habana.no :: Cuba Forum
May 21, 2012, 04:04:04 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Over 2000 cuba relaterte innlegg !

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1] 2
  Print  
Author Topic: Che: Sannheten Om Helten Din, Jan  (Read 2629 times)
Chrismic
Hero Member

View Profile
« on: February 05, 2005, 12:54:03 AM »

De siste årene har jeg blitt mere og mere bevisst over hvem Che egentlig var og hvordan andre har blåst han opp som en revolusjonær frihetskjemper.
Che har blitt omvandlet til en glorifisert kult og ikon figur.
Disse revolusjon idolene fra 1960 årene har blitt populære igjen, og særlig CHE.
Nå kan du få kjøpt alle mulige artikler med bilde av Che på
Nå kommer filmer og bøker om che, når kommer musikalen ?, og jeg er overbevist om at det kommer en stor biografisk film om Che, fra amerika i framtiden, det finnes til og med idioter som har tatovert "Che ansiket" på sin kropp.
Det er for å identifisere seg selv med Che og vise alle andre at man er en Che kopi.
Dessverre så vet ikke disse idiotene hvem Che egentlig var.
(Enhver tatovering av en kjent politisk figur, er en idioti, særlig hvis det skulle komme fram negative opplysninger om den personen i framtiden.
Og det kommer mange slike opplysninger i framtiden.
Blir litt flaut og dyrt å fjerne en slik tatovering i framtiden.

Jeg ser på Che som en drømmende idiot, som hadde problemmer med å se ting logisk.
Dumdristig og ikke særlig smart.

Etter revolusjonen "forsvant" flere av Fidel revolusjonskamerater, som Emillio Cienfuegos, som var veldig populær og skulle styre Cuba fra Camaguey og nedover. Cienfuegos døde i en fly ulykke.

Che gikk lei av å være i Havanna , han var jo Latin amerikas svar på Jesus Christ.
Han skulle frelse hele verden med våpen.
Om stridigheter blandt ledende personer som f.eks Fidel eller andre i Havanna, var en av årsakene til at Che dro til Bolivia i sin frihetskamp vet jeg ikke.

Men Che dro ned til Bolivia med veldig få menn og med lite og dårlig utstyr, tror de var under ti mann. I den fuktige jungelen skulle de prøve å få kontakt med Bolivianske frihetskjempere og organisere dem i en ny frihetskamp.
Castro hadde lovet Che å sende forsyninger og flere menn, men det kom aldri.
Tilslutt ble Che disorientert og lei i denne junglen, hvor de levde dårlige med lite utstyr.
Han fikk ingen kontakt med Bolivanske frihetskjempere og han følte seg vel forrådt av sin venn Fidel, når de forsyningene som var lovet ikke kom.
Tilslutt ble han tatt og henrettet, ifølge hans siste kommentarer, virket han som en mann som var oppgitt over at hans frihetsforsøk var blitt forådt og mislykket.

Mange ser Castro og Che som noen store helter og veldig modige menn, som gikk i mot Baptista mye større arme.
Men hvordan klarte denne lille armen på 300 menn å slå Baptista mye større styrker på nesten 10.000 mann
De fleste tror vel at de gikk mot hverandre i vanlige krigs slag ?
Neida, De brukte overraskelse metoden, også kalt bakholdsangrep.
En slags gjerrillja krigsføring eller som i dag ville bli kalt terrorangrep.
De gjemte seg og ved skjulte bomber eller avsporet tog med soldater som ble meiet ned der de satt i vognene eller prøvde å komme seg ut,, ofte var deres angrep rene nedslaktninger, hvor deres fiende hadde ingen muligheter til å forsvare seg.
Slik vant de krigen og med slik krigføring ble de helter.
Effektiv krigsføring , men deres metoder var basert på nedslaktninger og feighet, ingen heltedåder.

Castro var smart , for han viste om Che populæritet i verden og i steden for å bruke seg selv, noe som kunne slått tilbake på han senere.
Gjorde han Che om til et symbol på Cubas idelogi og frihetskamp.
Derfor finner du bilder av Che overalt i Cuba, plassert av regimet.

Og på skolene fikk ungen undervisning i Che frihetsidelogi og han ble et slags ikon.
For i steden for religion undervisning, som inneholder viktige elementer av moral, noe som ikke fantes under Baptista eller under Castro.
Og vi alle vet hvor lave moral ettiken er i Cuba.
Hvor ting , holdninger og gjerninger som blir utført i Cuba og  blirsett på som normalt eller greit der, ville ikke bli godtatt eller sett ned på i vestlige land eller land hvor religionen har en stor innvirkning.
I hvor mange andre fattige latin amerikanske land, ville ikke foreldrene eller kjæresten oppmuntre og godta at deres datter selger seg til andre for å få penger.

Men slik blir det når Che ikonet ble Cubas svar på Jesus Christ superstar i skolene.

Og mange skjønner ikke at det er Korda berømte bilde av Che og den berømte jernskulpturen av Korda,s bilde som henger på veggen ved revolusjon plassen som er populært, ikke personen.
Tror mange forveksler dette berømte bildet , med personen Che.
For det var Che spesielle ansikt og utrykk , som Korda så mesterlig fanget i et blinkskudd, som er det berømte Che utrykket.

Selv har jeg gått så langt at jeg har forbudt alt som har bilde av Che på seg i mine hjem i Norge og Cuba, og godtar ikke at nære familiemedlemmer går med Che bilder på t-skjorten sin. :ph34r:

Om Jan velger å ha Che som sin personlige avantar i dette forumet, får bli hans sak, men med de nye opplysningene jeg kommer med nå, så håper jeg Jan forstår at Che ikonet ikke er det ,som det utgir seg for å være.

Men , jeg legger inn en officiell protest på at Che ikonet, skal være et symbol for dette forumet.
Og håper at det blir fjernet og erstattet med et annet Cuba symbol.
For det må være flaut å ha en massemorder som ideal og symbol.

Her er Che ikonets heltegjerninger under og etter revolusjonen, dette må ha vært en jobb som er en helt verdig :angry:
....................................................

Here's a list of just a few Cubans killed by Che:

This list was compiled by Dr. Armando Lago for his upcoming book THE HUMAN COST OF SOCIAL REVOLUTIONS. Each person has been documented by two or more independent sources including books and newspapers.

EXECUTED BY CHE IN THE SIERRA MAESTRA MOUNTAINS
ARUSTIDIO
MANUEL CAPITAN
JUAN CHANG
EUTIMIO GUERRA
DIONISIO LEBRIGIO
JUAN LEBRIGIO
EL NEGRO NAPOLES
CHICHO OSORIO
DOS "NO-IDENTIFICADOS'' EN EL 04/57

EXECUTED BY CHE IN SANTA CLARA CITY
RAMON ALBA
JOSE BARROSO
JOAQUIN CASILLAS
FELIX CRUZ
HECTOR MIRABAL
J. MIRABAL
FELIX MONTANO
CORNELIO ROJAS
ALEJANDRO GARCIA OLAYON
ALEJANDRO ROJAS
VILALLA

EXECUTED BY CHE AT LA CABAÑA PRISON IN HAVANA
VILAU ABREU
HUMBERTO AGUIAR
GERMAN AGUIRRE
PELAYO ALAYON
JOSE LUIS ALFARO
PEDRO ALFARO
MARIANO ALONSO
JOSE ALVARO
ANIELLA
MARIO ARES POLO
JOSE RAMON BACALLAO
CEVERINO BARRIOS
EUGENIO BECKER
FRANCISCO BECKER
RAMON BISCET
ROBERTO CALZADILLA
EUFEMIO CANO
JUAN CAPOTE FIALLO
ANTONIO CARRALERO
GERTRUDIS CASTELLANOS
JOSE CASTAÑO QUEVEDO
RAUL CASTAÑO
EUFEMIO CHALA
JOSE CHAMACE
JOSE CHAMIZO
RAUL CLAUSELL
ANGEL CLAUSELL
DEMETRIO CLAUSELL
JOSE CLAUSELL
ELOY CONTRERAS
ROBERTO CORBO
EMILIO CRUZ
JUAN FELIPE CRUZ
ORESTES CRUZ
HUMBERTO CUEVAS
CUNY
ANTONIO DE BECHE
MATEO DELGADO
ARMANDO DELGADO
RAMON DESPAIGNE
JOSE DIAZ CABEZAS
ANTONIO DUARTE
RAMON FERNANDEZ OJEDA
RUDY FERNANDEZ
FERRAN ALFONSO
SALVADOR FERRERO
VICTOR FIGUEREDO
EDUARDO FORTE
UGARDE GALAN
RAFAEL GARCIA MUÑIZ
ADALBERTO GARCIA
ALBERTO GARCIA
JACINTO GARCIA
EVELIO GASPAR
ARMADA GIL
JOSE GONZALEZ MALAGON
EVARISTO GONZALEZ
EZEQUIEL GONZALEZ
SECUNDINO GONZALEZ
RICARDO GRAO
BONIFACIO GRASSO
RICARDO GRAU
OSCAR GUERRA
JULIAN HERNANDEZ
FRANCISCO HERNANDEZ LEYVA (father of Pepe Hernandez)
ANTONIO HERNANDEZ
GERARDO HERNANDEZ
OLEGARIO HERNANDEZ
SECUNDINO HERNANDEZ
JESUS INSUA
ENRIQUE IZQUIERDO
OSMIN JORRIN
SILVINO JUNCO
ENRIQUE LAROSA
IGNACIO LAAAPARRA
JESUS LAZO
ARIEL LIMA LAGO
RAUL LOPEZ VIDAL
ARMANDO MAS
ENERLIO MATA
ELPIDIO MEDEROS
JOSE MEDINAS
JOSE MESA
FIDEL MESQUIA
JUAN MILIAN
FRANCISCO MIRABAL
LUIS MIRABAL
ERNESTO MORALES
PEDRO MOREJON
DR. CARLOS MUIÑO
CESAR NECOLARDES ROJAS
VICTOR NECOLARDES ROJAS
JOSE NUÑEZ
VITERBO O'RREILLY
FELIX OVIEDO
MANUEL PANEQUE
PEDRO PEDROSO
RAFAEL PEDROSO
DIEGO PEREZ CUESTA
JUAN PEREZ
DIEGO PEREZ CRELA
JOSE POZO
EMILIO PUEBLA
ALFREDO PUPO
SECUNDINO RAMIREZ
RAMON RAMOS
PABLO RAVELO
RUBEN REY
MARIO RISQUELME
FERNANDO RIVERA
PABLO RIVERA
MANUEL RODRIGUEZ
MARCOS RODRIGUEZ
NEMESIO RODRIGUEZ
PABLO RODRIGUEZ
RICARDO RODRIGUEZ
JOSE SALDARA
PEDRO SANTANA
SERGIO SIERRA
JUAN SILVA
FAUSTO SILVA
ELPIDIO SOLER
JESUS SOSA BLANCO
RENATO SOSA
SERGIO SOSA
PEDRO SOTO
OSCAR SUAREZ
RAFAEL TARRAGO
TEODORO TELLEZ
FRANCISCO TELLEZ
JOSE TIN
FRANCISCO TRAVIESO
LEONARDO TRUJILLO
TRUJILLO
LUPE VALDES
MARCELINO VALDES
ANTONIO VALENTIN
MANUEL VAZQUEZ
VERDECIA
DAMASO ZAYAS

Hatred as an element of the struggle; a relentless hatred of the enemy, impelling us above and beyond the natural limitations that man is heir to, and transforming him into an effective, violent, seductive and cold killing machine.

Che Guevara

Guest
Guest
« Reply #1 on: February 06, 2005, 02:20:03 PM »

Jøss, Chrismic, ikke hadde jeg trodd at det var du som satt inne med hele sannheten om Che!

Imponerende!

Du minner meg stort om en kollega av meg, en sosialantropolog som også vet sannhetene om blant annet Che og andre større personligheter. Han liker å rakke ned på han, si han var en bortskjemt drittunge som gjorde som han ville osv osv.
Det som fobauser meg er at dette som regel alltid (nå kjenner jeg ikke deg godt nok til å ta deg med i denne sammenligningen) fra folk som gjerne ikke har gjort en skit med livet sitt, som sitter på baren med sin 10 øl, har ikke gjort stort annet enn det (+ en lengre utdannelse og kanskje noen opphold i Afrika for å studere enkelte stammer) og de er så vanvittige kritiske til alle som har trodd på noe og gjort noe med hva de har trodd på. Min kollega er nå en avdanket dj og hipster, som gulper opp det samme surmulende greia hver gang. For han har jo utrettet så mye med livet sitt, ja han har milelange barregninger, spilt for de hippeste, var en god dj og våknet på utalltige nachspiel med såkalt "kjente" personer.
Til hans forsvar skal det nå sies at han har klart å få en kone og en datter ; )

Uansett, ingen stor Che fan selv, men jeg beundrer folk som tør å kjempe for det de tror på virkelig, og har en overbevisning som de er villig til å dø for.

YoSoyYo
Moderator
Full Member

Siempre 26

View Profile
« Reply #2 on: February 08, 2005, 12:26:30 AM »

Mange ser Castro og Che som noen store helter og veldig modige menn, som gikk i mot Baptista mye større arme.
Men hvordan klarte denne lille armen på 300 menn å slå Baptista mye større styrker på nesten 10.000 mann
De gjemte seg og ved skjulte bomber eller avsporet tog med soldater som ble meiet ned der de satt i vognene eller prøvde å komme seg ut,, ofte var deres angrep rene nedslaktninger, hvor deres fiende hadde ingen muligheter til å forsvare seg.
Idag hadde dine" forfedre"(2:e vk) også blitt kalt terrorister.
Gutta på skauen, tungtvanns aksjonen på Rjukan, hva er det?
De slaktet også ned intet anende tyske soldater ikke sant?? De drepte også nordmenn i sine aksjoner, 16 mann i seljord. De er helter, eller terrosrister?
I mine øyne var heller ikke che den største helten, men han kjempet for hva han trodde på. På godt og vondt.
Listen du referer til ligger på alle de såkalte anti castro /fri Cuba sitene.
Jeg liker ikke systemet på Cuba noe særlig og har aldri vært fan av det. Jeg var ikke født engang under revolusjonen.
Det jeg mener er at det nok var på sin plass å gjøre noe den gangen.
Hva som skjer nå er noe helt annet.
Har lest endel litteratur rundt dette, men vil aldri påstå å vite noe man ikke var med på.
Det finnes langt større kjeltringer her i verden enn Che.
Bush har vel flere liv på samvittigheten allerede? Hvor er den navnelista?
Negroponte, hva gjør han i Irak etter å ha vært massemorder i Latin-amerika for USA?
Gidder ikke høre på tøys.
Jan, tatover "massemorderen" på skulderen hvis du vil...hehehe........

Mvh
Meidell

VIVA CUBA !!!!!

YoSoyYo
Moderator
Full Member

Siempre 26

View Profile
« Reply #3 on: February 08, 2005, 12:34:46 AM »

Glemte en ting:
De samme folkene som skriver listene ang. Che's drap på soldater og motpart i konflikten sier også at man bør ikke reise dit som turist da man støtter regimet.....$$$$
Kanskje Barbados er noe?

Meidell Cheesy  
Guest
Guest
« Reply #4 on: February 08, 2005, 12:47:50 AM »

Her er Che ikonets heltegjerninger under og etter revolusjonen, dette må ha vært en jobb som er en helt verdig
Bevisene dine blir herved "motbevist" av revolusjons deltakere:

· Posted by: Dana Garrett
   There have been so many lies told, no one knows what the truth is any more. I read one source that claimed 30,000 were executed during the trials after Castro came to power. Then I did a little research and discovered that the 30,000 figure was actually the number of people who Batista had murdered and whose bodies were dug up, mostly from unmarked graves, after the revolution. So it seemed that the 30,000 figure was attributed to Castro in order to hide the sins of Batista.

I read that all these trials were open to the public and press and the sentences were announced in public. It seems to me, therefore, that the actual numbers ought to be known and recorded somewhere. I wouldn’t think that a new government that wanted to commit mass murder would hold its trials openly for all to see.
· Posted by: Ziona
   I was also there and involved and do repeat what Jesus wrote.
· Posted by: Jesus Perez
   Where do these people get these numbers from? 4000 executions in the first three years of the revolution? I do not think so, I was there and very much involved in what was going on. I never heard of Che personally executing anyone.

Så lett er det å "bevise" noe man klippet fra nettet..................
Jan
Administrator
Full Member

View Profile
« Reply #5 on: February 08, 2005, 11:49:05 PM »

Hei,

Jeg var litt i tvil om jeg skulle skrive noe som helst i denne tråden, men, men..

Man kan mene mye om Che, og hvis man tror alt som blir sagt og skrevet blir det fort mindre pent.
Det er vel neppe noen tvil om at Che ble et problem for Castro på slutten.
Kanskje riktigere å si en belastning.
Han har helt klart vært mye nyttigere død enn levende for Cuba.

De tingene Chrismic tar frem er typisk amerikansk historieomskriving.
Man bør merke seg hvor slik informasjon kommer fra og "sile" den.
Man må ikke glemme at det er de samme menneskene som gikk ut med at Castro bifaller horetrafikk, og senere fikk et forklaringsproblem.
De samme historieforvrengerne anklager Cuba for brudd på menneskerettigheter fordi de har obligatorisk 12 måneders verneplikt....
Hvorfor har de ikke da handelsblokade av Norge, Sverige, Finland med flere også ?
Dette går jo rett hjem hos naive amerikanere, og de unnlater behendig å ta med at det finnes et stort antall andre land i verden som har samme system for forsvar av sitt land.
Det som jeg synes er mest skuffende er at også nordmenn, spesiellt våre politikere som man jo håper er litt mer oppgående, sluker denne propagandaen rått.

Dette kan man også si om de såkalte "dissidentene".
Disse, skulle man tro oppegående menneskene når man ser på bakgrunnen til noen av dem, er blitt kynisk brukt av det amerikanske interessekontoret i Havana.
Jeg synes ikke det er det minste rart at de er blitt puttet inn når de har tatt imot penger av erkefienden, opptil 30 tusen dollar, for å lage bråk.
Amerikanerne spiller indignerte og bruker dette som et bra våpen mot Cuba mens de egentlig er svært så fornøyd med resultatet som får Cuba til å fremstå som en værsting.
Tenk deg Norge i samme situasjon, mot f.eks. Russland.
Så kommer det for en dag at den russiske ambassaden har rekrutert et større antall mennesker for politisk/oppviglersk virksomhet.
De får da besøk hjemme av politiet, som også finner en masse penger som spores til den russiske ambassaden.
For å la det stå i forhold til norges økonomiske situasjon kan vi si at det dreier seg om halvannen til to millioner hos de som har fått mest.
Hva ville da ha skjedd her ?  Slett ikke umulig at det ville bli et par nye Treholtsaker...

Nei, få opp øynene !!!

--
Jan

Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #6 on: February 09, 2005, 12:40:40 AM »

Her er Che ikonets heltegjerninger under og etter revolusjonen, dette må ha vært en jobb som er en helt verdig
Bevisene dine blir herved "motbevist" av revolusjons deltakere:

· Posted by: Dana Garrett
   There have been so many lies told, no one knows what the truth is any more. I read one source that claimed 30,000 were executed during the trials after Castro came to power. Then I did a little research and discovered that the 30,000 figure was actually the number of people who Batista had murdered and whose bodies were dug up, mostly from unmarked graves, after the revolution. So it seemed that the 30,000 figure was attributed to Castro in order to hide the sins of Batista.

I read that all these trials were open to the public and press and the sentences were announced in public. It seems to me, therefore, that the actual numbers ought to be known and recorded somewhere. I wouldn’t think that a new government that wanted to commit mass murder would hold its trials openly for all to see.
· Posted by: Ziona
   I was also there and involved and do repeat what Jesus wrote.
· Posted by: Jesus Perez
   Where do these people get these numbers from? 4000 executions in the first three years of the revolution? I do not think so, I was there and very much involved in what was going on. I never heard of Che personally executing anyone.

Så lett er det å "bevise" noe man klippet fra nettet..................
Her blir det påstand mot påstand.

Skal ikke legge skjul på at mine kilder antageligvis kommer fra anti Castro medlemmer i USA.(første gang jeg bruker kilder der ifra).

guest eller om du er lemon (hvis lemon, skjerp deg, skriv ditt navn, hvis anonym guest , gi deg selv et navn , hjertesukk :huh: )

Forstår jeg deg slik at denne Dana Garrett og de to andre var revolusjons soldater som kjempet med Castro (noe kjent med det Garret navnet).

Vel er er min påstand/kilde:
This list was compiled by Dr. Armando Lago for his upcoming book THE HUMAN COST OF SOCIAL REVOLUTIONS. Each person has been documented by two or more independent sources including books and newspapers.

Virker troverdig den kilden , også.

Og det ville ikke vært vansklig å forstå at revolusjonsoldater og de som var med på disse henrettelsene vil benekte det flere år senere.

Mener at jeg har sett bilder fra disse henrettelsene, men hvor var det og klarer jeg å poste inn bilder i dette forumet ?

Jeg har lest på så amnge forskjellige steder om at dette skulle ha forgått henrettelser under og etter revolusjonen.
Og jeg mener at CHE var lederen for angrepene i Santa Clara, så da ville det ikke vært vanskelig å forstå at han stod bak eller var ansvarlig for de henrettelsene I Santa Clara, som mitt første innlegg sier.

Personelig, så er jeg ikke så veldig opptatt av hvor mange henrettelser Che var med på eller om han i hele tatt var med på disse henrettelsene.
Mitt problem med Che og de som elsker Che, er den rollen han som død revolusjonshelt har betyd og blitt misbrukt av Castro og andre senere, og særlig de som ikke ser forskjell på et berømt bilde og en person.
Men, Che kan ikke lastet for at han etter sin død har blitt misbrukt og blitt fremstilt som et symbol, et idol og ønske om å bli som han.
Muligens hadde Che vært i mot denne uriktige heltefiguren som han har blitt.

Det skal bli artig, når arkiver, informasjon om Castro og Che og selve revolusjonen vill komme for offentligheten en dag i framtiden.
Da vil den riktige sannheten om disse personen komme fram.

Men , vil dere forsatt diskutere om Che deltakelse i henrettelser under revolusjonen må dere gjerne det, men jeg advarer dere litt mot deg.
For jeg kjenner noen Castro hatere i USA, som har mange bøker og artikler fra revolusjonen, er sikker på at de vil hjelpe meg i å finne bevis.
Selv om bevis fra dem, bør dokumenters grundig Wink
Og tror vi skal finne slike troverdige bevis.

Kommer tilbake senere med synspunkter på dere andres meninger og innlegg om denne saken Wink  
Lemon
Full Member

View Profile
« Reply #7 on: February 13, 2005, 11:55:56 PM »

Guest var i dette tilfellet ikke meg!
Var bare en forglemmelse engang gitt...

Forøvrig, for trøtt til å skrive langt
så derfor nøyer jeg meg med å si meg langt på vei enig med Jan
ABC
Full Member

View Profile
« Reply #8 on: June 27, 2005, 10:26:16 AM »

Slik vant de krigen og med slik krigføring ble de helter.
Effektiv krigsføring , men deres metoder var basert på nedslaktninger og feighet, ingen heltedåder.
– Det var ikke 300 mot 10 000 hele tiden. Revolusjonshæren ble stadig større, da stadig flere deserterte fra Batistas hær.

– De fleste tror ikke at de gikk mot hverandre i «vanlige krigsslag», hva nå enn det er. Geriljakrigføring er jo faktisk det Che og resten av revolusjonshæren er kjent for.
«Vanlige krigsslag», som du kaller det, har ikke vært vanlig siden 1800-tallet, mye fordi det er idiotisk.

– Hvis man ikke skal drive denne typen krigføring fordi det er basert på «feighet» og «ingen heltedåder», hvordan skal man da føre heltemodig krig? Utfordre hverandre til duell? Møtes på en parkeringsplass, finne en på sin egen størrelse, og vennligst ingen lugging og kloring?
« Last Edit: June 27, 2005, 10:26:59 AM by ABC » Logged
ABC
Full Member

View Profile
« Reply #9 on: June 27, 2005, 10:54:03 AM »

For i steden for religion undervisning, som inneholder viktige elementer av moral, noe som ikke fantes under Baptista eller under Castro.
Det er ikke en setning.

I hvor mange andre fattige latin amerikanske land, ville ikke foreldrene eller kjæresten oppmuntre og godta at deres datter selger seg til andre for å få penger.
Det er muligens en setning, muligens et retorisk spørsmål uten spørsmålstegn. Men betydningen av det retoriske spørsmålet motsier den foregående setningen (den om lav moral).

Det er litt vanskelig å skjønne hva du mener av og til. Et tips er å bruke færre ord, og heller uttrykke deg mer presist.
Pages: [1] 2
  Print  

Jump to: