habana.no :: Cuba Forum
May 21, 2012, 04:14:05 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Over 2000 cuba relaterte innlegg !

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Leger Og Utreise  (Read 1131 times)
Randi
Newbie
*

View Profile
« on: March 21, 2006, 10:06:49 PM »

Er vel greit å fortsette tråden fra VG her, eller hva Chrismic?  Wink

Hadde du noen gode råd for mine venner er jeg lutter øre  Cheesy

Takker.
Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #1 on: March 22, 2006, 03:47:57 AM »

Uff, er jeg avslørt Tongue

Jeg skrev nettopp et svar på VGD.

Som sagt så kan disse "lokale" immigrasjonskontoret ha større makt enn det de kan ha, eller så kan de være noen drittsekker som liker å lage mere problemmer enn nødvendig.

I Cuba så er alt makt og politikk.
Derfor kan det være viktig å ha kontakter som kan hjelpe direkte eller som kjenner andre "viktige" personer.

Mitt tips er å prøve immigrasjonen i Havanna, jurdiske konsulatet i Havanna,
eller kontakte noe som heter "Buffe Internationalle" som er advokater som kan hjelpe utlendinger (for penger så klart).

For utenomståttende så handler dette om pliktår for leger/sykepleiere som er gift med utlendinger .
Hvor lenge de må vente for de får reist ut av Cuba for å bosette seg i Utlandet.
Randi, kan vel opplyse oss litt mere om disse aktuelle sakene.

Kjenner et Norsk/Cubansk par som var i samme problemstillingen i noen år før hun fikk reise ut fra Cuba, skal høre med dem, og skrive senere om deres erfaringer og tips
Randi
Newbie
*

View Profile
« Reply #2 on: March 22, 2006, 05:28:56 PM »

For å sakse litt fra VG:

"En venn av meg er gift med en Cubansk dame, og hun slipper ikke ut av Cuba for å komme til Norge, av den grunn at hun er utdannet lege og da har hun pliktår. Det er visst bare to år på papiret - men det papiret er ikke mye verdt når de lar være å behandle utreisesøknaden. De har nå vært gift i 3 år og har ingen rosenrøde illusjoner om når hun måtte komme ut. Den samme situasjonen gjelder et annet par - de har vært gift i over 6 år og har to barn. Barna er norske statsborgere og kan reise fritt, men ikke moren.."

Takk for tipsene, Chrismic. Jeg skal overrekke dem til de det gjelder. Jeg ser frem til å høre om erfaringene til de du kjente som hadde vært i samme situasjon.  
Og om andre har flere tips, er det bare å komme med dem. Jeg setter stor pris på det.

Takker  B)  
Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #3 on: March 23, 2006, 05:46:35 AM »

Snakket med kona om det Cubansk/Norske ekteparet , som jeg nemte i forrige innlegg.
Hun var vist utdannet sykepleier og da ble det lettere for henne å komme ut fra Cuba etter to år, + det at hennes ektemann har visse fobindelser og kontakter med helsevesenet i Cuba.

Nå er det jo legemangel i Cuba, siden så mange leger har reist til Venezuela.
Og derfor vil vel myndighetene beholde de få legene de har igjen ?

Kan ikke komme med noen flere råd , enn det jeg har gitt i tidliggere innlegg.
Utenom at det er bare å prøve å stå på og kontakte alle mulige kontorer i Cuba, og håpe på at det åpner seg en mulighet i framtiden.

Kona mi , sa forresten at økonomiske bestikkelser har ført til utreise tillatelser for Cubansk helsepersonell.

Wink

Randi
Newbie
*

View Profile
« Reply #4 on: April 17, 2006, 10:39:32 PM »

Fikk akkurat beskjed om at de som har ventet lengst (vært gift i 6 år) nå har fått beskjed om at både kone og barn kan reise ut. Så nå er alle glade.

Da får vi bare satse på at de andre slipper å vente 3 år til, han ville sjekke ut tipsene jeg fikk her - så forhåpentligvis kommer hun tidligere  Smiley  
Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #5 on: April 19, 2006, 03:17:18 PM »

Fikk akkurat beskjed om at de som har ventet lengst (vært gift i 6 år) nå har fått beskjed om at både kone og barn kan reise ut. Så nå er alle glade.

Da får vi bare satse på at de andre slipper å vente 3 år til, han ville sjekke ut tipsene jeg fikk her - så forhåpentligvis kommer hun tidligere  Smiley
Flott, at de fikk reise til slutt.
Synes 6 år var veldig lang tid for å få lov til å reise ut.

Min erfaring og forståelse av immigrasjonsystemet og andre offentlige instanser i Cuba er at de kan være veldig enerådige.
De har all makt i sine hender, og at praksisen er forskjell fra provins til provins.

Kommer mere tilbake om dette systemet senere.

Det siste jeg har hørt er at de strammer inn på regelverket og at flere yrkesgrupper i Cuba vil også få "ventetid" før de får reise ut av
Cuba.
Skal vist i første omgang ramme de som jobber i turistnæringen.

Så jeg ville ikke vært for optimistisk , med tanke på de nye utvidelsene og reformene som nå kommer for de som vil reise ut av Cuba med engang.

Randi
Newbie
*

View Profile
« Reply #6 on: April 19, 2006, 06:10:31 PM »

Begge disse parene holder til i Havana. Vet ikke om det kan være enklere på mindre steder, der man eventuelt kjenner de som tar bestemmelsene og vet lettere om man kan bestikke dem for å komme lettere ut??

Det er iallefall en lettelse at hun har kommet seg ut, selv om det er en litt uvant tanke siden vi har ventet så lenge. Har ikke snakket med dem, men tror det kom ganske brått. Jeg snakket med dem for to uker siden og da var planen at andre familiemedlemmer skulle dra nedover til sommeren. Den turen avlyste de gledelig Cheesy  
Pages: [1]
  Print  

Jump to: