habana.no :: Cuba Forum
May 22, 2012, 10:36:41 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Over 2000 cuba relaterte innlegg !

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Casa Particular Advarsel !  (Read 1305 times)
smokerider
Newbie
*

View Profile
« on: August 08, 2006, 02:00:49 PM »

Vil komme med en advarsel mht. en Casa particular i Sta. Lucia i Pinar del Rio.
I 2 tidligere år har vi bodd på Casa Almendra, den eneste som har hatt Casa Particular lisens der oppe. Nå i vinter hadde imidlertid en ny en startet opp, og vi valgte da å prøve å bo der, siden de andre folkene mente vi ikke spiste nok hos dem når vi hadde bodd der før. (Bare frokost og middag, ikke lunch).
Vel, det var nok ikke det de hadde ventet seg av oss, at vi skulle velge den andre, derfor så fant huseieren på en "røverhistorie" om masse chicas og full fest i det nye huset, og anmeldte dette til myndighetene. Dvs. han anga sin konkurrent med en
skikkelig løgn. Dette førte da til 350 cuc i mulkt for huseieren, og han ble nektet å drive utleie for 6 mnd. fremover.
 Selv om det hadde vært dønn stille og kun oss gjester i huset, så trodde inspektøren på "røverhistoria" og satte i verk dette.

Anmodningen til de som reiser til Sta. Lucia ovenfor Vinales blir da, ikke lei dere inn
hos Casa Almendra, reis heller tilbake til Vinales, eller bruk den nye utleieren der oppe.
(Fikk forøvrig mitt beste langust måltid noensinne i det huset).  
Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #1 on: August 09, 2006, 04:31:29 AM »

Med all mulig respekt for deg.

Så blir dette litt urettferdig.
Siden den anklagende part ikke får mulighet til å utale seg.

En grunn til at jeg sier dette er at jeg har tilbrakt en del tid på Lonely Planets Thronethree Cuba forum, og der har det kommet inn innlegg med negative beskyldninger om Casa Particular som turister har bodd på.

På LPTC forumet er det mange meget erfarne Cuba reisende også utlendinger som bor i Cuba.
Og flere som også har kontakter med CP i Cuba.

Og det har vært tilfeller hvor disse beskyldningene har vært fra ren løgn til msiforståelse.

F.eks En utlending fikk ikke med seg en yngre cubansk gutt inn på rommet sent på natten, som en undersøkelse viste senere.
Og vi da hevne seg med dårlig omtale.
En annen var angående yngre cubansk jente som ikke ville legimentere seg og derfor ikke kunne bli med inn.
Og han som vill ha inn to forskjellige jenter på to netter, som ikke er tilatt.
Eller misforståelser fra turisten i fylla, som ikke husker at han drakk øl fra CP, og ikke vil betale.
Eller hun som hadde reservert , og kom til en stengt CP, men det var blanding av en fixer og en CP formidler som ikke hadd informert om at CP var stengt for tiden.

Kan ta med min opplevelse.
I 1996 og 1997 bodde jeg flere ganger oss en Cubaner, han bodde der også, vi ble venner og jeg spanderte ofte ting på han , selv om jeg betalte 20 CUC natta
I 1997 ga jeg han penger til å kjøpe frokost og lage egg og bacon, med brød og juicet til mine unger som stod opp tidliggere enn meg, siden vi noen ganger gikk på det lokale diskoteket og kom litt sent hjem.
Ble dyr mat og fryseren var full når vi reiste.
Han ordnet en nabo som vasket våre klær men som brukte lang tid og var veldig dyr, pågrunn av hans høye kommisjon salær.
Men dråpen, kom de siste dagene, da tv plutselig ikke virket, og han fikk en reperatør, som merkelig nok kom inn på mitt rom og fortalte om problemmet.
Senere samme dag, når vi drakk litt, kom det spørsmål om hjelp til å betale 80 dollar for delen.
Jeg hadde vel gitt han over 700-900 dollar for de periodene jeg bodde hosn han, så jeg mente han burde bruke fra  de pengene til reperasjon.

Ved hjelp av andre Cubanere fikk jeg vite at han hadde fått tv reperatøren til å koble ut TV tidlig om morgenen føre jeg våknet og alt var bare lureri for å få meg til å gi han mere penger.
Samme dag som jeg reiste kom TV reperatøren tilbake og koblet på igjen.
Tenk på alt jeg hadde gitt han, ved siden av hans leie og det at jeg så på han som en venn....

Tilbake til historien til Smokerider.

Synes det høres merkelig ut at en anklagelse fra en konkurrent fikk stoppet den CP.
Naboene kunne vel vitne imot at det ikke hadde vært fest.
Og kunne CP eieren overklage denne beslutningen ??

Vet at regelverket ikke er fullkomment i Cuba, men de bør noen rettigheter ??

Det kan være flere årsaker, kanskje dere gjorde noe ulovlig ??
Var dette en lovelig CP ?
Hadde CP eieren gjordt noe annet ulovelig ??

Ble dere spurt eller antydet om å hjelpe dem økonomisk til å betale denne boten ?
Et forsøk på å sverte den andre CP, som ikke hadde fortalt om en fest og de måtte stenge av andre årsaker.
Muligens de var desperate og hadde så få gjester den måneden at de ikke hadde penger til å betale den måndelige CP skatten på nesten 200 CUC ??

Jeg  hadde lagt ut denne historien på LPTC forumet og hørt hva de erfarne reiseende dere med kontakter i Cuba mente om denne historien og hva de kunne få sjekket ut.
F.eks om din CP virkelig hadde blitt stengt.

Vil helst at du legger ut denne historien selv, men kan godt legge den ut for deg.
Og da vil denne omtalen nå flere reisende og få større påvirkninger på de som drev CP med falske beskyldninger, hvis det skulle vise seg at deres historie er slik de fortalte den til deg..
smokerider
Newbie
*

View Profile
« Reply #2 on: August 11, 2006, 08:17:39 AM »

Jeg registrerer at du trekker historien litt i tvil, vel det har seg slik at vi kjenner en del folk i området det oppe, og denne "røverhistorien" om fest og chicas og greier, er noe vi har fått høre om etter at vi kom tilbake hit.
 Da vi måtte flytte den morgenen, etter at inspektøren hadde vært der, så var det bare
 kjent for oss at CP eieren måtte betale mulkt, og fikk 6 mnd. stenging.
 Det ble ikke antydet engang at vi skulle betale noe mer enn for oppholdet vårt.
 Det vi mistenkte mht. angiveriet, og denne ville historien, har kommet frem etterpå.
 Vi har ukentlig kontakt med flere folk i området, både via tlf. og e-post, og vi har jo
 naturligvis etterlyst forklaringer på det som skjedde mens vi var der.
 Men det at folk blir satt ut av business ved hjelp av slike løgner, og virksomhet, ja det
 er noe vi nordmenn ikke godtar.
 Ja, jeg har tenkt på å poste denne saken på Lonely Planet forumet også, men ville  
 først legge det ut her for å se om flere nordmenn har kjennskap til distriktet vi reiser til.

Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #3 on: August 20, 2006, 04:24:25 PM »

Synes dere absolutt skulle postere denne historien på LPT Cuba.
For jeg lurer på om moderatoren i det forumet.
Tar stoff,historier og informasjon fra det forumet og gir videre til de som skriver den nye Lonely planet Cuba utgaven.

Og det er flere formidlere i det forumet, som da kan stryke denne CP, hvis de vil det.

Forsatt , må jeg si at historien er spesiel, men det forundrer meg ikke at noen personer har slik makt.
Jeg tror bestikkelser har inne i denne saken, derfor burde den gått videre til høyere myndigheter for CP i Pinar del Rio, eller Havanna.
Det er mulig å ansette en Cubansk advokat til å se på denne saken og prøve å gjøre noe med den, skulle ikke koste alt for mye  
Helado de mango
Newbie
*

View Profile
« Reply #4 on: August 20, 2006, 07:43:48 PM »

Det hørtes ikke bra ut, Chrismic.

Jeg lurer, siden det hadde vært greit å vite når man er i Cuba, hvor mye det vil koste for en cubaner å kjøpe/tilberede frokost/lunsj for en turist, sånn ca? Hadde vært greit å hatt et mer eller mindre nøyaktig tall som utgangspunkt, derfor spør jeg.
« Last Edit: August 20, 2006, 07:44:23 PM by Helado de mango » Logged
ABC
Full Member

View Profile
« Reply #5 on: December 12, 2006, 01:36:12 AM »

Jeg synes det er finfint å advare om sånne ting.
Det er ikke mange av dem Chrismic har rettet beskyldninger mot aom har hatt anledning til å forsvare seg heller. Hvis alle Chrismic har beskyldt for et eller annet skulle logge seg inn her og forsvare seg, så hadde serveren tatt kvelden.

Sorry, Chrismic. Jeg er ikke så ofte innom, så det blir mange innlegg på en gang. Noen av dem er litt krasse mot deg, men det tåler du. Det hender jo vi er enige også.  
Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #6 on: December 14, 2006, 10:20:17 AM »

Jeg synes det er finfint å advare om sånne ting.
Det er ikke mange av dem Chrismic har rettet beskyldninger mot aom har hatt anledning til å forsvare seg heller. Hvis alle Chrismic har beskyldt for et eller annet skulle logge seg inn her og forsvare seg, så hadde serveren tatt kvelden.

Sorry, Chrismic. Jeg er ikke så ofte innom, så det blir mange innlegg på en gang. Noen av dem er litt krasse mot deg, men det tåler du. Det hender jo vi er enige også.
Here we go again. :blink:

Du skriver noe morsomt om at jeg beskylder alle personer inne på dette forumet for et eller annet.
Selv lurer jeg på om det finnes innlegg jeg har skrevet som du ikke har kommet med dårlige kommentarer til.

Hva jeg enn har skrevet før som har såret deg eller gjordt deg veldig opprørt, så er det nå på tide å glemme det, og se mere på saken, enn på personen som skriver om saken.

Jeg står fast med mine meninger i denne saken, på bakgrunn av det jeg skrev om det, de som skriver regelmessig på Thornetree Cuba mener og sier.
Hvor det har kommet kritikk mot noen Casa Particular , som i ettertid har vist seg å uriktige og begrunnet på dårlig eller uriktig informasjon og i noen tilfelder skrevet fordi den som bodde i CP kom i konflikt med eieren , fordi han ikke fikk inn en ung jente inn på rommet eller en ny jente neste natt.
Da har de brukt internett for å uriktig ta igjen eller svartmale CP eieren.

Jeg tror ikke smokerider ville svartmale den CP han skriver om, særlig siden den ligger på et så øde sted og det er så få medlemmer her.
Men jeg sjekket Thrornethree Cuba, noen uker etter deres svar og fant ingen innlegg fra dem i det forumet , som de sa de skulle skrive i det forumet om denne saken.
Og at vi da kunne muligens få fram sannheten om denne CP og muligens få gjordt noe med de falske ryktene som skadet den ene CP.
For flere av de som skriver innepå Thornetree Cuba, har egne websider hvor de anbefaler og ordner CP for turister og de har mye kontakt med CP eierne.

ABC
Full Member

View Profile
« Reply #7 on: December 22, 2006, 11:59:23 PM »

Sorry. Du sto så laglig til for hogg.
Jeg er ikke fornærmet pga noe du har sagt, jeg bare synes du prater mye piss til tider.
Men det synes jo du om meg også, og det vanker ingen sure miner for det.
Jeg vet jeg kan bli oppfattet som litt surere enn jeg er fordi jeg nekter å bruke smileys (jeg er nemlig over 14). Jeg har fortsatt et håp om at man kan uttrykke og oppfatte sinnsstemninger gjennom språklige virkemidler, men det er kanskje litt optimistisk.

Men jeg er ikke sur, altså. Hadde det ikke vært mot mine prinsipper, så hadde jeg satt inn en smiley nå.

Hei, vent! Der var det en fin en.
 :wub:
koz
Pages: [1]
  Print  

Jump to: