habana.no :: Cuba Forum
May 22, 2012, 10:29:09 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Over 2000 cuba relaterte innlegg !

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Bagasje  (Read 1305 times)
Guest_nina
Guest
« on: December 22, 2004, 10:45:27 PM »

Er det noen som vet om antall kilo som står oppgitt i flybilletten er inkludert håndbagasje?
Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #1 on: December 22, 2004, 11:12:19 PM »

Hei Nina

Du kunne sagt litt mere. F.eks hvilket flyselskap du skal reise med og antall kilo som står i din billett.
Mener at antall kilo håndbagasje også står oppgitt i flybillettene.
Men normalt er svaret nei på ditt spørsmål, ifølge mine erfaringer

Tror du reiser med Air France og de har vel 32 kilo bagasje + 6-8 kilo håndbagasje som alle andre flyselskap normalt tillater.
Sjelden at håndbagasje blir veid ved innsjekking, de er vel mere opptatt av størrelsen, enn tyngden.
Jeg har sikkert over 10 kilo i min lille ryggsekk, som er min håndbagasje + noen poser som det liggger litt i , som aviser, brus, genser, etc..

Bare pass på å ikke gå gjenom tollen på Jose Marti flyplassen i Havanna, med for mange kofferter, for da kan du bli tatt inn til innspeksjon og må betale ekstra avgift.
Skjedde sist gang jeg reiste, en ung gutt måtte først betale over tusen kroner i gebyr for å  ha over ti kilo overvekt.
På flyplassen i Havanna, ble han plukket ut og måtte også betale der fordi han hadde for mye klær og gaver til sine Cubanske venner Wink  
Guest_nina
Guest
« Reply #2 on: December 22, 2004, 11:44:57 PM »

Ja, det stemmer at jeg reiser med Air France.
Vi er to som reiser, og vi har en koffert hver pluss hver vår håndbagasje (en bag). Hvis man i utgangspunktet ikke reiser med overvekt kan vel ikke den cubanske tollen si at man gjør det? Vet du hva prisen er hvis man blir tatt med "gaver"? Har med endel nytt, men mest pent brukt. Jeg har aldri blitt stoppet før, så har ingen erfaring med hva man sier og hva prosedyrene er. Gidder ikke betale toll på second-hand gaver akkurat...
YoSoyYo
Moderator
Full Member

Siempre 26

View Profile
« Reply #3 on: December 23, 2004, 12:09:46 AM »

Hei.
Du trenger ikke si at det er gaver, hvis du ikke har med ekstremt mye bagasje.
De bryr seg mest om elektriske varer som er innlysende at du skal legge igjen.
Klær (normale mengder) har jeg aldri selv eller hørt av andre blitt "tatt" for.
En koffert + håndbagasje er ikke for mye.
Har reist nedover med barn og kona mange ganger med myyyye gaver det går alltid bra.
Cubanere på hjemreise er de første som pleier å bli stoppet særlig hvis de har endel bagasje.

God tur!!

Meidell
Guest_nina
Guest
« Reply #4 on: December 23, 2004, 12:18:45 AM »

Takk for det!
Nei, tenkte ikke akkurat å si at det er gaver, men herreskjortene kan bli vanskelig å si er til eget bruk... Har prøvd å blande mitt tøy med gavene så det ikke blir så innlysende. Tar ikke med meg noe elektronisk, så det blir ikke noe problem.
Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #5 on: December 23, 2004, 01:35:59 AM »

Det er som meidell sier at Cubanere som kommer fra Miami blir altid sjekket.

Det kan deles opp i tre grupper:

1. Alle som kommer fra Miami,blir sjekket.
Da blir nesten all bagasje sjekket.

2. Flypassasjere fra Canada blir mindre sjekket, men tollen vet at de ofte har venner i Cuba, siden mange av dem reiser ofte og at det er billige turer med bare litt over 3 timer og 20 minutter flytid.
Antar at fly fra Cancun og Nassau også blir sjekket .

3. Flypassasjere fra Europa, blir minst sjekket, da de regnes mere som rene turister og har mindre kontakt med Cubanere.

Går du gjenom tollen lik en turist som aldri har vært i Cuba før, så er det sjelden de sjekker deg.
Og særlig hvis du har med barn, så er det naturlig at du muligens har litt mye bagasje med deg.
Jan, Meidell og jeg har diskutert dette før i en annen gammel tråd, les den, der finner du mange tips, særlig siden Jan og Meidell er litt slue "rever" Cheesy

All bagasje til Cuba blir gjenomlyst av x-rays maskiner, og finner de noe mistenkelig der så , blir de å merke kofferten på bagasjelappen eller på kofferten med en X. (nylig sa en annen at de som ikke behøvde å inspekteres ble merket med en x,litt forvirring, så se etter hva de fleste koffertene er merket eller ikke merket med).
Om du skal prøve å fjerne en eventuell X , for å slippe bagasjesjekk, så bestem det selv.
Opplevde engang at et fly fra Canada landet samtidig med mitt fly, da ble det større sjekk.

Reisene med charterfly, særlig til Vardero eller andre turiststeder, blir vel omtrent aldri sjekket.

Andre flyplasser, som tar i mot turister fra utlandet, som f.eks Holguin(hørt at den et beryktet av Canadiere for nøye sjekking av bagasje) kan ha nøyere kontroll.

Før la mange turister en en seddel fra 10 til 20 dollar oppe på klærne, men i det siste har tollerne feide seddelen unna, og tollet deg for alt , som en slags straff.

Du kan i utgangspunktet ha med deg all slags "personlig" elektronikk, som kamera, videokamera, walkmann, mp3, radio, bærbar computer, etc.
Mens annen type av elektronikk, blir bannlyst, særlig DVD spillere og videomaskiner eller spillemaskiner med dvd muligheter.
Eller andre elektriske husholdnings artikler.
Ofte er grunnlaget at det tar strøm, noe Cuba har mangelvare av, og som innebyggerne blir subsidert kratig prismessig på strømregningen.
Før solgte de riskokere , som ble laget i Cuba, men nå finnes de ikke mere i butikkene, pågrunn av at de brukte for strøm.

Jeg ble ifjor fratatt etter gjenomlysning av min håndbagasje en videomaskin og en playstation 2.
Den amerikanske videomaskinen til 70 dollar fra Miami, ga jeg blaffen i, selv den koster cirka 300 dollar på svartemarkedet i Cuba..
PS2 fikk jeg sendt tilbake via en annen Nordmann, som hentet den på flyplassen like før han dro.
Slike konfiserte ting blir liggende en måned, kan få forlenget den en måned til, etter det er den fortapt.

Bærbar datamaskiner, kan bli sjekket og de kan gå gjenom dein harddisk(flere tollere har fått kurs i data). De kan påføre en notis i ditt turistkort, som sier at du må vise datamaskin , dette kan også gjelde sykler, når du reiser ut av Cuba, så at de ser at du ikke legger igjen dette i Cuba, uten å ha betalt toll eller at det er ulovlig å gi dette til Cubanere.

Bøtene kan variere fra 50- til flere hundre dollar, kommer selvfølgelig ann på mengden og verdien av det du har med inn.

Hva som er personlige klær, er vanskelig å sjekker, hørt om flere turister, som har bare kommet hjem med de klærne de har på seg.
Og er det et par som reiser sammen, så bør ikke mannen, ha BH i sin bagasje.
Han tar manneklær og motsatt. (BH er veldig populært som gave i Cuba, flere har ikke råd til å kjøpe det.)

Grunnen til at de ikke vl la turister komme inn med klær i Cuba, er pågrunn av at butikkene, som alle er statelige , da vil selge færre klær og dermed mindre penger til regimet.

Personlig, synes jeg mange turister tar med seg masse unødvendige ting til Cuba.
For selv om ting kan være litt dyrere og være av litt dårligere kvalitet, så får du kjøpt det meste i Cuba.
Eneste jeg synes det er vanskelig å finne i Cuba, er gode tannbørster og spesielle barberblad som Mach 3, men har hørt at de finnes i Cuba på spesielle steder.

Supermarkadero calle 70, litt utenfor Miramar, ved samme gate, har omtrent alt i mat og personlig pleie, f.eks bleier og barnemat (dyrt og ofte litt ukjent kvalitet).
har f.eks nudelbokser og vakumpakket kjøtt.

Kjøpesenteret Carlos trece og den store butikken Ultra, begge i Havanna sentrum og ikke så langt unna hverandre har omtrent alt.
Pages: [1]
  Print  

Jump to: