Hei !
Må beklage Lemon og andre interesserte, ble en forsinket rapport dette!
Tjo og hoi for en oppleveleserik tur, masser av inntrykk som er brent fast i hodet.
Først ,og igjen, takk til dere som bruker dette forumet aktivt. Har lært mye hær før jeg dro, takk takk.
Reiste ned med Air-France, grei skuring, men man blir litt lei. Reiste aleina, og bare "polaker" som snakket ekstremt dårlig engelsk rundt meg på flyet.
Bodde 3 netter på casa particular nede på Malecon, panser utsikt og veldig stort. Leiligheten hadde air condition og kjøleskap,kostet 30$, men verdt det!
Bodde også 3 netter privat i Cerro området, delte en bitteliten leilighet med en svensk kar til 7,5 $ hver. Litt opplevelse å bo litt spartansk også, hadde det gøy hær også. Hær så jeg noe veldig kult, lørdagskveld med "fest borti svingen i natt". En mengde med lokale karer(ingen turister hær) samlet rundt en stor tankhenger, som som klart var fylt med øl?? gutta hadde med egene plastflasker og betalte pr liter. Husker ikke hva de betalte, men billig var det. En ting var at de hadde hengere med drikkevann, men øl da!!! Kult, noe Bondevik burde fått til hær også!
Mitt første inntrykk ble all lukten av olje,diesel,bensin, eksos,kullrøyk og mange andre lukter, Cuba MÅ være et levende Helvete for astmatikere !! Fikk for meg at Cuba måtte være Russland plassert i karibien med fult med AM-car i trafikken.
Tok nattbuss til Santiago de Cuba (viazul) for 51$(billig,sparer en natt på Hotell)som hadde kongeseter og air condition(jeg i kortbukse og t-shirt frøs nesten balla av meg). 16 timer på buss!! jeg hater egentlig buss, og etter 14 timer så skjedde det noe helt sykt! På noen endeløse sletter, med åkrer så langt en kunne se rundt om kring veien, tok vi igjen en traktor med henger. Traktoren ble brukt som buss for de lokale, men det var ingen passasjerer med den akk da. Bussjåføren bremset litt, tutet, traktoren la seg ut til høyre(halvt utenfor veien),bussjåføren ga gass og begynte forbikjøringen. Oi oi oi!!!! Traktoren hadde lagt seg ut,kun for å ta en U-sving, var jo en bussholdeplass dær. Sjåføren vår bråbremset, men hadde jo ingen sjanse til å stoppe, fra feil side av veien bråsvingte han til høyre igjen, vi snerttet hengeren til traktoren. Vi dro ut av veien i en voldsom fart, raste ned en skråning av grus og løs sand og knuste et betonghus til pinneved før vi stoppet!! Fy for en brå stopp det ble, kan garantere vi hadde 60km/t enda da vi traff huset. De 2 sjåførene ,som byttet på å kjøre, kunne jeg vedde på var døde.
Jeg satt på seterad 2 og var først til å komme meg på bena etter krasjen, det var et kaos av betong,glasskår,takstein og trevirke fremme og over sjåførene.
Kom meg frem og skulle til å lete etter sjåførene i vrakdelene, men støvskyen fra krasjen var enda tett og det var ikke lett å se noe som helst. Tror hjertet mitt gikk fra å ikke slå i det hele tatt til å slå en million slag i minuttet flere ganger på dette tidspunktet!! Plutselig ble det liv i vrakgodset ved førerplass, sjåføren nærmest sprang meg ned, da han kom seg løs. ville så klart bort fra elendigheten og bakover i bussen. Den andre sjåføren kom også opp av støvet og vrakdelene for egen maskin, bare sekundet etterpå. Et Mirakel, spør dere meg, bare noen skrubbsår og små blåmerker. Var en del hyling og skriking bak i bussen nå gitt.
Fortsatt etter noen sekunder var vi usikkre på om alle var kommet hele ut av krasjen. Og ikke minst lurte vi om det var folk i huset og ruinene. Sjåføren vår som enda var i sjokk, ville plutselig frem og prøve rygge bussen bakover (motoren,bak i bussen, gikk faktisk enda).Da store deler av taket på huset og veggene hang delvis inn i bussen, måtte jeg og en belgier nekte han å rygge. Vi kunne jo risikere at ting raste ned enda mere over folk som event. var inne i huset. Det stimmlet til med folk utenfor bussen og det ble raskt klart at det ikke var folk inne i ruinene, takk en eventuel Gud for det!! Kort sagt gikk det helt usannsynelig bra. En gammel man hadde et kutt over øyet som blødde noe jævlig, men det var ikke så ille, etter litt plastring.
Takknemlig jeg lever jeg!!!!!!!!!!
Utrolig gøy å vente 3 timer på ny buss, og ikke minst veldig koselig å sette seg på buss etterpå. Skal love dere hjertet stoppet vær gang bussen tutet og bremset på tur ned til Santiago ja..
La meg en god stund på sengen etter innsjekkinga på hotellet ja, tenkte litt av hvert da gitt.
Var bare 2 overnattinger i Santiago, fikk aldri helt ælsk på den byen. I Santiago var det varmt som F, og jineritosene var frekkere en flatlusa! Reiste tilbake til Havana igjen jeg, koste meg med "litt" mindre mas dær.
Neste tur blir til Trinidad og Vinales. Gleder meg alt!!!!
Arild