Chrismic vil sikkert ganske snart advare deg mot jineteras/jineteros, og det er lurt å lytte til.
Og som Chrismic vil fortelle deg, så vær beredt på å betale hvis du tar med en dame hjem. Det er dessverre mange som ser seg nødt til å prostituere seg på Cuba.
Jeg tror vi skrevet nok om jiniteras og jiniteros i dette forumet, så da det bare å lese igjenom tidliggere innlegg her.
Du skriver at du ikke husker at du kom hjem en natt i ditt innlegg,
det må IKKE gjøre i Cuba, i alle fall hvis du er alene eller du ikke er sammen med en du stoler på.
Jeg var dritafull sist gang jeg var i Havanna, men min Cubanske kamerat tok vare på meg og penga, og fikk meg hjem.
Lemon, overriver litt når det gjelder klokker, ringer etc....
Vanlige ringer og ikke dyre gullklokker kan du gå med, gullkjeder anbefales ikke .
Spør en etter hva klokka er, så ikke vis han klokka, for da kan de gjøre som de gjorde med kameraten min, røske den til seg. :huh:
Pototo kan bli en viktig forbindelse for deg.
Spør om å få spise middag hos han.
Ta med deg litt drikke, og betal ca. 10 dollar for middagen hos han.
Muligens kan Pototo ordne en fest med noen Cubanske venner som kan litt engelsk.
Og muligens kan Pototo eller noen andre bli med deg ut på byen, du må da betale for demes inngang og drikke.(en flaske rom koster ikke altfor mye.)
Fra 3 -6 dollar i butikken, dyrere på byen
For du er tryggere hvis du er sammen med noen du kan stole på, og det kan du med Pototo, s venner antar jeg.
Særlig hvis du skal bli drita full.
Spør Pototo om råd angående jenter eller la han eller hans venner vurdere dem, hvis du møter noen.
Pototo kan også møte deg på flyplassen og kjøre deg til ditt utleiehus for samme pris som en taxi.
NB. Pototo nabolag er ikke blandt det tryggeste i Cuba,bruk taxier og ikke gå i små sidegater med lite lys og hvor det er liten sjanse for politi.
De fleste taxiene i Havanna, sier taximetre er ødlagt, bullshit. :angry:
Sjelden en tur koster mere en 5 dollar inne i byen, og spør gjerne på forhånd etter prisen.
Men, bare mellom oss to, så er Pototo og hans venner, blandt de som har det best i Cuba, så hvis han anbefaler deg å gi bort din medisin eller briller til hans naboer, så bør du kanskje revurdere det.
Finnes sikkert noen som trenger det bedre.
Ellers så har jeg min kamerat som jeg har kjent i mange år og som snakker perfekt engelsk, hvis du vil treffe noen andre Cubanere.
Men som alle andre så har ikke han heller så mye penger, sånn blir det med alle Cubanere du treffer, du må betale.
Slik jeg har gjordt i flere år. B)
Og ikke gift deg med den første damen du treffer, mange forskjellige fisk i havet. :rolleyes:
Sikkert større sjanse for å treffe en allright og bra dame utenfor Havanna.
Ja, Lemon er et godt menneske, men det er de fleste nordmenn som besøker Cuba, så ikke ødlegg vårt gode rykte

.
Den første mandagen i måneden kl.19.00 pleide nordmenn å møtes på takterrasen til Hotel Lincon, vet ikke om de forsatt møtes der.
Ta med dine norske aviser og magasiner, tror dette hotellet ikke er så langt fra der du bor.
Uansett god tur