Først en liten avsporing, før jeg kommer til dette temaet B)
Leste i avisen om Pakistaneren som fikk igang en demonstrasjon mot Pakistan airlines , siden deres billetter hadde blitt så dyre.
Får nesten lyst på å demonstrere selv, men hvor skal jeg rette min klage mot ?
Vi må deles oss opp foran Air france , Martin air, Lufthansa, Ibera , ....
Traff enn Nordmann med sin familie på Viazul bussen ifjor sommer,
For Kone + 2 tenårings barn og seg selv hadde han betalt cirka 40.000 korner for å reise til Cuba med Air france.
(Rekord, han hadde giftet seg med sin Cubanske kone i 1980

)
Kan vel ta med at han aldri mere skulle til Cuba, og mente at Cuba gikk nedover for hvert år, han var litt oppgitt.
For 10.000 kroner så kan du komme deg t/r til Australia.
Og det er en mye lengere reise.
Nesten 30 timer envei.
Mot Cuba,s 12 timer envei, 2 timer til flyplass i Europa + cirka 10 timer til Cuba.
Og flyene, komforten og servisen til Australia er mye , mye bedre enn til Cuba.
Stor forskjell på Martin Air, Condor og Singapore airlines.
Og reisene til Europa har blittt billigere de siste årene, pågrunn av sterk konkurranse, nye aktører, og at mye av den kanskje unødvendige servisen for et par timers flytur er falt bort til fordel for billigere billetter
Og det finnes mye billigere reiser til USA, bare til Miami, som er bare 30 minutter lengere unna enn Cuba, kan du få mye billigere billetter.
og med familie visum + flyplassavgift i Cuba blir det en 1000 lapp ekstra pr.person.
To separerte flybilletter som Bucanero nevner er et alternativ, men tungvint, da du for det første må kjøpe billettene to steder, må sjekke inn bagasjen to ganger.
Men , det største og farligste problemmer med denne typer flybilletter er at skulle det bli forsinkelser eller annet tull , som streiker og det har vært en del tull på norske flyplasser i det siste.
Altså, rekker du ikke "den andre billetten" flyet, så er det stor sjanse for at du mister både flyet og penga.
Med alt det tullet som det har vært på Norske flyplasser i det siste, så kan det nesten bli farlig å reise dagen i forveien, og husk at flyene fra Cuba reiser bare 1 gang om dagen eller annen hver dag til Europa.
(Har selv opplevd å komme 30 timer forsinket til Shiphol fra Cuba engang)
Men , det er ikke bare uk .travel som har billige billetter.
Martin air har noen ganger hatt fly t/r til Cuba fra Shipol, til under 300 Euro.
Og LTU fra Berlin har også hatt billigre billetter.
Kan også ta med Jet air fra Brussel, som også kan gå ned i 300 -500 Euro for billettene.
(traff en belgier, som reiste 14 dager til Cuba, hver 6. uke, men han hadde vært gift 2 ganger i Cuba, ).
Etter hva jeg har forstått så, er det ikke mulig for meg å kjøpe/bestille de billige billettene som Martin Air noen ganger har til Cuba fra Shiphol.
Lurer på om samme problemstilling gjelder Jet air og LTU.
Også, siden de ikke blir representert av reisebyrå/netttravel i Norge.
Apollo reiser med direkte fly til Cuba fra både Oslo, Bergen og Trondheim, er det Novair de reiser med ?
Har de noen tilbud med bare flypriser ??
Det er ikke mange år siden British airways hadde månedsbilletter til cuba for cirka 5.000 kroner.
Nå reiser ikke British airways til cuba mere, men jeg synes at 5.000 kroner er en grei og fornuftig pris til Cuba + litt dyrere i selve høysesongene.
Men, vi må nok belage oss på å betale minst 7.000 til 8.000 for å komme til Cuba.
Dessverre