habana.no :: Cuba Forum
May 21, 2012, 04:11:10 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Over 2000 cuba relaterte innlegg !

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Faresignaler I Cuba For En Eventuell Borgerkrig  (Read 956 times)
Chrismic
Hero Member

View Profile
« on: February 03, 2005, 06:11:40 AM »

På andre cubaforum leser jeg ofte utlendingers rapporter om sitt i opphold i Cuba.
Og selv om det er en stund siden jeg var i Cuba sist, så jeg de samme tendensene som disse rapportørene skriver om i sine "reisebrev" fra Cuba.

Her en fersk rapport fra Havanna:
Fra en Canadier.
Er ikke helt enig i alle hans arguementer, men han tar opp tendenser i forskjellen mellom fattig og rik, samt den økende kriminaliteten som har blitt sterkere i Cuba i det siste
Fra GS:
http://69.93.149.226/users5/greenscreen/in...&num=1107397020

Privat eller ulovelig business har politiet slått hardere ned på, veldig vanskelig å drive med noe ulovelig i Cuba idag.
Jinitera trafikk finnes forsatt, men det er sterkere politikontroll med dem, og får du et par advarsler så havner du fort i spesial fengsel eller i husarrest noen år.
Bush restriksjoner mot at Cuban amerikanere får bare reise hvert tredje år og restriksjoner i hvor mye penger de kan ha med seg og sende til Cuba.
Har nok gitt en del Cubanere mindre penger, selv om "mule" transportene har økt
(ta med seg penger for venner og andre når de kommer til Cuba).

Forskjellen mellom fattig og rik i Cuba øker betraktelig.
Og med huspolitikken i Cuba, som gjør det vanskelig å bytte og kjøpe nytt hus.
Skaper det litt ekstreme forhold.
Blir som de rikeste i Holmenkollen og de fra Romsås skulle være nødt til å bo på samme sted.
Eller Hollywood og Bronx skulle bli et sted.
Når det blir store forskjeller i økonomien i samme nabolag, skaper det ofte frustrasjon og misunnelse.

Kommunistiske Cuba har blitt et land hvor forskjellene mellom fattige og rike øker betraktelig. Og blir særlig synelig når fattige og rike blir boende i samme område.
F.eks i USA, som de rike lever i spesielle områder med ofte streng sikkerhet.

De som jobber med utlendinger,  driver casa particular eller paladar, har familie i utlandet, jinitera og fixere etc....
Har penger i Cuba, og blir selvfølgelig de mest populære blandt det andre kjønn.
og kan ofte velge og vrake blandt ledige jenter i nabolaget.

De som ikke får penger fra turister eller familie i utlandet, og de som kanskje før var fixere, jiniteras, eller drev med ulovelig handel.
Og vi må heller ikke glemme at mange turister har blitt smartere og lar seg lure mindre enn  før, både i rene komplotter og i kjærlighet fra jiniteras.
Disse personene har ikke penger eller har måtte sette ned sitt budsjett kraftig.
De må nå bare prøve å overleve og se misunnelig på at neon av deres naboer kan leve et liv i sus og dus, og få alle de damene i de vil ha og ta dem med ut på barer, diskoteker, mens blir sittende hjemme å spille domino eller se på tv hos naboen.
Min svoger og flere av hans venner, har blitt nødt til å innstille sine litt ulovelige private virksomheter, i brus og Rom businessen.
De har det siste årene fått sin nedjustert sin levstandard kraftig, noe som gjør livet hardere og vanskligere

Det har blitt et ekstremt klasseskille i Cuba, og mange har nå blitt så desperate at de blir begynner å stjele fra og robbe turister, selv om de vet at de vil få lange fengselstraffer hvis de blir tatt.
Som de fleste rapporter sier , så har Havanna, som før var regnest som den sikreste byen i Latin amerika, nå er på god vei til å bli lik andre voldelig byer i latin amerika.
Selv har jeg aldri likt å gå alene i gamle Havanna om kvelden og kommer helt sikkert ikke til å gjøre det i framtiden, med den kriminelle utvikling som foregår i Cuba nå.

Muligens jeg er litt på gyngene grunn, med mine historie kunnskaper om Cuba, men jeg antar at en av grunnene til Castro,s revolusjon i Cuba og hans støtte blandt folket, kom av den store forskjellen mellom fattig og rik.
Særlig da mellom by og land.

Dagens regime har fått store problemmer med dette klasseskille, men det er lite de kan gjøre med det, da de trenger alle de pengene som kommer fra familie i utlandet og de pengene turistene legger igjen.
Som altid vil komme tilbake til regimet da all handel og butikker eies av regimet.

Castro begynner å bli veldig gammel, og selv om hans bror er klar til å ta over, så er sjansen for en politisk ubalanse tilstede i framtiden.
Usa med Cuban amerikanerne presser sterkt.
Uansett hva disse Cuban amerikanerne mener om å innføre demokrati i Cuba, så er de nok mest opptatt av å komme tilbake til Cuba og drive business der og bli rike.
Noe som selvfølgelig vil føre til et enda større klasseskille i Cuba.

En politisk omveltning i framtiden, kan føre til at Cuba,s subsidierte økonomi med billig mat på rasjoneringsbøker, subsidiert strøm, husleie, og transport, blir borte.
Samtidig kan gratis tilbudene som helsevesen, tannlege, og skolegang forsvinne eller koste penger å bruke i framtiden.

Da er jeg helt overbevist at de som er mest fattige og særlig de som bor på landet vil protistere høyt og muligens rasle med sine mashjetter.

Historien viser oss at land som har hatt en diktator eller har hatt et sterkt regime, forandrer seg, kan det føre til store ulikheter og borgerkrig.
Se bare på hva som skjedde når Tito døde i gamle Jugoslavia, eller når Saddam ble fjernet fra Irak.
Det finnes mange likende episoder i verdens historien, som har ført til bråk og borgerkrig.
Og folk som har levd i et land med sterk undertrykkelse, kan følelsene som har blitt undertrykt i mange år, tilslutt koke over og medføre mye vold.

Etter Sovjetunionens fall, har Cuba blitt mere avhengig av penger fra Cubanske familier i utlandet og av turister.
Denne formen for en økonomi, kan bli Cuba Damokloes sverd og undergang.
Når de fattige hver dag har problemmer med å overleve og må samtidig se på at deres naboer ofte lever i luksus, så skaper dette både en sterk og farlig misunnelse og samtidig et strekt ønske om selv å ha mye penger og denne luksusen.
Da betyr det lite, hvilke metoder de vil bruke for å oppnå dette.

Og samtidig er moralen og nasjons bevistheten meget lav i Cuba.
I mange vestelige land har innebyggerne en sterk nasjonalist holdning og tro på deres demokratiske styreform og er villig til å kjempe for å beholde den.
Tviler sterkt på at Cubanerne har en slik nasjonall følelse, og særlig mot deres regime.
Alt tyder på at det snart blir valgt en ny pave og for Cuba beste hadde det vært veldig viktig at han kom fra Cuba, slik at religion og moral hadde blitt sterkere i Cuba i framtiden.

Cubanerene mål i livet er å bli rike.
Cubanernes verdier og mål i livet er å bli veldig kapitalistiske.
Matrielle verdier står veldig høyt i kurs hos Cubanerne.
Bare se på de bildene fra jentenes 15 års dag, hvor de avbildes med "dyre" ting.
Jeg prøvde å se inne i en Ford Explorer, hos en bilforhandler i Havanna, men det ble vanskelig , da jeg hele tiden stod i veien for Cubanere som ville la se avfotografere med denne bilen i bakgrunnen.

Med Cubanernes mangeårige undertrykkelse, klasseskille, umoral, og matriallistiske verdi ønskning.
Tror jeg dessverre at Cuba går mot urolige og muligens voldelige tilstander som i verste fall kan føre til en slags borgerkrig, når Castro blir nødt til å kaste inn  håndklet om noen få år.

Så mye tyder vel på at USA, hvis de ikke har for store problemmer med muslimske terrorister vil komme som en reddene engel og ta makten i Cuba i framtiden, når en slags borgerkrig vil utvikle seg.
Men samtidig vil de selv med sin økonomiske støtte, bruke tid på å normalisere dagliglivet i Cuba igjen.

Selv håpet jeg på at USA press mot Cuba ville avta, som ville medføre opphevelse av blokaden, fri ferdsel av både penger og personer fra USA, samtidig som både turismen og muligheten for invistering og nye arbeidsplasser ville føre til en oppmykning av Castro regime.
Som ville føre til et mere humanitært regime, med færre brudd på menneskerettigheter.
Og en forståelse for at det kan være forskjeller og ulikheter i økonomien, med større muligheter for Cubanere å drive privat virksomhet.
Muligens kunne Cuba adoptere noe av Kina, s kommunnist kapitalistiske modell.
Samtidig at det ville være lover og reguleringer i mange felt, som f.eks i boligpolitikken, som vil gjøre at det ikke blir et kaotisk og en veldig kapitalist boligpolitkk, som gjør at fattige forsatt kan ha råd til å bo der de vil.
Og at det forsatt blir en sterk politi styrke, som er nødvendig i et land med en lav moral.
Cubanere ville generelt få det litt bedre, likhetsprinsippene og lik vekst i byer og på landet.
En slags senterpartipolitikk.
Beholde sine subsideringer og forsatt ha gratis helsevesen og skole.

For uansett hvordan du ser på Cuba framtid, så kan ikke befolkningen bli så mye rikere og bedre enn mange av sine frie naboland.
Det er ikke ressurser og økonomi for det.
Cuba, s framtid og svar, er at de også må bli et turist paradis for amerikanere, som er hovedinntekten for mange karibiske land.
Men med en sosial demokratisk modell, som prøver å lage likheter og ikke lager for store sosiale og økonomiske forskjeller mellom Cubanere, særlig i lønn.
En sosialistisk modell, som mange Latin amerikanske land går mot i dag.

Men dessverre så tror jeg det store klasseskille som finnes i dag og Cubanernes veldige matrialistiske holdning og ønske.
Dansen rundt gullkalven.
Vil føre til store problemmer i framtiden
Og deres lave nasjonalistiske holdning som dagens regime har skapt.
Samtidig med at deres moral er svært lav, faktisk mangelen av religion og verdier.
De mangler de religiøse verdiene , som f.eks finnes blandt Mexicanere.
Men Cubanerne vet alt om CHE og deres revolusjon, men kan ikke navnene på Jesus disipler.

Nei, jeg er nok redd for at om et par år , så starter et helvete i Cuba, som kan vare i flere år.
Egoismen er sterkere enn nasjonalfølelsen.

(For mange år siden traff jeg en Iraner, som var redaktør av et  liberaristiske kvinneblad i Iran under sjahen tid.
Og ikke kunne reise tilbake.
Han sa at Iranerene hadde oppbygget et sterkt raseri og hat, etter å ha blitt undertrykt av sjahens hemmelige polit, at når sjahen ble avsatt, så eksploderte deres hat som et vulkan utbrudd.
Denne beskrivelsen kan også gjelde i Cuba i framtiden også, dessverre.

Jan
Administrator
Full Member

View Profile
« Reply #1 on: February 03, 2005, 05:58:26 PM »

Hei Chrismic,

Jeg deler tildels dine bekymringer, og tror at det blir mye bråk på Cuba i nær fremtid.
Mye av dette går på misunnelse, og ellers vanskelige kår.
Vi har sett oss nødt til å skifte dører til kraftigere utgave, for det kastes lange blikk på dette huset som får penger fra utlandet...

Det verste som kan skje er at amerikanerne kommer og skal innføre "the american way of life"..
Det er det ikke noe større interesse for på Cuba ifølge de jeg kjenner og har snakket med.
De vil ordne sine egne saker, og om amerikanerne tror de vil bli mottatt med blomster som "befriere" må de tro om igjen.
Det vil neppe bli som i Irak med overgrep mot sivilbefolkningen, men det blir mange år med geriljakrig.
Amerika er, og vil fortsette å være, fienden.
Dette er noe som jeg ikke tror amerikanerne i sin arroganse har fått med seg.
USA er synderen for alle problemene på Cuba, og blokaden har gjort det mulig å legge skylden på dem for alle feilslåtte tiltak.

Det finnes et håp nå som det er satt igang oljeleting i sjøen utenfor Cuba.
Ifølge eksperter skal det være snakk om relativt store oljereserver.
Det som er synd i denne forbindelse er at norske oljeselskaper holder seg unna i redsel for å trå amerikanerne på tærne, mens amerikanerne selv er inne på disse sektorene via stråselskaper...
Typisk Ola Dunk..

Nuvel...
Det blir spennende å følge dette fremover.

--
Jan
« Last Edit: February 04, 2005, 10:20:20 PM by Jan » Logged
Guest_Raler
Guest
« Reply #2 on: February 04, 2005, 11:28:55 AM »

Det er et litt skremmende scenario som tegnes her av dere nå, men ikke desto mindre så sant som det er skrevet! Og for oss som har vært mye på Cuba, og som har familie og venner der, er det ikke bra! Det er så trist at "det forgjettede land"som påberoper seg å være verdenspoliti, og som skal "presse" sitt levesett på alle verdens nasjoner for det meste skaper frykt og redsel. Jeg er ikke sikker på at demokrati er den beste styreformen over alt.  Det er ikke alle i tidligere Sovjetunionen som jubler av glede over kapitalismen. Et hvert styresett har sine fordeler og ulemper, og Norge er jo heller ikke et skole-eksempel på det perfekte demokrati. Vi dreies sakte og sikkert mot et amerikanisert samfunn med god støtte fra våre nåværende politiske ledere, og hvis det blir mer ekstrem høyre politikk her, ja da flagger vi ut av landet. Det er ikke værre å leve fattig på Cuba enn å leve fattig i Norge!   :ph34r:

Den amerikanske arrogansen, og totale mangel på menneskerespekt byr meg imot. Jeg ønsker heller ikke at Cuba skal bli en blåkopi av det gjennom råtne amerikanske levesett, hvor du snart ikke kan slippe en fis uten å bli saksøkt.
Håper jeg er i Havanna hvis USA skulle prøve å gå inn militært. Da vet jeg hvem jeg skal hjelpe, og han heter ikke George.... :angry:

Bare noen  tanker, jeg høres kanskje ut som en innbitt sosialist? Det kan så hende,for når alt av verdier i vårt norske samfunn blir målt opp mot inntjening og formue, må vi snart sette på bremsen. Livet kan være rikt på så mye annet enn en fet bankkonto, vi må bare være villig til å se det.  :blink:

Raler

Pages: [1]
  Print  

Jump to: