habana.no :: Cuba Forum
May 22, 2012, 10:58:20 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Over 2000 cuba relaterte innlegg !

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1] 2
  Print  
Author Topic: Til Havanna for under 5 000 kroner !!!!!!!!  (Read 1856 times)
Chrismic
Hero Member

View Profile
« on: April 16, 2008, 04:16:43 AM »

Grin
Jepp,
Fullt mulig,men selvfølgelig med to små negative problemer . (overnatting i Gatwick  på utreise og 13 timer venting i Gatwick på hjemreise)

Bestilte flyreisen igår.

2. Juni drar jeg om kvelden med Norwegian til Gatwick, London, pris t/r  Gardemoen - Gatwick, 1055 kroner, da med to kolli med opptil 20 kilo hver og reservert plass begge veier
Overnatter 2 dager I Gatwick. slik at jeg får en dags tur til London, 30 minutter med Gatwick expressen til Victoria tog stasjon, nesten 300 kroner t/r.
Mitt hotel ligger like ved flyplassen og har shuttle buss, koster 363 kroner natta.

4. Juni om morgen går Virgin Atlantic flyet fra Gatwick til Havana,
4250 kroner kostet den flyturen Gatwick - Havana T/R.

Hjemreise den 4. Mars, og da er prisen billig, med tanke på hvor lenge jeg blir borte, selv om det ikke er helt sikkert at jeg blir borte så lenge, nærmeste konkurrent var nesten dobbel så dyr, på så langt opphold, og det vil ikke koste mere enn cirka 100 cuc å forandre billetten I Cuba, hvis jeg ønsker det.

Skal du kjøpe en vanlig billett til Cuba med Virgin Atlantic, så må du nesten ut med 7500 - 8000 kroner, og da får du SAS eller British Airways til HEATROW, og må selv komme deg til Gatwick airport, flybussen mellom Heatrow og Gatwick tar cirka 1 time og 30 minutter, og koster cirka 230 kroner en vei , samme opplegget på hjemreisen og du er forsatt nødt til å overnatte i London på utreisen,siden Cuba flyet går så tidlig neste morgen fra Gatwick

Med mitt opplegg sparer du i tillegg til billigere billetter å forflytte deg mellom Heatrow og Gatwick, siden Norwegian går direkte til Gatwick..
Og det er umulig eller koster en del ekstra å få en dag eller flere i London med kjøp av sammensluttede billetter

Du må overnatte i Gatwick, men selv synes jeg det var deilig og litt mere avslappende å slippe å ta to fly på samme dag og en del timers venting på transitt på flyplass til neste fly. Og da er du sikret problemmer med forsinkelse, for dette er to separerte billetter, som gjør at du er nødt til å rekke neste fly ellers så mister du det flyet og billetten din. Det er det eneste drawback eller bakdelen med å kjøpe to separerte flybilletter, men du sparer en del penger og bytte av flyplass.
Og jeg påstår med egen erfaring at Virgin Atlantic har den beste flyreisen til Cuba, to ganger 24 kilo bagasje får du med deg, stort 747 boing fly med egen tv skjerm i nakkestøtten og fri påfyll av hva du ønsker å drikke  .
På hjemreisen, lander du Kl. 0630 i Gatwick, og Norwegian flyet går 13 timer senere, selvfølgelig lang tid å vente, med da er du ganske sikret mot forsinkelser og kan kanske ta en tur til London sentrum på dagen. Selv så tar jeg da en ekstra overnatting i London..

Gardemoen - Gatwick + hotel opphold i Gatwick bestilte jeg via Norwegian nettside.
Gatwick - Havana bestilte jeg via Travellink nettside.

Overskriften sier under 5000 kroner t/r med fly til Cuba og det er mulig på visse datoer, og det var Internett reiseselskaper som solgte Virgin Atantic reisen til 4100 kroner, men de var ukjente selskaper med negativ kundeomtale, da valgte jeg å betale litt høyere for et bedre kjent og omtalt selskap som Travellink.
Og alle billettene er elektroniske og bare å printe ut reiseplan billetten hjemme.

En venn av meg , som altid har reist med Air France til Cuba om sommeren, valgte  i år også to billett ordningen, og med overnattning i København på utreise, reiser de med Air Europa fra København til Madrid, og Madrid til Havana samme dag, han får noen timer å vente i København på vei til Oslo på hjem reisen, og skulle de mot all formodning miste Oslo flyet, så koster det ikke all verden å komme seg fra København til Oslo, med fly, båt, buss eller tog, denne familien på to voksne og to barn sparte 6000 -8000 kroner på å ta dette Air Europa opplegget i steden for Air France.

Chrismic er glup Grin Grin Shocked

« Last Edit: April 16, 2008, 04:31:29 AM by Chrismic » Logged
cubafant
Newbie
*

View Profile
« Reply #1 on: April 16, 2008, 02:28:06 PM »

Hva skal til for at du kan være der så lenge er mitt spørsmål?
Cubafant
La Yuma el rappero
Guest
« Reply #2 on: April 19, 2008, 09:32:50 PM »

1)
Gift med Cubaner(kan ha 10 måneders opphold eller mer.....)

2)
A lo Cubano, fikse visum (student visum) Betale under bordet mao. eller studere spansk eller kultur på offisiellt universitet of få visum på denne måten.

3)
Frem og tilbake fra Mexico og fikse nytt turistvisum

Ya tu sabes

Du er jo gift Cubafant eller?Huh.....

Yuma

cubafant
Newbie
*

View Profile
« Reply #3 on: April 23, 2008, 01:32:53 PM »

Det er jeg Smiley,  Men det er nok en stund til jeg kan reise for lengre perioder (142md for å være møyaktig) Sad  Men en kolega har giftet seg der og planlegger å bli noen mdr.

cubafant
Cristal
Jr. Member
**

View Profile
« Reply #4 on: April 25, 2008, 07:45:12 PM »

Grin
Jepp,
Fullt mulig,men selvfølgelig med to små negative problemer . (overnatting i Gatwick  på utreise og 13 timer venting i Gatwick på hjemreise)

Bestilte flyreisen igår.

2. Juni drar jeg om kvelden med Norwegian til Gatwick, London, pris t/r  Gardemoen - Gatwick, 1055 kroner, da med to kolli med opptil 20 kilo hver og reservert plass begge veier
Overnatter 2 dager I Gatwick. slik at jeg får en dags tur til London, 30 minutter med Gatwick expressen til Victoria tog stasjon, nesten 300 kroner t/r.
Mitt hotel ligger like ved flyplassen og har shuttle buss, koster 363 kroner natta.

4. Juni om morgen går Virgin Atlantic flyet fra Gatwick til Havana,
4250 kroner kostet den flyturen Gatwick - Havana T/R.

Hjemreise den 4. Mars, og da er prisen billig, med tanke på hvor lenge jeg blir borte, selv om det ikke er helt sikkert at jeg blir borte så lenge, nærmeste konkurrent var nesten dobbel så dyr, på så langt opphold, og det vil ikke koste mere enn cirka 100 cuc å forandre billetten I Cuba, hvis jeg ønsker det.

Skal du kjøpe en vanlig billett til Cuba med Virgin Atlantic, så må du nesten ut med 7500 - 8000 kroner, og da får du SAS eller British Airways til HEATROW, og må selv komme deg til Gatwick airport, flybussen mellom Heatrow og Gatwick tar cirka 1 time og 30 minutter, og koster cirka 230 kroner en vei , samme opplegget på hjemreisen og du er forsatt nødt til å overnatte i London på utreisen,siden Cuba flyet går så tidlig neste morgen fra Gatwick

Med mitt opplegg sparer du i tillegg til billigere billetter å forflytte deg mellom Heatrow og Gatwick, siden Norwegian går direkte til Gatwick..
Og det er umulig eller koster en del ekstra å få en dag eller flere i London med kjøp av sammensluttede billetter

Du må overnatte i Gatwick, men selv synes jeg det var deilig og litt mere avslappende å slippe å ta to fly på samme dag og en del timers venting på transitt på flyplass til neste fly. Og da er du sikret problemmer med forsinkelse, for dette er to separerte billetter, som gjør at du er nødt til å rekke neste fly ellers så mister du det flyet og billetten din. Det er det eneste drawback eller bakdelen med å kjøpe to separerte flybilletter, men du sparer en del penger og bytte av flyplass.
Og jeg påstår med egen erfaring at Virgin Atlantic har den beste flyreisen til Cuba, to ganger 24 kilo bagasje får du med deg, stort 747 boing fly med egen tv skjerm i nakkestøtten og fri påfyll av hva du ønsker å drikke  .
På hjemreisen, lander du Kl. 0630 i Gatwick, og Norwegian flyet går 13 timer senere, selvfølgelig lang tid å vente, med da er du ganske sikret mot forsinkelser og kan kanske ta en tur til London sentrum på dagen. Selv så tar jeg da en ekstra overnatting i London..

Gardemoen - Gatwick + hotel opphold i Gatwick bestilte jeg via Norwegian nettside.
Gatwick - Havana bestilte jeg via Travellink nettside.

Overskriften sier under 5000 kroner t/r med fly til Cuba og det er mulig på visse datoer, og det var Internett reiseselskaper som solgte Virgin Atantic reisen til 4100 kroner, men de var ukjente selskaper med negativ kundeomtale, da valgte jeg å betale litt høyere for et bedre kjent og omtalt selskap som Travellink.
Og alle billettene er elektroniske og bare å printe ut reiseplan billetten hjemme.

En venn av meg , som altid har reist med Air France til Cuba om sommeren, valgte  i år også to billett ordningen, og med overnattning i København på utreise, reiser de med Air Europa fra København til Madrid, og Madrid til Havana samme dag, han får noen timer å vente i København på vei til Oslo på hjem reisen, og skulle de mot all formodning miste Oslo flyet, så koster det ikke all verden å komme seg fra København til Oslo, med fly, båt, buss eller tog, denne familien på to voksne og to barn sparte 6000 -8000 kroner på å ta dette Air Europa opplegget i steden for Air France.

Chrismic er glup Grin Grin Shocked

En jævlig lang reise for å spare penger da, selv har jeg i den senere tid fått mer sans for å ha kortest mulig transfer og reise og heller
betale noe mer.

Reiser 5-6 uker i Jun/Juli og da via Amsterdam med martinair som også tillater 2x23 kg bagasje og kun 2 timer venting både på utreise og hjemreise, i tillegg ingen terminalbytte.

Dette kommer på 8800 kr inkl avgifter.
« Last Edit: April 25, 2008, 07:49:16 PM by Cristal » Logged
ABC
Full Member

View Profile
« Reply #5 on: April 25, 2008, 10:35:13 PM »

Enig, Cristal. Og med for mange og lange mellomlandinger ender man uansett med å bruke like mye eller mer penger.
I hvert fall gjør jeg det.
Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #6 on: April 26, 2008, 03:45:11 PM »

Cristal skrev:

"En jævlig lang reise for å spare penger da, selv har jeg i den senere tid fått mer sans for å ha kortest mulig transfer og reise og heller
betale noe mer.

Reiser 5-6 uker i Jun/Juli og da via Amsterdam med martinair som også tillater 2x23 kg bagasje og kun 2 timer venting både på utreise og hjemreise, i tillegg ingen terminalbytte.

Dette kommer på 8800 kr inkl avgifter.

-----------------------------------------------------

Nei, nei.... Nå må dere jævla kapitalister gi dere Roll Eyes

Det er dyrt nok å gifte seg , hente, forsørge cubaneren og familie...osv........(og Cubanske ekteskap er som regel tidsbegrenset og ofte til da de kan begynne å være med å betale regningene eller sine egne telefonutgifter eller alene tur til kjæresten i Cuba) Shocked

8800 kroner med ræva Martin Air gamle  fly, så og så med service, og dårlig ben plass, er min erfaring med Martinar, 1 pluss er Shiphol, en bra lufthavn.
For denne summen kan du nesten komme deg til Australia med bedre fly og service, og at det er 3 flyturer og to av dem er lange flyturer.
8800 kroner til Cuba er pengesluk og overpris.

Konkurranse:
Hvilken av disse to flyturene er dyrest i den tur retur billetten du kjøper fra Norge til Cuba ?

Oslo - Amsterdam t/r
eller
Amsterdam - Cuba t/r

Scroll....rull nedover for svar...

Martinar har faktisk solgt i visse meget rolige perioder, såkalte "Last deal" eller fyll opp flyet billetter, t/r Amsterdam-Cuba, for så lav pris som 250 til 300 euro, for cirka 2 uker i cuba. dessverre så får ikke vi nordmenn kjøpt disse billettene fra deres nettside.

Når jeg ifjor kjøpte t/r Oslo-Heatrow//Gatwick -Havana, så kostet  Oslo -Heatrow t/r delen av reisen cirka 2500 - 2800 kroner.
En billett du kan kjøpe alene for ned i 1200 kroner med SAS eller British Airway, og sitter på samme fly som de som skal til Cuba, bare at Cuba reiseren av en aller annen grunn betaler dobbel pris for samme sete og service.

Svar på konkurransen:
Når Martin air har sine "Last minute deals", så blir billetten Oslo- Amsterdam dyrest.
De tar en høy "flytime pris" med tanke på at Oslo - Amsterdam er cirka 2 timer eller mindre og Amsterdam -Cuba er 9 til 10 timer.

Er usikker om jeg må skifte fra sør til nord terminalen i Gatwick, men de er bare noen få minutter fra hverandre.

Flere fordeler med mitt turopplegg. Cheesy

Slipper å stå opp om natta for å ta et fly som går kl.06.00 om morgen, for å ta "Angina"  ;)morgen flyet. Angry
Nå kan jeg reise om kvelden og slippe stresset med to fly etter hverandre og stå opp natta, og Virgin flyet kommer tidlig til Havana, Kl.14,15, og har noe av dagen igjen..
Og med dette opplegget, kan jeg ta en ekstra dag i London, til å shoppe eller andre ting, skal du ha ekstra tid og vil f.eks ta en dag i Amsterdam, må du betale ekstra for det og høyere flypris.
Ifjor fikk vi det siste flyet til London sent om kvelden med BA,(da overnattet vi i Gatwick) skulle jeg ta et tidligere til London som vi ønsket , ville prisen økt med over 1000 kroner billetten.

Og blir det så mye dyrere med en overnattning ?, nå lander jeg ved halv åtte tiden i Gatwick, du kan få enkle overnattinger i Gatwick til 300 kroner og shuttle bussen fra flyplass til hotel koster ikke mye eller er gratis og tar fra 5 til 15 minutter en vei.
En jævla negativ ting er at du må vente 13 timer i Gatwick  på hjemreisen, kan løses med en tur til London city i venteperioden eller en ekstra overnattning.
Sum av summarium , så reiser jeg omkring 3000 kroner billigere og med bedre fly og service til Cuba enn Cristal, da med regnet hotelopphold, shuttle og litt mat..

Så forsatt er Chrismic glupest, hvis du ikke er en jævla kapitalist som "shiter" penger  Grin Grin 

Tilslutt, så husk at England ikke er medlem av Schengen avtalen og det kan kanskje gi cubaneren litt problemer, særlig hvis cubaneren reiser alene.
Når vi reiste med BA til Cuba for noen år siden, og madamen bare hadde vanlig oppholdstillatelse i Norge og bare Cubansk pass, så måtte passkontrolløren snakke med sin sjef, tok et minutt og madamen fikk 24 timers oppholdstillatelse i England.
Kanskje det  ikke er så dumt å ta en telefon til den engelske ambassade for å forhøre seg eller om reisebyrået har erfaring med dette..

TILLEGG OG OPPDATERING :
I tilfelle noen skulle ha svart,så gikk jeg inn i igjen, og da fant jeg dette gamle trådstarter innlegget fra Mars I fjor fra Cristal..

---------------------------------------------------------------------

"Tenkte å reise en siste gang til Cuba før alt forandrer seg(forhåpentlig til det bedre).

Sjekket Condor som jeg har hatt suksess med tidligere, men ser til min store irritasjon at de ikke flyr til Havanna om sommeren, kun til Holguin og varadero, men det er dyrt.

Da gjenstår de vanlige rutene, air france og martinair, billigste av de i Juli er air france som skal ha 8400 kr, er det rart Cuba har synkende besøkstall med de prisene!? De har jo nærmest monopol og tar hvilken pris de vil.

Noen som har funnet ut en ny rute som kanskje ikke er like dyrt?

--------------------------------------------------------------------
(Dette blir litt sånn svar Tor Erling Staff stil.) Grin

Nå skjønner ikke helt hvorfor du sier at mitt opplegg er så dårlig, selv med en overnattning og lang ventetid på hjemreisen.
Du spurte etter billigere ny rute ?
Og den fikk du, over 3 tusen kroner billigere, enda billigere hvis du flyr Ryan air fra Torp flyplass, da kan du komme deg til London for latterlige 80 kroner.

Og Condor er vel nesten verre enn Martin air, elendig servise, gammelt fly og dårlig plass.
Da er bedre med Virgin sin egne tv skjermer og gratis påfyll +++++ alt annet
Måtte betale for ølen på Condor..

Og en annen ting, er jo siden jeg kanskje blir lenge borte, er at de er nesten 3 ganger billigere på langtidsreiser, enn de fleste andre selskaper..
Og er dere to stykker sparer dere over 6000 kroner, det er jo nesten 10 -12 dager på et all inclusive hotel for to stykker..

Ikke ta det helt personlig når jeg har så gode argumenter som....... , ja, dere skjønner  Wink
hilsen
Habanas Staff kopi.. Tongue

« Last Edit: April 26, 2008, 06:13:50 PM by Chrismic » Logged
Cristal
Jr. Member
**

View Profile
« Reply #7 on: April 26, 2008, 09:52:04 PM »

Ja argumentene dine og regnestykket ditt er kjempefine de, men jeg er ikke interessert
i å legge en dags overnatting i London på utreise og 13 timer eller en dags overnatting på hjemreise når jeg
i utgangspunktet ønsker å komme meg til Havanna så raskt som mulig.

Er klar over at 8800 er mye penger for en t/r til Havanna, men det er faktisk det man må opp i når man reiser i høysesong som jeg
gjør.

Turene til Havanna er overprisede i forhold til f.eks Miami som ligger 50 mil fra og koster ned mot halvparten, men sånn fungerer
verden, tilbud og etterspørsel som gjelder.

Dog kommer nok min reise på mer enn 8800 kr da jeg nok må oppgradere til comfortclass for å få bedre beinplass, noe som koster ytterligere
400 kr hver vei.

ABC
Full Member

View Profile
« Reply #8 on: April 27, 2008, 12:26:58 PM »

Jeg vet ikke hvem som har mest penger her. Jeg har verken råd til å forsørge cubanske familier, henge 13 timer på dyre flyplasser eller shoppe i London. Så med min økonomi blir det faktisk billigere å betale litt mer for en billett som gjør at jeg kommer raskere fram.

Hvis noen er interessert i å få en liten London-tur med på kjøpet, er det sikkert en bra deal, men jeg tror faktisk ikke det blir så mye mer økonomisk for de fleste. Jeg tror faktisk det blir mye dyrere. Jeg har ikke verdens smarteste pengeforbruk, men jeg bruker mer penger jo flere stopp og jo lengre ventetid jeg har på turen. Så for meg har det alltid blitt billigere å ta kortest mulig reise.

Men nå vet vi om begge alternativer, så da kan man jo velge det som passer best.
Cristal
Jr. Member
**

View Profile
« Reply #9 on: April 27, 2008, 01:08:37 PM »

Jeg vet ikke hvem som har mest penger her. Jeg har verken råd til å forsørge cubanske familier, henge 13 timer på dyre flyplasser eller shoppe i London. Så med min økonomi blir det faktisk billigere å betale litt mer for en billett som gjør at jeg kommer raskere fram.

Hvis noen er interessert i å få en liten London-tur med på kjøpet, er det sikkert en bra deal, men jeg tror faktisk ikke det blir så mye mer økonomisk for de fleste. Jeg tror faktisk det blir mye dyrere. Jeg har ikke verdens smarteste pengeforbruk, men jeg bruker mer penger jo flere stopp og jo lengre ventetid jeg har på turen. Så for meg har det alltid blitt billigere å ta kortest mulig reise.

Men nå vet vi om begge alternativer, så da kan man jo velge det som passer best.

Helt enig med deg ABC, jeg bruker også mye penger på å kjede meg på flyplasser, og skal man reise inn til en Europeisk
storby flyr euroen lett.

Vet at mange klager på at Cuba er dyrt, men sammenlignet med en Europeisk storby som London, Paris eller Barcelona er det nok
nede i halv pris, så jeg foretrekker å komme meg kjapt til Cuba og heller svi av mine sårt oppsparte midler der.
Pages: [1] 2
  Print  

Jump to: