Det er forsatt mye forviklinger og forrvirring, feil informasjon om Cubanske penger, valutaen og vekslingsgebyrer osv....
Hva slags "Penger" du tar med til Cuba ?
Hvordan du tar ut penger ?
Hvilke gebyrer du får ?
Hvordan Cubanske myndigheter regner om Cubanske convertible til US.dollar.
Hvorfor de regner om CUC til US.dollar ?
Først litt historie.
I 2003 ble US.dollar forbudt i Cuba.
Egentlig har US.dollar vært forbudt fra amerikanske myndigheters blokade i mange år.
Cuba kunne ikke få sendt disse pengene til USA, men de gikk ofte til Thailand for å "vekslet" disse pengene. Og Thailand tok en par % høyere dollarkurs for dette.
Og klimaxet kom når den Sveitiske banken vekslet US.dollar for Cuba og fikk en meget stor bot på mange millioner fra amerikanske myndigheter.
Convertiable cubanske "dollar" har eksistert i mange år, de hadde samme verdi som US.dollar før, men du fikk bare kjøpt/vekslet dem i Cuba og de er verdiløse utenfor Cuba.
Gjelder bare som betaling i Cuba, selv så hadde jeg nesten bare CUC når var i Cuba før , lettere å se forskjell på verdien av seddelen, lettere å få mindre sedler som igjen var lettere å bruke og veksle, da flere steder ikke klarer å veksle sedler pålydende, (noen har til og med problemmer å klare å veksle 20 CUC sedler), og at du da må ha med pass, siden de må skrive opp passnummeret ditt ved siden av seddelnummeret, i tilfelle den skulle være falsk.
Og jeg fikk altid vekslet tilbake uten gebyr disse CUC til US.dollar eller Euro på flyplassen der du betaler for flyskatt .
Så i 2003 ble US.dollar ikke et gyldig betalingsmiddel i Cuba lengere, bare disse converitable peso , som jeg kaller CUC.
Dessverre, pågrunn av blokaden og problemmer med å veksle US. dollar, så innførte de et ekstra vekslingsgebyr på 10% på US.dollar.
Selvfølgelig, negativt for de Cuban amerikanere som besøkte Cuba fra USA, og de som sendte penger til slektninger i Cuba.
Men, de kan jo veksle sine US.dollar i USA over til Canadiske dollar, Euro eller Mexicanske peso, for å slippe dette 10% gebyret.
Men de må jo da først betale for å veksle sine US.dollar over til en annen valuta i USA og gebyr i Cuba for å veksle sine allerede vekslede f.eks Canadiske dollar til CUC i Cuba.
Så regel nr. 1 er at det er fullkommen idioti for oss i Norge eller resten av verden å ta med seg US.dollar til Cuba.
Jeg leste nylig i annet forum om en Nordmann som hadde med seg alle pengene i kontanter som han skulle bruke i Cuba og han spurte om det var trygt å oppbevare penger i en Casa particular og om det fantes hotelsafer på hotellene.
Både jeg og noen av de Canadiske svarene på denne tråden, sa det var helt idiotisk å ta med seg alle pengene i kontanter til Cuba.
Her er mitt forslag om hvordan du tar med deg penger til Cuba.
(vil gå så langt å si at mitt forslag, er slik du skal gjøre det B) )
Uten om de som reiser med direkte charter til Cuba, så mellom lander vi på en Europeiske flyplass og ofte får vi litt tid til å bruke penger der.
Og vi kjøper kanskje vår kvote på tilbake veien også via en europeiske flyplass.
Derfor tar jeg med fra 100 -200 Euro, som jeg har vekslet på forhånd på Gardemoen eller i en norsk bank.J
På flyplassen i Cuba veksler jeg disse Euroene til CUC.
Det går også an å ta ut penger på ditt visakort på flyplassen og få CUC, det er sjelden , men har opplevd det, at telefonlinjen mellom Visanorge og Cuba er nede og da får du ikke ut penger på Visakortet ditt, sjelden dette varer lengere enn et par timer avgangen.
For da har du vekslet til deg CUC som gjør at du klarer deg til neste dag eller noen dager ekstra, før du trenger å ta ut penger igjen.
Regel nr. 2 i Cuba, altid ha litt penger i bakhånd.
Banker kan stenge tidliggere, lange køer, problemmer med telefon visalinjen til Norge, eller rettere sagt du kommer for sent til banken.
Kommer ann på ditt penge forbruk , men ha helst minst 50 CUC igjen, ikke blakk deg helt før du går i banken og dette gjelder spesielt utenfor Havanna, på steder med færre banker eller bare en bank.
Som altid i Cuba, muligens regel. nr 3 altid ha en plan B eller reserveplan, for I Cuba kan mye idioti eller ting som vi ikke er vant med i fra Norge skje.
Som f.eks denne ene lille banken i den lille byen, som bare hadde store sedler igjen, som ingen klarte å veksle i butikker eller andre steder.
Eller linjen som var nede, eller visamaskinen som var ødlagt.
Nå kommer hovedpoengene
Utenom å ta med noen Euro til den første eller første dagene i Cuba, som jeg allerede har skrevet om, så bruker jeg bare VISA eller MASTERCARD i Cuba.
Å ta med alle dine penger i EURO eller annen valuta er fullstendig idiotisk og dumt, med tanke på tyveri og sikkerhet.
Å si at det blir billigere å ta med Cash, er også bare tull.
Og det lille gebyret Norske banker tar for at du bruker Visa eller Mastercard, er så lite i forhold til sikkerheten du får ved å gå rundt med masse penger på deg.
Og reiser vi til andre steder i utlandet, tenker vi aldri på disse gebyrene
Og skulle du gå tom for penger i Cuba av en eller annen grunn, så er det lett for slektninger i Norge å sette inn flere penger på ditt kort.
Og skulle du bli frastjålet ditt kort eller miste det, som vi utrolig nok har klart to ganger, så ringer du bare til banken din i Norge og får sperret det, som vi gjorde.
Bare ta med en liten ting siden vi er på dette temaet, den norske ambassaden i Havanna, kan som siste utvei hjelpe deg med nødpenger, men det må din arbeidsgiver/familie godkjenne først og de tar et bra gebyr for denne tjensten også.'
Ellers så er det et cubansk firma i Havanna og noen andre større byer, som heter Asistur , som hjelper deg i en knipe, tror de snakker engelsk.
Jeg bruker som regel altid minibanker i Cuba, når jeg tar ut penger.
Men bare VISA kortet virker der.
Engelsk bruksannvisning , du kan ta ut opptil 400 CUC av gangen, og det kan du gjøre 3 ganger etter hverandre uten å måtte ta ut kortet. (400 cuc X 3 = 1200 CUC)
Blir det noe tull og aldri ta ut 4 ganger etter hverandre, for det har jeg blitt fortalt i Cuba ikke bør gjøres, kanske maskinen da tar kortet ditt ??, da tar du ut kortet igjen og prøver på nytt. Aldri 4. forsøk på kortet inne i maskinen.
Vanligvis får du ut beløpet i nye 10 CUC sedler.
Men i Cadecaen i gamle Havanna ved Obispo og Cuba, så har de tre automater på rad og da kan du velge mellom automatene, den ene gir 10 CUC sedler, den andre 20 CUC sedler, mens den tredje gir deg 50 CUC sedler, men ikke mere enn 400 CUC og tilsammen X 3 ganger 400 CUC ,hvis du ønsker det.
I minibankene på koden så forlanges det en 6 sifret kode, vi bruker bare 4 sifre i Norge.
Dette løser du med at du først slår din 4 sifrede kode og deretter to ganger null(00), slik at det blir en 6 sifret kode.
Du kan vel i prinsippet tømme maskinen hvis du vil, ta ut det vil, bare husk å ta ut kortet ved hver tredje utak.
Spørs også på dine utaksbeløpsgrenser fra din norske bank.
Noen ganger så kan det være feil med linja og da får du ikke noe ut, og ikke melding heller , hvis jeg ikke husker feil.
Prøv da andre maskiner eller kom tilbake litt senere, eller gå da direkte inn i en bank.
Det har også skjedd uten at jeg egentlig har forstått hvorfor, at jeg har ikke har fått ut 400 CUC max grensen, muligens har noen maskiner en lavere grense på utaksbeløpet, men da er det bare å ta mindre beløp flere ganger.
Noen sier at du bare burde ta ut penger når banken er opp, det har jeg som regel ikke brydd meg om, men skulle kortet bli slukt, noe jeg aldri har hørt skjedd noen, så bør man kontakte banken tidlig neste morgen.
Jeg er nesten huindre prosent sikker på at alle Norske visa kort gjelder i automater(minibanker) eller i selve banken.
Mine DNB NOR og Postbanken kort virker.
Litt om sikkerhet.
Jeg går nesten aldri i minibanker eller banker alene, ofte så er kona eller broren til kona med.
Eller en cubaner jeg stoler på (vet du hvor han bor, så er han ikke så dum at han prøver på noe tull).
Noen Minibanker i Havanna har sikkerhetsvakter i eller utenfor banken, hvor automatene som regel er plassert.
Noen Minibanker og særlig i turiststrøk i Havanna, har også en en sikkerhetsvakt i uniform stående utenfor minibanken om kvelden/natten også.
(Alle banker i Cuba har en nattevakt inne i banken, ofte i sivil, men tviler på at han kan hjelpe deg noe særlig hvis du får problemmer)
Jeg har bare på meg Visakortet når jeg skal i banken, oftest så går jeg direkte til banken og hjem igjen. gå på gaten eller privatfest/disko med kortet det liker jeg ikke. Men besøk hotel , spisesteder og ta taxi direkte hjem fra f.eks chinatown går bra.
Noen ganger hvis jeg er alene, så ber jeg taxisjåføren stoppe rett ved minbanken og vente mens jeg tar ut penger på hjemveien.
Det går fint an å ta ut penger alene, men siden mine opphold er så lange, så vil bryderiet og det å få et nytt kort i Cuba skape en del unødvendige problemmer.
Og jeg oppbevarer Visakortet og Masterkortet på to forskjellige steder av sikkerhetsmessige grunner igjen og har aldri med meg begge to ut samtidig.
Det er ikke dumt å ha et ekstra kort , i tilfelle uhellet skulle være ute, som f.eks mistet eller knekt eller avmagnisert kort.
Og det oppbevare koden sammen med kortet det skjønner dere selv ikke er lurt, og pass også på at Cubanerne du kjenner eller de som står i køen ikke ser din kode
Kortene mine oppbevarer jeg altid og lar dem altid ligge i min plastkoffert med kodelås.
I de fleste banker i Cuba får du tatt ut penger gjenom ditt Visa eller Mastercard.
Husk Mastercard kan ikke brukes i minibanker, men inne i bankene.
Husk at , selv om du ser at et lite tettsted har en bank, så er det ikke sikkert at de har en visamaskin eller at du kan ta ut penger der.
De fleste banker stenger ved 3 tiden , utenom Cadeca som har oppe til kl.17 eller kl.18.00 og på Lørdager også.
Ellers så har store hotel også en egen liten vekslingsbank, som kan være oppe til kl.1900 eller kl.20.00.
Men det store hotellet Meliha Santiago de Cuba har banktjenester bare for sine overnattings gjester.
Noen banker og Cadecaer har ofte store køer utenfor sin bank, ofte kan flesteparten av køen befinner seg på andre siden av fortauet.
Da bruker jeg min "viktige" turist status og går fram til vakta ved døren og sier "visa" eller viser fram kortet, og i 95% vil han da snart slippe deg inn og du vil da bare ha 1 eller 2 foran deg i køen til den kassen som har en visamaskin.
Den store forskjellen på minibank og ta ut penger fra en kasse i banken er at du må ALTID ha med deg ditt PASS inne i banken
For de skriver opp passnummeret ditt og visa/mastercard nummeret ditt i dataen, spør om hvilke beløp du skal ha og drar kortet igjenom den lille visamaskinen.
Du får en kvittering du må skrive under på.
Også spørs det da hva slags sedler de har i kassen, er du uheldig, så kan du nesten bare få 50 eller 100 CUC sedler som kan bli vanskelig å bruke eller veksle senere.
Og pass også godt på at du får KORREKT beløp, tell selv og ikke stol på demes automatiske teller den kan være fikset på, slik at du får mindre enn det den viser den har telt.
Og skulle du bare veksle f.eks Euro til CUC, sjekk kvitteringen nøye og bruk gjerne din egen kalkulator, kjenner erfarne cubareisende som gjør dette.
Kursen på de mest kjente kursene skal være oppslått eller tilgjengelig i banken.
Og her må jeg bare si, at det skjer noen ganger at de prøver å lure deg, ofte med sjefen i bankens kunnskap og godkjennelse, får nok litt av pengene han også.
og vekslingsgebyret er ikke over 3% , ikke godta noen som helst andre gebyrer eller forklaringer, står de forsatt på sitt, så ta med pengene til en annen bank for å veksle der.
Ta gjerne med kvitteringen du fikk på flyplassen, fordi jeg tror det er mye mindre sjanse at de finner på noen triks på vekslingen til flyplassen.
Og kan ut fra den kvitteringen , skjønne gebyrer og tallene.
Selv så har jeg vel aldri vekslet kontanter i Cuba. så jeg må bare henvise til hva andre har fortalt meg.
Det skal også i noen store banker i Havanna, vet ikke om det går i andre byer.
Være mulig å veksle Norske sedler til CUC, men sikkerhetsmessig anbefaler jeg dere å ha med en annen og mere kjent valuta enn Norske kroner.
Vil bare ta med at noen små banker i noen byer har gamle visamaskiner, som kan være veldig trege eller absolut ikke virke og at de også er meget nøye, så da kan du oppleve deg som skjedde meg,engang jeg var meget fyllesyk og bommet litt på signaturen, og da måtte jeg vente ekstra 20 minutter, mens de kontrollerte min signatur på et annet kontor.
Det er mulig å bruke visakortet i noen butikker og hoteller, selv så prøver jeg å unngå det, siden det finnes så mange triks for å få litt ekstra penger.
Men da bør du sjekke kvitteringen nøye.
Reisesjekker har jeg ikke brukt på lenge, en fordel er jo tryggheten med dem, men har opplevd at små banker ikke vil ta dem, men noen ganger så kan du få vekslet dem i hoteller sent om kvelden/natten men de tar jo store gebyr på dem også.
Noen anbefaler å sende penger på forhånd til en konto i Cuba, som regel den kontoen din Cubanske familie disponerer.
Det er faktisk den letteste, raskeste og sikreste måten å sende penger til familie,venner eller kjæreste i Cuba.
Det er en betingelse med en slik konto, at det altid er 40 Euro eller 50 CUC på den kontoen, det beløpet kan bare taes ut når den sies opp.
Jeg kan via min bank DNB NOR sette inn penger via min nettbank, og husk du krysser bare av at du betaler omkostningene det koster å sende pengene til Cuba.
Krysser du av at du betaler omkostningene i Cuba også, så betaler du unødvendig dobbelt opp, for de tar for omkostningene i Cuba også, selv om du sier at du gjør det i Norge.
Bakdelen med å sende penger er at de tar 150 kroner for det, som min bank gjør og at banken i Cuba kan ta opptil 18% av det du sender.
Da kan 100 CuC bli 82 CUC til den som mottar pengene i Cuba.
Og bruk enten norske kroner eller Euro når du skal fylle inn hvilken valuta som pengene skal sendes i , som sagt før aldri US.dollar, som faktisk banken min aldri har godtatt å sende, antagelig pågrunn av USA blokade.
Omkostninger og Gebyrer
(Fra CUC til US.Dollar)
Utenom at turister blir lurt når de veksler fra en valuta til en annen, er dette med
gebyrer, og det at beløpet du tar ut i CUC blir omregnet til US.dollar som skaper størst forvirring og gjør det for komplisert for noen.
Og at de da kommer med påstandene om at det er innført nye vekslingsgebyrer eller at du blir lurt i Cuba og at Cuba har nå blitt så dyrt å besøke.
Faktisk er Cuba blitt billigere enn på lenge , takket være Bush og USA politikk.
Convertiable peso (CUC) gjelder bare i Cuba, så når du tar ut penger på visa/master kort, så må disse pengene omregnes til US.dollar, siden CUC ikke er en valuta som gjelder i utlandet.
Når Cubanske myndigheter gikk vekk fra US.dollar og bare til CUC.
Satte de verdien av CUC til 8 % HØYERE verdi enn US.dollar.
Og CUC følger altid US.dollar, går US.dollar opp eller ned i verdi, følger CUC etter, slik at den hele tiden er cirka 8 % høyere enn US. dollar.
Ved å sjekke linken til en Cubansk Bank
, så leser jeg at 1 CUC er i dag verdt 6.79 NOK
1 CUC = 6.79 Norske kroner.
1 US.dollar = 6.30 Norske kroner (ifølge NRK tekst tv valutakurser)
Forskjellen er cirka 0,49 øre,
Regner du på det vil du finne ut at 0.49 øre er forskjellen mellom CUC og US.dollar. 0.49 Nkr er cirka 8 % av US.dollar på 6.30 NKR.
)
Så hvis du f.eks tar ut 300 CUC, så vil det stå på din kvittering 324 US.dollar
De ekstra 24 US.dollar er de 8% som CUC er høyere enn US.dollar.
For forklare dette enda bedre så er 1% av 300 CUC lik 3. US.Dollar
8% X 3 .US.dollar = 24 . US. dollar
F.eks 400 CUC blir omregnet med 8% til 432 US.Dollar
Men bankene i Cuba, skal jo selvfølgelig tjene ekstra penger på oss.
Cubanske myndigheter er altid litt grådige , når det gjelder å presse litt penger it av turistene.
Så de tar et ekstra vekslingsgebyr på 3%
Og 3% av f.eks 300 CUC blir 3 US.dollar X 3%= 9 US.Dollar
Da kan vi begynne å legge sammen
300 CUC blir med 8% høyere kurs = 324. US.dollar
+ Og med 3% gebyr (3 x 3) = 9. US.dollar
Tilsammen blir du belastet for 324 + 9 = 333. US.dollar
Med 400 CUC blir det
400 CUC med 8 % høyere kurs = 432. US.dollar
+ og med 3% gebyr (4 X 3 ) = 12. US.dollar
Tilsammen blir du belastet for 432 +12 = 444. US.dollar
Dette vil stå på din kvittering og du lese og forstå det ved å se på tallene på din kvittering.
Og de tallene blir sendt til Visa Norge og din bank, som da vil omregne dagens US.dollar kurs til Norske kroner, som du blir belastet for.
Og en fordel er jo at jeg er sikker på at den dollarkursen Norske banker bruker er bedre enn den kursen cubanske banker bruker.
Om Cuba får dette i US.dollar eller omregnet til Euro, vet jeg ikke og det er for komplisert for meg B)
UFF, det ble langt som vanlig eller litt lengere enn normalt (Jan elsker mine lange innlegg

).
Håper dere har forstått dette systemet nå , men skulle jeg ha rotet meg bort eller dere lurer på noe mere så er det bare å spørre.
:lol: :ph34r: B)