habana.no :: Cuba Forum
May 21, 2012, 04:14:29 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Over 2000 cuba relaterte innlegg !

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Oljefunn Offshore Cuba  (Read 991 times)
finmadse
Newbie
*

View Profile
« on: February 10, 2005, 12:22:26 AM »

Cubanske myndigheter har i joint venture selkaper med canadiske, brasilianske og
spanske oljeselskaper funnet drivverdige oljemengder av god kvalitet i havet vest for Cuba.
Dette var selvfølgelig en flott julegave for Castro, og nå må USA sitte å se på at selskaper fra andre land forhandler om fremtidige funn og rettigheter.

Dette er ikke hyggelig for oljeselskapene i USA.  Selv om de nok har eierinteresser i selskapene som leter kan de pga blokaden ikke være direkte involvert.
Alle vet at politikere og næringsliv i USA er hysterisk opptatt av oljeindustrien, men her vil deres egen 43 år gamle embargo hindre dem.
President Bush og visepresident Cheney er oppfostret av disse oljeselskapene, og jeg har faktisk lest spekulasjoner om at disse oljefunnene er det som skal til for at
det skal bli lettelser i blokaden.  Husk at hverken Bush eller Cheney skal velges på nytt, og kanskje vil det skje noe i slutten av deres siste periode.

Store oljefunn vil selfølgelig gi en fantastisk virkning på Cubas utpinte økonomi.

Jan
Administrator
Full Member

View Profile
« Reply #1 on: February 11, 2005, 06:15:29 PM »

Hvis Bush får bestemme tar de oljen med makt...

--
Jan

Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #2 on: February 12, 2005, 03:07:30 AM »

Hei finmadse.

Mitt innlegg blir ren synsing og spekulasjon + litt rot med land.

Jeg har lest forskjellige steder om disse oljefunnene.
Spørsmålet er kvaliteten på denne olje, hvor mye må den raffineres.
Er kvaliten bra nok til å brukes som brensel ?

Mener å forstå at de funnene som hittil er funnet ikke er nok til å dekke Cubanernes behov i dag, så det blir spennende å se på flere oljefunn i framtiden

og vi skal heller ikke glemme at det er funnet flere nye nickel forekomster i Cuba.

Jeg leste et eller annet sted at disse nickel og oljefunnene ville gi Cuba cirka 850 millioner dollar i året.
Det spesielle er at det er beregnet at de nye restriksjonene fra Bush regjeringen vil gi Cuba 500 millioner dollar mindre i året, men de har da ikke tatt med at flere sender penger ulovelig og med "muledyr" andre passangsjerer som reiser til Cuba og at flere Cuban amerikanere reiser til Cuba via Mexico eller Bahamas, så at tapene ikke blir så store som 500 millioner dollar i året.
Så da kan vi dra den konklusjonen at Bush regjeringens nye restriksjoner ikke vil skade eller felle  Castro,s regime , med tanke på de nye inntektene Cuba vil få.
Restriksjonene vil bare gjørem livet værre og fattiggere for de som nå ikke vil få økonomisk støtte fra sine slektninger i USA.

Så blokaden, sanksjoner, nye restriksjoner vil ikke felle Castro regimet, bare gjøre livet værre for mange Cubanere.
Derfor kan USA like godt gi opp hele deres prosjektet på å felle Castro.
Og glem heller ikke Cuba,s farmasøytiske utvikling, forskning og produksjon, som kan gjøre at de kan selge billiggere medisin til andre land.
Og det er litt morsomt at amerikanske bønder kan selge mat til Cuba for flere hundre millioner dollar i året, noe Bush antageligvis vil prøve å stoppe , men har ikke klart ennå.

Cuba har nå inngått økonomiske avtaler med Kina og Iran.
Venezuela som er Cuba venn, skal begynne å selge mere av sin olje til Russland og Kina (tror jeg), og mindre til USA.
Da vil Venezuela bli en venn av disse landene og innblanding fra USA , eventuelt senere mot Venezulea, kan bli problematisk for USA, da Russland og Kina ikke vil finne seg i at USA lager problemmer for et land som de kjøper viktig olje fra.

Venezuelas vennskap med Cuba, kan da gjøre det vanskligere for USA å angripe eller invandere Cuba i framtiden.
Dette blir som et globalt sjakkbrett med nye allianser og muligheter, da forsvarløse "bønder" som Cuba,  nå vil få støtte fra viktigere og større brikker, og ved å ta "CubaBonden" må du kanskje ofre viktigere og flere brikker nå , enn hva du måtte gjøre før.

Brazil er blitt mere sosialistiske og landets økonomi blir bedre, og de vil prøve å gjøre seg mindre avhengige av USA.

USA burde vurdere sin strategi i verden, da de nå blir så avhengige av oljen fra midtøsten at eksploderer det skikkelig der, så står de uten andre olje kilder i verden og vil mangle viktig olje.
For det er klart at Kina økende industralisering gir et større behov for olje, de var nødt å stenge fabrikker i ifjor pågrunn av manglende olje.

Og ikke glem at verdensbildet
 er i forandring og at nye nasjoner kan bli viktige og store supernasjoner som USA i framtiden.
Hvor mange år er det til Kina blir veldig store og viktige i verden og hvilke allianser kan de komme til å velge i framtiden ?
Da vil maktbalansen i verden forandres, kanskje mot det farlige.

Muligens burde USA vurdere å forandre sin strategi og bli venner med det som idag kan oppfattes som uvenner i dag ,og det kan få innvikning på både Venezulea og Cuba.

Så jeg tror blokaden vill bli opphevet om noen år,både fordi den ikke virker og vil felle Castro, samtidig som verdensbildet er i forandring.

Tilslutt vil jeg ta med en utrolig personelig synsing:

F.eks i en verdenskrig vil flere land blande seg inn, det har vi lært av historien, flere vil se muligheten for å bedre sine villkår i en vanskelig krigsituvasjon, som Japan angrep på USA i den andre verdenskrig.
Jeg lurer på hvordan en allianse mellom muslimske land og Kina vil utarte seg i eventuell verdenskrig, kan bli en farlig og stor allianse

( Dette er nok helt bak mål, men jeg tror det vil bli store problemmer og kriger i verden om cirka 10-15 år, dessverre.
Dette har litt med mine new age og religiøse studier for mange år siden.
Vi går mot en stor konflikt, særlig pågrunn av mangel på ressurser, at fattige land blir mere beviste og vil ha sin del av verdensøkonomien og er lei av å være fattige, og ikke glem Kina utvikling og problemmene med muslimmene, som aldri vil ta slutt. Da kan vårt forhold til Cuba, bli viktig, siden Cuba vil være et mere nøytralt land uten krig, muligens søker vi tilflukt der )

Håper ikke denne synsingen ble for dum eller idiotisk :unsure:  
Pages: [1]
  Print  

Jump to: