habana.no :: Cuba Forum
May 22, 2012, 10:24:30 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Over 2000 cuba relaterte innlegg !

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Til Cuba Mellom 17. Og 25 August?  (Read 990 times)
Larkin
Newbie
*

View Profile
« on: July 11, 2006, 01:17:28 AM »

Er det noen som drar fra Norge til Cuba i denne perioden, ville kona og jeg blitt glade om dere kunne ta med et Carte de Invitacion til henne.

Hun drar på ferie til Cuba om fjorten dager og vi trodde vi hadde alle papirer for hennes PRE i orden etter å ha besøkt ambassaden. Men vi mangler et Carte de Invitacion, viser det seg. Og ambassaden er stengt til 15. august. Behandlingstiden er en måned og hun kommer hjem igjen 3. oktober.

Vi får selvfølgelig noen til å møte dere på flyplassen eller hvor dere måtte ønske i Habana. Med mindre dere skal direkte til Isla de la Juventud, da er det mer hensiktsessig å invitere dere på en ordentlig cubansk fest der. I hvertfall hjelpe dere med bagasje og transport fra flyplassen og inn til Gerona om dere ikke er i festhumør.

Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #1 on: July 11, 2006, 10:27:46 AM »

Hei Larkin
Lenge siden vi har hørt fra deg Wink

Enten så er min kunnskaper om disse prosessene dårlig, eller så  er det ting som ikke stemmer i ditt innlegg.

Kan nesten virke som du mener at man trenger Carta de invitacion for å få PRE ?

Carta de Invication er vel for de som besøker Cuba og ikke har fått sin PRE tillatelse ennå og trenger derfor denne invitasjonen for å få lov til å reise ut av Cuba igjen.

Blir også forvirret av at du skriver at ambassaden åpner ikke får den 15.August, og at det ta en måned å behandle denne Carta de invitcion.
Men , så spør om noen reiser til Cuba mellom 17 og 25 August, bare to dager etter  at ambassaden åpner..
Trodde du mente en måneds behandling i Norge, eller får du papiret i Oslo og så må den behandles en måned i Cuba Huh

Denne invitasjonen er vel en ren formalitet siden hun er gift og har bodd i Norge, jeg ser denne invitasjonen bare som ekstra triks fra Cubanske myndigheter for å få litt mere penger.
Og trodde at man kunne få denne tillatelsen nesten på dagen fra den Cubanske ambassaden i Oslo, men mangler vel hennes underskrift siden hun er i Cuba.
men når jeg tenker over det, så har jeg hørt at det skulle være mulig for en Nordmann å ordne dette papiret i Norge , selv om cubaneren er i cuba.
Skulle vel være mulig å sende denne invitasjonen med en telefaks ?

I 1998 og 2000 hadde min kone PRE, men vi betalte aldri noen ny invitasjon for å reise ut av Cuba og tilbake til Norge igjen.

Tror du må litt flaks hvis noen her skulle reise akurat den uken til Cuba.
DHL sender jo post til Cuba, er vel litt billigere enn de 100 dollareene jeg betalte i 1997, når jeg måtte sende et viktig brev til Norge, som da brukte 3 uker på å komme til Norge.

En mulighet er å sjekke ut Air France avgangene på Gardemoen for de som skal til Paris og videre til Havanna, og rett og slett spørre de som står i køen, om de kan ta med et brev til Cuba.
Kanskje din kone eller andre kan gi en ekstra omvisning i Havanna , som takk for hjelpen.
Få navnet på dem, og hvilket hotel eller utleiehus de skal bo på.
Fortelle dem hvorviktig papiret er og ringe din kone med demes navn og bosted i cuba.

Hadde du hatt bedre tid, så kunne jeg funnet noen fra Canada eller USA, eller muligens fra Europa som reiser til Cuba, fra andre forum jeg kjenner og som selvfølgelig er sitt ansvar bevist og skjønner hvor viktig dette brevet er.
Og med ikke altfor dyrt direkte brev , så skulle brevet ikke bruke mange dager til Canada eller mer heldigere i Europa.

Larkin, forklar dette opplegget litt bedre, så finner vi ut hvem av oss som "roter" B)

Jan , som dessverre er så overarbeidet eller Meidell eller noen andre burde vel skjønne dette bedre ----
« Last Edit: July 11, 2006, 10:30:46 AM by Chrismic » Logged
Larkin
Newbie
*

View Profile
« Reply #2 on: July 12, 2006, 08:57:28 AM »

Carta de Invitacion er nødvendig for en cubaner som ønske PVE eller PRE.

Problemet er at hun er her på en PVE nå og vi ønsker PRE. Med en PVE må vi betale 440 kroner til ambassen hver måned hun er her for at hun skal ha noen som helst rettigheter til å returnere til /besøke Cuba.

Klønete skrevet av meg Carte de Invitacion får en på dagen i ambassaden, det er PRE (på Cuba) som tar ca. en måned. Ambassaden åpner den 15., derfor trenger jeg noen som drar den 17. eller senere.

Når man har PRE har men PRE, men en PVE forutsetter fornyelse hver måned til kroner 440.

michi
Full Member

View Profile WWW
« Reply #3 on: July 12, 2006, 10:37:54 AM »

Og hvor lenge må hun betale 440 kr? hele livet mens hun lever i norge eller hva?
Larkin
Newbie
*

View Profile
« Reply #4 on: July 14, 2006, 12:38:46 AM »

Så lenge en er utenlands på PVE (besøks-utreisetillatelse). Bosetter en seg bør en ske om PRE (tillatelse til å bo i utlandet). Da må en bare fornye passet hvert 6. år. Ja ogå må det legaliseres annethvert år selvfølgelig.  B)  
Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #5 on: July 20, 2006, 05:15:00 AM »

Så lenge en er utenlands på PVE (besøks-utreisetillatelse). Bosetter en seg bør en ske om PRE (tillatelse til å bo i utlandet). Da må en bare fornye passet hvert 6. år. Ja ogå må det legaliseres annethvert år selvfølgelig.  B)
Er ikke det i bare 11 måneder og at hun må reise tilbake til Cuba innen 1 år.

Det er så lenge siden jeg var igjen om denne prossessen og vi giftet oss i Norge, og det tok nesten to år før kona reiste tilbake til Cuba igjen.
og jeg tror reglemanget har forandret seg en del siden den gangen.

Fikk nettopp beskjed om nye regler i tollen i Cuba.
I 2003 , beslag de min PS2 maskin, jeg måtte hente den ved utereise innen 1 måned eller søke om max 1 måned til.
Uten at det kostet noe..
Jeg førte på en annen Nordmann på denne "pantelappen" som tok den med seg hjem og sendte den til meg i Norge (forresten, jeg skylder han forsattt porto for Norgepakken Shocked , men vet ikke hvem han er lengere)

Nå må du betale en bot på 40 CUC + lagerleie for 3-4 CUC dagen etter 5 dagers gratis oppbevaring.
Er litt usikker om du må betale bot, hvis du bare gir fra deg den ulovelige varen, som i dette tilfellet var en DVD.

Larkin.
Jeg tror din eneste løsning er Gardemoen løsningen, som jeg skrev om ..
Sikker på at du vil finne noen ved innsjekkningen som er ærlig og ansvarsbevist.
En liten "gulerot" for tjenesten, kan sikre leverandsen bedre.
« Last Edit: July 20, 2006, 05:16:06 AM by Chrismic » Logged
Pages: [1]
  Print  

Jump to: