habana.no :: Cuba Forum
May 21, 2012, 03:29:18 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Over 2000 cuba relaterte innlegg !

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1] 2
  Print  
Author Topic: Visum Til Norge  (Read 5557 times)
JOURNEY
Newbie
*

View Profile
« on: April 23, 2005, 12:52:41 AM »

Hei.
Er i prosessen med å søke visum til Norge for min novio. Ser at du Chrismic har jobbet i UDI, Har du noen erfaring med behandlingstiden av visum. Fikk beskjed når jeg ringte utlendingsdirektoratet at det for tiden er 4 måneder behandlingstid ? !  :angry: Synes ting tar lang tid på Cuba, men skulle tro vi har arvet noen av systemene derfra  Shocked  
Hva jeg lurer på er om noen har erfaring med at slike ting kan ta kortere tid enn estimert. Noen mulighet for å fremskynde prosessen ?

Jan
Administrator
Full Member

View Profile
« Reply #1 on: April 23, 2005, 01:49:01 AM »

Hei,

Jeg vil ikke være negativ, men det er 99% sikkert at dere får avslag om det er turistvisum du søker.
Siden du sier du fikk beskjed om 4 måneders behandlingstid er det sikkert det.

Det dere bør søke er såkalt "forlovelsesvisum".
Behandligstiden er lenger, ca. 10 måneder, men du ender opp med enten å søke dette eller gifte deg likevel tilslutt.
Et slikt visum gis med det formål at din novio skal komme hit til Norge slik at dere kan gifte dere her.
Det er selvfølgelig ikke obligatorisk å gifte seg, og han kan reise hjem igjen etter 6 måneder om dere ikke finner ut at dere ønsker å fortsette forholdet og gifte dere.

Svaret dere kommer til å få på turistvisumet er at de ikke regner det som sannsynlig at han vil vende hjem etter endt ferietur her.
Turistvisum gis bare til personer som de anser det som lite sannsynlig at blir værende her.
Som f.eks. familie dersom du allerede er gift med en cubaner, og familiemedlemmet som blir invitert skal helst være gift på Cuba slik at vedkommende ikke kan gifte seg med en annen her.

Det er sikkert ikke dette du vil høre nå som du venter på svar fra UDI, men det er desverre slik det er.

Ikke vent 4 måneder på avslaget, men søk "forlovelsesvisum" nå.

--
Jan

JOURNEY
Newbie
*

View Profile
« Reply #2 on: April 23, 2005, 08:18:52 PM »

Hei,

Jeg vil ikke være negativ, men det er 99% sikkert at dere får avslag om det er turistvisum du søker.
Siden du sier du fikk beskjed om 4 måneders behandlingstid er det sikkert det.

Det dere bør søke er såkalt "forlovelsesvisum".
Behandligstiden er lenger, ca. 10 måneder, men du ender opp med enten å søke dette eller gifte deg likevel tilslutt.
Et slikt visum gis med det formål at din novio skal komme hit til Norge slik at dere kan gifte dere her.
Det er selvfølgelig ikke obligatorisk å gifte seg, og han kan reise hjem igjen etter 6 måneder om dere ikke finner ut at dere ønsker å fortsette forholdet og gifte dere.

Svaret dere kommer til å få på turistvisumet er at de ikke regner det som sannsynlig at han vil vende hjem etter endt ferietur her.
Turistvisum gis bare til personer som de anser det som lite sannsynlig at blir værende her.
Som f.eks. familie dersom du allerede er gift med en cubaner, og familiemedlemmet som blir invitert skal helst være gift på Cuba slik at vedkommende ikke kan gifte seg med en annen her.

Det er sikkert ikke dette du vil høre nå som du venter på svar fra UDI, men det er desverre slik det er.

Ikke vent 4 måneder på avslaget, men søk "forlovelsesvisum" nå.

--
Jan
Hei og takk for svar Jan.
Du har helt rett, ikke akkurat hva man ønsker seg av svar, men bedre å få noen innspill slik at jeg kan navigere meg bedre ut av dette. Har ingen erfaring med slike ting og setter pris på gode råd og erfaringer fra andre.
Må også avklare en ting, jeg skrev novio - beklager skulle være novia, men det forandrer sikkert ikke saken.
Men hun har en datter som denne gang ikke skal være med til Norge, så kanskje det kan endre litt på bildet. Vi må prøve å være sammen vi voksne først, for å se om vi har noe å bygge på før vi involverer datteren hennes for mye.

En annen ting - kan man etter at saken er kommet til UDI forandre til "forlovelses" visum ?

Espen
Jan
Administrator
Full Member

View Profile
« Reply #3 on: April 23, 2005, 08:51:56 PM »

Hei Espen,

Da retter vi til novia.  hehe..  Smiley

Du kan ikke endre den søknaden du allerede har inne, men det burde gå greit å sende inn en ny.
Kanskje må du si fra at den andre utgår ?

Det finnes et skjema for dette på UDI sine sider med en veiledning, men jeg har ikke linken her og nå.
Muligens må dere sette en dato for bryllup og slikt, men det kan alltids endres etter hun er ankommet.
Det aller lureste med denne typen visum er at man slipper stresset.
Desperat forelsket, og gifter seg med en man egentlig ikke kjenner godt nok.
Dette visumet gir dere 6 måneder sammen, og i løpet av 6 måneder kan det skje mye...

Post gjerne linken om du finner skjema og veiledning.
Jeg skal kikke litt rundt jeg også.

--
Jan

Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #4 on: April 26, 2005, 11:43:50 PM »

Hei Journey

Det er mange år siden jeg jobbet i UDI, så jeg har nok ingen innflytelse der mere.
Behandlingstiden i UDI har altid vært lang, men er enig at 4 måneder er litt lenge.
UDI prioriterer asylsøkere først og vil behandle dem så fort som mulig, for å få mange av dem hjem.
Så er det mange asylsøkere, vil andre søknader ta lengere tid, visa versa.

Du kan prøve å mase litt, si at du har kjøpt billett, vet ikke om det hjelpe .
Prøve å få fortgang med politi interjuet.

Men som Jan sier, så er det mange som får avslag for tiden.
men 99% er et litt høyt tall.
Etter at Lemon fikk A2 i Cuba, så tør ikke jeg si noe som helst

Det har litt med Schwengen avtalen å gjøre, at hun ikke bare vil få visum til Norge, men Europa også.
Finnes de som har utnyttet det., reist til et land og derifra til familien i et annet land.
Canadier gift med Cubanere, kan også få problemmer med å få kona inn på turistvisum til Canada.
Rent turistvisum til Canada, kan du nesten glemme.
Så det er ikke bare Norge, som skaper problemmer.
Hva med Danmark, hvor du ikke får inn din utenlandske ektefelle hvis hun er under 25-26 år, flere dansker bor i Malmø området med sin utenlandske kone og pendler med hurtigbåt til København med hver dag

Jeg skal ikke kommentere dette for mye, men være ærlig nok til å si at det er litt sannhet i dette, og at det er vansklig å skille hveten fra klinten.
De ærlige fra de uærlige.
Eller de som kommer som rene "madrasser" og ser bare bildet av brudeferden i Hardanger på veggen og sengemerket IKEA.

Hørt at noen har f.eks har vist billetter til Hurtigruten på politivavhøret  og dermed "bevist" at gjesten vil få se Norge.

Jeg er ikke helt sikker på ideen til Jan, vil gi opphold tillatelse, den kan bli avslått den også.
kanskje større sjanse for å få henne hit

Og Cubaneren må ha pass og invitasjon til Norge, før hun kan søke turistvisum.
Og jeg vil anbefale å gifte seg i Cuba, sparer deg for noen problemmer senere.

Tror vi skal se på dette fra en annen vinkel, så da går vi over til en ny post
« Last Edit: April 27, 2005, 12:16:46 AM by Chrismic » Logged
Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #5 on: April 27, 2005, 12:14:27 AM »

Quote from: jOURNEY,Apr 23 2005, 19:18

Men hun har en datter som denne gang ikke skal være med til Norge, så kanskje det kan endre litt på bildet. Vi må prøve å være sammen vi voksne først, for å se om vi har noe å bygge på før vi involverer datteren hennes for mye.

Espen [/QUOTE]
God ide og "snilt" tenkt i forhold til datteren.

Bedre du kjenner Cubaneren, bedre er det.
Så det vil lønne seg å være så mye så mulig sammen i Cuba (siden Norge er vanskelig med visum).

Hovedspørsmål; er det ekte kjærlighet ?
Hvor mye betyr det å komme seg ut av Cuba og få et bedre liv ?
Svarene vet de fleste innerst inne i seg selv og tør de å se det og bestemme seg etter det (den berømte mavefølelsen)

Hva skal hun egentlig finne ut av å være i Norge 3 måneder ?
Blir du så mye klokere av de tre månedene ?

Mitt råd er , med henblikk på de vanskelige visum regelene og mulighet til å få det.
Vær mest mulig sammen med henne i Cuba, prøv å ta deg ekstra fri og bli lengere.
Får du A2 familie visum som Lemon, så sparer du en del penger, ved å bo oss henne.

Når du da føler deg sikker, så gift deg med henne og ta henne med til Norge,
og så kan dere leve sammen en periode, før dere henter jentungen.
På den tiden vil dere finne ut om dere passer sammen.
å gifte seg koster en del i Cuba, men turistvisum t/r Norge og så senere komme tilbake til Norge for å leve her for altid, koster også en del penger.

Fredrikstad er fint om sommeren og det er noen Cubaner der allerede.
Kjenner du S....(norsk ) og hans cubanske kone M...., hyggelig par.

Vi fleste har hoppet i det , og giftet oss og flyttet direkte til Norge.
Og husk hun får ikke permanent oppholdstillatelse før det er gått tre år, går det til helvete før den tid, så er "Back to Cuba" for henne.

Cubanere med Barn kan være mere stabile, siden de også tenker på barnets beste.
Blir bare interresangt  å se hvor mye barnets far, skal ha i "løsepenger" for la henne flytte til Norge.

Kom gjerne med innspill på disse tankene fra meg.

PS. Jeg reiser snart til Cuba for et lengere opphold , som kan bli fra 6 måneder til over 2 år.
Vi regner med å flytte til Moss eller Fredrikstad, når vi kommer tilbake.
Leier først og senere kjøper.

Men,
Ikke så veldig viktig, kjenner du noen med en kassevogn, frakte flyttelass (ikke så stort).
Men, mere viktig, kjenner du til lagerplasser i dette området, som ikke er altfor dyrt, hvor jeg kan plassere tingene mine (mest møbler og noen kasser , ikke noe teknisk eller dyrt)
Alle som kan hjelpe, vil jeg bli glad for og håper jeg kan gjengjelde tjenesten engang.
Send gjerne privat melding.

PS..2
Kjenner du noen som heter Brekke og er fra Gressvik, opprinnelig eller med familie fra Tofte i Hurum, så er de sikkert i familie med min avdøde mor(Jorun)
Tror jeg har stor famile der nede, men vet ikke hvor de er  Smiley
« Last Edit: April 27, 2005, 12:19:39 AM by Chrismic » Logged
Jan
Administrator
Full Member

View Profile
« Reply #6 on: April 28, 2005, 10:27:32 AM »

Men som Jan sier, så er det mange som får avslag for tiden.
men 99% er et litt høyt tall.

Hvis noen har fått turistvisum fra Cuba uten at det er snakk om familie så si fra.
Jeg skal prøve å få ut noen tall for dette, men det er ytterst tvilsomt at det ble invilget noen i det hele tatt.

Etter at Lemon fikk A2 i Cuba, så tør ikke jeg si noe som helst

Ikke ta med Lemon's A2 visum i denne sammenheng.
Det gis av Cuba's ambassade og har ingenting med UDI og norsk visumpolitikk å gjøre.

--
Jan

Jan
Administrator
Full Member

View Profile
« Reply #7 on: April 28, 2005, 11:00:35 AM »

OK, har snakket med UDI på telefonen.

Det var i 2004 totalt 141 visumsøknader fra Cuba.
80 ble invilget, og 61 fikk avslag.
De som ble innvilget var stort sett familiemedlemmer som f.eks. svigermor.
Det må sannsynligjøres at vedkommende reiser hjem etter endt opphold her.
F.eks. er vedkommende gift på Cuba, eller har annen sterk tilknytning.

--
Jan

Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #8 on: April 28, 2005, 07:08:44 PM »

Jan
Du har rett i dine påstander.
For det er ikke lett å få visum til Norge.

Men når jeg tok fram Lemon sitt eksempel, så var det for å illustere
at ingen ting er umulig, da jeg var 99% sikker på at hun ikke ville få A2.

Og jeg har lest om tilfeller, hvor det utrolige har skjedd.
Er ikke lenge siden en dame fra Holland fikk inn sin Cubanske kjæreste på besøk, noe de andre Hollenderne ikke kunne fatte, siden hun bare hadde sett ham to uker i Cuba.

Hadde jeg ville fått inn en dame fra Cuba på turistvisum i dag, så tror jeg at jeg hadde klart det.
Ved hjelp av min fartstid i UDI.
Kanskje ikke ved å få enn vennetjeneste, men få saksbehandler som kunne vært en jeg kjente fra før av eller få andre jeg kjente i UDI, til å fortelle hvem jeg er.

For på den tiden jeg  jobbet det , så lærte de meg å kjenne, som en ordentlig og ærlig menneske.
Og dermed vite at det ikke blir noe tull med dette besøket.

Si foreksempel at Espen er en veldig respektert og kjent borger i sin by, og kjenner politimannen godt fra før av, kanskje de er medlem av Lion club.
Da kan politimannen skrive et veldig godt interju og høyt anbefale at dette er et meget seriøst besøk.
Og jeg snakket  også om hurtigruta biletter i forrige innlegg.

Kanskje Espen eller andre kan vise til at han har besøkt denne damen i Cuba mange ganger de siste 6-8 årene, og at hun har en fast og ordentlig jobb, med unger som hun ikke kan reise fra for godt.

Jeg prøver bare å påpeke at det altid kan være andre fakta, som er så sterke at det umulige , kan bli mulig Wink  
JOURNEY
Newbie
*

View Profile
« Reply #9 on: May 02, 2005, 08:36:24 PM »

Hei og takk for innspill.
Vel hvorfor prøve 3 måneder i Norge ?  Vel først og fremst for å se hvordan det kan være å leve et "normalt" liv sammen med henne i Norge. Er jo en ganske hemmet bevegelsesfrihet når man er på Cuba.
Når det gjelder Cubanere i Fredrikstad kjenner jeg ikke noen. Ville være fint om man kunne komme i kontakt med noen, spesielt når man nærmer seg hennes besøk til Norge (er optimist som dere forstår).
Kjærlighet eller ikke ? Jo slik det er idag er dette kjærlighet, men du all verden det sliter å ha et slikt avstands forhold. Ikke bare lenge mellom hver gang vi sees, men med den vanskelige kommunikasjonen det er til Cuba så tar det enda mer på. Har nå prøvd ut Mail to Cuba. Det tok en uke fra jeg fikk beskjed om at brevet var sendt ut, og til det kom frem - og dette innen Havana.
Når det gjelder telefon har jeg også gått over til Telenordic, og det funker fint.

Flyttelass og oppbevaring i Fredrikstad området - skal sjekke litt rundt. En ide kan være, hvis det er godt emballert og ikke er noe dyre saker, å sette inn en annonse f.eks i Fredrikstad Blad. Vet det er en del bønder som sikkert har noe ledig plass, og det kan ofte være veldig billig.

Beklager litt avsporing her fra opprinnelig emne.

Skal holde dere orientert om saksgangen, men vurderer nå en tur til Cuba selv mens papirene bearbeides i systemet.

Pages: [1] 2
  Print  

Jump to: