habana.no :: Cuba Forum
May 22, 2012, 10:57:04 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Over 2000 cuba relaterte innlegg !

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1] 2
  Print  
Author Topic: Sykle På¨kuba  (Read 1950 times)
Guest_enram
Guest
« on: January 10, 2005, 11:19:04 PM »

Jeg hører at mange synes det er fint å sykle på Kuba. Har noen erfaring med det. Lengst øst er det kanskje mindre trafikk. Har noen erfaringer med sykle der?
Enram
Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #1 on: January 11, 2005, 04:53:38 PM »

Hei Enram
Har du fått med deg den nye informasjonen som Jan fant, ligger på visa tråden.
Gode nyheter og den mannen er flink.

Sykling på Cuba.
Har aldri gjordt det, får håpe at noen som har gjordt det kan legge inn sine erfaringer her.

Men jeg  kan jo altid litt om ting , jeg egentlig ikke har greie på Tongue

Det finnes noen Norske turoperatører som arrangerer sykkelturer på Cuba.
Man da må du reise i en gruppe og etter en fastlåst plan.
Enkelt og greit, muligens litt dyrt og mindre spontant.
Skal du reise med f.eks din cubanske kjæreste , tror jeg ikke hun får vært med.
Men du kan få en del informasjon om det å sykle på Cuba, ved å lese demes brosyrer og eventuellt snakke med dem.
Skal du på reiselivs messen finner du dem sikkert der.
Et selskap heter Oliven tur.
Sjekker du litt på internett, reiselivsannonser i riks avisene finner du sikkert noen andre med sykkelturer på Cuba, der også.

Ta med sykkel fra Norge, bare elendige sykler i Cuba
Du kan ta med deg sykkelen på flyet, må legges i en kartong, bend inn eller ta av styret og pedalene. og tøm ut luften fra dekkene.
Muligens må du ta med sykkelen tilbake til Norge, tollmyndighetene i Cuba kan forlange det.

Har møtt flere turister på viazul bussen som har hatt med sykler.
Tror det er finest å reise i Vinalez området og nede i Granma, Santiago de Cuba området.

Husk å ta med reserve deler, du vil altid finne sykkelverksteder i cuba, men det kan være vanskelig å finne gode reservedeler.

Sykkelen din må du aldri låne ut til noen, altid ha sykkelen med deg overalt.
Selv om den er låst ute og du sitter og ser på den mens du spiser et sted, så kan folk rappe lykter, vesker, spedometer. etc..
Så ta den med deg overalt, lås den inne på uteleierom eller hotell.
Det finnes noen billige sykkelparkeringer, de får du vurdere om du vil stole på.
Tilby litt mere penger og be dem ta godt vare på sykkelen.
Problemmer, tyveri, etc... kontakt altid politi, ha papier på at du eier sykkelen.
Mangeler det f.eks deler fra sykkelen fra f.eks utleierommet, parkering, etc..
Kontakt politiet, selv om cubanerne ikke synes det er nødvendig, muligens kommer da den manglende delen tilbake.
Viktig også pågrunn av forsikringen.

Cubanere får faktisk et eierbevis  fra butikken, når de kjøper sykler, det papiret kan politiet forlang å se og få altid dette eierbeviset når du kjøper en brukt sykkel.
Ellers kan du bli utsatt for et komplott, no som ble prøvd på oss.
Da en person kommer like etter vi hadde kjøpt en brukt sykkel, og sa at en del fra vår sykkel, var stjålet fra fra hans sykkel.
Beklager, sa jeg, og ba han kontakte han som solgte sykkelen til oss.
Etter mye rot og henvendelser og etter å ha truet med politiet, ga han opp.
Muligens var det mitt siste utsagn som gjorde det.
Da, jeg alvorlig ment, sa at jeg ville la min kones fetter som er togfører kjøre over den sykkelen med sitt tog, før han fikk en eneste del tilbake.

Det er også blitt populært å kjøre opp ved siden av en sykkelist og rappe skyggeluen hans, så pass på det også.
Vær litt forsiktig med hvem du treffer underveis, ikke stopp for alt, ikke sykle for sent og når det blir for mørkt på litt øde strekninger.
Standarden på veiene, kan være dårlige, hull i veien, humpete.
Vikeplikt systemet  funkerer i praksis etter størrelse prinsippet.
Det første kjøretøyet har forkjørsrett, sykkellister og gående har minst rettigheter, regelverket er selvfølgelig ikke slike, men du burde sykle, gå eller kjøre etter det størrelseprinsippet.
Anbefaler ingen å kjøre på motorveien eller langt om natten, Plutselig kan det komme en jernbaneovergang på motorveien, som helst skal passeres lirkende, tenk deg hvordan det vil bli å passere jernbanelinja i 120 kilometer.
Og kjører du for fort forbi en "Punkta de control" ,(20-40 km) så blir du garantert stoppet av de politimennene som står der.

Blir du innblandet i en trafikkulykke, uansett om du har skylden eller ikke, så kan det faktisk, selv om det er urettferdig, lønne seg å gi den andre part en liten pengesum, for å bli kvitt problemmet, for blir politiet innblandet, kan du i verste fall ende opp i fengsel, mens saken etterforsket.
og hvis det er alvorlige personskader, så må politiet innblandes.
Muligens må også politiet innblandes pågrunn av forsikringen, hvis du har en leiebil
Er ikke dumt å bestille nytt hotel eller utleierom fra forrige sted i forveien.

Skal du sykle sammen med din kjæreste, så pass litt på politiet,
Hørte om en utlending som hadde syklet rundt i cuba med sin cubanske kjæreste, I Cienfuegos ble de stoppet av politiet og hun havnet i fengsel for protutisjon, noe som var helt på jordet.
Hun kan ikke bo eller komme inn på hotel, og det er ikke alle byer og utleierom som tillater at hun bor sammen med deg.
Så ring og undersøk slike ting på forhånd.

Tilslutt, vil jeg bare si at jeg muligens har skrevet alt dette til ingen nytte, da det finnes en bok om det å sykle på Cuba, skrevet av et amerikansk ektepar, som forresten har fått en kjempebot, fordi de har vært på Cuba, noe som er ulovelig for USA borgere.

Sjekk på Amazonas, uk eller usa, og let på  Cuba og sykling, så finner du nok den boken der.
Tror den boken, gir deg mye informasjon og ruteopplegg, den er på engelsk.

God tur
Skriv gjerne en reise rapport fra turen innpå her
« Last Edit: January 11, 2005, 07:21:21 PM by Chrismic » Logged
Guest
Guest
« Reply #2 on: January 11, 2005, 06:50:14 PM »

'Mange takk for hjelpen Chrismic.
Jan
Administrator
Full Member

View Profile
« Reply #3 on: January 11, 2005, 07:10:16 PM »

Hun kan ikke bo eller komme inn på hotel, og det er ikke alle byer og utleierom som tillater at hun bor sammen med deg.
Hadde ikke dere giftet dere ?
Da er det jo ikke noe problem...

--
Jan
Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #4 on: January 11, 2005, 08:01:24 PM »

Ja, han var kanske gift, da blir jo ting litt lettere, når du viser vigselseattesten til hotellet.

Der kan du se,som jeg har sagt før, at jeg er klarer i hodet om natten, enn om dagen Tongue

Jeg må som vanlig pirke litt på dette også.
I tilfelle dere sykler og kommer sent frem til et hotel.
Så ville jeg ved en eventuell forhåndsbestilling, forsikre meg om at hans  Cubanske kone kan bo der.
Selv om de sier ja, så ta navnet på den som tok imot bestillingen.
For cubanere kan være veldig sløve og selvsikre noen ganger, har erfart det noen ganger.
For sannheten er faktisk at de ofte kan si ja til noe, som egentlig er nei, for å slippe problemmer og diskusjoner.
For når du kommer dit, så har hun gått av sin vakt.
Høres rart ut, men er faktisk sant.

Selv om du er gift, så har det kommet litt innstramninger på reglene i det siste.
Som f.eks at Cubanere ikke får lov til å oppholde seg på hotelområdet om dagen.

Flere all inclusive og litt luksus hoteller kan faktisk nekte en cubansk dame som er gift med en utlending å bo der, selv om de har med seg vielsepapirene.
Hørt om flere som har måttet krangle inn sin Cubanske kone, også de som har blitt nektet.

Men, min kone som har to pass, kan de aldri nekte noenting.
For det Norske passet åpner alle dører, selv om hun egentlig er Cubansk.

Vil bare ta med det at du altid vil møte folk som vil hjelpe deg, med å finne et utleierom eller et sted å spise.
Kommer du veldig sent inn til en ukjent by eller er veldig sulten, så er det kanskje ikke en dum ide å benytte deg av tjenesten disse fixerne kan gi deg.

Men husk at de lever av kommisjon, så de dollarerne fixeren får av paladaren eller utleiestedt blir senere på en eller annen måte tillagt din regning.
(vanligvis 5 dollar).

Og du må aldri stole på at de viser deg det beste utleie rommet eller paladaren, selv om de sier det.
Og ikke stol på at de sier at andre steder er stengt eller at det ikke er mulig å spise eller være der, siden de muligens for lavere eller ingen kommisjon fra de stedene.

De viser deg til det stedet som gir dem best kommisjon, dessverre kan det ofte være de minst populære og mest avsides liggende stedene.
For de er mest desperat etter turister og penger..
Sjekk gjerne ut utleierommet eller restaurangen før du bestemmer deg.

Tilslutt i denne babblingen min Tongue

Er det ikke dumt å si at du skriver på internett om Cuba og at du gjerne vil anbefale demes sted, kan gi veldig god servise og bra priser på måltidene, om skriver senere , får være opp til din samvittighet.
Husk på at hvis de anbefaler og reserverer et annet utleierom i en annen by, pass på å spør ut ordentlig om det nye stedet, så du er sikker på at det tilfred stiller dine krav.

Lemon
Full Member

View Profile
« Reply #5 on: January 13, 2005, 11:17:29 PM »

Kjøp Lonely Planets Bicycling Cuba!
Har ikke syklet rundt selv, kun dagsturer, men skulle gjerne gjort det engang jeg har fått plottet inn enn bedre form : )
Første omgang vil jeg heller ri over store deler !

Hva med Vinales og resten av Pinar del Rio provinsen?
Veldig vakkert og små flotte landsbyer å besøke, innland og kyst! Anbefales.

Søk på nettet så finner du mange reiseskildringer fra folk som har syklet!

Ha en flott tur!  
YoSoyYo
Moderator
Full Member

Siempre 26

View Profile
« Reply #6 on: January 13, 2005, 11:21:58 PM »

Jeg hører at mange synes det er fint å sykle på Kuba. Har noen erfaring med det. Lengst øst er det kanskje mindre trafikk. Har noen erfaringer med sykle der?
Enram
Sjekk med "Olivenreiser" de arrangerer slike turer ihvertfall.

Sykkelturer på Cuba

De er forresten på Reiselivsmessen på Lillestrøm i disse dager.

Mvh
Meidell
Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #7 on: January 14, 2005, 05:48:44 AM »

Det finnes noen Norske turoperatører som arrangerer sykkelturer på Cuba.

Skal du på reiselivs messen finner du dem sikkert der.
Et selskap heter Oliven tur.
Sjekker du litt på internett, reiselivsannonser i riks avisene finner du sikkert noen andre med sykkelturer på Cuba, der også.
Tilslutt, vil jeg bare si at jeg muligens har skrevet alt dette til ingen nytte, da det finnes en bok om det å sykle på Cuba,

Sjekk på Amazonas, uk eller usa, og let på  Cuba og sykling, den er på engelsk.

Meidell , takk for at du forkortet innlegget mitt og fikk fram det vesentlige og for linken. :rolleyes:
NB. Sjekk ut de andre turoperatørene som sykkelturer på Cuba også.
Muligens finnes det også noen utenlandske sykkeloperatører som har billigere turer, muligens med forskjell standard og komfort.

Lemon
Er litt usikker på om det er Lonely planet sykkelguiden, som dette amerikanske paret har skrevet.
I så fall finnes det to sykkelguider, og da tror jeg at Lonely plants sykkelguide er av den praktiske typen og at den andre er mere en slags reiseskildring.

Vinalez og Pinar del Rio provinsen har fantastisk natur.
Håper at vi ved neste besøk dit kan treffe typen din, for å bli guidet litt i dette området.
Klatring er jeg nok blitt for tung og gammel for, kanskje noe for min kone. :unsure:

Du finnes paladar Thomasso eller hva den heter forsatt i Vinalez ?
Har hørt at den paladaren med god mat og et bra vinutvalg, hvor verten og andre sang og danset med turistene har blitt nedlagt, fordi den tok for mange gjester fra hotelene

Lemon
Full Member

View Profile
« Reply #8 on: January 16, 2005, 04:16:49 PM »

Guiding skal vi nok få til til deg ja! Han er godkjent guide uten jobb som guide så han guider aldri turister på privat basis, men er jeg der i tillegg er det ikke noe problem. Men kjenner han til folk gjør han det og spør jeg stiller han nok opp skal du se.
Og blir det for slitsomt kan du få deg en hest, det gjør gjerne jeg : )

Du får si fra når dere skal ned igjen!

Har aldri hørt om den paladaren, men du mener ikke restauranten DOn Thomas? Lurer nemlig på om det ikke var paladar før? Nydelig hus, det eldste i Vinales.

Ellers så finnes det to paladarer i Vinales som jeg vet om, ingen av dem lovlige men deh ar nå drevet en stund uten problemer. Har aldri besøkt de for å spise så vet ikke hvordan det er. Den  ene har iallfall ett langbord i bakgården, hvor jeg antar det er plass til en 12 personer. Kan det være den?
Da er den isåfall operativ.
Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #9 on: January 18, 2005, 12:49:54 PM »

Hei Enram

Fant mere informasjon om sykling i Cuba

http://thorntree.lonelyplanet.com/messagep...rentid=0&from=1
Pages: [1] 2
  Print  

Jump to: