Hei Jan. Takk skal du ha. Mine kunnskaper er tydligvis mangelfulle. Kan du gi meg det med te-skje. Har du tid og anledning er jeg takknemlig.
1 . 7 dagers visa. Jeg ser ikke det i UDI's oversikt. Må hun be om det spesielt, eller er er det noe UDI/ambassaden gir automatisk? Hvilke dokumentasjonskrav har det? Hvor lenge er 7-dagers visa gyldig, jeg mener hvor fort må hun reise ut fra Kuba etter at tillatelsen er gitt?
2. PRE. Cubanske ambassade fortalte at PRE er en slags utreisetillatelse nr 2, etter at hun har opphold seg i Norge en tid og returnerer til Kuba innen 12 måneder.
Hei Enram
Starter med spørsmål nr.2
PRE ,(Permision Residence Extrior)
Betyr oversatt, tillatelse fra Cubanske myndigheter til å få lov til å bosettte seg i utlandet.
Cubanske myndigheter har mange morsomme og spesielle lover. <_<
Det gir deg og din kone mulighet til å kunne besøke og bo i Cuba når dere vil,
og være der i nesten 1 år av gangen, fornyes etter 1 eller 3 måneder i Cuba, til dere har vært der nesten et år, da kan dere reise ut og komme tilbake for enda et år til.
Din cubanske kone, vil få en egen tillatelse stemplet i Passet, som gjør at hun ikke trenger å søke visum for å besøke Cuba.
Du må søke A2 familivisum fra den Cubanske ambassaden I Oslo (enkelt,raskt og greit, og 700 kroner).
Det du snakker om, er ikke en utreisetillatelse nr.2.
Men de som får kom til Norge på turist visum og giftet seg i Norge (som vi gjorde), de skal egentlig reise tilbake til Cuba føre det har gått 12 måneder og de må betale en måndelig avgift til ambassaden i opptil 11 månder (cirka 500 kroner måneden.
Dette er bare et triks fra Cubanske myndigheter for å få de pengene de tapte på at Cubaneren ikke giftet seg i Cuba, for det koster tross alt over 600 dollar å gifte seg i Cuba (Cubanere som gifter seg med Cubanere i Cuba, betaler 15 -20 cubanske peso :rolleyes: )
Dette kan du bare glemme, fordi du er allerede gift , dere giftet dere vel i Cuba ?
Og siden det er så og si nesten umulig i dag å få visum til Norge, for Cubanske kjærester. Så alle må gifte seg i Cuba
Uten Pre kan din kone bare være i Cuba i tre uker av gangen, har også hørt om noen som får tre måneders tillatelse.
Så din kone burde skaffe seg PRE.
Vil bare nemne skrekkhistorien om hva som skjedde med den Cubanske gutten som hette Angel(trodde jeg hadde skrevet om den historien her før, men finner den ikke)
Kort fortalt.
Angel kom til Norge på turistvisum for noen år siden.
Giftet seg i Norge med en Norsk jente.
Han ble skilt føre han hadde rett til å få oppholdstillatelse på ubestemt tid(3år).
Angel måtte da reise fra Norge, fordi han da ikke hadde noe mere rett eller grunnlag for å bli i Norge, og hans søknad om å få oppgoldstillatelse et år til, ville bli avslått.
Etter en stund reiste Angel tilbake til Cuba, men ble ikke sluppet inn i Cuba og måtte reise tilbake til Norge.
Og her kommer de harde og tøffe fakta, hvordan Cubanske myndigheter kan behandle sine statsborgere.
Siden Angel hadde reist til Norge på turistvisum og ikke kommet tilbake etter 3 måneder, ikke kontaktet den cubanske ambassaden innen de 12 første måndene i Norge, han hadde vel aldri kontaktet den ambasseden på de årene han hadde vært her og at han aldri hadde betalt noen avgifter til cubanske ambassaden, så anså de ikke han som cubaner lengere.
Så nå går Angel fattig og blakk rundt i Oslo gater, uten opphold eller arbeidstillatelse.
Får ikke lov til å jobbe eller motta noen form for økonomisk støtte, så han sover på sofaen til andre og får mat av sine venner.
Hvis Angel betalte avgiftene som Cubanske myndigheter forlanger
(5-6000kroner?) , så får han muligens lov til å reise tilbake til Cuba.
Men når du ikke har penger til avgifter eller flybilletter, så blir ikke det lett.
Antakelig , så håper han vel at Norske myndigheter, skal gi etter pågrunn av hans statsløse og (opphold i Norge uten tillatelse) tilstand.
Slik at han får opphold og arbeid tillatelse og kan bli i Norge.
Spørsmål 1.
Alle som får oppholdstillatelse i Norge, får stemplet et visum i sitt pass, og må innen 7 dager gå til sitt lokale politikammer, for å få stemplet inn Oppholdstillatelsen.
En tillatesle som du allerede har fått innviglet
Ditt politikammer har fått en kopi av denne tillatelsen.
Muligens kan EF borgere og visumfrie land søke Oppholdstillatelse i Norge,
men jeg tror Cubanere må søke om oppholdstillatelse i Cuba, og den søknadprossesen tar lengere tid en 1 måned.
Behandlingstiden kommer an på hvor mange asylsaker Udi har å behandle, siden de blir prioritert i forhold til andre tillatelser.
Jeg vil si at tar cirka 3-5 måneder fra du søker , til du får oppholdstillatelse.
Du vil blir innkalt til et enkelt politavhør (sånn var i alle fall før).
Har du en inntekt på over 160 000 kroner i året, så du nesten garantert at hun får oppholdstillatelse i Norge.
Jan påstår at det er mulig å søke om visum til Norge, og senere søke om oppholdtillatelse i Norge.
Jeg er litt tvilende til det, da nesten alle visum søknader fra Cuba blir avslått.
Men muligens går dette an siden dere allerede er gift.
Det er noen år siden jeg jobber i UDI, så reglene kan ha blitt forandret siden den tiden.
Ofte får du bedre informasjon ved å ringe til politiets utlendings avdeling f.eks Oslo politikammer, enn å ringe til UDI informasjonstjeneste, som består av kunnskapsløse personer, som leser opp fra regelverket og som har veldig strenge regler på hva de kan si.
Hvis du får snakke med en saksbehandler på UDI, så får du god og riktig informasjon, men så var det å få lov til å bli satt over fra den Buffertjenesten UDI opplysningstjeneste er for disse saksbehandlerne.
Jeg gikk inn på den linken Jan fant fra UDI.
Og tolker dette regelverket slik at hun må søke om familiegjenforening fra Cuba, at hun ikke kan søke om det fra Norge.
Saksbehandlertidene fra November 2004 var minst 6 måneder for Oppholdstillatelse og 4 måneder for turistvisum.
Det er mulig å finne ut av dette.
For når hun henvender seg til den Norske ambassaden i Cuba og sier at hun vil flytte til Norge for å bo hos sin Norske mann der.
Så kan hun spørre om om det er mulig å få visum først og søke oppholdstillatelse senere i Norge, eller om hun må søke oppholdstillatelse fra Cuba.
Da vil sikkert ambassade personellet veilede henne i hvordan hun skal søke, og husk at hvis det kommer fram at hun skal bli i Norge etter visum perioden har utløpt, så kan ambassaden nekte å ta imot søknaden, eller i verste fall så blir den avslått av UDI i Norge,hvis det framgår at visum søknaden egentlig er basert på å oppholde seg i Norge over det tre månders visumet gir en rett til å være i Norge.
For sikkerhets skyld, ville jeg be de cubanske sekretærene som tar imot søknadene på ambassaden, spørre den Norske ambassedesekretær eller hva hun kalles, som har eget kontor ved "resepsjonen", for å få riktig svar på dette spørsmålet.
Her er linken:
http://www.udi.no/upload/Faktaark/Familieg...20%20ferdig.pdfVil også anbefale deg å lese andre innlegg i dette forumet, for å få mere informasjon.