habana.no :: Cuba Forum
July 30, 2014, 06:59:25 AM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Over 2000 cuba relaterte innlegg !

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Hvordan Oppleve Cuba ?  (Read 3729 times)
Chrismic
Hero Member

View Profile
« on: February 04, 2005, 05:16:44 PM »

Vi alle er forskjellig
og har forskjellige ønsker om hvordan vi skal tilbringe vår ferie.

Som går fra , å reise med et charteselskap og la de ordne alt, og du kan bare slappe av og slikke solen på stranden hver dag.

Eller du vil reise på egenhånd, komme i kontakt med lokalbefolkning, og bestemme selv din reise og timeplan.

For de som vil se og oppleve et land på en kort tid og ikke vil tilbringe dagen på stranden og diskotek, finnes det guidede bussturer.

For de som vil sykle på Cuba finnes det egne turer.
Og det er finnes reisebyrårer og privat personer, som kan ordne spesialturer:
Fra språkreise, studere spansk på et universitet i flere måneder, salsakurs, fisking både innenlands og til havs, dykking, snorkling,klatreturer, seilbåt,telttur, campingbil etc...
Det finnes opplegg og personer som kan hjelpe deg med å oppleve Cuba som du selv vil.
Nesten alt kan oppleves i Cuba, utenom noen vinteraktiviter, som ikke lar seg gjenom føre av klimatiske årsaker Cheesy

Ved enkle søk på internett, finner du mange turoperatører som tilbyr forskjellige turer og opplegg på Cuba.
Så jeg gidder ikke å legge dem ut, men trenger noen hjelp til å finne noen spesielle opplegg, kan jeg finne det for dem på forspørsel.
Og ikke glem Ralers og Michel turopplegg i Cuba.

CHARTERTURER

Er vel den billigeste og enkleste måten å reise og oppleve Cuba på.
Og den minst problematiske.
Til og med visumblanketten får du på flyet og fyller ut der.
Personelig mener jeg at en Charterreise til turistkomplekset/paradiset Varadero er en borkastet tur, hvis du ikke har fått en meget god deal/pris eller hvis du ikke besøker andre steder på Cuba, som f.eks et par dager i Havanna, eller en tur til Grisebukta, Trinidad eller Vinalez .
Mine favoritter er Havanna og Vinalez.
Jeg kan ikke se den store forskjellen på mange urist paradiser i Europa, Kanariøyene, eller for den slags skyld Florida og Cancun i Mexico, som er like langt unna som Cuba. I forhold til Varadero
Den lille Cubanske opplevelsen som du opplever på Varadero, er den verdt den dyrere og lengere turen ?
Charterreiser til Cuba forgår med charterfly og vanlige rutefly.
Men vær klar over at charterselskapene ofte selger bare flyseter, som kan være billigere enn de vanlige reisebyråene.
Charter reiser til Cuba koster fra cirka 7.000  kroner til over 13.000 kroner for en 14 dager tur med fly og hotel.

SYKKELTURER
Blir en artig kombinasjon av en sportselig reise og opplevelser.
Siden disse turene er arrangerte turer, så blir det lite problematisk som charter reiser eller bussturer.
Og det er klart at du får et nærmere innsyn og kontakt med cuba, ved å sykle enn å se ut av et bussvindu.
Bare husk at å sykle kan bli varmt og slitsomt.
Men ikke en dum ide, hvis du vil bruke ferien til å oppleve ting og komme i form.
Men som i en charter reise, busstur, så blir du på en måte skjermet og inneklemt i en Norsk gruppe. Og får ikke de mulighetene til å komme inn på det Cubanske folket og kulturen som en invidialistisk og en egenhåndig tur vil gi deg.
Jeg antar at en gruppe sykkeltur reise på Cuba , koster rundt 15.000 inkludert fly og hotel.
Ser du på innlegget "Sykle på Cuba" får du mye informasjon om å sykle på Cuba, også på egen hånd

SPRÅK KURS
Lære seg spansk i Cuba , enten via 14 dagers kurs eller flere månders opphold på en universitet kan lære deg Spansk.
Mange som har lyst til være lenge på Cuba og virkelig oppleve Cubanere og deres unike kultur eller som har en kjæreste på Cuba som de vil være sammen med.
Bruker denne metoden på å gå på språkundervisning på forskjellige universitet i Cuba.
Undervisningen er fra 3 til 6 timer hver dag, ofte med innlagte dagsbesøk til forskjellige steder.
Du betaler vel cirka 300 - 600 dollar hver måned for disse kursene, i tillegg kommer da opphold og mat, men oftest bor du da i en casa particular eller en vertsfamilie, som blir den billigste metoden for å leve billig.
Men det er mulig med privat  Spansk undervisning i Cuba, noe som er litt ulovelig og ikke bør sies for høyt når man er i Cuba.
Traff engang tre norske jenter, som hadde fått seg en privat spansklærer som de var hos hele dagen og betalte hundre dollar pr.person

SPESIELLE INTERESSER
Cuba er kjent for sin musikk og salsa.
Det finnes personer og spesielle "reisebyråer" som kan arrangere og finne dansundervisning for deg, både offentlig og litt ulovelig.
Michel og Raler har mye kjennskap til Salsa på Cuba og arrangerer egne turer til Cuba.
Men det er flere tilbud for å danse salsa i Cuba.
Nattelivet er fullt av slike tilbud.
Casa de Muscia, er utsteder for har live Cubansk musikk og salsa dansing.
Du kan finne privatlærere i Salsa i Cuba, men pass på at de virkelig kan danse salsa, for det er mange Cubanere som påstår at de er flinke i salsa eller f.eks gode musikere, uten at de er det, bare for å tjene noen penger.
Så lang forhåndsbetaling anbefales ikke.

Havfiske er det mulig å utføre på Marina Hemmingway like utenfor Havanna.
Koster fra cirka 80 dollar dagen.
Ellers på mange andre steder i Cuba.
Dykking, snorkling finnes det mange muligheter for å utføre i Cuba.
Lonely Planet har laget en egen bok om dette.
Og masse andre aktiviter finnes det muligheter for å utføre i Cuba, finner du ikke det på internett, legg inn det som en forspørsel her og da kan enten jeg eller andre  sikkert hjelpe deg med å finne ut hvordan du kan utføre spesielle interresser i Cuba.

Cubaforening i Norge, som vel kan oversettes med personer som støtter Castro politikk, og som er litt kommunistisk.
For cirka 13.000 kroner, så får du flyreise og opphold + muligheter for å hjelpe det Cubanske folket med å jobbe litt, fra byggeprosjekter til å plukke appelsiner.
Denner turen kan kalles en propaganda tur i Castro, s rike.
Dessverre, så blir det veldig ensporet propaganda.
Du møter og blir presentert for alle de positive sidene med Cuba, både ved besøk og ved de Cubanerne du treffer.
Hadde de lagt inn besøk hos ledende oppisjonelle politikere i Cuba, så hadde den turen blitt mere troverdig.
Og det er litt morsomt å tenke på at du jobber for Cubanere, med tanke på hvor mange Cubanere som ikke gidder å jobbe og den veldig lave lønnen de har.
Det er mange av disse deltakerne som kommer hjem fornøyde og synes de har hatt et fint opplegg, og er blitt Castro frelste og motstandere av USA.
Men når de drar neste gang til Cuba på egenhånd og møter den vanlige Cubaner på gaten, og klarer å få dem i tale, forsvinner store deler av den Glorien de har av Cuba og Castro.
Virkligheten var litt anderledes , enn slik propaganda maskineriet presenterte.
Men en hyggelig og ikke for dyr tur, med masse besøk og aktiviteter.
bare husk på å slå på "filteret" på en slik tur.

BUSSTURER
Flere selskaper arrangerer guidede bussturer i Cuba.
Et godt tilbud for å se Cuba og dets severdigheter.
Disse reisene gir deg mye innformasjon og kunnskap om Cuba, og gir det mulighetene til å se de forskjellig aspektene av Cuba.
Det finnes Rundreiser over hele Cuba eller turer som reiser gjenom det Vestlige eller Østlige Cuba.
Oliven tur har arrangert slike turer i mange år.
For 18.000 til 20.000 kroner får du flyreise, hotel, guidet bussturer, og halv pensjon for en 14 dagers tur.

En bussreise gir deg en flott mulighet til å oppleve og forstå Cuba på en kort tid.
Problemmet er at du reiser i en gruppe med andre Nordmenn, som du da ofte vil tilbringe din tid med.
Og du blir litt skjermet fra å virkelig oppleve Cubanere og deres unike kultur, som en egenhåndig reise kan gi deg.

PÅ EGENHÅND ELLER SOM ALENE TURIST
Hvis du leser litt om Cuba på forehånd , som f.eks Lonely Planets turistguid om Cuba eller kolossen Moon Håndboken.
og surfer litt på nettet for å finne populære Cuba sider, som også kan gi informasjon og reservasjon mulighet til å bestille hotell eller Casa particular.
Og selvfølgelig lese innlegg på Cubaforum som dette forumet.

Og hvis du i tillegg bruker litt sunn fornuft, holder hodet litt kaldt, og klarer å avvise for pågående Cubanere. og passer på at de ikke lurer deg og styrer deg.
Enkelt fortalt bruker litt enkelt bondevett, som vi alle er utstyrt med. Wink

Så er Cuba et fantastisk land å besøke og er veldig unikt i muligheter til å komme i kontakt og bli kjent med lokalbefolkning og virkelig komme innpå og oppleve den Cubanske væremåte og kultur.

Som alene reisene med som sagt litt sunt bondevett, så vil jeg påstå at Cuba er et av de beste stedene alene reisene eller to kamerater kan besøke.
For hvor en du går, så vil du treffe Cubanere som vil bli kjent med deg, ofte for at du skal spandere en øl eller tjene litt penger på deg.
men det er billigere enn i Norge

Reise og bo mulighetene på Cuba er gode.
Fra hoteller i flere prisklasser, enkelt vanlig hotelrom til cirka 50 dollar eller den mere private og billigere varianten Casa particular til 20- 35 dollar natten.
Der kan du spise billig også.

Viazul buss selskap bringer deg billig og trygt rundt i Cuba, og det finnes jernbane og fly muligheter også.

Mine anbefalinger:
1-2 ukers tur.
Opphold deg mest i Havanna
1-3 dager tur til Vinalez (15 mil vest for Havanna), flott natur, noen turist severdigheter som en underjordisk grotte, se stedet hvor sigarene blir dyrket, muligheter for å kjøpe sigarer som lages der og da av bonden, for en pris mye billigere enn dem du får i sigarutsalg, uten label, men ofte god kvalitet.
Fra Vinalez tar du småveiene hjem, via Sorora og Bahia Honda, du kjører også forbi Marina Hemmingway like før du kommer til Havanna.
Playa de este, Santa Maria, Guanebo, er badesteder som ligger cirka en 20 -30 minutters bil/taxi tur fra Havanna.
Der finnes også hoteller,casa particular, restauranter og noen få utesteder for mulighet for å danse i natten.
Men bor du i Havanna, og der er tre til fire personer som deler en Taxi eller leier en bil, så blir det ikke altfor dyrt å reise frem og tilbake fra stranden.

2-4 uker tur
Da kan du ved siden av å besøke Vinalez, reise å se grisbukta, krokkodille farmen og se Trinidad og den flotte stranden Playa Ancon som ligger 25 kilometer fra Trinidad.
Du kan også da vurdere  besøke andre byer i Cuba, som f.eks Santa Clara (CHE), Cienfuegos, Santa Spiritus,
Du kan også vurdere å reise ned til Santiago de Cuba.

4-6 ukers tur
Utenom de overnemte forslagene, kan det anbefales å besøke Sierra Mastera(?) fjellene og naturen der (Granma provinsen), besøke Baracoa.
Holguin, Las Tunas, Camaguey er ikke så spennede byer å besøke, men kan være greit for en overnatting.
Muligens se mere av naturen i Vinalez, besøke dykkerparadiset Maria de Gorda.

Det finnes også flere typiske turist paradis i Cuba, lik Varadero.
Cayo Coco, Cayo largo, Santa Luisa like over Camaguey by, eller turist stedet like over Holguin by.

Jeg har til slutt lyst på å lage en sammenlikning mellom det å reise på egenhånd og det å ta en guidet bussreise.
En 14 dager tur koster med fly, hotel, busstur og halvpensjon og sikkert noe mere gratis, rundt 19.000 kroner pr.person.
Og disse selskapene får muligens litt bonus på flyreise og hotel.
Fly billetten koster rundt 7-8000 kroner, trekker du det beløpet fra 19.000 kroner, så sitter du igjen med veldig grovt regnet 2.000 dollar.
Reiser du på egenhånd rundt i Cuba, så blir det  ikke dyrere enn 150 dollar pr.person ved å reise med Viazul.
Leiebil til cirka 50 dollar dagen , gjør det dyrere, men du behøver å bruke leiebilen hele tiden.
Med 350 km motorvei, så tar det 15 timer for Viazul å komme til Santiago de Cuba fra Havanna (cirka 1000 km og 51 dollar pr. person).
Jeg vil påstå at du to stykker skal klare å komme seg rundt i Cuba og bo på hotel eller Casa particular og spise to måltider hver dag for under eller rundt 1.000 dollar i uken.
Da vil en egentur bli cirka 1000 dollar billigere pr.person enn å ta en guidet busstur.
Men ikke glem andre utgifter i tillegg, som f.eks utesteder og diskotek.

Men en guidet busstur gjør reisen lettere,tryggere, men mindre spontant, særlig hvis du forelsker deg i cubaner i en by og bussen reiser dagen etterpå. :huh:
Og du blir litt mere skjermet mot Cubanere.

Men god tur til Cuba, uansett hva du vil oppleve og se der.

Og er det noe du lurere mere på, så er det bare å spørre på dette forumet. Wink  Smiley  

Enram
Guest
« Reply #1 on: February 04, 2005, 07:07:01 PM »

Chrismic
Jeg forstår det slik at du bor på Cuba. I fall, kan du skrive litt om hvordan du finner deg til rette der?
Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #2 on: February 06, 2005, 10:23:27 PM »

Sjekket ut rundreisen på Cuba til Apollo tur, hadde problemmer med å få ut en del informasjon om deres Cuba reiser,særlig på pris, datoer, og hvilke flyselskap de bruker.

Apollo har Charter reiser til både Havanna og Varadero, greie og hotell i forskjellige prisklasser.
Hvis charterreisen for 14 dager med bosted på de billigste hotellene  kommer på over cirka 11.000 kroner , så burde du vurdere å reise på egenhånd, hvis dere er to som kan dele et hotelrom.
Casa particular kan gjøre oppholdet billigere og mere personlig i forhold til kontakt og innpass i den Cubanske kulturen.

Apollo har også en 14 dager rundreise, som kommer på cirka 14-15.000 kroner, mye likheter med Oliven tur sitt opplegg, som er litt dyrere.
Men jeg vil heller anbefale Oliven tur sitt opplegg, for Apollo turs reise er for lang og mindre spennende enn Oliven tur sitt opplegg.

Det er blir for langt , når du må reise med fly fra Havanna til Santiago de Cuba, og derifra ta buss oppover og overnatte i Camaguey, som egentlig ikke har noe særlig å vise fram, Trinidad og Varadero som er med på dette turopplegget, synes jeg har mindre å tilby enn Vinalez, som de ikke besøker på denne rundreisen og jeg synes Vinalez har mere å vise fram med sin fantastiske natur.
Og    
Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #3 on: February 06, 2005, 11:23:22 PM »

Enram
Jeg bor ikke på Cuba.
Bor i snøfattige og kjedelig Oslo, i en utkant drabantby.
Tror nok du hadde merket det på mine innlegg, som da ville manglet å, æ, ø bokstavene.
Så "på" hadde blitt paa, som et eksempel Wink

Men jeg har bodd på Cuba i lengere perioder.
I nesten 6 månder av gangen.
Noen av mine 8-9 turer siden julen 1996 har hvert mellom 2- 6 måneder.
Et par av dem på 4-6 måneder.
Tilsammen har jeg tilbrakt cirka 2,5 år i Cuba.

Har hovedsakelig vært mest utenfor en liten by i Las Tunas provinsen.
og en del i Havanna og Camguey.
Og reist en del rundt i Cuba, som Vinalez,Varadero, og ned mot Santiago de Cuba, håper å se mere av Vinalez, Santa Clara, Cienfuegos, grisebukta og Trinidad, samt mere av Holguin , turistområdene nord for Holguin, Granma provinsen med Sieraa Maestra fjellene.
Og en rundtur fra Santiago de Cuba , Guanamanta, Baraco, og Moa.

Uten at alt er 100% avklart og bestemt ennå, så tyder mye på at vi kommer til å oppholde oss 1- 2 år i Cuba fra sommeren av.

Før så bodde jeg i en liten by , i et trangt og dårlig hus, litt landelig, med mange familiemedlemmer i nærliggende hus.
Men det var tøft.
Pågrunn av varmen, like varmt inne som ute.
Ingen dører som ga deg privatliv både natt og dag, kunne bo opptil 6-10 personer i dette huset.
Et stykke unna en by , med svært lite utvalg i mat og uteliv.
Om kvelden måtte du gå 30 minutter til denne byen, ingen transport midler, mørkt også, sykkeltaxi hjem.
Hadde i to år et lite Rumbo diskotek, som dessverre ble nedlagt, selvfølgelig pågrunn av underslag, typisk cubansk
Nærmeste bank og sted som solgte ting som sjokolade og Coca cola var fra 4- 8 mil unna.
Det mest spennende butikken solgte var en ost og skinke sandwich+ røkt kylling noen ganger.
Ellers måtte vi kjøpe grisog kylling fra de som solgte det.
En gang hadde vi ikke noe kjøtt, og da måtte hele familien reise rundt for å finne en levende gris som var tilsalgs, tok et par timer.
Fikk også levert ulovelig langosta(hummer uten klør ) på døra.

Ingen taxi i denne byen, vanskelig med ulovelig transport (privat biler),
måtte gå 35 minutter i varmen for å komme til en liten elv.
Ellers kunne vi noen ganger kjøres til stranden, som lå 25 kilometer unna, kom an på hvor mye politifolk som var ute på veien.
På stranden var det en liten kiosk, som vi reiste og hentet eieren, så han fikk åpnet den.
Der solgte dem tappet Crystal øl, på plastikkglass , og da satt vi rundt et lite plastikkbord med parasol, og drakk tappet 30 centiliter crystal øl for 30 cent glasset. Som blir cirka 2 kroner glasset  Shocked .
Si fra når vi drukket opp for 10 dollar pleide jeg å si til eieren, for da var litt drita fulle hele gjengen.

Nå har vi byttet/flyttet til et mye bedre og større hus , 5 minutter fra bykjernen i Camaguey, med butikker og El rapido med uteservering , cirka 100 meter fra huset.
Blir bedre komfertabelt, men kommer til å savne det landelige og familien fra den andre byen.
Spennende se hvordan det kommer til å gå.
Vi eller jeg kommer til å være i hos min "familie" i Havanna i fremtiden også, og kommer til å prøve å reise til også.

Hvis du lurer mere på hvordan jeg finner meg tilrette i Cuba, så er det bare å spørre mere, kanskje litt mere spesifiksert om diverse ting. Wink  
Pages: [1]
  Print  

Jump to: