Cristal skrev:
"En jævlig lang reise for å spare penger da, selv har jeg i den senere tid fått mer sans for å ha kortest mulig transfer og reise og heller
betale noe mer.
Reiser 5-6 uker i Jun/Juli og da via Amsterdam med martinair som også tillater 2x23 kg bagasje og kun 2 timer venting både på utreise og hjemreise, i tillegg ingen terminalbytte.
Dette kommer på 8800 kr inkl avgifter.
-----------------------------------------------------
Nei, nei.... Nå må dere jævla kapitalister gi dere

Det er dyrt nok å gifte seg , hente, forsørge cubaneren og familie...osv........(og Cubanske ekteskap er som regel tidsbegrenset og ofte til da de kan begynne å være med å betale regningene eller sine egne telefonutgifter eller alene tur til kjæresten i Cuba)

8800 kroner med ræva Martin Air gamle fly, så og så med service, og dårlig ben plass, er min erfaring med Martinar, 1 pluss er Shiphol, en bra lufthavn.
For denne summen kan du nesten komme deg til Australia med bedre fly og service, og at det er 3 flyturer og to av dem er lange flyturer.
8800 kroner til Cuba er pengesluk og overpris.
Konkurranse:
Hvilken av disse to flyturene er dyrest i den tur retur billetten du kjøper fra Norge til Cuba ?
Oslo - Amsterdam t/r
eller
Amsterdam - Cuba t/r
Scroll....rull nedover for svar...
Martinar har faktisk solgt i visse meget rolige perioder, såkalte "Last deal" eller fyll opp flyet billetter, t/r Amsterdam-Cuba, for så lav pris som 250 til 300 euro, for cirka 2 uker i cuba. dessverre så får ikke vi nordmenn kjøpt disse billettene fra deres nettside.
Når jeg ifjor kjøpte t/r Oslo-Heatrow//Gatwick -Havana, så kostet Oslo -Heatrow t/r delen av reisen cirka 2500 - 2800 kroner.
En billett du kan kjøpe alene for ned i 1200 kroner med SAS eller British Airway, og sitter på samme fly som de som skal til Cuba, bare at Cuba reiseren av en aller annen grunn betaler dobbel pris for samme sete og service.
Svar på konkurransen:
Når Martin air har sine "Last minute deals", så blir billetten Oslo- Amsterdam dyrest.
De tar en høy "flytime pris" med tanke på at Oslo - Amsterdam er cirka 2 timer eller mindre og Amsterdam -Cuba er 9 til 10 timer.
Er usikker om jeg må skifte fra sør til nord terminalen i Gatwick, men de er bare noen få minutter fra hverandre.
Flere fordeler med mitt turopplegg.

Slipper å stå opp om natta for å ta et fly som går kl.06.00 om morgen, for å ta "Angina" ;)morgen flyet.

Nå kan jeg reise om kvelden og slippe stresset med to fly etter hverandre og stå opp natta, og Virgin flyet kommer tidlig til Havana, Kl.14,15, og har noe av dagen igjen..
Og med dette opplegget, kan jeg ta en ekstra dag i London, til å shoppe eller andre ting, skal du ha ekstra tid og vil f.eks ta en dag i Amsterdam, må du betale ekstra for det og høyere flypris.
Ifjor fikk vi det siste flyet til London sent om kvelden med BA,(da overnattet vi i Gatwick) skulle jeg ta et tidligere til London som vi ønsket , ville prisen økt med over 1000 kroner billetten.
Og blir det så mye dyrere med en overnattning ?, nå lander jeg ved halv åtte tiden i Gatwick, du kan få enkle overnattinger i Gatwick til 300 kroner og shuttle bussen fra flyplass til hotel koster ikke mye eller er gratis og tar fra 5 til 15 minutter en vei.
En jævla negativ ting er at du må vente 13 timer i Gatwick på hjemreisen, kan løses med en tur til London city i venteperioden eller en ekstra overnattning.
Sum av summarium , så reiser jeg omkring 3000 kroner billigere og med bedre fly og service til Cuba enn Cristal, da med regnet hotelopphold, shuttle og litt mat..
Så forsatt er Chrismic glupest, hvis du ikke er en jævla kapitalist som "shiter" penger
Tilslutt, så husk at England ikke er medlem av Schengen avtalen og det kan kanskje gi cubaneren litt problemer, særlig hvis cubaneren reiser alene.
Når vi reiste med BA til Cuba for noen år siden, og madamen bare hadde vanlig oppholdstillatelse i Norge og bare Cubansk pass, så måtte passkontrolløren snakke med sin sjef, tok et minutt og madamen fikk 24 timers oppholdstillatelse i England.
Kanskje det ikke er så dumt å ta en telefon til den engelske ambassade for å forhøre seg eller om reisebyrået har erfaring med dette..
TILLEGG OG OPPDATERING :
I tilfelle noen skulle ha svart,så gikk jeg inn i igjen, og da fant jeg dette gamle trådstarter innlegget fra Mars I fjor fra Cristal..
---------------------------------------------------------------------
"Tenkte å reise en siste gang til Cuba før alt forandrer seg(forhåpentlig til det bedre).
Sjekket Condor som jeg har hatt suksess med tidligere, men ser til min store irritasjon at de ikke flyr til Havanna om sommeren, kun til Holguin og varadero, men det er dyrt.
Da gjenstår de vanlige rutene, air france og martinair, billigste av de i Juli er air france som skal ha 8400 kr, er det rart Cuba har synkende besøkstall med de prisene!? De har jo nærmest monopol og tar hvilken pris de vil.
Noen som har funnet ut en ny rute som kanskje ikke er like dyrt?
--------------------------------------------------------------------
(Dette blir litt sånn svar Tor Erling Staff stil.)

Nå skjønner ikke helt hvorfor du sier at mitt opplegg er så dårlig, selv med en overnattning og lang ventetid på hjemreisen.
Du spurte etter billigere ny rute ?
Og den fikk du, over 3 tusen kroner billigere, enda billigere hvis du flyr Ryan air fra Torp flyplass, da kan du komme deg til London for latterlige 80 kroner.
Og Condor er vel nesten verre enn Martin air, elendig servise, gammelt fly og dårlig plass.
Da er bedre med Virgin sin egne tv skjermer og gratis påfyll +++++ alt annet
Måtte betale for ølen på Condor..
Og en annen ting, er jo siden jeg kanskje blir lenge borte, er at de er nesten 3 ganger billigere på langtidsreiser, enn de fleste andre selskaper..
Og er dere to stykker sparer dere over 6000 kroner, det er jo nesten 10 -12 dager på et all inclusive hotel for to stykker..
Ikke ta det helt personlig når jeg har så gode argumenter som....... , ja, dere skjønner

hilsen
Habanas Staff kopi..