Froddy
Høres nesten som Fidel, du
Litt diktatorisk...
Det er faktisk en del nordmenn, som tror ved å hente en kone fra et annet land, får en person de kan styre og herske over.
Siden de har alle pengene, og utlendingen må være gift i minst tre år , ellers så må hun reise tilbake.
Og at utlendingen ikke kjenner Norge, språket, andre mennesker eller hvor du eventuelt kan søke hjelp .
Konen kan da bli en slags slave eller fange, som da styres nesten fullstendig av sin norske mann.
Som da blir gående alene inne i huset og aldri gjør noe alene, og aldri lærer seg norsk.
Det er en del nordmenn, som aldri har klart å ha et normalt forhold med en norsk dame, pågrunn av særegenheter, makt, og et spesielt syn på hva et ekteskap er og hvordan man skal leve sammen.
Ofte kan de da dra ned til et annet land, og gifte seg med en person som ikke kjenner deg ordentlig og ikke hvordan andre kvinner lever normalt i Norge.
Glemmer aldri fra min tid i UDI, da en bonde maste så fælt på å få sin kone til Norge.
Fordi Våronna kom snart.
Var det en arbeider han skulle få til Norge, eller en Kone ?
Om jeg forsvarer min kone eller unnskylder henne, det får dere finne ut selv eller ha deres egen mening om.
Spørsmålet er om min kone som er nesten 30 år og bodd lenge i Norge, er så forskjell fra en annen Norsk kvinne i samme alder ?
Har ikke de fleste aktive og yrkesrettete kvinne i den alderen, en del venniner, som de både ringer til og treffer.
Møter hverandre på shopingturer, restauranger, diskotek, eller reiser bort en weekend med sine venniner.
Og det er vel meget få Cubanere som har familie i Norge, og da blir Cubanske venninner også familie.
Selv hadde jeg perioder rundt 30 årene, hvor jeg var del sammen med arbeidskollegaer og venner, og kunne hver fredag drikke med arbeidskolleger etter jobben, og gå ut med kamerater på diskoer og mye annet.
Min daværende norske kone, var litt irritert på at ofte var borte, og hun ble sittende alene med to små unger, også det at jeg sent på kvelden kunne være flere timer på kontakt telefonen.
Og spilte tv spill alene eller sammen med ungene.
Senere fikk min kone mere interresse for å gå ut med venniner og være en del borte også weekendturer med bare venniner.
Som jeg skrev før så ble det en slags "julebordsesong", hvor det ble litt for mye i en periode, og særlig etter at hun begynte å jobbe og vi dermed fikk mindre tid sammen, og det at hun satt for lenge oppe om natten og måtte sove når hun kom hjem.
Hun satt ikke oppe til kl.04 hver natt. + at hun fikk en venninne som krevde litt for mye oppmerksomhet.
Nå har hun forstått at hun ikke kan sitte oppe hele natten for å chatte, og at hun må tilbringe mere tid med meg, og det har nå skjedd i det siste.
At hun tilbringer mere tid med meg i stua.
Hun har forsatt følelser for meg , og vil bo sammen med meg.
Så man kan vel si i ettertid at krangel og de litt harde diskusjonene har ført fram og nådd henne, og at hun prøver å forandre seg litt.
Men vårt problem , som tror mange andre nordmenn vil få eller har med sin Cubanske ektefelle er at de i utgangspunktet har lite felles.
Og det er nesten umulig å forandre på.
Stor alderforskjell er med å skape denne forskjellen.
Interresser og hva som opptar en Cubaner...
Siden de fleste Cubanere ikke er opptatt av nyheter og det som skjer i samfunnet, så blir det mindre å diskutere og gjøre sammen.
F.eks det var et kulturarrangemang i vår bydel, det hadde hun ingen interresse av å være med på-
Nå er det en alternativ messe, som hun ikke har lyst på å besøke.
Hadde vi hatt bedre økonomi og hadde jeg vært litt yngre (har ikke lyst på drive på med dating i min alder). også det at vi har en liten datter sammen
Så burde vi kanske vurdert å skilles som gode venner og leve våre egne liv og finne personer eventuelle kjærester, samboer, .... som vi har mere felles med og som er på et likere plan, særlig aldersmessig...
Muligens burde man vurdere "kortidsekteskap" med Cubanere, leve sammen til Cubaneren blir interigert godt nok, selvstendig, både personlig og økonomisk.
Og da de begynner å starte et eget liv, hvor du får en mindre rolle eller tid til deg.
Vårt store problem er å finne på ting vi kan gjøre felles, felles interresser.
Gjøre ting sammen.
Og det er faktum at jeg selv må ta litt skyld for at vi ikke gjør så mye ting sammen, kan ikke gi min kone skylden for alle våre problemmer.
Og at jeg burde få mere interesser , mere tid til andre mennesker og venner.
Som min kone har, og det sikkert derfor jeg også blir for avhengig av henne.
Mange har trodd at min kone har vært min datter, når vi har truffet andre mennesker.
Og det har blitt litt sånn Far - datter forhold mellom oss, noe min kone misliker sterkt.
Min erfaring, kunnskap, og det at jeg er tross alt 20 år eldre enn henne.
Har preget litt av vårt samliv.
Uten at jeg har ønsket det, så har jeg blitt en slags farfigur, som ofte vinner de fleste diskusjoner. uten at hun er enig i det, men hun slipper opp for logiske forklaringer, og blir da tverr og vanskelig
Og har vel ubevist behandlet henne som en yngre , kunnskapløs person, som i hennes alder må selv oppleve og feile i sin levemetode.
Vanskelig å forklare , men min kone føler at jeg altid vet hva som er best og riktig, og det gjør at hun kan bli litt steil og vanskelig i diskusjoner og avgjørelser.
Tilslutt, vil jeg bare påpeke at ting går bedre, vi prøver å fungere bedre.
Vi må begge prøve å finne på noe å gjøre felles.
Men i utgangspunktet er det nok litt for , for store forskjeller mellom oss.
Så vi får prøve å gjøre det beste ut av forholdet.
Men om jeg skulle finne meg en ny dame, så vil jeg nok savne det følelsemessige aspektet med min Cubanske kone.
For ingen er bedre enn henne , når vi har kjærlighet eller sex..
Og det er ikke bare det at hun er 20 år yngre.
Andre menn kan drømme om Pamela anderson, og andre lekre jenter, men tenker jeg på sex, så tenker jeg på min kone.
For hun er best B)
Absolut til slutt.
De som nå har svart på denne tråden, som ble litt mere utdypende og åpen, enn det mitt litt "gale" hode burde forstått.
Kona er også litt irritert på min åpenhet, og får ofte kjeft for at jeg sier ting , hun synes jeg ikke burde ha sagt, men det er også en av de store forskjellene på oss.
Er dere i et forhold med cubanere ?,bor cubaneren i Norge, planlegger du å ta en cubaner til Norge ?
Hvordan ser på ditt forhold , når dere vil vært sammen i mange år.
Kan noen av mine problemmer gjelde deg også i dag, eller i fremtiden.
hvor mye felles har du med din cubaner

OSV................