habana.no :: Cuba Forum
May 22, 2012, 11:05:23 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Over 2000 cuba relaterte innlegg !

Home   Help Search Login Register  
Pages: 1 ... 3 4 [5]
  Print  
Author Topic: Cubanere Liker Bare Cubanere  (Read 6371 times)
La Yuma el rappero
Guest
« Reply #40 on: June 04, 2007, 07:02:26 PM »

Hei Chrismic. Jeg skal prøve å gjøre det så kort jeg kan.

Konene våre er nok veldig forskjellige selv om de er fra samme land. Det er ikke så uvanlig. Tenk bare på hvor mange forskjellige nordmenn du kjenner.

Jeg vet også om mange cubanere som er som de du beskriver, og man kan nok også si at de fleste er sånn. Men dem har jeg ikke giddet å bli spesielt godt kjent med. Jeg har aldri nektet for at de finnes, men jeg synes det er synd at negative erfaringer med en type folk fra et spesielt land skal bli brukt til å dømme alle. Akkurat som jeg liker dårlig å bli forhåndsdømt av utlendinger fordi noen har møtt noen norske idioter.

Når det gjelder de cubanerne jeg kjenner i Norge, så foretrekker de å holde seg unna andre cubanere fordi de ikke liker mesteparten av cubanerne som er her. Akkurat som mange nordmenn i utlandet ikke kommer overens med de norske miljøene som oppstår der. Som sagt, så vet jeg at de du snakker om finnes og at det er mange av dem, men det er også mange unntak.

Jeg vet også at et ekteskap mellom to folk fra så forskjellige steder kan være vanskelig. Jeg mener bare at man ikke nødvendigvis skal skylde absolutt alt på nasjonalitet og kultur. Kjønn, alder og mange individuelle ting spiller også inn. De fleste forhold varer jo faktisk ikke livet ut uansett. Og når det gjelder forhold eller ekteskap mellom cubanere, så tror jeg ikke de har så mye lavere skilsmisseprosent enn ekteskap mellom cubanere og utlendinger.

Når det gjelder utroskap, vet jeg også akkurat hvordan det er på Cuba. Jeg bare lurer på om noen her er blinde når det gjelder sitt eget land. Nesten alle nordmenn jeg kjenner godt har vært utro, de har bare hatt vett til å skjule det litt bedre enn cubanerne gjør. Det er også sannsynlig at ganske mange jeg ikke kjenner så godt har vært utro, uten at de har hatt noen trang til å fortelle det til meg. I forhold mellom nordmenn og cubanere jeg kjenner til, vet jeg om minst tre tilfeller der den norske parten har vært utro (og jeg kjenner ikke så mange norsk-cubanske par, så det er en ganske høy andel).

Til slutt, siden du virker litt amper og hårsår, noe jeg ikke trodde du var:
Beklager hvis jeg har fornærmet eller såret deg. Det har ikke vært meningen. Men når du sier noe jeg er uenig i, så sier jeg min mening. Og når bare én side av saken presenteres altfor mye, så føler jeg et behov for å vise litt av den andre. Det hadde jeg også gjort hvis det var for ensidig fra den andre siden.

Det jeg mente med konsekvensene av det du skriver, er at det er litt lite hyggelig om vi som har cubanske familiemedlemmer selv legger grunnlaget for at folk skal dømme dem på forhånd. Ikke så kult om barna våre får høre masse dritt om foreldrene sine fordi vi selv har skrevet det på nettet.

Jeg ønsker deg ikke noe vondt og håper det ordner seg med ekteskapet ditt og alt annet.
Bare husk at du er gift med én cubaner, ikke alle. Alle forhold er forskjellige. Det er greit å dele erfaringer, men ikke bruk dine egne erfaringer til å uttale deg så skråsikkert om alle andre.

Og husk at uansett hvor mange du kjenner og hvor mye du vet, så er det flere du ikke kjenner og mer du ikke vet.

God tur.
true dat, enig med abc, "its not where you from, its where u at!!!!"

Bare for å ha sagt det en gang for alle

cabronsito
Newbie
*

View Profile
« Reply #41 on: June 04, 2007, 07:44:34 PM »

Som sagt, er ikke enig i alt Chrismic skriver men tror nok at han ret i mye av det han skriver, har selv jobbet på cuba i en periode på 2 år og har reist der siden 1999, jeg snakker flytende spansk(kubansk vil mange påstå) og har nok mer "inside info" enn mange nordmenn. Tror ikke Chrismic mener å fornærme noen eller "greie" alle over samme kam men jeg er enig i at mesteparten av cubanere som kommer hit er dårlige menesker utfra våre normer, vi har aldri manglet mat eller medisin fordi vi ikke hadde penger, vi har ingen rett til å dømme andre menesker som ikke har de samme mulighetene som oss. Kanskje verdt en ettertanke?
ABC
Full Member

View Profile
« Reply #42 on: June 05, 2007, 09:40:10 AM »

Jeg er enig i at de fleste som kommer hit ikke er spesielt kule. Det er også mye av grunnen til at de andre som kommer hit ikke vil omgås dem. Det finnes ikke bare ett cubansk miljø i Norge.

Er ellers enig i det meste du sier, Cabronsito. Jeg snakker også flytende cubansk og har også sett mye av både gode og dårlige sider ved Cuba. Og når det gjelder gaterelaterte ting, har jeg sett mye mer enn kona mi både her og på Cuba. Jeg bare håper det er rom for å vise at landet har flere sider, og at vi ikke glemmer at mye av det som finnes der også finnes her.

Også helt enig med deg, Yuma.
michi
Full Member

View Profile WWW
« Reply #43 on: July 09, 2007, 01:55:11 PM »

Når vi snakker om dette vil jeg bare komme med litt kritikk fra venezuela. Faktisk er det ikke slik at det kun er i norge kubanere begynner å få dårlig rykte. Jeg snakket i går med en nær venn i caracas og hun fortalte meg at kubanerne har dårlig folkeskikk, prøver å sjekke opp alt og alle og gjør det meste for å kunne bli i landet etter at tjenesteperioden ( utvekslingsavtalen) melloll cuba og venezuela er over. M.a.o de er ganske så uglesett i venezuela også. Hun forteller meg akkurat det samme som blir skrevet her på siden... Så det er nok mye i det at generellt er kubanere ikke det folkeslaget ( kulturen) man bør gifte seg med.
ABC
Full Member

View Profile
« Reply #44 on: July 10, 2007, 12:04:41 PM »

(...)hun fortalte meg at kubanerne har dårlig folkeskikk, prøver å sjekke opp alt og alle (...)

Yeeeeeah! Høres ut som min type folk.
Pages: 1 ... 3 4 [5]
  Print  

Jump to: