habana.no :: Cuba Forum
May 21, 2012, 04:04:35 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Over 2000 cuba relaterte innlegg !

Home   Help Search Login Register  
Pages: 1 [2]
  Print  
Author Topic: Che: Sannheten Om Helten Din, Jan  (Read 2629 times)
ABC
Full Member

View Profile
« Reply #10 on: June 27, 2005, 11:08:14 AM »

Personelig, så er jeg ikke så veldig opptatt av hvor mange henrettelser Che var med på eller om han i hele tatt var med på disse henrettelsene.
Da skjønner jeg ikke helt den første posten din (med lister over henrettelser osv).

Men , vil dere forsatt diskutere om Che deltakelse i henrettelser under revolusjonen må dere gjerne det, men jeg advarer dere litt mot deg.
For jeg kjenner noen Castro hatere i USA, som har mange bøker og artikler fra revolusjonen, er sikker på at de vil hjelpe meg i å finne bevis.
Du advarer mot å diskutere det fordi det kan finnes flere synspunkter og beviser som kan få noen til å skifte mening? Jeg tror ingen lar seg avskrekke av det. Poenget med å diskutere det bør jo være å høre andre meninger, få nye opplysninger og danne seg et riktigere og mer komplett bilde av virkeligheten. Hvis jeg f.eks. ser på Che som en helt, er det jo bare bra om du kan bevise det motsatte, så slipper jeg å leve på en løgn.

michi
Full Member

View Profile WWW
« Reply #11 on: July 04, 2005, 12:06:37 PM »

Før man går ut med bastante historiske eventer, bør man sjekke nøye kildene som siteres.
"Vel er er min påstand/kilde:
This list was compiled by Dr. Armando Lago for his upcoming book THE HUMAN COST OF SOCIAL REVOLUTIONS. Each person has been documented by two or more independent sources including books and newspapers"

Hvilke kilder bruker han? Hvilket politisk ståsted? etc....

Uansett er det helt klart at både fidel og che har mye blod på hendene, om det gjør dem til helter??? NEI! Absolutt ikke.
Så jeg er enig at det blir feil å bruke en drapsmann som logo!
For uansett om det var krig, terrorister eller gerilja så kommer man ikke utenom at de drepte endel mennesker.

michel
YoSoyYo
Moderator
Full Member

Siempre 26

View Profile
« Reply #12 on: July 04, 2005, 09:07:12 PM »

Så jeg er enig at det blir feil å bruke en drapsmann som logo!
Den logoen som har flest drap på samvittigheten utenom hakekorset må jo være "stars & stripes".
Uansett krig mot terror eller ikke. Barn drepes for olje......er det bedre?
Che er gud i forhold til dobbelmoralens høyborg. Vi snakker 40 år tilbake i tid, var noen av dere på Cuba før dette?

Meidell
ABC
Full Member

View Profile
« Reply #13 on: July 05, 2005, 04:12:45 PM »

Enig, Meidell.
Hvem har ikke blod på hendene?
I Norge lærer vi jo f.eks. på skolen at Harald Hårfagre var en helt fordi han samlet Norge til ett rike.
Det betyr vel strengt tatt at han drepte alle de andre småkongene (som i sin tur hadde fått sin makt ved å drepe noen andre).
Norske krigshelter fra andre verdenskrig har også noen liv på samvittigheten, men jeg synes det er greit at vi kaller dem helter for det.
Korset i det norske flagget har vært synonymt med død og fordervelse i uminnelige tider, uten at det holder meg våken om natta.
Vi kunne ha listet opp eksempler resten av dagen, men vi har vel alle bedre ting å gjøre?

Jeg synes det er helt greit med Che som logo for siden. Kanskje man kunne ha valgt noe mindre kontroversielt, siden folk tydeligvis har ganske delte oppfatninger om Che, men det inspirerer i det minste til debatt.  Uansett er det ikke min side eller min avgjørelse, så for min del kunne logoen like godt vært en banan.

Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #14 on: July 06, 2005, 07:09:32 AM »

For i steden for religion undervisning, som inneholder viktige elementer av moral, noe som ikke fantes under Baptista eller under Castro.
Det er ikke en setning.

I hvor mange andre fattige latin amerikanske land, ville ikke foreldrene eller kjæresten oppmuntre og godta at deres datter selger seg til andre for å få penger.
Det er muligens en setning, muligens et retorisk spørsmål uten spørsmålstegn. Men betydningen av det retoriske spørsmålet motsier den foregående setningen (den om lav moral).

Det er litt vanskelig å skjønne hva du mener av og til. Et tips er å bruke færre ord, og heller uttrykke deg mer presist.
Hei ABC

Jeg skriver elendig, og har en lettere from av dyskelsi.
Dessverre ,saa er ikke jeg saa hoyt utdannet som deg.

Har bare et svar til din post til mitt inlegg  "Tullprat".

Kan gjerne diskutere fakta, men med din "analyse" av mitt inlegg blir det for dumt.
ABC
Full Member

View Profile
« Reply #15 on: July 06, 2005, 09:37:33 AM »

Hei ABC
Jeg skriver elendig, og har en lettere from av dyskelsi.
Dessverre ,saa er ikke jeg saa hoyt utdannet som deg.
Har bare et svar til din post til mitt inlegg "Tullprat".
Kan gjerne diskutere fakta, men med din "analyse" av mitt inlegg blir det for dumt.
Hei Chrismic.
Det har ingenting med utdannelse eller dysleksi å gjøre. Poenget er at jeg ikke forstår setningene dine, derfor er det vanskelig å skjønne hva du mener. Da blir det vanskelig å "diskutere fakta", som du sier.
Helado de mango
Newbie
*

View Profile
« Reply #16 on: May 21, 2006, 12:09:18 AM »

Etter revolusjonen "forsvant" flere av Fidel revolusjonskamerater, som Emillio Cienfuegos, som var veldig populær og skulle styre Cuba fra Camaguey og nedover. Cienfuegos døde i en fly ulykke.

Yuri Gagarin døde vel i et kræsj under testingen av MiG-15.

Blant amerikanske politikere som har dødd i flystyrt, kan man jo nevne
Guvernør Mel Carnahan, Jerry Litton, Hale Boggs, en av de syv fra The Warren Commission, som undersøkte drapet på John F. Kennedy. Samt Ronald Harmon Brown.

Tror ikke vi nødvendigvis behøver å legge så mye vekt på at Camilo døde.

Synes heller at henrettelsen av General Arnaldo Ochoa, er mer alvorlig.
« Last Edit: May 21, 2006, 12:09:27 AM by Helado de mango » Logged
Pages: 1 [2]
  Print  

Jump to: