Som vanlig , så er jeg ikke enig med michi i alt det han skriver
"Først av alt er det forbudt å ta med seg kjøtt- og frukt\grønnsaker til Cuba. m.a.o ikke ta med noe."
..............................
Hermetikk, vacumpakket mat har jeg hørt at flere har tatt med seg til Cuba og fått lov til å ta med seg inn.
Men, husk lang flytur i en varm kabin, pluss varmen i cuba, kan forringe varens innhold.
Skulle de begynne å bråke med deg i tollen, (men, jeg tviler sterkt på at de stopper to utenlandske jenter i tollen).
Så riv opp vacumpakken,tråkk på den, spytt på den og pælm den i søplekassa, så de ikke får noen nytte av den maten i tilfelle de prøver seg på noen tjuvtriks for å få litt ekstra mat. B)
Frukt og grønnsaker er som Michi sier helt forbudt.
..........................................
"Maten på Cuba er like sikker som maten i norge så lenge den er gjennomstekt og hvis man bruker kokt vann og skreller frukt\grønnsaker.
Siden folk ikke har råd til sprøyting av mat er faktisk det meste av grønnsaker og frukt på cuba, økologiske varer og sunnere enn tilsvarende i Norge, da transporten er kort."
............................
Gode tips.
Det er sant, at maten i Cuba kan være bedre i Cuba enn i Norge, som Michi sier.
Jeg har en litt sensitiv mave og den fungerer ofte mye bedre i Cuba , enn i Norge.
De har ikke den matindustrien som vi har i Norge, dyrene går ute og blir foret opp vanlig, ikke tvangsforet og lever bare et par uker som norske kyllinger, som min kone ikke spiser i Norge, pågrunnav den dårlige kvaliteten.
Du må ikke tro at Norske topprestauranger kjøper maten sin på Rema.
Kjøttet kan ha litt mere fett, men det er enkelt å skjære vekk.
og pass på at der ferskt og ikke stått for lenge i solen, for cubanerne har ikke noe mattilsyn som vi i Norge har.
Jeg vil fortrekke å være menneske i Norge, men ville heller vært gris eller kylling i Cuba enn i Norge.
Paladarer og private hus, passer på at de servere frisk mat, pågrunn av sitt omdømme og at de vil at folk skal komme tilbake.
Aldri spis i ulovlige casa particular eller ulovelige "kjøkkenrestauranger" og særlig da langosta (hummeren) eller reker, som kan ha vært lenge i solen, pågrunn av lang transport, kjenner flere som da fort har brukt opp sitt imodium forråd og tilbrakt noen dager i nærheten av toalettet.
Cuba importerer veldig lite grønnsaker og frukt, eneste jeg kjenner til er epler fra USA.
Og da spørs det hva de har produsert nå i Cuba, og jeg tror det er lav sesong for grønnsaker i Cuba nå.
De grønnsakene du fikk f.eks i Januar, blir muligens ikke produsert i August.
Det var måneder i Cuba hvor jeg ikke fikk tak i tomater, siden det ikke var sesong for det da.
I Havanna kan det være lettere å finne grønnsaker året rundt, men i mindre byer, må du kanskje bare spise ris og bønner som Michi sier.
Det er noen store markeder i Havanna, som har en del grønnsaker av det som det er sesong for da.
Det finnes noen store butikker i Havanna,som har større bredde i sitt vareutvalg , som f.eks nudelsupper a la Mr. Lee.
Carlos Trece , kjøpesenter, Ultra, stor butikk, Galeria Pasenda, ved hotel Melia Cohiba , stor butikk i annen etasje,( forresten god og bilig mat i Jazzkafeen i samme bygning). Supermaked Calle 70, ved Miramar, også kalt diplomatsupermarkedet er den største og beste butikken i Havanna, men tviler sterkt at dere vil finne andre grønnsaker eller frukt , enn epler i disse butikkene.
Det er noen vegetarianer restauranger i Havanna, tror de står i LP, som alle de andre butikker jeg har skrevet om, sikkert også hvor markedene er.
Tror det ligger noen ved Hotel Havanna Libre området.
Legger dere inn et innlegg om hvor det er Vegetar restauranger i Havanna, på
Lonely Planet Thornethree Cuba, vil dere sikkert få navn og location på vegetar restauranger i Havanna.
Nå har jo Michi , kommet med en bra Casa particular.
CP tjener penger på at deres kunder spiser der, det følger ikke med rett til å bruke kjøkken når du leier en enkel og normal CP.
Nå er det foskjell på CP til CP, men det er ikke normalt at gjestene lager sin egen mat, og tror de fleste ikke vil like det, men sier kanskje JA, siden de trenger deres penger og dere vil da forsatt bo der
Jeg kjenner bare til faste og/eller langtids gjester som kan uten noen problemmer bruke deres kjøkken.
og prismessig så er det vel ikke all verden å spare på dette og da må dere finne maten selv.
Det er fult mulig å si ifra tidlig til CP, hva slags mat dere ønsker å ha, så vil de prøve sitt beste på å skaffe det.
Dere burde også, veksle til dere CUP , Cubanske peso, som er valutaen på markeder og rene cubanske butikker.
Cirka 25 CUP er Lik 1 CUC.
Og ikke la dem lure dere, grønnsaker og frukt er billig, utenom de importerte eplene.
Og tilslutt har Michi, noen meget viktige visdomsord om biler i Cuba