habana.no :: Cuba Forum
May 22, 2012, 10:23:40 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Over 2000 cuba relaterte innlegg !

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Til Cuba 29 Mars  (Read 1362 times)
arirab
Newbie
*

View Profile
« on: March 13, 2005, 12:18:46 PM »

Godtfolk! B)

Er veldig takknemlig for alle dere som deltar på dette forumet, og skulle gjerne tatt med noe for dere når jeg reiser. Setter så klart pris på om det ikke er så stort og mye,og sjekke innholdet krever jeg så klart.
Selv bor jeg i Trondheim, men det blir vel mest sannsynlig en natt på hotell ved gardemoen natten før avreise.

Litt usikker på dette, men lurer på om det er noe jeg burde ha tatt med til en skole, sykehus eller lignende?
 Drar jo ditt for å slappe av og ikke for å spille den barmhjertige samaritan, men har dere tips om noen som trenger noe litt ekstra mye,eller har noe jeg som burde ha tatt med, så spør da! Jeg lover ingenting, men vil hjelpe om det ikke gir meg for mye trøbel.

Skal sikkert være i havana 4-5 dager eller noe slikt for så ta en tur en eller annen plass/plasser. Ser kansje for meg at det er andre plasser en i havana som skulle trenge en hjelpende hånd om nødvendig, men dette veit æ jo lite om.
Blir på Cuba til 10 april, og det hadde jo ikke gjort noe om min korte tur hadde hjelpet noen av dere, eller noen der nede! Spansken min begrenser seg til omtrent til Hola! bare så dere vet det da!!!( :unsure: gruer meg litt til å reise alene,men rom er da vel billig, og vil vel fungere bra mot språk og fremmedfrykt problemene??)

Spør i vei, kansje kan jeg hjelpe noen av dere!!

Arild..ye ye ye

Lemon
Full Member

View Profile
« Reply #1 on: March 13, 2005, 03:53:54 PM »

Hei Arild!

Det er mye du kan ta med som ikke gir deg noe som helst trøbbel og som blir satt stor pris på. Noen tips er:

-Feks Paracet, Panodil og andre smertestillende tabletter. ( gi gjerne til lege eller sykehus, gir du til private så forklar bruken, og at det ikke skal brukes ofte, kun når nødvendig og at mange piller vil være skadelig)
-Pakk klær du kan legge igjen når du drar
-Legg igjen håndklær, shampoo, såpe osv når du reiser hjem hvis du har mer igjen.
-Mange cubanere vil spørre om å se bilder av Norge, din familie og venner så det kan være et tips.
-Fargeblyanter og tusjer til barn, tegneblokker samt andre leker.
- Billige lesebriller
- Alt annet førstehjelpsutstyr man gjerne har med på tur, plaster, klorhexidin, sårsalve osv. er det fint om du legger igjen.

Selv om du ikke vil leke samaritan som du sier, så vil jeg nok tro du vil møte cubanere som du ville ønske å hjelpe og har du ikke med noe så vil du fort ønske det.
Og absolutt ikke bare i Havanna man trenger ting, det gjelder hele øya.

Skal du bo i Casa Particular så koster den en 25 CUC og oppover i Havanna, mens feks Trinidad og Vinales ligger på alt fra 10- 20CUC.
Frokost er gjerne 3 CuC og middag 6-7 CUC.

Ingen fare å reise alene, du møter sikkert plenty av folk både cubanere og turister.
Chrismic vil sikkert ganske snart advare deg mot jineteras/jineteros, og det er lurt å lytte til.
Cubanere har det vanskelig og mange vil gjerne kunne tjene litt ekstra på en turist eller komme seg ut via ekteskap. Harmløse de fleste, men det er også der som alle andre steder ran og lommetyverier så pass på sakene dine, dropp gjerne klokke eller andre ting som feks smykker og ringer. Kan være lurt å ikke kle seg så veldig som en pakketurist, men sånn er det jo hvor enn man reiser så det vet du sikkert alt.
Og ikke vær blåøyd og naiv, men bevar sunt folkevett når rommen flyter og salsarytmene lokker. Mang en som har våknet uten penger etter å ha tatt med seg en lokal skjønnhet hjem. Og som Chrismic vil fortelle deg, så vær beredt på å betale hvis du tar med en dame hjem. Det er dessverre mange som ser seg nødt til å prostituere seg på Cuba.

Uansett, ha en super tur! Det blir helt sikkert en kjempeferie Smiley

Du kan sikkert gjøre meg en kjempetjeneste i Havanna siden du kommer med flyet jeg returenere med; kom ut, gi meg returbillettene din og ta min tilbake Wink

arirab
Newbie
*

View Profile
« Reply #2 on: March 13, 2005, 07:23:00 PM »

Hola Lemon!

Jo alt dette du har nevnt skal jeg jaggu prøve å få med meg. Ikke så inne på medisin å sånt, men noen esker med Paracet skal jeg ta med(kansje jeg kommer til å trenge noen selv også B)  )
Lesebriller var også smart, tror jeg har sett noen på Rema 1000 til 10kr, må kansje høre med noen om de fungerer først, ingen vits i å ta med bare for de er billige.

Vil foresten sende deg en stor takk Lemon, tror du har et STORT STORT hjerte, nesten sjalu på din novio. Tror han får en real dame, men nå virket jo han som en grei kar også da.Nå har jeg riktig nok en sunn skeptisme mot machomenn. Ønsker deg/dere all lykke, håper det fungerer også når dere blir værende sammen over lengre tid.(har du kansje en singel søster,som er like snill :rolleyes: )
Får ofte høre at det ikke er noen vits i å hjelpe bare noen få stykker,når det er flere millioner fattige.... vi tenker sikkert litt bedre en disse,trenger vel ikke å skrive mere på den frasen,du forstår.

Rom og jenter blir kansje den største utfordringen min(husker ikke at jeg gikk hjem i natt heller så), for nå har jeg en tendens til å renne litt full,må skjerpe meg nå da jeg reiser alene. Synnes bare det er så gøy når man fester!!!!Og disse fattige jentene da,huff huff!!!!! Jeg lover deg at jeg skal prøve å holde meg unna, men skal innrømme at jeg savner ei jente noe jævlig.(vet du misliker dette) Har vært singel siden 13 august kl.0004, savner eksen veldig enda.

Blir boende på casa particular ja, Pototo har ordnet et rom til 30 CUC i sentrum og dette med å bytte billetter tror jeg vi glemmer, selv om du sikkert har fortjent å være lengre!!

God tur selv kjære Lemon, drar du snart eller?
Bra det finnes noen som deg, som virkelig prøver å hjelpe de som ikke er så fordømt bortskjemt som oss nordmenn.

ye ye B)  
Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #3 on: March 14, 2005, 02:23:49 AM »

Chrismic vil sikkert ganske snart advare deg mot jineteras/jineteros, og det er lurt å lytte til.
Og som Chrismic vil fortelle deg, så vær beredt på å betale hvis du tar med en dame hjem. Det er dessverre mange som ser seg nødt til å prostituere seg på Cuba.

Jeg tror vi skrevet nok om jiniteras og jiniteros i dette forumet, så da det bare å lese igjenom tidliggere innlegg her.

Du skriver at du ikke husker at du kom hjem en natt i ditt innlegg,
det må IKKE gjøre i Cuba, i alle fall hvis du er alene eller du ikke er sammen med en du stoler på.
Jeg var dritafull sist gang jeg var i Havanna, men min Cubanske kamerat tok vare på meg og penga, og fikk meg hjem.

Lemon, overriver litt når det gjelder klokker, ringer etc....

Vanlige ringer og ikke dyre gullklokker kan du gå med, gullkjeder anbefales ikke .
Spør en etter hva klokka er, så ikke vis han klokka, for da kan de gjøre som de gjorde med kameraten min, røske den til seg. :huh:

Pototo kan bli en viktig forbindelse for deg.
Spør om å få spise middag hos han.
Ta med deg litt drikke, og betal ca. 10 dollar for middagen hos han.
Muligens kan Pototo ordne en fest med noen Cubanske venner som kan litt engelsk.
Og muligens kan Pototo eller noen andre bli med deg ut på byen, du må da betale for demes inngang og drikke.(en flaske rom koster ikke altfor mye.)
Fra 3 -6 dollar i butikken, dyrere på byen
For du er tryggere hvis du er sammen med noen du kan stole på, og det kan du med Pototo, s venner antar jeg.
Særlig hvis du skal bli drita full. Shocked  Shocked
Spør Pototo om råd angående jenter eller la han eller hans venner vurdere dem, hvis du møter noen.
Pototo kan også møte deg på flyplassen og kjøre deg til ditt utleiehus for samme pris som en taxi.
NB. Pototo nabolag er ikke blandt det tryggeste i Cuba,bruk taxier og ikke gå i små sidegater med lite lys og hvor det er liten sjanse for politi.
De fleste taxiene i Havanna, sier taximetre er ødlagt, bullshit. :angry:
Sjelden en tur koster mere en 5 dollar inne i byen, og spør gjerne på forhånd etter prisen.

Men, bare mellom oss to, så er Pototo og hans venner, blandt de som har det best i Cuba, så hvis han anbefaler deg å gi bort din medisin eller briller til hans naboer, så bør du kanskje revurdere det.
Finnes sikkert noen som trenger det bedre.

Ellers så har jeg min kamerat som jeg har kjent i  mange år og som snakker perfekt engelsk, hvis du vil treffe noen andre Cubanere.
Men som alle andre så har ikke han heller så mye penger, sånn blir det med alle Cubanere du treffer, du må betale.
Slik jeg har gjordt i flere år. B)

Og ikke gift deg med den første damen du treffer, mange forskjellige fisk i havet. :rolleyes:
Sikkert større sjanse for å treffe en allright og bra dame utenfor Havanna.

Ja, Lemon er et godt menneske, men det er de fleste nordmenn som besøker Cuba, så ikke ødlegg vårt gode rykte Tongue .

Den første mandagen i måneden kl.19.00 pleide nordmenn å møtes på takterrasen til Hotel Lincon, vet ikke om de forsatt møtes der.
Ta med dine norske aviser og magasiner, tror dette hotellet ikke er så langt fra der du bor.

Uansett god tur Wink

YoSoyYo
Moderator
Full Member

Siempre 26

View Profile
« Reply #4 on: March 14, 2005, 11:38:26 AM »

Den første mandagen i måneden kl.19.00 pleide nordmenn å møtes på takterrasen til Hotel Lincon, vet ikke om de forsatt møtes der.
Ta med dine norske aviser og magasiner, tror dette hotellet ikke er så langt fra der du bor.
Det var første onsdag sist jeg var der, men det kan forandre seg. Oppslag i lobbyen og på den norske ambassaden var det også før....

Meidell
Guest_Lemon
Guest
« Reply #5 on: March 14, 2005, 12:28:08 PM »

takk takk, airab!

Jo, han er en bra fyr! Hadde ikke heller falt for noe annet Smiley
Og nei, ingen søster gitt!

Påstander som at det ikke er vits i å hjelpe fordi man ikke kan hjelpe alle blir for dumt.
Fortell de samme menneskene at det blir det samme som å ikke forske og utvikle kreftmedisin, man kan allikevel ikke hjelpe alle.
Møtte en sånn nordmann sist. Han var litt selskapssyk og lurte på hva vi skulle en dag, jeg sa vi skulle handle inn klær og leker til unger i en liten landsby og at han gjerne kunne være med da vi helt sikkert trengte bærehjelp. Men det gadd han ikke, siden 97% av folk i verden hadde det dårlig og bare 3% bra så orket ikke han å bry seg om det heller siden det var håpløst. Sammen mannen som hadde klaget i Trinidad over at de ikke snakket engelsk.
Sånne turister kan igrunn holde seg hjemme for min del. Enda godt det ikke er så mange sånne.

Må si meg enig med Chrismic, IKKE drikk deg så full alene på Cuba, da kan du heller bare gi bort lommeboka og verdisaker først.
Og ja, hold deg til Pototo med venner.
Aldri møtt han selv, men han virker å være en kar til å stole på.

En ting jeg glemte på listen over ting å ta med: Lommelykt! Strømmen går ofte og det er MØRKT på Cuba når lyset går! Lommelykta legger du også igjen, gjerne med oppladbare batterier.

Du kommer nok glatt over eksen din på Cuba!
Når du kommer tilbake er hun glemt!
Spørsmålet er om du ikke binder deg til ei på Cuba.
Mitt råd er, må du ikke, så la vær! Altså i å innlede ett forhold.
jeg hadde dessverre ikke noe valg, og forbanner til tider den dagen jeg møtte han. Det er alt annet enn lett, men det er forsent. Vi har prøvd å avslutte det ett par ganger, men deg gikk ikke, så nå satser vi alt og så får det gå som det går. Uansett bedre enn å ende opp bitter på gamlehjemmet og mase om han jeg egentlig ville hatt Wink

Men vær forsiktig bare, med lommebok og deg selv.
Kanskje jeg skulle sendt over AIDS presentasjonen jeg laget i natt? Symptomene der vil få enhver til å være ytterst forsiktig! Wink

Er du glad i natur og skal til Vinales kan kanskje min novio ta deg på en fjelltur, men han begynner å arbeide den 1 april så spørs når han har fri evt.

Unner deg ta turen til Cuba, så du skal få slippe å bytte billett! Jeg må uansett hjem til eksamen!   <_<

Jeg drar på freddan! Smiley

Guest_Lemon
Guest
« Reply #6 on: March 14, 2005, 09:55:41 PM »

Ett lite tips til, airab!

Influensavaksine!! For deg selv før du drar!

Fikk akkurat melding av en lege jeg kjenner som ba med ta med deg jeg kunne av febernedsettende og smertestillende.
Influensaen har kommet.
Vet enda ikke hvor ille det er, cubanere har en tendens til å bli _veldig_ syke, tror de!

Men uansett kjedelig å få ferien ødelagt pågrunn av det.
arirab
Newbie
*

View Profile
« Reply #7 on: March 15, 2005, 12:04:33 AM »

Takk for tipsa!

At cubanerne blir veldig syke henger nok sammen med machokulturen, se nå bare hær hjemme, når de "tøffeste" gutta blir syke.(blir jo alltid hardt rammet av sykdommen de!!)Synes foresten ikke alltid damene syter så mye mindre heller, litt oppskrytt den delen.

Bør kansje fikse en sånn vaksine da,surt å bli sjuk ja. Har aldri prøvd det før da men, å ikke har jeg det med å bli sjuk eller. Bedre føre var kansje.

Og Lemon, at du gidder!! Har du med eg hest til å bære alt på/av flyet og eller?
Bra du ikke tenker bare på deg selv da, fint gjort detdu gjør.Sier d igjen,litt skryt fortjener du, for du det er jo ikke mye annen belønning. Jo foresten, belønningen er jo kansje verdt mere en cash!! Skulle gjerne vært som deg, men alt for lat og egoistisk sjønner du. Skal no uansett ta med meg en del småtterier jeg også, for du innspirerer jo sånn så.

Tenker litt på hvor mye penger vi bruker på på å reise og kose oss, går vel ikke tenke sånn heller da. Skal kose meg på Cuba, ikke tenke for mye på sånt, glad om jeg kan få noen til å smile litt bare jeg. :rolleyes:

arirab
Obs! ble svar under feil post dette, samma det.
« Last Edit: March 15, 2005, 12:17:34 AM by arirab » Logged
Lemon
Full Member

View Profile
« Reply #8 on: March 16, 2005, 02:39:02 PM »

Tror ikke det er spesiellt for cubanske menn, mer menn generellt!

De er veldig tøffe hvis de kutter seg med machete eller får ordentelige skader, mens en liten forkjølelse tror de skal drepe dem.
Utrolig! Wink

Ellers er influensaen hard i år med mange ettersykdommer.
Jeg tok vaksine for første gang i år, mest fordi jeg ikke hadde noen som helst mulighet til å bli syk og borte fra jobb, men ville nok tatt den nå før ferie var jeg deg. De venter en topp denne uken og neste i Norge!

Belønningen man får er mye bedre enn penger ja!
Og har du først begynt så klarer du ikke å la vær igjen.
Jeg vet at ei lita jente der kan gå tom for medisiner hvis jeg ikke kjøper det blant annet og det er ingen kul tanke.
Forøvrig har jeg lite med de barna som nyter godt av den lille organisasjonen å gjøre fordi jeg engang skal bo der og ikke ha samme mulighet.
Dessuten er de pengene vi kjøper klær, leker og medisiner for ikke fra meg men fra andre som har gitt, og det er viktig å få frem slik at de ikke tror det er jeg som kommer med det. Pleier som regel å "gjemme meg" bak et kamera for å dokumentere til de som har gitt.

Dessverre ingen hest på flyet gitt, skulle gjerne hatt det denne gangen!
Sliter nå bla med å få lufta ut av en fotball  :angry: men får ta den under armen.
Frem skal den!

Pages: [1]
  Print  

Jump to: