habana.no :: Cuba Forum
May 22, 2012, 10:35:26 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Over 2000 cuba relaterte innlegg !

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Campingturist I Cuba  (Read 922 times)
Chrismic
Hero Member

View Profile
« on: February 13, 2005, 06:34:38 AM »

Cuba -junky ved Anja har laget denne listen over campingplasser i Cuba

http://www.cuba-junky.com/cuba/campismos.htm

Ellers så tror jeg Lonely planet og mursteinen Moonbook har lister over campingplasser i Cuba, og det skulle ikke forrundre meg om det finnes en egen bok om dette , se Amazonas UK, det er egen bok om dykking og snorkling og det å sykle på Cuba.

NB:
Bare de campingplassene som er er betegnet med "I" er for Utlendinger.
"I/N" er for både Cubanere og utlendinger.
"N" er bare for Cubanere.

Jeg forstår at klasseinndelingen av camping plassene er fra dårligst 1 til det beste som er ***.
1 er vel sikkert veldig dårlig.
Det er jo vanligvis lov å sjekke ut camping hytta og området, før man bestemmer seg for å bo der.
Selv om Camping plassen har en betegnelse "N" så kan det være mulig for utlendinger å bo der, muligens ulovelig, for med penger så er jo alt mulig, særlig i bakvendtlandet Cuba Wink
Bare ikke betal for mange dager i forveien, itilfelle en inspektør kommer.
Og som altid i Cuba, så det Cubanerne som får problemmer , ikke turisten. :blink:

Jeg kunne tenke meg å bo på camping i Vinalez og andre natursteder.
I følge listen har de flere aktiviter å tilby, som f.eks hesteridning, fisking etc..
Deilig å kunne bade i liten sval elv eller innsjø, i steden for å la det bli stekt på en badestrand i alt for varmt og salt vann
En utmerket form for å komme i kontakt med cubanere, særlig på campingplasser for både turister og cubanere, kanskje de har en grill, som dere kan lage mat på.

Har ingen anelser om priser, men antar at det er billiggere enn hotel, muligens fra 15- 40 dollar hytten.
Priser skal helst være oppslått på en tavle, eller skrevet ned (ikke la deg lure av et enkelt papir med prisene på, skal presenteres bedre enn det)

Et lite triks:
Hvis du vil bo på en nasjonal campingplass , som kanske ligger litt utenfor en by og et stykke unna et hotel, så kan du ta en spansk en .
F.eks Hvis du kommer litt sent , så kan du si at det er noe problemmer med bilen og at du ikke tør å kjøre lengere, og vil helst ikke være nødt til å overnatte på veien. Reperasjonen kan jo ta en eller to dager Tongue
For er det et nødstilfelle, så kan loven muligens godta det, slik at Campingstyreren kan ha en lovelig grunn til at du kan overnatte.

Særlig på de dårligste campingplassene vil jeg være usikker på kvaliteten,tilbudet og mengden av mat de serverer (hender kokken stjeler mat og tar med hjem og da kan posjonene bli a la barneposjoner, men er det billig bestille flere posjoner, det har jeg gjordt  Cheesy
Og hvis du , da skulle spørre etter en paladar i nærheten, vil de sikkert ikke si at det finnes, for da mister de jo dollarkunden sin.
Kjør eller et par hundre meter og spør folk og eventuelt kommer du til et sted som har flere høner og dyr, spis privat der, kan hende det tar litt tid med å få maten, bestill til et klokkeslett eller opplev farmen , mens du venter.

Andre tips:
På campingplasser for både turister og Cubanere, vil dere antagelig måtte betale i dollar for begge hyttene, hvis dere er flere som bor sammen.
Da kan det lønne seg å ikke komme samtidig, la heller Cubanerne gå de siste meterene til campingplassen , for de har jo haiket.
Dette er også en god ide for å være sammen med venner og familen og ha det gøy.

Hvis du reiser med Cubanere.
Cubanere kan ikke bo på hotell, da kan det kanskje lønne seg å legge dem inn på en campingplass for Cubanere, og det er billig.
Dere kan sikkert være litt sammen der om dagen.

På de dårligste campingene vil jeg anbefale å ha med seg en myggnetting, pågrunn av mygg, eller frosker som lander på ditt hode (hendte meg flere ganger, når jeg tok en ettermiddags lur på huset vårt på landet :lol: )

I store byer, bør du finne myggnetting, sikkert billigere enn i Norge, men ellers er det sikkert bedre kvalitet og de veier nesten ingenting.
Reisebutikken Nomaden bak slottet i Oslo , selger alt mulige reisebøker og reise utstyr, bra på sikkerhetsutstyr som pengebelter osv...
Ligger faktisk ikke så veldig langt fra den cubanske ambassade i Oslo.

God Camping B)  

YoSoyYo
Moderator
Full Member

Siempre 26

View Profile
« Reply #1 on: February 13, 2005, 02:55:44 PM »

Dette var god informasjon Chrismic.

Jeg har selv bodd godt på "Campismo" flere ganger.
Siste gangen var ifjor sommer.
Vi løste det på denne måten:
En i vår familie hadde muligheten til å bestille gjennom jobben sin.
Han bestillte 2 hytter m/transport fra Havanna.
Hyttene kostet da 10 pesos for 2 netter...siden vi var turister ble prisen hele 36 pesos;-)
(meg,kona og guttungen). De andre syntes det var sååå urettferdig, men de svelget det etterhvert.
Hyttene holdt faktisk en meget god standard i forhold til hva jeg tidligere har sett.
Stranden var også meget ren og pen. Vi var der i midtuken, derfor var det nok roligere enn "normalt" i helgene.
Alt gikk i pesos disse dagene. Rom,mat osv.
Faktisk så gikk transporten helt uten problemer, nesten.
Bussen som plukket oss opp i Havanna ville først ikke ha med meg, men etter endel hit og dit med familie visum osv (som sjåføren aldri hadde sett,A2) gikk politiet god for dette. Merkelig, men absolutt sant.
Ingen ekstra dollar den gangen.
Vi lempet etpar ølbokser til sjåføren så kom smilet tilbake.....
Ang. myggnett pleier å kjøpe med fra IKEA i Oslo, de er ikke av all verdens kvalitet, men holder helt fint en måned eller to. De er meget rimelige og store.

Mvh
Meidell
PS Bildet er fra beachen "min".......

Lemon
Full Member

View Profile
« Reply #2 on: February 14, 2005, 12:06:53 AM »

Skal sjekke campingen i Vinales nå i Mars så kommer tilbake med info til dere på den.
Nei, jeg skal jo ikke bo der, har jo A2 visa jeg  Cheesy
Men min novio har fått seg jobb der, som sykkelreperatør
så blir nok endel på campingen gitt.
Ingen ferie på han med det først, er spent på hvor lange arbeidsdager de har også.
Pages: [1]
  Print  

Jump to: