Mens jeg skrev min Camping innlegg, så dukket noen gamle tanker fram igjen.
I de fleste byer i Cuba finnes det hoteller for Cubanere, billige,men ofte dårlige og ikke særlig sikret for tyveri.
Normalt får ikke utlendinger bo på disse hotellene og jeg vill pågrunn av kvaliteten og sikkerheten antageligvis ikke bodd der.
Det finnes også Casa particular for bare Cubanere, da ser du etter et rødt merke på døren, samme merke som for Casa particular s for utlendinger , som er blått.
Selv i min lille by i Las Tunas provinsen finnes slike hotel, som ofte brukes som elskovreder for Cubanere.
Og husk at Casa Particular for utlendinger, i utgangspunktet ikke tillater at Cubanere bor der, nå tenker jeg mere på hvis dere reiser med et Cubansk par så kan de bli nektet å leie det andre rommet, selv om du må betale full pris for rommet. Cubanere har ikke lov til å bo på Casa particular for Utlendinger, er du gift , ingen problemmer
Normalt sett så kan din Cubanske kjæreste overnatte, mot å legge igjen sitt identitetskort og at hun er over 18 år, noen casa particular er som leiligheter, med egen inngang, da kan dere ofte være sammen hele dagen.
Men det finnes byer som i perioder ikke tillater at du har besøk om natten av en Cubaner, byer mere nedover i Cuba.
Havanna ingen problemmer
Vanlige Cubanere får vanligvis ikke bo på hotell i Cuba, i allefall der turister kan bo.
På noen hotel kan en bestikkelse til sikkerhetsvakten eller resepsjonisten , la din cubanske kjæreste overnatte eller få bli noen timer på ditt hotelrom.
Du må da følge de anvisningene som vaktene bestemmer, og tar du med en ukjent cubaner fra gaten,hver forsiktig med dine ting og hotellets ting, i tilfelle tyveri fra deg eller fra hotellet, som du kanskje må betale.
Mange lurer vel på .
Hvorfor Cubanere ikke får lov til å bo på hotel og særlig hvis de kommer med deg, som er turist og har penger.
Og at ikke veldige gode venner eller enda merkligere at nære familievenner ikke kan bo sammen med deg og din kone.
En grunn er nok at hvis du prøver å få inn en Cubansk kjæreste, så er det for å forhindre prostutisjon, men hun oftest overnatte i din Casa particular, så hva blir forskjellen da.. ?
Jeg har blitt kallt rasist for disse utalelsene før.
Men sannheten er og jeg er litt enig i den.
Fordi Cubanere kan stjele på hotellet, og antastning eller forstyrre utlendinger på hotellene.
Selvfølgelig , sier jeg ikke at din kjæreste eller dine familemedlemmer er tyver.
Men det har forekommet masse tyverier og derfor har de ikke latt cubanere få bo der.
På noen hotell, så er faktisk lyspærene sikret med ståltråd.
Kan i den forbindelse nemne at utendørbelysning til privathushus, stjeles ofte lysstoffrørene eller lyspærer.(derfor er det ofte mørkt i gatene i Cuba)
Bor du sammen med en fetter av din kone, så ikke bli alt for overrasket om han skulle finne på gå inn på et hotelrom , hvor tilfeldigvis døren stod oppe, fristelsene kan bli store for fattige Cubanere.
Bor du på Izlasur(?) hotellene, så er hver gjenstand på ditt rom, merket med et nummer. Og når du sjekker ut, så blir hvert rom kontrollert i forhold til en liste, ofte så kan det være noe tull med håndkler og det koster deg penger
Og der hvor det er turister, prøver cubanere å komme i kontakt med turistene for å bli venner så de kan få penger av deg på en eller annen metode.
Kan som et eksempel ta fram cafeterianen til Grand hotel i Camaguey, hvor det er umulig å spise ifred, uten at en eller flere Cubanere skal ha kontakt med deg eller være veldige hyggelige mot deg.
Det har du sikkert merket selv.
Derfor er det ikke dumt å ta med en Cubansk venn eller kjæreste med deg når du går ute eller spiser, for da er du opptatt og ofte kommer da henvendelsene om salg av sigarer eller andre ting via din Cubanske venn.
Før år 2000, var det nesten umulig å spise alene på en restaurang og særlig hvis du satt på utebordene. Måtte gjemme meg innerst i restaurangen.
Takk for at det finnes så mye politi, og litt strenge regeler i Cuba.
Nå skal jeg komme til hovedpunktet,
(må altid forklare alt) :rolleyes:
På noen hotel, i alle fall før kunne Cubanere som reiste sammen med deg, få bo på hotellet.
Dette var gjelder mer vanlige enkle hotel, (ofte så ble de registert som vanlige Cubanere, også prisen, da tok de selv de 95% av pengene som ble til overs selv)
Men på større hotell og turistkompleks, er det til og med ulovelig for en cubansk privat bil å stoppe for å la en turist gå ut bilen, så da er absolut hele hotellet sperret for Cubanere.
Til og med Cubanere som er gift med utlendinger kan bli nektet på slike steder, noen ganger får de lov etter heftige diskusjoner.
Men de kan prøve å nekte min kone, for hun har Norsk pass , også
Men, på noen hotel komplekser, som all inklusive hotel ,kan Cubanere få dagspass for 20 - 40 dollar , for å være på området, spise gratis, og muligens være litt på ditt hotelværelse.
De får da egne bånd, og er nødt til å legge igjen sitt identitetskort i resepsjonen.
Men , jeg har hørt at dette skal begrenses mere framover og noen av disse hotellen har tilatt det et år, så ikke tillat et år , for så igjen tillate det neste år :rolleyes:
Noen hotel lar cubanere komme inn i baren, restaurangen,svømmebassenget osv hvis de er sammen med utlendinger,
Noen steder kan de få kjøpt dags kort for et par dollar til svømmebassenget,
Nå kommer det

(umulig

)
Men jeg har oppdaget at på flere av disse hotellene som er stengt for Cubanere, så bor det cubanere der for det ? :huh:
På disse middelmådige hotellene, ofte i byer.
Så hvorfor får de bo der ?
og hva er så spesielt med dem ?
Ofte har jeg sett familier bo sammen på hotell, og ofte så betaler de ikke for maten eller drikke, men skriver under på kvitteringen , eller så har de med seg bonger, som gjelder for måltider.
Og prisen for deres hotelrom og mat betales i Cubanske peso, ofte betaler vi samme pris, bare at de betaler beløpet i Cubanske peso og vi i cubanske dollar, for akkurat den samme maten eller rommet, ofte kan peso prisen være enda lavere. og cirka 26 cubanske peso er en dollar.
Så kan faktisk deres hotelrom koste under en dollar.
På hotell Las Tunas i den samme byen, fikk familien min lov til å bo der, for mange år siden, i dag forbudt, men alt måtte betales i dollar.
En sandwich kostet cirka 2, 5 dollar,enkel sandwich.
Men en dag, sendte vi min kones kusine ut for å kjøpe sandwich.
Hun gikk på den Cubanske kafeteriaen og fikk 10 sandwicher for 2 dollar, faktisk bedre enn min ene sandwich, til omtrent samme pris.
Samme systemet er det på noen paledar og statelige restauranger, de har to menyer med samme innhold, men med to priser.
Astro bussene som går over hele Cuba
Har fire seter i hver buss, som er reservert utlendinger, selges til cubanere like føre adgang for cubansk pris, hvis de ikke brukes av utlendinger.
Jeg og min kone måtte betale i dollar, vi betalte mere enn hva de andre 38 cubanske passangsjerene betalte tilsammen.
Et sete kostet 33 Cubanske peso eller 33 dollar for turistene (13 timer og 60 mils reise, et lite helvete, med tllatt røyking og elendige seter og buss uten air condtion og med levende høner som håndbagasje :lol:
På æresord (nå kommer det

)
Så hvem er disse Cubanerne som kan bo på hotell og betale i peso eller bonger, eller bare kvittere på regningen eller i en bok?
Jo, selv om det ikke synes på dem eller at de er helt like alle andre Cubanere.
Så er dette Elite Cubanerne.
Enten Partipamper,sjefer, eller gode arbeidere , som i løpet av et år, kan få et opphold som belønning for godt arbeid, eller som besøker en annet firma i forbindelse med jobben.
Ha sett flere av dem reise med Viazul bussen også.
Jammen, min kjæreste eller familie er ikke partipamper eller viktige personer :huh:
Jo, det kan de bli
Får du må ikke tro at disse litt VIP personene bare kan reise til et hotel og bli innlosjert der.
Uten å ha noen spesielle papirer eller parti identietskort med seg, som gjør at de kan få lov til å bo der.
Eller at det har blitt reservert i demes navn på forhånd
Hvordan blir det gjordt når Norske forretningsreisende skal bo på hotell ? :huh:
Jo, det blir reservert fra din bedrift eller fra den bedriften du skal besøke.
Som sagt før, så er alt mulig med penger i Cuba.
Du må finne en partipamp eller sjef, som hjelper deg og de du vil ha med deg på hotel , ofte tar de beatiing for sine tjenester.
Han kan ringe fra sitt arbeidsted å bestille hotelrommet eller han kan gi deg et brev, som sier at Cubaneren kommer fra det firmaet og kan bo på hotell.
(I verste fall kan Cubaneren bo og spise der gratis, men det er å dra strikken litt for langt, særlig når du bare betaler nesten ingenting for hotelrommet og maten i Cubanske peso, kanskje 1 dollar natten for hotelrommet)
Min tidliggere Cubanske sjåfør jobbet som privat sjåfør for sjefen for et Cubansk firma (ekspedisjon av skipslast).
Når han sluttet, betalte han 100 dollar for et brev som sa at han kjørte både Cubanske og utenlandske kunder rundt i Cuba for dette firmaet, han lurte sjalue taxi inspektører og politiet flere ganger med dette brevet.
Jeg fikk til og med laget et falskt visittkort som sa at jeg jobbet med skipsfart,og hadde oppført hans firma over firmaer jeg representerte i verden, men dessverre så fikk min sjåfør en annen jobb, tror jeg hadde tittelen "Chef manager " eller noe likende :lol:
Så enten med et slikt papir eller telefon bestilling kan din Cubanske kjæreste eller din familie bo sammen med deg på et hotell og best av alt bo der nesten gratis
Får gode arbeidere kan ta med seg sin familie.
Hvordan dette egentlig gjøres i praksis, vet helt sikkert den personen som bestiller hotellet eller skriver dette "arbeidsbrevet".
For han bør ha gjordt dette før for hans riktige arbeidere, skal dette lykkes.
Derfor, betal ikke for mye på forhånd, før du ser om dette lykkes
Dette kan brukes på campingplasser også.
Bare husk at kjæresten eller familien oppfører seg ordentlig og ser respektable ut ved innsjekking (ha gjerne med en typisk cubansk stresskoffert med seg)
Og du kan selvfølgelig ikke sjekke inn samtidig, og du må betale dollar.
Og hvis din kjæreste utgir seg for å være en partipamp, så husk at de ofte ikke har lov til å ha noen særlig kontakt med utlendinger.
Dere kan sikkert snakke litt sammen på hotellet, bare ikke klin åpenlyst.
Prøv å få rom ved siden av hverandre, og skulle renholdsbetjeningen se dere komme sammen ut fra ditt rom , så blunk og vis et hysh tegn og gi et par dollar i driks.
Jeg har hørt om at noen utlendinger har noen triks og har fått inn kjærester på hotel, uten å si hvordan, antageligvis er det denne metoden de bruker.
Engang skulle en stor sjef, få meg inn på en campingplass ved å bestille fra sin arbeidsplass, men det viste seg at dette var en campingplass bare for Cubanere, og da kunne inspektøren ha lagd problemmer.
Og jeg anbefaler deg å bare la deg bruke dette trikset på Cubanske kjærester du har kjent en stund, og de i familien/venner du stoler helt på.
En ONS , altså cubansk jente du treffer på gaten, kan lage problemmer/stjele og så får både du og sjefen problemmer senere.
Har du lyst
har du lov
Bruk ikke dette på de beste hotellene (tror jeg)
Og sjekk ut om vanlige partipamper og gode arbeidere bor på dette hotellet.
Blir i alle fall billig mat og overnatting for dine "gjester"
og vis reservasjon/moderasjon i oppførsel og ikke strek dette for langt.
og husk dere kjenner ikke hverandre fra før, men ble plutselig gode venner, bare pass på at dine nevøer ikke roper ut Tio(onkel) for høyt og ofte