habana.no :: Cuba Forum
May 22, 2012, 10:46:59 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Over 2000 cuba relaterte innlegg !

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Klm/martinair  (Read 1314 times)
Cristal
Jr. Member
**

View Profile
« on: May 30, 2006, 12:03:55 AM »

Begynner å bli noen år siden jeg reiste med de sist, og vurderer det igjen nå om få uker. Siden jeg husker svært lite fra forrige gang håper jeg noen kan hjelpe meg.

Er denne ruten å anbefalle? Alternativet er Lufthansa/Condor.

Air France er altfor dyrt og skal man ned i nesten 8000 kr må man reise fra Sandefjord, dessuten har jeg flydd via paris tosifret antall ganger og har aldri rukket transferen og dermed måtte vente 8 timer på CDG pga. den sedvanlige forsinkelsen fra Havana.

Noen som vet hvordan martinair flyet er om dagen? Service,mat gratis drikke, punktlighet osv.
Får man KLM-bonus med martinair også, eller kun osl-ams?

froddy
Newbie
*

que rico

View Profile
« Reply #1 on: May 30, 2006, 11:12:53 AM »

hei cristal
KLM/Martinair er ok ,har reist med dem et par ganger tidligere,med ok mener jeg sånn midt på treet , ikke akkurat noes super service men ok, sist jeg reiste med dem var i januar i år å da fikk jeg oppgradert billetten min for 45 euro,,fra økonomi klasse til comfort klasse,var et tilbud de hadde på den tiden,oppgraderingen gjaldt en vei,å for min del var dette fra habana å hjem å comfort class var endel bedre kan man vel trygt si  Smiley  

Man får ikke KLM bonus poeng med martin air,blir kun bonus som du selv sier fra oslo til amsterdam desverre.
Jeg reiser selv ned i midten av juni å skal for første gang reise/fly med Lufthansa/Condor Air så er litt spent på hvordan det blir,noen sier det er helt ok andre sier det motsatte,,men de var klart best på pris.

froddy
Cristal
Jr. Member
**

View Profile
« Reply #2 on: May 30, 2006, 08:18:14 PM »

Takk for svar Froddy!

Sjekket også Lufthansa/Condor via Frankfurt nå, de skal ha 7800 kr noe som omtrent er det samme som KLM/Martinair.

Men, hvis jeg kjøper reisen Frankfurt-havana t/r på www.condor.de koster det 623 euro(inkl avg.), dvs underkant av 5000 kr. Kjøper jeg OSL-frankfurt t/r kommer dette på 1700 kr. Disse to er sammen nøyaktig samme reiserute og fly som prisen jeg fikk ovenfor til 7800 kr, men koster i stedet ca 6600 kr!

Spørsmålet er om hvordan dette lar seg gjøre i praksis, om jeg må sjekke inn bagasjen på nytt i Frankfurt(noe man slipper til 7800 kr), eller om man som nordmann kan kjøpe flybilletter som går fra Tyskland.

Noen som har noen erfaringer synspunkt om dette?
Cristal
Jr. Member
**

View Profile
« Reply #3 on: June 02, 2006, 04:59:01 PM »

Her er det ikke store trafikken skjønner jeg, men her kommer alikevel min erfaring fra mitt billettkjøp:

Reiser i midten av Juni og skal tilbake etter 3-4 uker. Søkte på samtlige reiseselskaper på nettet og søkte på forskjellige datoer for å finne billigste pris.

Det billigste jeg fant var med klm/martinair for 7400 kr, men da med veldig lang ventetid i Amsterdam på hjemreise. Skal man ha kortere transfer kostet det noe mer.

Det raskeste og nest billigst var Lufthansa til Frankfurt og Condor til Havanna, dette kostet på det billigste 7800 kr på gotogate.no

Jeg gikk inn på Condor.de og fant ut at reisen med condor t/r havana fra frankfurt kostet ca 4500 kr. bestilte jeg i tillegg oslo-frankfurt som korresponderte ville dette kostet meg ca 6500 kr.
Altså 1300 kr mindre enn hos reisebyråene. Problemet med dette ville være mulige problemer med bestilling fra Tyskland og at bagasjen nok måtte bli sjekket inn i Frankfurt på nytt.

Dermed gikk jeg ned på Asean world travel i Brugata(Oslo) og fortalte hvilken reise jeg hadde funnet på internett og om hun kunne hjelpe meg. 2 minutter senere hadde jeg reservert Osl-frankfurt-havanna-frankfurt-oslo med kort transfer og til kun 6700 kr, og da går bagasjen direkte. 1100 kr spart!

inmyeyes
Newbie
*

View Profile
« Reply #4 on: June 03, 2006, 04:18:46 PM »

statravel.no har ok priser på mange dagar i juni/juli, også fra Bergen!
Cristal
Jr. Member
**

View Profile
« Reply #5 on: June 04, 2006, 01:06:27 PM »

statravel.no har ok priser på mange dagar i juni/juli, også fra Bergen!
<<Var faktisk innom STA-travel på Karl Johan, og som vanlig var de dyre.

Jeg reiser en god del, og bruker å gjøre grundig research mht. pris, STA-travel kommer alltid dårlig ut på pris.

De er gode på jorda-rundt billetter for studenter, enkelt reiser for studenter er de ganske dyre på.
Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #6 on: June 10, 2006, 02:00:21 PM »

Begynner å bli noen år siden jeg reiste med de sist, og vurderer det igjen nå om få uker. Siden jeg husker svært lite fra forrige gang håper jeg noen kan hjelpe meg.

Er denne ruten å anbefalle? Alternativet er Lufthansa/Condor.

Air France er altfor dyrt og skal man ned i nesten 8000 kr må man reise fra Sandefjord, dessuten har jeg flydd via paris tosifret antall ganger og har aldri rukket transferen og dermed måtte vente 8 timer på CDG pga. den sedvanlige forsinkelsen fra Havana.

Noen som vet hvordan martinair flyet er om dagen? Service,mat gratis drikke, punktlighet osv.
Får man KLM-bonus med martinair også, eller kun osl-ams?
Jeg har reist med både Martin air og Condor, og kan ikke se noen stor forskjell på dem.
Jeg vil klassefisere dem under rubikken "Charterfly"
Tar jeg ikke feil , så bruker de samme flytype Boing 767, som er litt gammaldags.

Det er noen år siden jeg reiste med Martin air, med tror de ikke har blitt noe bedre de siste årene.

Felles tv i gangen, liten benplass, middels -til dårlig service.
På Condor måtte jeg betale for ekstra øl.

Virgin og Air france kommer nok i en annen katogori.
Og etter hva jeg har hørt om Virgin, så er nok de litt bedre enn Air france.
Air France med sine franske oster(synes mesteparten av maten var en eller annen form for meieri produkter).
Charles de Gaul .. flyplassen er elendig.

Dagen Tips:
Kommuniserte med en annen nordmann på et annet Cuba forum.
Han har vanlig billett med Condor til Cuba.
Han sendte condor en mail om førespørsel om hvor mye bagasje han kunne ta med.

Før han sendte mailen fortalte jeg om kona , som reiste ifjor og måtte betale overvekt på 5 kilo, (var 10 kilo, men fikk 5 kilo gratis).
Så de 30 kiloene (20 kilo + 10 kilo overvekt ) kom på nesten 1300 kroner.

Bingo Shocked
Han fikk svar fra Condor at han kunne ta med 2 X 23 kilo.
HÆÆ :blink:

Greit, jeg fortalte han at han burde printe ut den mailen og ha med på flyplassen, for begynner de å bråke der, så er det bare å slenge fram mailsvaret fra Condor og da får han med seg 2 x 23 kilo.

Men. kommer han med så mye bagasje alene, og mye av det er gaver, kan han risikere å miste noe av det i tollen i Cuba , mente madamen min.

michi
Full Member

View Profile WWW
« Reply #7 on: July 11, 2006, 12:05:01 PM »

For dem som reiser utenfor oslo og ønsker å bruke flyplassene i sandefjord, kristiansand eller andre steder, er nok martinair fra amsterdam det beste alternativet. Da flyr man med klm til amsterdam og videre med martinair.
Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #8 on: July 20, 2006, 05:00:21 AM »

For dem som reiser utenfor oslo og ønsker å bruke flyplassene i sandefjord, kristiansand eller andre steder, er nok martinair fra amsterdam det beste alternativet. Da flyr man med klm til amsterdam og videre med martinair.
Og ikke glem Norges nest største by
BERGEN

Med mange Cubanere og sin egen "Cubanske mafia".
Pages: [1]
  Print  

Jump to: