habana.no :: Cuba Forum
May 22, 2012, 10:30:25 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Over 2000 cuba relaterte innlegg !

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Billig Reise Tur/retur Til Cuba?  (Read 1458 times)
arirab
Newbie
*

View Profile
« on: February 08, 2005, 12:50:52 AM »

Hei godtfolk!

Vil benytte anledningen til å takke så mye for all info på forumet,takk takk. Crismic får mye kritikk for å skrive mye, men vi trenger jo ikke lese alt! Jeg er ny her, og lærer mye, også av han sine meldinger. Smiley

Har sjekket en del internettsider angående tur til Cuba, ble for sein til kampanjen til Air France nemlig. Den laveste prisen jeg nå er kommet opp med, er fra Eastern Travel & Tour A/S.  http://www.eastern.no/index.php?i=1
Men er ikke sikker på om prisen 5953 er ink. mva. Det er også ikke mulig med ut/inn reise i perioden 16.03-05.04, dvs. at turen min kansje vil bli litt lengre en sjefen min vil like(grunn nok til å reise foresten).

Håper noen av dere har noen erfaringer med eastern.no  ?

Har snakket om å besøke Cuba i flere år nå, og det er mangt et reiseprogram på tv som har fått meg på den tanken. Blir gøy å se om jeg endelig klarer å ta afære.

Mange reiser kansje pga. søte jenter, og ønske om å finne en kjæreste, selv er det den gamle amcar bilutstillingen som finnes der, som har fått meg giret. Fattet nå i allefall intressen pga. bilparken, men har blitt mere og mere fasinert av landet.
Må virkelig prøve å ta turen nå, stoler ikke helt på hvordan det blir om Fidel`n går av med døden. Mannen er jo godt voksen må en si, snubler å detter som han gjør.

takk igjen for masser av god info!!! Smiley

arirab
« Last Edit: February 08, 2005, 12:53:45 AM by arirab » Logged
Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #1 on: February 11, 2005, 11:27:58 AM »

Jaså
Får jeg mye kritikk ?
Det må ha gått meg forbi.
Æh, vi kan være litt uenige og diskutere litt, har kanskje fått noen tilbakemeldinger fra Lemon.
Men jeg liker Lemon veldig godt. Wink
Nok om det :rolleyes:

Ja, det blir alt skrivende Chrismic , som svarer igjen, virker ikke som noen andre hadde tenkt å svare , så jeg håper du nøyer deg med meg.
Jeg bare tuller litt Tongue

Jeg oppdaget også den annonsen til Eastern travel, men finner ingen flere opplysninger på deres internett side.
Da er det best å ringe dem, for å få informasjon.
Men synes deres priser er mistenkelige lave
Lavere enn kampanje prisene

Airab
Du er ikke for sen til Air France kampanjen, for den forsetter.
Kan bestilles fram til 21. februar.
Her du heldig med datoene, så kommer den på cirka 6200 kroner.
Muligens kan det at du reiser og blir borte i påsken , gjøre billetene dyrere:
Her er linken:
http://www.airfrance.com/no

På andre nettsteder, har personer som skrevet at de planlegger en lengere tur til Cuba i år 2007, blitt møt med litt latter, fordi Cuba kan om to år være veldig forandret, så det kan være vanskelig å  legge langsiktige planer angående Cuba.
Personelig, så tror jeg ikke de store forandringene vil skje i løpet av de første årene, i til felle det skulle bli store politiske forandringer i Cuba, utenom at Mc Donalds vil etablere seg i det huset de allerede har sett seg ut i gamle Havanna.
Pluss at flere andre amerikanske kjeder vil komme.
Men jeg er mest redd for urolige tider, mere fattigdom, og antakeligvis mere kriminalitet.

Det er forsatt en del game amerikanske biler igjen i Cuba, men antallet går ned for tiden. Da mange av bilene er blitt så gamle at det ikke går an å reparere dem lengere.
Har selv sittet i gamle biler som er over 50 år.
Men flere av dem er i veldig dårlig stand og har store mangler.
Så ofte gamle amerikanere stå ved veiskulderen, med en person liggende oppe i panseret,
Tok engang en gammel amerikaner som privat taxi, den turen tok lang tid, da høyeste hastighet på den bilen var 30 km.
Mange amerikanere har fått seg ny Lada motor, litt komisk med de store bilene og så har de bare en liten Ladamotor.

Amerikanske biler er de eneste bilene, som fritt kan selges i Cuba.
Broren til min kone kan kjøpe en gammel amerikaner, men jeg kjører ikke en meter med de gamle bilene, uten å ha en meget god mekaniker med meg.
Trafikksikkerhetsmessig er mange av disse bilene rene dødsfellene, og jeg tror at 90% av de gamle amerikanske bilene vil blitt avskiltet på flekken i Norge.

Utenfor Capitol i Havanna, er det beste stedet du kan se gamle amerikanere.
Der er de privat taxier som kjører til forskjellige steder i og like utenfor Havanna, kjører når de har nok passangsjerer.
Egentlig , så kan de ikke ta turister med seg.
Men blir de stoppet av politiet, er det ingen problemmer for deg.
Er du veldig uheldig, så kan politiet nekte deg å sitte mere i den bilen, men da pleier de å være behjelpelig å finne en lovelig taxi til deg.

Skal du kjøre med en gammel amerikaner , så avtal prisen på forhånd, reperter prisen og avtalen flere ganger så sjåføren ikke kan prøve seg med at dere har misforstått hverandre.
Har opplevd det flere ganger, særlig med sykkeltaxier, da jeg sa to dollar påforhånd og han mente vi var enige om tre dollar.
Etter en liten diskusjon, ba jeg han kontakte politiet, men da ga han opp, for Cubanere har sikkert betalt under 1 dollar for denne turen og han hadde sikkert ikke lisens for å kjøre utlendinger i denne sykkeltaxien heller.
Første gang jeg var i Cuba, ble jeg lurt skikkelig av en sykkeltaxi.
Han forlangte 8 dollar fra Malecon til Capitol.
Alt for mye :lol:
Men det verste var at når vi kom fram, så var prisen 8 dollar pr, person :lol:
16 dollar for en tur, som cubanerne hadde betalt 10 - 16 Cubanske peso for.

Det er mulig å få leid gamle amerikanere som er i veldig god stand i Cuba, det er et eget utleiefirma som driver med det, kan også leies med egen sjåfør.
Tror dette står i lonely planet guiden.
Ved hotel Nasjonalle, Capitol, katedralen, pleier det å være en veldig gammel amerikaner, åpen bil, kjøres av en kvinne, dette er en turist taxi for turister.

Hvis du har lyst på å reise langt med en gammel amerikaner , har jef følgende råd til deg.
www.cuba-junky.com websider over casa particular, sjekk etter uteleierom med sjåfør.
Eller legg inn et innlegg på Loenly planet thorne three Cuba, og spør etter et uteleie hus eller bare en Cubansk sjåfør med en amerikansk bil.
For av noen merkelige grunner, så har noen sjåfører skaffet seg tilatelse til å kjøre utlendinger eller at de tar sjansen på at de er heldige.
Noen har vel skaffet seg falske papirer eller bestukket politiet.
For en pris på 30- 50 dollar dagen , inklusiv bensin (fra svartebørsen), så kan du ta en tur til Vinalez , flott natur, motorveien ut , cirka 15 mil, småveiene hjem, via Sorora, og Bahia Honda.
Dette er en fin 1 eller 2 dagers tur, sjåføren kan sove i bilen, eller finne seg et billig husrom for et par dollar natten.
Eventuelt kan ha overnatte med deg i en casa particular, hvis han får lov.
Hotel kommer han ikke inn på.
Og jeg synes det er riktig av deg å spandere mat på han, nåt dere stopper for å spise.

Av sikkerhetsmessige og for trygghetens skyld, så er det ikke dumt at du ordner bilen og sjåføren via dere du bor.
Særlig hvis du drar alene
Anbefales å ta en prøvetur, før du bestemmer deg.

Jeg ahr også skrevet et innlegg om Pototo i dette forumet, han er til å stole på, og tar bare et lite gebyr.
Og er kanske sikker på at han vil skaffe deg en deal, som ikke er overpriset, for ellers vil det gå utover hans tillit og gode rykte som turisthjelper.

Tilslutt i denne lange monologgen med sin elendige norsk, så vær veldig forsiktig å gå alene inn i en gammel amerikaner om kvelden,, hvis noen skulle tilby deg det. og den er full av andre personer.

Et lite tips til.
Har du lyst til å gå ut med noen Cubanere, spør de som du leier oss, om de kjenner noen cubanere, som har lyst til å bli med ut.
Da får du med folk du kan stole på, du må selvfølgelig spandere, men det behøver ikke å bli så altfor dyrt.
Rom er billig i Cuba og avtaler dere på forhånd , hvor dere skal gå, så vet du sånn cirka hvor dyrt dette vil bli.

Klengende damer avviser du raskt og bestemt.
For noen damer kan tro at hvis du spanderer og er sammen med dem hele kvelden, så er du interresert i noe mere, så for at hun ikke skal bli for mye forbannet, når du sier du vil hjem og sove alene, så gi klar beskjed om dette på forhånd, antageligvis vil hun da gå , men det er bedre enn at hun blir forbannet ,for å ha kastet bort tiden sin på deg.
Men, slik er Cuba Wink

YoSoyYo
Moderator
Full Member

Siempre 26

View Profile
« Reply #2 on: February 12, 2005, 12:38:12 AM »

Det er forsatt en del game amerikanske biler igjen i Cuba, men antallet går ned for tiden. Da mange av bilene er blitt så gamle at det ikke går an å reparere dem lengere.
Er blitt medeier i "smykket"  på bildet som er vedlagt.
Bildet tok jeg når Chev'en stod til lakkering hos en nabo i 1998.
Bilen er restaurert av min inngiftede onkel og undertegnede.
Importerer selv deler fra USA til Norge deretter drar jeg de ned til Cuba.
Kjenner flere nordemenn som "eier" mc'er og biler der.
Mange er blitt lurt, jeg har selv hjulpet til med lovlige papirer på utførsel av diverse deler og mc. Dette ble forbudt ved lov i 1999, så nå er det slutt.
Kanskje vi skulle starte en veteranbil/mc klubb for utlendinger;-)
Neppe noe god idé, men det hadde vært moro uansett.
En dag går det sikkert , da er det synd hvis bare amerikanere eier de beste bilene ikke sant?
Amcar bilene selges ikke helt fritt, men jeg forstår hva du mener.
På en oppsamlingsplass ikke langt fra universitet kan man skue biler som er indratt av myndighetene etter kontroll med eier forhold etc.
Skal skyte bilder i sommer, så får dere se.
Jeg kunne egentlig tenke meg å ha en mulighet til å laste opp bilder på habana.no
Jan er det noe vi kunne få til? Et bildegalleri for medlemmer....burde kanskje lagt dette under ønskeliste. Vel,vel...

Enram
Guest
« Reply #3 on: February 15, 2005, 10:47:49 PM »

martinair presenterer fra tid til annen billigere turer til Havanna og Varadero fra Amsterdam. Så hvis du finner en rimelig forbindelse til Amsterdam kan det være verdt å holde seg underrettet om.
Enram
arirab
Newbie
*

View Profile
« Reply #4 on: February 16, 2005, 11:44:45 PM »

Litt gøy å være sameier av den chevyen da meidell !
 Ser for meg at du må hjelpe til sterkt, angående det økonomiske også? Har sett masser av gamle biler, fra bilder og dokumentarer, men finnes det like mange gamle motorsykler?

Angående priser på tur, så har jeg funnet ut at Air France mest sansynlig blir å velge! 6149 kr (faktisk billigere en de selv reklamerer med)med utreise etter påsken(29.03-10.4),har ikke tid til lengre tur denne gangen. Vurderer å kjøpe en leilighet i Brazil, så har enda ikke bestemt meg 100% for å reise, men gjett om dette forumet gir meg lyst!!!
« Last Edit: February 16, 2005, 11:46:35 PM by arirab » Logged
arirab
Newbie
*

View Profile
« Reply #5 on: February 16, 2005, 11:49:03 PM »

Er blitt medeier i "smykket"  på bildet som er vedlagt.
Bildet tok jeg når Chev'en stod til lakkering hos en nabo i 1998.
Bilen er restaurert av min inngiftede onkel og undertegnede.
Importerer selv deler fra USA til Norge deretter drar jeg de ned til Cuba.
Kjenner flere nordemenn som "eier" mc'er og biler der.
Mange er blitt lurt, jeg har selv hjulpet til med lovlige papirer på utførsel av diverse deler og mc. Dette ble forbudt ved lov i 1999, så nå er det slutt.
Kanskje vi skulle starte en veteranbil/mc klubb for utlendinger;-)
Neppe noe god idé, men det hadde vært moro uansett.
En dag går det sikkert , da er det synd hvis bare amerikanere eier de beste bilene ikke sant?
Amcar bilene selges ikke helt fritt, men jeg forstår hva du mener.
På en oppsamlingsplass ikke langt fra universitet kan man skue biler som er indratt av myndighetene etter kontroll med eier forhold etc.
Skal skyte bilder i sommer, så får dere se.
Jeg kunne egentlig tenke meg å ha en mulighet til å laste opp bilder på habana.no
Jan er det noe vi kunne få til? Et bildegalleri for medlemmer....burde kanskje lagt dette under ønskeliste. Vel,vel...
JAAAA!!
Bildegalleri, go for it......
YoSoyYo
Moderator
Full Member

Siempre 26

View Profile
« Reply #6 on: February 21, 2005, 11:50:41 PM »

Litt gøy å være sameier av den chevyen da meidell !
Det er veldig moro.
Jeg har en drøm om en annen bil, men har ikke funnet den ennå. Da selger vi Chevyen.
Skal lete i Juli;-)

Meidell
YoSoyYo
Moderator
Full Member

Siempre 26

View Profile
« Reply #7 on: February 21, 2005, 11:56:50 PM »

Har sett masser av gamle biler, fra bilder og dokumentarer, men finnes det like mange gamle motorsykler?
Svaret på det med motorsykler: Nei det finnes på langt nær like mange, men en hel del rundt omkring på bygda er det.
Forfatningen på disse er vel ikke noe særlig bedre enn på bilene dessverre.
Frarådes å handle slike ting uten ekspert hjelp.
Slik hjelp bør man unngå å få av "fiksere" fra Cuba.
Har erfart at Cubanere tror at alt er gull verdt når det gjelder veteran kjøretøyer.
Prisene er faktisk mest realistiske i Sverige av alle land.....både på bil og mc.
USA har høye standard priser og henter faktisk noen kjøretøyer fra søta bror om dagen.
Eksport av kjøretøyer fra Cuba er helt forbudt nå.
Ooops nå sprer jeg mye rundt på forskjellige tråder om dette emne. Skal skjerpe meg, men dette er så moro å snakke om:-)
Østblokk mc er det mye av på Cuba, som f.eks MZ.

Meidell
Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #8 on: February 22, 2005, 12:25:12 AM »

Arirab

¨Vurdere du å flytte til Brazil.
For å være helt ærlig, hvis du skal velge hvor du skal bo.
Så ville jeg valgt Brazil, føre Cuba.

Brazil er billigere,enklere, mer troverdighet og ærlighet blandt befolkningen.

Det bor flere Nordmenn i en by som heter Ipola eller noe likende.

Kan fortelle mere om dette og sette deg i kontakt med en Nordmann, som har var gift med en Cubaner i mange år, så han kan fortelle deg forskjellene mellom de to landene.
« Last Edit: February 22, 2005, 12:25:58 AM by Chrismic » Logged
arirab
Newbie
*

View Profile
« Reply #9 on: February 22, 2005, 09:27:59 PM »

Hei igjen chrismic og andre cuba fans!

Nei ,Vurderer ikke å flytte ut av dette hærlige landet, det blir i såfall om flere år.
Leilighet i Brazil er en ting jeg vurderer pga. prisstigningen som er dær, samt at ved å leie den ut, betaler den lånet selv++.
 Har vurdert en selveier i Natal på 75.m2 til 430.000(ferdig i sommer ,og møblert), Feriehus Europa leier de ut til 2950kr i uka, og en sitter igjen med 2000kr selv. En får jo nye store hus til lavere sum, men da trenger en jo noen til å passe på det! Handler vel ikke om Cuba dette, men for å vri sakken inn på Cuba!!!! Kansje en mulighet for deg å få en fast ekstra inntekt når du flytter til Cuba? Sikkert bedre inntjeningsmulighet en å gjøre det samme med en leilighet i norge.

Lemon kansje også  kunne selge sin leilighet i norge med overskudd, og så kjøpe en i Brazil. En er jo spådd en liten nedgang hær til lands snart. Kunne levd på overskuddet av salget og overskuddet av det en tjener på å leie ut i Brazil? Enkelte leiligheter i Natalområdet skal vistnok hatt en prisøkning på over 25% det siste året!

I allefall klarte jeg å vri tråden inn på noe som har med cuba å gjøre! :lol:

Arirab.
Pages: [1]
  Print  

Jump to: