habana.no :: Cuba Forum
May 22, 2012, 11:06:14 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Over 2000 cuba relaterte innlegg !

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Din Cubanske Ektfelles Venner Kan Være Farlige  (Read 875 times)
Chrismic
Hero Member

View Profile
« on: April 09, 2005, 05:59:27 AM »

Når din ektefelle kommer til Norge, så er det veldig viktig at hun får kontakt med andre Cubanere for at hun skal fungere og like seg i Norge.
Selv om det finnes de som ikke vil ha kontakt med andre Cubanere, ofte fordi flere av dem som finnes ute på utesteder kan være av den negative sorten.

Og typisk nok så vil Cubanere helst holde sammen med andre Cubanere eller andre Latinamerikanere.
Det kommer selvfølgelig av at de snakker samme språk, men også fordi de tilhører samme kultur og forstår hverandre.
Nordmenn kan være gift med en Cubaner i mange år uten å virkelig kjenne henne, eller hennes kultur.
Særlig på oppførsel og væremåte, der det finnes forskjeller mellom oss og Cubanere.
Ofte så gjør vi ting, som ikke er akseptert blandt Cubanere, og som ville ført til litt pinlige episoder, hvis det var Cubanere som hadde gjordt det.

Det er en forskjell som finnes der og skaper litt forskjeller, som også gjør at de ofte ikke får nære Norske venner.

La oss fastslå det med engang.
Det finnes i Norge en del Cubanere av den negative sorten, hvor hele ekteskapet med Nordmannen var eller er en stor bløff.
Ofte er de jiniteras eller jiniteros, som levde av å lure eller være sammen med utlendinger i Cuba.
Og som elsket det å kjøpe klær eller gå ut på utesteder eller disco i Cuba, flere ganger i uken.
Denne livsstilen har mange tatt med til Norge, og forsetter den her.
Ofte roter de med andre Cubanere eller andre latin amerikanere i Norge (ofte Chilenere), flere har også skjulte norske kjærester eller funnet seg en ny Nordmann etter de ble skilt, men ofte kan den nye nordmannen bare være en ny sponsor.

For sannheten er at den nye eller skjulte latin amerikanske kjærsten din, oftest er en drittsekk, som oftest bare bryr seg om seg selv.
Derfor varer de forholdene kort, men dessverre ofte lenge nok til at de har ødlagt henes ekteskap og det finnes ingen retur mulighet lengere.

Jeg er tror det er veldig få Cubanere, som er eller har vært alene i Norge, i lengere perioder.
De fleste går nesten rett fra forhold til forhold eller har flere forhold samtidig.

Cubanere generelt sett,
Selvfølgelig ikke alle.
Roter rundt og har hatt mange kjærlighets forhold eller vært gift/samboere noen ganger.
På landet traff jeg 15-16 åringer, som kalte hverandre ektefeller og bodde sammen hos en av foreldrene, de forholdene varte aldri i flere år, men noen endte opp med en unge og mannen forsvant.
Og da sitter du der med en unge og er 17-19 år gammel.

Cubanere har normalt sett et lett forhold til sex, som ofte skjer etter første date.
Cubanske menn er sterkt påvirket av macho kulturen , og er ofte utro, og har hatt mange partnere.
Det å ha flere kjærester og ligget med mange jenter, er en salgs "show off" guttene har seg i mellom.

En sexturist på et annet forum, fortalte så treffende forskjellen mellom Cubanere og andre.
"Det finnes horer i hele Latin amerika, men i de fleste land, så er de horer i det skjulte og holder det skjult for sine foreldre, som oftest av moralske og religiøse årsaker ikke godtar at de er horer, selv om det kan gi penger og mat i deres fattigdom.
I Cuba, satt litt på spissen, men sant, så kan du banke på dører til de fleste hjem og spørre om familien har en yngre jente som vil være sammen med en utlending sexuelt og muligens gifte seg og reise ut av Cuba."

For å komme til mitt poeng.
Så er det mange av de  Cubanere som er kommet til Norge, litt glad i sin nordmann, men ikke håpløs forelsket.
Nordmannen eller kvinnen, er de litt glad i, fordi han er snill, omtenksom og grei, og det at både henne og hennes familie i Cuba vil få et bedre liv.

De kan på utesteder, diskotek, treffe Cubanere som er skilt, utro, som gjerne vil ha flere Cubanske venner å være sammen med eller feste med.
En Cubansk kvinne som da er gift med en Nordmann, kan da lett komme i en slags vippeposisjon, som da kan bli lurt til å vippe over til det "vida Loca".

Jeg vet at de har prøvd og klart det, å overtale Cubanske jenter til å feste sammen med dem, og få dem til å skille seg fra sin Nordmann.
Ofte fører det gale livet til en skilsmisse etterhvert.

Men, det som gjør saken litt spesiell.
Er at mange av disse skilte cubanere kan litt norsk og kan hjelpe Cubaneren gjenom skilsmisse prossen og kjenner til hvor de skal henvende seg og søke for å få økonomisk hjelp fra staten, og et sted å bo.

Noe som en Cubaner, som ikke kan godt norsk eller kjenner system, vill ha gjordt alene, og derfor forsatt blitt i ekteskapet med nordmannen, siden det gir økonomiske fordeler og trygghet.

For sannheten er at du som enslig skilt utlending, kan få økonomisk støtte og bolig, samt gratis utdannelse i stødnadsperioden.

Men husk at Cubaneren må være gift i tre år eller fått en unge med Nordmannen, før de får tillatelse til å bo i Norge som skilt, ellers så er det oftest en enveisbillet tilbake til Cuba..

Som sagt så må de ha kontakt med andre Cubanere.
Og hver enkelt får finne ut av sitt forhold selv.
Men ikke vær for dumsnill og sett din kjæreste i en "vippeposisjon", som hun kanskje ikke vil være i.
Begynner hun å fly mye ute, droppe norsk kurset, flere ganger på disko i uken, overnatte ofte oss andre cubanere, så bør dere kanskje ha en liten prat før dette utvikler seg for mye.

For det er ikke sikkert at livet "vida loca" er så spennede etter hvert, eller det å være alene og rote med andre gir så mye.
Vet om flere som vil gå tilbake til sin greie Nordmann, men som har ødlagt for mye til at han orker å forsette eller starte på nytt.

Selv om ordtaket sier at du skal slippe fuglen fri fra fugleburet, og hvis den liker deg så kommer den tilbake til deg, så skader det ikke å holde buret stengt litt om natten, for alle har ikke lært å fly alene og noen kan fly for langt unna og ikke finne veien hjem igjen.
Muligens er livet i buret kjedelig, men det er trygt og enklere enn å finne mat selv.

Kommunikasjon og forståelse er viktige elementer i et forhold.
Eller som jeg sier til min tenårings sønn, som liker å gå ut og komme sent hjem.
Gå ut og gjør hva du vil, men bruk hodet,
Du har frihet under ansvar, bryter du den eller at det skjer noe, så er den friheten over .
Jeg  fikk opplevd mere enn andre gjevn gamle i min ungdom gjorde, men jeg holdt hodet kaldt , for jeg viste godt hva en tabbe ville føre til.
For det hadde mine foreldre forklart meg nøye. :rolleyes:
« Last Edit: April 09, 2005, 06:00:45 AM by Chrismic » Logged
Pages: [1]
  Print  

Jump to: