habana.no :: Cuba Forum
May 21, 2012, 04:32:51 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Over 2000 cuba relaterte innlegg !

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1] 2
  Print  
Author Topic: Reise rundt på Cuba på egenhånd  (Read 2216 times)
Natacha73
Newbie
*

View Profile
« on: October 10, 2007, 01:00:55 PM »

Hei

En venninne og jeg skal reise rundt på Cuba på egenhånd i to uker fra slutten av februar 08. Vi har første utkast av reiseruta i hodet, men ønsker litt synspunketer fra dere som har vært på Cuba tidligere Smiley

Vi starter ved Playa Esmeralda (Hoguin) hvor vi kjenner noen med hus. Drar videre til Sierra de Moestra (e.l) for å gå i fjellet to dager innen vi drar til Santiago de Cuba for å være der over helgen Wink

Videre tenkte vi å ta tog/buss til Trinidad, St.Clara og evt Grisebukta innen vi avslutter i Habana. Om det blir tid tar vi kanskje en tur til Vinales.

Gode tips og råd på hva vi bør få med oss og evt hoppe bukk over tas i mot med takk. Kan nevne at typiske turiststrender er ikke av interesse da det er Cuba vi ønsker å oppleve:)
« Last Edit: December 03, 2007, 11:23:42 AM by Natacha73 » Logged
ABC
Full Member

View Profile
« Reply #1 on: November 12, 2007, 12:47:56 PM »

Hei. Med bare to uker, så får dere selvfølgelig ikke så mye tid på hvert sted.
Da kan det være greit å vite at ting også gjerne tar litt lengre tid enn planlagt.
Skal dere leie bil eller reise kollektivt?
Hvis dere reiser med Viazul-busser, er avgangene mellom de største stedene i hvert fall pålitelige.
Jeg vet ikke helt hva dere vil prioritere, men personlig ville jeg ikke ofret mer enn en dag (uten overnatting) på Trinidad.
Det er veldig fint, men jeg synes man ser det som er å se på et par timer.
Jeg ville ha prioritert mer tid i Havana. Men det er jo en smakssak.
Smart å dere å begynne i den andre enden, for hvis dere begynner i Havana, kan det bli vanskelig å komme seg videre.
Vinales er verdt et besøk.
Cristal
Jr. Member
**

View Profile
« Reply #2 on: November 15, 2007, 11:53:40 PM »

Grisebukta ville jeg droppet, ennå ikke møtt noen som mener noe annet etter å ha vært der.

Cienfuegos er er en koselig by det kan være vært å være en dag.

Trinidad er også greit en dag, der man kan se byen på morgenen, dra til playa ancon midt på dagen for så å vende tilbake på ettermiddagen.

Havanna er jo ikke så "ekte" Cuba som resten av byene, så vil man oppleve noe annerledes ville jeg kanskje brukt mer tid i santa clara, camagüey og andre byer. Dog vel og merke om man vil ta det rolig, for utvalget er naturligvis mye større i havanna.
dos_oyos
Newbie
*

View Profile
« Reply #3 on: November 17, 2007, 12:41:52 AM »

hadde noen fine dykk i grisebukta og vil anbefale cenote dykking der. vedlig spesielt for undervanns explorer fans.

men enig stort sett med cristal. reis til Santiago og bruk noen dager der etter min mening. så reis  (Buss) Viazul mot Camaguey som er en ekte Cuba by. (Cama er finere enn trinidad som er oppskrytt) så noen dager 1 times kjøring fra Camaguey til Sta Lucia. så rett til Havana hvor du bruker max 3-4 dager. 

Mener du Feb 08 eller? Roll Eyes 

-............I Love to smell Cohiba in the morning............- 
michi
Full Member

View Profile WWW
« Reply #4 on: November 30, 2007, 09:59:57 PM »

huttetu... i februar er det kaldt på cuba... Havana er like ekte som andre byer i cuba.... det stemmer ikke.

michi
Natacha73
Newbie
*

View Profile
« Reply #5 on: December 03, 2007, 11:33:01 AM »

Da har det blitt litt endringer i vår reiserute siden jeg misforstod hvor min venninne bor. Vi tar flyet allerede neste dag og starter turen vår i Santiago. Der blir det to overnattinger ( er det nok??) innen vi tar bussen til Camaguey. Min venninne bor 3 mil nordvest for byen. Vi blir hos henne en stund og benytter oss av strandlivet og caye coco innen det blir Santa Clara, Trinidad og evt Cienfuego før Havana og Vinales dalen. Det som er problemet nå er hvor mange dager vi skal være på hvert sted. Orker ikke mas Wink
Føler at Vinalesdalen er et område vi vil se mer av. Flott natur, grotter og gåturer.... tre eller fire overnattinger???

Siden vi skal til Santiago med fly allerede neste dag tenkte vi å bo i nærheten av flyplassen, noen forslag??

Ja, jeg har lest at det er kjøligere på Cuba i februar/mars, men jeg tror 20grader er greit for meg uansett;)

Da jeg skrev for første gang ble innlegget lagret under postbudet, vet ikke om jeg kan overføre det hele til "reiser" siden dette har ingenting med post å gjøre;)

Takk til dere alle som svarer Smiley

« Last Edit: December 03, 2007, 01:02:41 PM by Natacha73 » Logged
ABC
Full Member

View Profile
« Reply #6 on: December 03, 2007, 01:25:30 PM »

Ikke gidd å overnatte i Trinidad. Bare stikk innom et par timer. Jeg tok det på vei hjem fra Cienfuegos en gang, det holdt mer enn nok. For min del holdt det også med én overnatting i Cienfuegos.
(Tror vi kanskje var tre netter der, men vi hadde god tid og slappet av mye. Hvis du skal se så mange steder, kan du klare deg med én natt.)

Jeg klarte meg også fint med én natt i Viñales, men fikk lyst til å dra tilbake. Men det spørs jo litt hva du vil. Jeg liker meg best i byer, og kjeder meg stort sett etter ca en dag på landet. Men det er utrolig fint og avslappende der, og de som bor der er nesten det stikk motsatte av det du møter på gata i andre byer. Billig er det også.

Du rekker fint både grottene og litt gåing på en dag, men hvis du vil gå lange turer, vil du kanskje være der litt lenger.
Sjekk ut den botaniske hagen i Viñales, forresten. I hagen til en kul gammel botaniker, veldig bra.

Men du kan egentlig ikke være for mye i Havana.

Cristal
Jr. Member
**

View Profile
« Reply #7 on: December 03, 2007, 02:27:13 PM »

huttetu... i februar er det kaldt på cuba... Havana er like ekte som andre byer i cuba.... det stemmer ikke.

michi

Havanna er da langt mer influert av turisme og "vesten" dvs. penger enn de andre byene på Cuba.

Så med det mener jeg at Havanna er mer lik andre latin amerikanske byer enn andre cubanske byer.

Har selvfølgelig noe å si hvor i Havanna man befinner seg også, men der turister ferdes definitivt.
michi
Full Member

View Profile WWW
« Reply #8 on: December 14, 2007, 05:12:35 PM »

Ja, 20 grader er greit, men ikke om nettene, da kan temperaturen falle ned mot 10 -14 grader. Og en annen ting, fuktig kulde føles mye kaldere enn tørr kulde..
Ta med vindjakke og en varmere genser.
Jeg syns reiseruta deres høres pesete ut jeg da. Bedre å være et sted flere dager og bli virkelig kjent.
det er min erfaring fra mine 36 turer til cuba og ellers i sør amerika.

Da har det blitt litt endringer i vår reiserute siden jeg misforstod hvor min venninne bor. Vi tar flyet allerede neste dag og starter turen vår i Santiago. Der blir det to overnattinger ( er det nok??) innen vi tar bussen til Camaguey. Min venninne bor 3 mil nordvest for byen. Vi blir hos henne en stund og benytter oss av strandlivet og caye coco innen det blir Santa Clara, Trinidad og evt Cienfuego før Havana og Vinales dalen. Det som er problemet nå er hvor mange dager vi skal være på hvert sted. Orker ikke mas Wink
Føler at Vinalesdalen er et område vi vil se mer av. Flott natur, grotter og gåturer.... tre eller fire overnattinger???

Siden vi skal til Santiago med fly allerede neste dag tenkte vi å bo i nærheten av flyplassen, noen forslag??

Ja, jeg har lest at det er kjøligere på Cuba i februar/mars, men jeg tror 20grader er greit for meg uansett;)

Da jeg skrev for første gang ble innlegget lagret under postbudet, vet ikke om jeg kan overføre det hele til "reiser" siden dette har ingenting med post å gjøre;)

Takk til dere alle som svarer Smiley

michi
Full Member

View Profile WWW
« Reply #9 on: December 14, 2007, 05:17:38 PM »

Men det er da ikke noe problem å ferdes der turister ikke er? De aller fleste stedene i la habana er det omtrent ikke turister. De kommer i store turist busser titter og stikker og holder seg på hotellområdet omtrent hele tiden utenom dette. Holder du deg unna gamle habana, så ser du sjelden turister. La habana er ikke mer vestlig enn ellers i cuba. Menneskene er de samme, det er min erfaring etter å fart gjennom landet fra santiago til la habana. La habana har bra natteliv å by på. Anbefales å reise på ettermiddags festene, særlig i helgene er det stappfullt.
Ellers ville jeg glemt trinidad, tatt kun en dagstur uten overnatting med buss til vinales og holdt meg mest i santiago og la habana og virkelig bli kjent med noen kubanere, fordi det er det kuba dreier seg om!

michel
ote author=Cristal link=topic=383.msg2116#msg2116 date=1196688433]

michi

Havanna er da langt mer influert av turisme og "vesten" dvs. penger enn de andre byene på Cuba.

Så med det mener jeg at Havanna er mer lik andre latin amerikanske byer enn andre cubanske byer.

Har selvfølgelig noe å si hvor i Havanna man befinner seg også, men der turister ferdes definitivt.
[/quote]
Pages: [1] 2
  Print  

Jump to: