Hei Enram
Har du fått med deg den nye informasjonen som Jan fant, ligger på visa tråden.
Gode nyheter og den mannen er flink.
Sykling på Cuba.
Har aldri gjordt det, får håpe at noen som har gjordt det kan legge inn sine erfaringer her.
Men jeg kan jo altid litt om ting , jeg egentlig ikke har greie på
Det finnes noen Norske turoperatører som arrangerer sykkelturer på Cuba.
Man da må du reise i en gruppe og etter en fastlåst plan.
Enkelt og greit, muligens litt dyrt og mindre spontant.
Skal du reise med f.eks din cubanske kjæreste , tror jeg ikke hun får vært med.
Men du kan få en del informasjon om det å sykle på Cuba, ved å lese demes brosyrer og eventuellt snakke med dem.
Skal du på reiselivs messen finner du dem sikkert der.
Et selskap heter Oliven tur.
Sjekker du litt på internett, reiselivsannonser i riks avisene finner du sikkert noen andre med sykkelturer på Cuba, der også.
Ta med sykkel fra Norge, bare elendige sykler i Cuba
Du kan ta med deg sykkelen på flyet, må legges i en kartong, bend inn eller ta av styret og pedalene. og tøm ut luften fra dekkene.
Muligens må du ta med sykkelen tilbake til Norge, tollmyndighetene i Cuba kan forlange det.
Har møtt flere turister på viazul bussen som har hatt med sykler.
Tror det er finest å reise i Vinalez området og nede i Granma, Santiago de Cuba området.
Husk å ta med reserve deler, du vil altid finne sykkelverksteder i cuba, men det kan være vanskelig å finne gode reservedeler.
Sykkelen din må du aldri låne ut til noen, altid ha sykkelen med deg overalt.
Selv om den er låst ute og du sitter og ser på den mens du spiser et sted, så kan folk rappe lykter, vesker, spedometer. etc..
Så ta den med deg overalt, lås den inne på uteleierom eller hotell.
Det finnes noen billige sykkelparkeringer, de får du vurdere om du vil stole på.
Tilby litt mere penger og be dem ta godt vare på sykkelen.
Problemmer, tyveri, etc... kontakt altid politi, ha papier på at du eier sykkelen.
Mangeler det f.eks deler fra sykkelen fra f.eks utleierommet, parkering, etc..
Kontakt politiet, selv om cubanerne ikke synes det er nødvendig, muligens kommer da den manglende delen tilbake.
Viktig også pågrunn av forsikringen.
Cubanere får faktisk et eierbevis fra butikken, når de kjøper sykler, det papiret kan politiet forlang å se og få altid dette eierbeviset når du kjøper en brukt sykkel.
Ellers kan du bli utsatt for et komplott, no som ble prøvd på oss.
Da en person kommer like etter vi hadde kjøpt en brukt sykkel, og sa at en del fra vår sykkel, var stjålet fra fra hans sykkel.
Beklager, sa jeg, og ba han kontakte han som solgte sykkelen til oss.
Etter mye rot og henvendelser og etter å ha truet med politiet, ga han opp.
Muligens var det mitt siste utsagn som gjorde det.
Da, jeg alvorlig ment, sa at jeg ville la min kones fetter som er togfører kjøre over den sykkelen med sitt tog, før han fikk en eneste del tilbake.
Det er også blitt populært å kjøre opp ved siden av en sykkelist og rappe skyggeluen hans, så pass på det også.
Vær litt forsiktig med hvem du treffer underveis, ikke stopp for alt, ikke sykle for sent og når det blir for mørkt på litt øde strekninger.
Standarden på veiene, kan være dårlige, hull i veien, humpete.
Vikeplikt systemet funkerer i praksis etter størrelse prinsippet.
Det første kjøretøyet har forkjørsrett, sykkellister og gående har minst rettigheter, regelverket er selvfølgelig ikke slike, men du burde sykle, gå eller kjøre etter det størrelseprinsippet.
Anbefaler ingen å kjøre på motorveien eller langt om natten, Plutselig kan det komme en jernbaneovergang på motorveien, som helst skal passeres lirkende, tenk deg hvordan det vil bli å passere jernbanelinja i 120 kilometer.
Og kjører du for fort forbi en "Punkta de control" ,(20-40 km) så blir du garantert stoppet av de politimennene som står der.
Blir du innblandet i en trafikkulykke, uansett om du har skylden eller ikke, så kan det faktisk, selv om det er urettferdig, lønne seg å gi den andre part en liten pengesum, for å bli kvitt problemmet, for blir politiet innblandet, kan du i verste fall ende opp i fengsel, mens saken etterforsket.
og hvis det er alvorlige personskader, så må politiet innblandes.
Muligens må også politiet innblandes pågrunn av forsikringen, hvis du har en leiebil
Er ikke dumt å bestille nytt hotel eller utleierom fra forrige sted i forveien.
Skal du sykle sammen med din kjæreste, så pass litt på politiet,
Hørte om en utlending som hadde syklet rundt i cuba med sin cubanske kjæreste, I Cienfuegos ble de stoppet av politiet og hun havnet i fengsel for protutisjon, noe som var helt på jordet.
Hun kan ikke bo eller komme inn på hotel, og det er ikke alle byer og utleierom som tillater at hun bor sammen med deg.
Så ring og undersøk slike ting på forhånd.
Tilslutt, vil jeg bare si at jeg muligens har skrevet alt dette til ingen nytte, da det finnes en bok om det å sykle på Cuba, skrevet av et amerikansk ektepar, som forresten har fått en kjempebot, fordi de har vært på Cuba, noe som er ulovelig for USA borgere.
Sjekk på Amazonas, uk eller usa, og let på Cuba og sykling, så finner du nok den boken der.
Tror den boken, gir deg mye informasjon og ruteopplegg, den er på engelsk.
God tur
Skriv gjerne en reise rapport fra turen innpå her