Hei!
Veldig bra forum, og masse fin info om Cuba
Jeg reiser til Mexico om 9 dager, og skal være borte i 18 dager. Vi planlegger et besøk til Cuba i løpet av ferien.
Men jeg har enda ikke funnet ut hvordan det er enklest å ta seg over til CUba....
Er det noen som vet om det er muligheter å ta båt over til Cuba ifra Cancun området?
Eller om fly er det eneste alternativet?
Hva er mest økonomisk?
Hvor lang tid tar det med båt?
Håper noen kan svare på dette
Hilsen Synnøve
Hei Synnøve
Kan du ikke svømme eller ta en lastebil gummi , finner sikkert et gummi hjul i Mexico, som noen Cubanere har brukt før.
Og blir du sulten underveis kan du spise litt haifinne suppe, hvis du ikke selv blir spist :lol:
Seriøst
Så går det bare en båt mellom Cuba og Mexico.
Det er en cruisebåt fra Spanske Pullmantur, som reiser fra Cancun til Jamacai, og derifra stopper den flere steder i Cuba, før den kommer til Havanna.
Rundturen tar cirka en uke.
Muligens kan du ta fra Havanna til Cancun, den overfarten tar vel cirka en natt.
Men det virker som fly er det raskeste og beste.
Selv har jeg reist flere ganger med Areocaribens litt gamle DC 9 fly fra Havanna til Cancun.
Altid vært fint vær og en rolig flytur, som er cirka 45 minutter i ren flytid.
Cubana flyr også denne veien, men da med sovjetiske flytyper som ART (?) og Yakov ?.
Cubana har skjerpet seg kraftig på flysikkerheten de siste årene, og dette er en veldig enkel og kort flytur.
Vil bare få med at jeg har litt flyskrekk, og har ingen problemmer med å reise med Aero caribien til Cancun.
Cubanas tilbud er litt billigere og kan gi et billigere pakketilbud som du vil se fra linken.
Denne linken fra Nash travel gir god information, og tror de tilbudene også kan kjøpes i Cancun
http://www.nashtravel.com/cancun.htmlAlle som reiser til Cuba bør ha en slags reservasjon til et sted å bo, som må fylles ut på visumblanketten som leveres i passkontrollen.
Har du ingen, så skriv Hotel Plaza, vanligvis pleier det å gå :rolleyes:
Denne billeten kan kjøpes hos reisebyrå eller nett reisebyrå i Norge, sjekket med Kellco, da kom prisen på cirka 2000 kroner.
Men det er like greit å kjøpe denne billetten hos et reisebyrå i Cancun, antar jeg ?
Ligger noen reisebyråer i bakgatene til Hovedgaten i Cancun by, og der utsteder dem visum også.
Ut fra min lille kunnskap om Havanna hotel, ville jeg valgt lille ambos mur.. ? eller hotel Plaza som begge ligger sentralt, ellers litt dyrere og store Hotel Nacionalle, som flere servicetilbud.
Det er også litt charm og billig å bo privat hos en godkjent casa particular noen dager. Som er godkjent som bosted av passkontrollen.
Se Pototo (alene i Cuba) innlegget og sjekk linken til Cuba junky, der er det mange utleierom.
Selv har jeg vært et par ganger i Cancun, et opphold på en måned.
Noen få tips.
Vi betalte cirka 1000 kroner for en taxi, som vi hadde fra tidlig morgen til sen kveld.
Besøkte da Chitizien Itza pyramiden(160km på motorveien, fort men trygt

), derifra mot Tulum og opp kysten, besøkte flere steder underveis.
Hotellet "Rey de caribbien" et lite OK hotel i Cancun by(55 dollar) skaffet denne taxisjåføren.
Men det selges også reiser til severdigheter fra forskjellige steder og fra bussterminalen i byen, som muligens er billigst.
Du må også ha en dag på Xcaret.
Turens høydepunkt for min kone, var når hun kjøpte fiskefor i en naturpark, og kastet det bak i fra mot turistene , slik at de ikke så det når de svømte.
Og det var like morsomt hver gang en kvinne plutselig fikk mange fisker mot seg, som også bet dem litt i ifølge deres rop i mellom skrikene
Vil du ha noe mere informasjon om Cuba eller Cancun er det bare å spørre.
God tur.
PS.
Denne kombinasjonen Cancun området og Cuba er en veldig interresang og spesiel tur.
Mye kultur, severdigheter, bading og party muligheter.