habana.no :: Cuba Forum
May 21, 2012, 03:27:57 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Over 2000 cuba relaterte innlegg !

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Veksling Svindel Og Falske Sedler  (Read 1095 times)
Chrismic
Hero Member

View Profile
« on: January 15, 2005, 07:46:00 PM »

Fant denne posten på Loney Planet thornethree Cuba.

Nå kan du ikke stole på banken heller Shocked
Så nå må vi sjekke at beløpet vi får av banken stemmer , for det er ikke lett å klage etterpå når til og med banksjefen er med på svindelen.

Det blir vel litt vanskligere å svindle når vi tar ut fra Visa kortet.
Og nå må vi også passe på at  de har fikset på tellemaskinen,så den teller feil.
Og kommer de med noen ekstra tillegg eller avgifter i forbindelse med at du tar ut eller veksler penger, så må dette stå skrevet med på kvittering din, ikke med håndskrift.

Pass også på at du ikke får tilbake falske penger, når du veksler.
eller at det ikke er cubanske peso de gir deg tilbake
Tilkall da , altid politiet.
Et godt råd må å ikke betale med store sedler på steder, som kan virke litt lugubre eller billige.

Jeg har hørt noen historier om cubanere som vil veksle privat, f.eks US.dollar over til Cubanske peso, for å slippe vekslinggebyret på 10% eller andre historier de skulle bruke for å veksle.
Det er nesten garantert at det er noe svindel med i bildet , med disse private vekslingene, så uansett hvor hyggelig person som vil veksle med deg er, så forta all vekslling i banken.

Og husk at kjøper du flere varer eller la det gå noen runder før du betaler barregningen så pass på at du betaler det du skal, ofte "regner" de feil på kalkulatoren, har skjedd meg flere ganger.
Og alle priser skal normalt være skrevet opp, eller kunne leses på veggen.
Ofte har jeg  tatt med meg en kalkulator for å sjekke regningen.
Derfor kan det lønne seg å betale hver gang du kjøper noe å drikke, i steden for å vente tilslutt , da det er vanskligere å kontrollere regningen.

Tilslutt sjekk om de har lagt på et service tillegg på 10%, det skal stå printet på menyen, hvis ikke la vær å betal eller ikke gi noe driks.

Her er posten fra LP og Terry:
http://thorntree.lonelyplanet.com/messagep...rentid=0&from=1

Pages: [1]
  Print  

Jump to: