Ja jeg har lest noen av innleggene på denne debatten.
Jeg oppfordrer deg herved til å dra til Cuba å leve for de 10 dollarne som de får i lønn for en måned + rasjoneringsboken som er helt latterlig. Og bo i "hus" som mange bor i uten innlagt vann, lekkasjer alle veger når det regner, 1-2 senger som hele familien skal sove i og 1 par stoler som blir luksus, vente på tur med å spise mat fordi det er ikke tallerkener nok. Leve med de sykdommer som påfølger av å bare ha råd til å spise bønner og ris. Ikke ha råd til melk og andre ting som er viktig for barns helse når de vekser opp. Bli overvåket av politi til enhver tid for at du ikke skal ha inntekt av å selge egne produserte kaker i huset osv. osv. Da er det snakk om en familie som jobber og aldri har hatt annen tilskudd av kapital fra utlandet. Du synes de har det så godt fordi de har gratis utdannelse.... Hvor mange familier tror du egentlig kan benytte seg av det da det koster å føde en person i utdannelse. Mens du lever på denne måten så kan du se hva som finnes i dollarbutikker som du aldri vil få råd til å kjøpe noe fra, hva dine naboer boltrer seg med fordi moren og datteren i huset er prostituerte.
Hei trinja
Jeg inviterte personer fra dette forumet til å bli med å diskutere på det andre forumet.
Men du vil visst diskutere her , i steden for.
(Jan, du får flytte denne tråden over til politisk forum, det var ikke min mening å starte en diskusjon her, beklager)
Dessverre, så tror jeg ikke du har lest mine innlegg i det andre forumet godt nok, fordi jeg trodde jeg skrevet om hvorfor Cubanerne var fattige i det forumet.
Jeg har litt problemmer med å skjønne innlegget ditt, men skal prøve å svare så godt jeg kan på det.
Oppfordringen om å bo på Cuba for 10 dollar i mnd, har jeg allerede svart på.
Og som jeg skrev i det andre forumet, så har jeg levd flere måneder i et dårlig hus.
Jeg kjenner mange som lager kaker og selger, kanskje de må betale litt skatt, har aldri hørt at de har problemmer med politiet.
Trodde barn fikk litt melk på rasjoneringsboken.
Trodde utdannelse var gratis og at du ville får et sted å bo og mat under studietiden, fettere av mine kone studerer på kveldsskole(jobber ikke om dagen), de studerer for å slippe unna militærtjeneste og at de får ubetalt litt penger når de studerer.
Et av Cuba, s største problemmer og det som kan skape en borgerkrig, er det store klasseskillet som er i Cuba.
Jeg har vel skrevet nylig om det i et annet innlegg, du får lese det.
Det at det finnes dollarbutikker, er også fordi at en del av de produktene som selges der, betales fra utlandet i dollar, så derfor må de ha dollar for varene.
Turismen skaper klasseforskjeller, og gjør at mange fattige cubanere selger seg selv og gjør umoralske ting.
Og at flere får penger fra familie i utlandet skaper også forskjeller.
Skulle Cuba bli et rikere land, som er mindre avhengige av turistene, så burde kanskje turistene få mindre bevegelse frihet og at de også vil få litt problemmer hvis de er sammen med en hore.
Turisme eller ikke, så er mange cubaneres moral ødlagt fra før av.
Cubanere i Cuba, selger og kjøper hverandre, de også, ofte værre en det tursitene gjør.
Har du et fint hus eller en bil, familie i utlandet, kan du også velge fra øverste hylle, når du velger deg en kone.
og du kan også kjøpe deg en hore, som du vil leke deg med,selv om du er gift.
Og de stjeler som ravner, ved den minste anledning.
Faktisk var det slik under Baptista regime også, så du kan ikke skylde på Castro, selv om han skulle ha prøvd å gjøre noe med Cubanernes dårlige moral.
Under Baptista kjøpte en arbeidskollega av min far, en hore i Cuba for et brød, når han var sjømann der.
Og det er mange horer i Cuba, som selger seg selv,bare for å ha et morsommere liv på disko og likende, som forsatt bare spiser ris og bønner og bruker pengene til å kjøpe mere klær.
Uansett hvordan mine innlegg blir tolket eller oppfattet, så vil jeg det beste for Cubanerne, jeg har tross alt mange familiemedlemmer og cubanske venner jeg vil det beste for, og som jeg vil skal ha et bedre liv.
For tross alt så må jeg slik økonomien er i Cuba i dag, sponse en del mennesker i Cuba.
Og det største problemmet jeg hadde ved å bo på landsbygda, var faktisk å se på fattigdommern deres, og vite at jeg kunne ikke hjelpe alle eller hjelpe dem godt nok.
Og gud veit, hvor mange som levde av de grisene jeg kjøpte og slaktet.
det kom stadig inn flere mennesker, med kjeler, som de forvant fulle med.
Tror jeg hadde hatt et lavere kostbudsjett, hvis bare min kone og jeg hadde spist på paladar hver dag <_<
Poenget med mitt innlegg i de andre forumet, og det store spørsmålet jeg stiller og som jeg håper noen kan gi meg et godt svar på.
Er om alle Cubanerne vil få et bedre liv, økonomisk,mere mat, osv...
hvis Castro går av og kapitalisme innføres i Cuba ?
Forsatt er det ingen som har klart å gi meg et godt svar på det.
Selv på the green screen, så fikk jeg bare et svar på dette spørsmålet, og det var ikke et godt svar.
Så til og med de verste castro haterne vet ikke svaret på dette.
For flesteparten av Cuba,s frie og demokratiske nabo land i karibien og Latin amerika er fattige.
og har mange innbyggere som lever i fattigdom.
Les om Lemon innlegg om den Cubanske doktoren som var i El Salvador, og hvordan han oppfattet det landet i forhold til Cuba.
På mange måter har Cuba det bedre enn flere fattige land, særlig når det gjelder gratisttjenester og subsidisering
Mange mennesker skjønner ikke at det er fattigdom i verden og at mange fattige land holdes ned av de rike landene.
Som betaler alt for lite for de varene som enten kommer eller produseres på fabrikker fra disse landene.
Arbeiderne jobber ofte døgnet rundt for luse lønn, det gjør faktisk mange Cubanere i USA også.
Men vil vi at de fattige landene skal få det bedre, så må vi betale mere for varene vi kjøper fra dem, eller at de som tar dem inn, får mindre fortjenste , for det lille arbeidet de gjør.
Les Global økonomi, hvorfor de fattige er fattige og hvorfor de rike land blir rikere.
Derfor er jeg så lei av å høre på de som sier at Cubanerne vil få et mye bedre liv , hvis Castro går av.
De minner meg om trollmenn med magiske staver, som tror de kan trylle fram velstand og rikdom.
Vi alle vet at sammenslåingen av øst og vest tyskland, kostet vesttyskland milliarder av kroner, noen sammenlikent beløpene med et par norske statsbudsjett eller oljefondet.
Nå har Tyskland 12% arbeidsløshet, og flere sier at muren aldri skulle bli rivet eller at de ikke har det bedre nå enn før.
Og hva skjedde under sovejetunionens fall ?
mange fikk det mye værre, markedspriser gjorde viktige varer dyrere, mange fikk ikke lønninger, ting ble ikke vedlikeholdt, søppel ble aldri hentet, mange frøs om vinteren.kriminaliteten økte og mafiaen vokste
Noen sleipinger overtok statelige selskap og puttet pengene i egen lomme.
Det er ikke mere enn noen år siden 30% av Russerne ville ha kommunismen tilbake, fordi de hadde det bedre da.
Nå går ting litt bedre i Russland og de sleipe som stjelte statelige selskaper er i fengsel.
Slovakia, mistet sine gratis tjenester som skoler, sykehus, og hadde nesten råd til å bruke dem i framtiden.
Derfor er jeg veldig skeptisk til de som sier at Cubanerne vil få det mye bedre etter Castro.
Mange vil bli rikere, men mange vil også bli fattigere , tror jeg.
Særlig de trinaj nemner i sitt innlegg.
Hvordan skal økonomien bli bedre på landet.
Vil de miste sine gratistjenester og subsisderinger ?
Vil viktige vareres bli solgt etter markedspris systemet, og bli kjøpt opp av de med penger ?
For å si det enkelt , idag går alle pengene staten tjener tilbake til innbyggerne, men blir de tjenstene private, vil mange penger gå rett i lommene på kapitalister, selv om de må betale litt skatt.
Nei, jeg er redd for fattigdommen kan øke, særlig blandt de fatttige på landet, og at forskjellen by og land, rik og fattig, kan føre til en slags borgerkrig i framtiden.
Og vi ser nå at flere land i Latin amerika, går mot sosialisme og mindre forskjeller mellom fattig og rik.
Brazil, Venezuela, Urugueay, går mot sosialisme og mindre avhengighet fra USA.
Brazil gjør det bra for tiden.
Og hva med blokaden, instramningene for Cuban amerikanerne i USA, angående å reise og sende penger.
USA må ta mye av skylden for fattigdommen i Cuba.
Men det er det visst få som forstår.
Så jeg håper blokaden forsvinner, at amerikanere kommer til Cuba , både som turister og investorer.
Men at Cubanske myndigheter overvåker og kontrollerer dette.
Veldig viktig med politifolk mot prostutisjon og kriminalitet, som vil øke når blokaden og sanksjoner blir opphevet.
Og med mindre press fra USA, vil kanskje Cuba lette på sine menneskerettigheter og bli et friere land. med mere demokrati og muligheter for mere privat handel.
Derfor støtter jeg Castro, fordi jeg ikke tror alternativene er bedre, selv om de bryter menneskerettigheter og jar politiske fanger i fengsler.
Håper de som vil forsette å diskutere dette, leser mine innlegg på det andre forumet nøye, så jeg slipper å repertere meg selv flere ganger