Hei Larkin
Lenge siden vi har hørt fra deg
Enten så er min kunnskaper om disse prosessene dårlig, eller så er det ting som ikke stemmer i ditt innlegg.
Kan nesten virke som du mener at man trenger Carta de invitacion for å få PRE ?
Carta de Invication er vel for de som besøker Cuba og ikke har fått sin PRE tillatelse ennå og trenger derfor denne invitasjonen for å få lov til å reise ut av Cuba igjen.
Blir også forvirret av at du skriver at ambassaden åpner ikke får den 15.August, og at det ta en måned å behandle denne Carta de invitcion.
Men , så spør om noen reiser til Cuba mellom 17 og 25 August, bare to dager etter at ambassaden åpner..
Trodde du mente en måneds behandling i Norge, eller får du papiret i Oslo og så må den behandles en måned i Cuba

Denne invitasjonen er vel en ren formalitet siden hun er gift og har bodd i Norge, jeg ser denne invitasjonen bare som ekstra triks fra Cubanske myndigheter for å få litt mere penger.
Og trodde at man kunne få denne tillatelsen nesten på dagen fra den Cubanske ambassaden i Oslo, men mangler vel hennes underskrift siden hun er i Cuba.
men når jeg tenker over det, så har jeg hørt at det skulle være mulig for en Nordmann å ordne dette papiret i Norge , selv om cubaneren er i cuba.
Skulle vel være mulig å sende denne invitasjonen med en telefaks ?
I 1998 og 2000 hadde min kone PRE, men vi betalte aldri noen ny invitasjon for å reise ut av Cuba og tilbake til Norge igjen.
Tror du må litt flaks hvis noen her skulle reise akurat den uken til Cuba.
DHL sender jo post til Cuba, er vel litt billigere enn de 100 dollareene jeg betalte i 1997, når jeg måtte sende et viktig brev til Norge, som da brukte 3 uker på å komme til Norge.
En mulighet er å sjekke ut Air France avgangene på Gardemoen for de som skal til Paris og videre til Havanna, og rett og slett spørre de som står i køen, om de kan ta med et brev til Cuba.
Kanskje din kone eller andre kan gi en ekstra omvisning i Havanna , som takk for hjelpen.
Få navnet på dem, og hvilket hotel eller utleiehus de skal bo på.
Fortelle dem hvorviktig papiret er og ringe din kone med demes navn og bosted i cuba.
Hadde du hatt bedre tid, så kunne jeg funnet noen fra Canada eller USA, eller muligens fra Europa som reiser til Cuba, fra andre forum jeg kjenner og som selvfølgelig er sitt ansvar bevist og skjønner hvor viktig dette brevet er.
Og med ikke altfor dyrt direkte brev , så skulle brevet ikke bruke mange dager til Canada eller mer heldigere i Europa.
Larkin, forklar dette opplegget litt bedre, så finner vi ut hvem av oss som "roter" B)
Jan , som dessverre er så overarbeidet eller Meidell eller noen andre burde vel skjønne dette bedre ----