Norge.
Vet ikke helt prosedyren for dette, men blir denne kontrakten levert via den Norske ambassaden i Havanna eller levert i Norge og søknaden om oppholdstillatelse levert på ambassaden.
Den norske ambassaden i Cuba, UDI og interresse organsisjoner for homofile kan sikkert innformere mere om dette.
Men Cubanske homofile blir sidestillt i forhold til hetrofile ekteskap, da de ikke kan gifte seg på Cuba, og dermed vil de ikke får PRE status, som gir dem rett til å være på Cuba opptil 11 måneder avgangen.
Den Cubanske ambasseden i Oslo, er ikke glad for at det kommer Cubanske homofile til Norge, og er ikke særlig medhjelpelig med å ordne tillatelser, etter deg jeg har hørt.
Cubanske myndigheter taper jo en del penger på gebyrer for å gifte seg og godkjenne papirer.
Så jeg tror disse Cubanerne bare får lov til å besøke Cuba tre uker av gangen og deres Norske partner for vel ikke A2 familevisum, så de kan bo sammen i Cuba.
Det skal være en del Cubanere som har fått oppholdstillatelse fordi de er "gifte" med en Norsk borger.
Forholdene og hvordan homofile blir akseptert i Cuba, har forandret seg en del i de siste årene.
Før kunne homfili innebære fengsel.
Nå har homofili blitt mere godtatt av staten og det er ingen hindring å være homofile for å ha en god stilling i staten.
Men de kan forsatt bli trakkasert og bli behandlet som syke i Cuba.
Har møt flere Cubanere med stor homofobi.
Selv havnet både jeg og min sønn ufrivillig på en homsefest i Cuba, da tilnærmelsene mot min sønn ble for store måtte vi gå, men politiet kjørte rundt og var klar over at dette var en homsefest uten at de reagerte.
Men homofile eller lesbiske som reiser til Cuba, må vite at de også må passe seg for at kjærligheten fra sin Cubanske partner kan være like falsk og basert på økonomiske forhold og det å komme ut fra Cuba, som mange hetrofile har erfart før.
Har til og med hørt om Cubanere som har gitt seg ut for å være homofile, også i sengen, uten at de har hatt noen homofile følelser før.
Den nærmeste familien har også vært med på dette skuespillet, til og med hans Cubanske kone med barn har blitt presentert som søster med barn.
Må være dobbelt tragisk å komme til Norge, med en homfile partner, som ikke elsker deg og er heller ikke homofile men hetrofile. :huh:
Hiv og Aids finnes også på Cuba blandt homofile, så ta dine forhåndsregler
Loney Planet har litt om det å være homofile i Cuba og hvor de kan treffes.
Finnes også egne guider på nettet og bøker om de forskjellige homofiles forhold på mange steder i verden.
Her er en post fra Lonely Planet thornehree cuba, som inneholder mye informasjon for homofile som vil reise til Cuba :
http://thorntree.lonelyplanet.com/messagep...rentid=0&from=2