|
Chrismic
|
 |
« on: September 19, 2006, 11:56:22 AM » |
|
Bokklubben min har denne boken som månedens hovedbok, gleder meg til å lese denne boken, selv om jeg er litt spektisk til denne boken og hvordan han vinkler denne historien. Og om han har forstått Cuba nok, til å skrive en bok om hvordan Cubanerne har det. Han fra før av laget en bok om Havanna/Cuba med en kjent fotograf, ikke noe særlig spennede bok og med sånne typiske Cuba bilder av gamle amerikanske biler og sigarrøkende eldre kvinner. (Og det medlemmet i dette forumet, som lånte den boken av meg, burde kanskje levere den tilbake, som jeg burde levere noen bøker tilbake som jeg har lånt av et annet medlem, kanskje vi burde ha en sånn bytte/låne klubb med Cubanske filmer, bøker og musikk). Ellers så er jo Eggen opptatt av cubanske sigarer. (Selv har jeg møtt han på en strippeklubb i Oslo, for mange år siden, da satt han alene ved scenen og stirret opp på strippersken :rolleyes: )
Bokklubb prisen er cirka 330 kroner. ................................................................
Jan Zahls presentasjon av Hermanas Et sted i Hermanas forteller Torgrim Eggen en Fidelvits som verserer blant bitre eksilkubanere i Miami. Den handler om Ronald Reagan, som i 1989 blir frosset ned for så å vekkes til live igjen i 2089. Reagan lurer på hva som har skjedd i verden siden sist. Han får vite at det er blitt fred i Midt-Østen og i Nord- Irland, at kreft, AIDS og forkjølelse er utryddet og at sultproblemet er løst. - Men hvordan står det til på Cuba? undrer Reagan. - Joda, svarer legen. - Der er den gode nyheten at Fidel Castro snart skal gå av.
Revolusjonsdrømmer Mang en vestlig sofaradikaler har gjennom tidene blitt blank i blikket med tanke på Cuba. Da revolusjonsheltene Fidel Castro, Ernesto "Che" Guevara og deres relativt få menn i 1959 fi kk kastet det gjennomkorrupte Batista-regimet, tente de samtidig et håp om sosial og økonomisk likhet for mange andre undertrykte. Cuba ble et sosialistisk fyrtårn som kastet sine optimistiske stråler verden over. Men hvordan har livet fortonet seg for de som har levd på bakkenivå på Cuba?
I Hermanas møter vi Raoul Escalera, født sju år før revolusjonstriumfen, oppvokst i optimismens ånd, ung, troskyldig og glad i damer - og ganske særlig i søstrene Herrera. Sammen lever de unge glade dager i det pittoreske Havana, i et bilde frosset i 1958. De elsker i de varme, tropiske nettene, de drikker blant kunstnertypene i Havanas barer og Raoul er i ferd med å etablere seg som en lovende poet. De tror de kan leve sorgløst og fritt, at både ordet og tanken kan være fri på Castros Cuba. De tar feil. Forferdelig feil.
Å knekke en kubaner For parallelt med at tiårene går, Che-portrettene festes på vegger og buttons over hele verden og vestligeradikalere snakker om at Castro er en annerledes diktator, opplever cubanerne ikke bare fattigdom og mangel på det aller meste. De opplever også at det farligste de kan gjøre er å tenke selvstendige tanker - og i alle fall å si dem høyt eller feste dem til papiret, siden statens øyne og ører er overalt.
Den sosialistiske utopien viser seg i praksis å være et orwelliansk mareritt der tankepolitiet er på stadig jakt etter "tankeforbryterne". Og selv om det er vanskelig å straffe en kubaner - som er vant med å mangle det meste, spise elendig og leve i frykt under usanitære forhold - så har regimet sine metoder for å knekke selv den hardeste negl. Det gjelder bare å gjøre torturen raffi nert nok, behandlingen tilstrekkelig utspekulert.
Drømmen som brast På et visst tidspunkt møter Raoul Escalera en intellektuell amerikaner som har vokst opp under den kalde krigen og som har jaktet på et alternativ til USAs aggressive utenrikspolitikk. Mannen har engasjert seg i fredsbevegelsen, mot Vietnam-krigen - og har sett Cuba som et viktig symbol, Che som et lysende eksempel på en idealisme og et internasjonalt solidaritetsperspektiv som sårt mangler i dag.
- Når jeg forteller at Fidel er en ond diktator og Cuba et helvete på jord, så ødelegger jeg samtidig alt du har trodd på i din ungdom, og ikke bare din, men mange andres? spør Raoul.
- Ja! svarer amerikaneren.
Noen som kjenner seg igjen? Hermanas er en bok for alle som noensinne har ofret en tanke på Cuba. Og som har tenkt at stålmannen Castro egentlig er ganske tøff.
Publisert: 15.09.2006
|