habana.no :: Cuba Forum
May 21, 2012, 03:35:37 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Over 2000 cuba relaterte innlegg !

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Hva Slags Medisin Er: Dolo Viovion  (Read 1418 times)
dragonfly
Newbie
*

View Profile
« on: November 12, 2006, 12:07:28 PM »

Har lenge prøvd å få tak i en type medisin som heter " Dolo Viovion" !!!
Jeg aner ikke hva slags medisin dette er, men jeg vet at dette er kapsler piller. Muligens i rettningen: Mot (ledd)muskelsmerter. Har spurt leger og på apotek her i norge, uten å vite hva denne medisinen kan hete på norsk og hva det er bra mot.  
 Tanken var å vite hva innholdet er i pillen, så prøve å kjøpe dette i Norge for å ta med til en eldre dame før nyttår. Det blir "Romeo y Julieta" på den som knekker koden  :ph34r:  

Dragon_F
Lemon
Full Member

View Profile
« Reply #1 on: November 13, 2006, 10:36:15 AM »

Hei Dragonfly

Er du sikker på at du har skrevet det riktig?
Et søk på Google ga intet treff, men det kan jo muligens være et medikament som er cubansk lagd.
Jeg har selv fått en injeksjon på Cuba med to medikamenter vi aldri fant ut av hva var.

Er det mot muskel og leddsmerter så kjøp med deg Naproxen, eller Ibux/ ibuprofen.
Disse er reseptfrie og gode mot smerter. Husk bare å forklare doseringen godt.

Det beste er å finne ut hva hun nøyaktig trenger, det kan være skummelt å gi medisiner til andre. Alle medikamenter har bivirkninger, om de er reseptfrie eller ei, og personen kan også være allergisk mot virkestoffet.
Har du kontakt med henne så kan du spørre om virkestoffet som skal stå på esken, ikke bare navnet, det varierer fra land til land.
Eller ATC nummeret, som er en internasjonal nummerering av medikamenter.
De ser gjerne slik ut: M01A E01, som er ATC nummeret på Ibuprofen.

Et annet tips er tigerbalsam, det tok jeg ofte med til privatpersoner som hadde ledd og muskesmerter. Medikamenter ga jeg alltid direkte til leger jeg kunne stole på, dvs at de ikke tok de selv eller solgt de videre.

Håper dette kan hjelpe deg litt.
Lykke til!

Lemon
dragonfly
Newbie
*

View Profile
« Reply #2 on: November 13, 2006, 08:29:23 PM »

Ja, Lemon..! Jeg er helt sikker på at det heter: Viovion. Jeg vet at dette er en medisin som lages ihvertfall i USA og at jeg muligens kan bestille den fra USA og få den sendt hit til Norge. Men Cuba er som kjent fattig på medisiner og boikottet for import av Viovion selvsagt.  Du er inne på rett spor synes jeg, når du snakker om at det er lite lurt i å begynne å fore mennesker og dyr på feil medisin (selv om noen mennesker burde vært forsøkskaniner ;-)) Men slike fyllesyk tabelletter som selges på Rimi, kan lett skaffe`s verden over. Tigerbalsam har jeg brukt i 15 år og det er noe som jeg har selv tatt med til bl.a idrettsfolk på Cuba........................        Men  >---->  Viovion  er en "medisin jeg skal ta med til cuba og jeg aner ikke hva det er, men tror det er smertestillende for leddmuskler" som sagt  "REGN TIPPING"

Takker uansett jeg Lemon  Smiley

Dragon_F
andreas
Newbie
*

View Profile
« Reply #3 on: November 13, 2006, 10:17:48 PM »

Naproxen er vel reseptbelagt? jeg får ihvertfall det på resept hos legen min

Andreas
Lemon
Full Member

View Profile
« Reply #4 on: November 14, 2006, 10:06:57 AM »

Hei igjen

Du kan prøve å søke på disse linkene her http://www.fda.gov/   US. Food and Drug Administration og WHO sin side: http://www.who.int/
Jeg kommer dessverre ikke inn på disse fra jobb da de er sperret så har ikke fått sjekket de ut, men det er linker som Felleskatalogen over medikamenter i Norge oppgir.

Kan det være Viocodin? Bare en vill gjetting pga navnet. Kan isåfall være vanskelig å få tak i da det er meget avhengighetsskapende og det misbrukes i stor grad.

Nå er det ikke vanlig å knaske så mye smertestillende som vi gjør her i Norge, og dermed er effekten bedre på de som til vanlig ikke tar slike smertestillende. Og en vanlig cubaner får jo heller ikke lite lett tak i slike reseptfrie tabletter, muligens det er så i Havanna, men der har jeg oppholdt meg lite.

Naproxen er både resepbelagt og uten resept, det kommer helt an på styrken. Mulig de ikke har den lavdoserte pillen lenger, jeg skal ikke være skråsikker her.

Hvis du finner ut om det antiinflammatoriske medisiner (betennelsesdempende som også fungere som smertestillende), muskelrelakserende medikamenter eller rent smertedempende så kan det hjelpe å innsnerve søket ditt.
Eller om personen har en diagnostisert sykdom. Feks reumatisme, leddgikt, artrose i ledd, e.l.

Eller spørre på Lonely Planets ThornThreeForum? Der er det sikkert noen som vet, og kanskje kan skaffe deg de.

Lykke til!

-Lemon

Pages: [1]
  Print  

Jump to: