habana.no :: Cuba Forum
May 21, 2012, 03:21:40 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Over 2000 cuba relaterte innlegg !

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1] 2
  Print  
Author Topic: Svindel På Tlf ??  (Read 2053 times)
YoSoyYo
Moderator
Full Member

Siempre 26

View Profile
« on: May 01, 2006, 07:01:25 PM »

Hei til alle sammen!

Jeg lurer på om flere av dere som ringer til Cuba har oppdaget noe alà dette:
Ringer ned med forskjellige tlf-kort. Får tak i noen, men de legger bare av røret og prater videre.
Ringte 12 ganger til 5 forskjellige nummer i Havanna, men samme folkene tok røret uansett??? Dette er rart.
Har hørt om et likt tilfelle så langt.
Kan bare spekulere i hva som skjer, men liker det ikke.
De som svarer er ikke fra Havanna, hører dialekt.

Meidell
froddy
Newbie
*

que rico

View Profile
« Reply #1 on: May 01, 2006, 08:12:14 PM »

Heisann Meidell

Skjedde akkurat det samme med meg i des./jan.  jeg ringte fra min hustelefon(telenor)  ringte da til forskjellige nr i habana, kom igjennom med en gang å spørte etter personen jeg skulle snakke med,, de seier vent et øyeblikk å røret blir lagt ned å man hører folk babler i bakgrunnen,jeg satt å venta å venta men ingenting skjedde. Kostet meg endel kroner kan man jo si,,, tenkte ikke noe mer over det før jeg nå ser ditt inlegg her,mye mulig det har vært en eller annen svindel,eller det som verre er,,avlytting,,overvåkning,,ikke vet jeg.

Har ikke merket noe til dette de siste par mnd. men best å være på vakt,,hvis dette skjer så er det best å bare legge på røret så raskt som mulig tror jeg.
Er jo ikke alltid man reagerer på dette når man ringer ned dit, for det er jo ofte slik at når man skal ringe til noen på cuba så er det naboen eller lignende som har telefon å ikke personen man skal snakke med,å da kan det jo ofte bli litt venting å at det gjerne ikke alltid er samme person som tar telefonen,, men best å være på vakt.

froddy
dragonfly
Newbie
*

View Profile
« Reply #2 on: May 02, 2006, 05:14:31 PM »

Her har det hendt flere ganger desverre. jeg legger på raskt røret. Har egentlig ikke tengt så MYE over dette før nå!!! takk for info.

Akkurat det samme som dere beskriver dette, har jeg opplevd.
« Last Edit: May 02, 2006, 05:16:06 PM by dragonfly » Logged
Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #3 on: May 03, 2006, 04:11:38 AM »

Det er flere andre som har tatt opp dette før på andre forum.
Blandt annet Cabroncito på GS.
Har selv opplevd det.

Tror ikke dette er svindel.
Hvordan i all verden skulle myndighetene på Cuba lage en sånn svindel
Heller at telefonsystemet er så dårlig på Cuba.

Og de som har telefon og tar telefoner for hele nabolaget, gir vel litt faaen.
Før ba jeg altid kona mi si at vi ringte fra utlandet med engang, så de skulle skjønne at dette var en dyr telefon samtale og dermed ta den litt mere alvorlig.

Dialekt?
Er ikke halvparten av de som bor i Havanna, fra provinsene.
Alle vil jo bo i Havanna.
Ta dette problemmet opp med de du ringer til i Cuba, så de kan be de som tar telefonen være litt mere oppmerksomme og kjappere når de får en telefon fra Cuba.
På slutten av hver telefon samtale før, så avtalte min kone og hennes mor neste tidspunkt for når hun skulle ringe til Cuba, så moren var da ved telefonen når hun ringte.

Ellers så er det jo mulig å kjøpe telefonlinjer på svartemarkedet.
Det er bare for en person så melde ifra til Etecta at han flytter og oppgi deres hus i Cuba som ny adresse.(selvfølgelig flytter han aldri inn).
Tar en måned eller to og koster fra 500 -1000 CUC, men da har du telefon i huset.
Og har den tidliggere telefoneieren f.eks samme etternavn som dere, så blir det enklere.
Gonzalez er et slikt eksempel, blir som Olsen eller Hansen i Norge. Wink
« Last Edit: May 03, 2006, 04:12:55 AM by Chrismic » Logged
Lemon
Full Member

View Profile
« Reply #4 on: May 03, 2006, 01:37:18 PM »

Og nettopp derfor jeg kom innom siden igjen, for å se om andre hadde opplevd det.

Skjedde meg fredag 28 og lørdag 29 april. De ber meg bare vente, tar opp røret noen ganger og sier "bare et øyeblikk nå"
Og det er ikke hun jeg pleier å ringe, men jeg trodde første gangen at det var datteren. Har også vært en mann med det samme svaret.

Til info, jeg ringte uten tlfkort, og skulle til Vinales.
Hvor jeg havnet aner jeg ikke.

noen som har kommet igjennom i det siste?
Lemon
Full Member

View Profile
« Reply #5 on: May 03, 2006, 01:49:34 PM »

Sjekket forresten med Netcom, var blitt fakturert for ventetiden, inget annet.
Men det ble dyrt for det som skulle være en kort bursdagshilsen.
Dumme meg ventet altfor lenge fordi jeg siste gang mente jeg hørte navnet på "mi sobrino".

Men det virker på meg som om det er ett kontor, tlfnr jeg egentlig ringte til har alltid mye utelyder da den står på terrassen som regel. Det var det ikke her.

Tviler på at de har mulighet teknisk sett til å svindle noe som helst, men jeg lurer på hva pokker de driver med. Og jeg vil helst komme igjennom snart.
Lemon
Full Member

View Profile
« Reply #6 on: May 05, 2006, 11:54:40 AM »

En løsning på problemet:
 (klippet fra cubaamor.com)

Quote from: lunaymar on February 15, 2006, 11:38:38 PM
..........these oigo women suck............next time one of 'em women answer I'm tempted to ask for Fidel Castro himself..........

I've been getting them too - I find this works: I call whatever number I'm trying to reach from my land line, get the "oigo" woman, keep the land line open, dial the number again on my cell, and I get through IMMEDIATELY on my cell - then I hang up the land line as soon as I get a connection on my cell. Don't know why it works, but it does - otherwise I can call 20 times, whether from land line or cell, and get the freaking call centre (if that's what it is).

For de som har en fastlinje også, det har ikke jeg : (

Men fristende (som en annen skrev på cubaamor) å legge an en meget formell engelsk, dikte opp en tittel og spørre etter Fidel sjøl neste gang.
Just for the heck of it!
YoSoyYo
Moderator
Full Member

Siempre 26

View Profile
« Reply #7 on: May 11, 2006, 09:16:50 PM »

Det er flere andre som har tatt opp dette før på andre forum.
Blandt annet Cabroncito på GS.
Har selv opplevd det.

Tror ikke dette er svindel.
Hvordan i all verden skulle myndighetene på Cuba lage en sånn svindel
Heller at telefonsystemet er så dårlig på Cuba.

Og de som har telefon og tar telefoner for hele nabolaget, gir vel litt faaen.
Før ba jeg altid kona mi si at vi ringte fra utlandet med engang, så de skulle skjønne at dette var en dyr telefon samtale og dermed ta den litt mere alvorlig.

Dialekt?
Er ikke halvparten av de som bor i Havanna, fra provinsene.
Alle vil jo bo i Havanna.
Ta dette problemmet opp med de du ringer til i Cuba, så de kan be de som tar telefonen være litt mere oppmerksomme og kjappere når de får en telefon fra Cuba.
På slutten av hver telefon samtale før, så avtalte min kone og hennes mor neste tidspunkt for når hun skulle ringe til Cuba, så moren var da ved telefonen når hun ringte.

Ellers så er det jo mulig å kjøpe telefonlinjer på svartemarkedet.
Det er bare for en person så melde ifra til Etecta at han flytter og oppgi deres hus i Cuba som ny adresse.(selvfølgelig flytter han aldri inn).
Tar en måned eller to og koster fra 500 -1000 CUC, men da har du telefon i huset.
Og har den tidliggere telefoneieren f.eks samme etternavn som dere, så blir det enklere.
Gonzalez er et slikt eksempel, blir som Olsen eller Hansen i Norge.
For å svare på noe av dette:
1.Jeg mener ikke nødvendigvis at myndighetene gjør dette.
2. Jo, mange kommer fra provinsene utenfor Havanna og har dialekt, men ikke min familie eller nabo.
3. Har akkurat fått vite at dette foregår bl.a i Nigeria med en slags data svindel med ansatte i teleselskapene som for "roaming avgiften" ved bruk av f.eks forhåndbet.telekort.
Cubanerne er som vi alle vet rimelig smarte når det gjelder penger;-)
4. min familie venter også på tlf fra oss på oppgitt klokkeslett, men det er ikke tlf eieren som tar røret!
Hvis telesystemet på Cuba er så dårlig at "alle" som ringer dit kommer til samme tlf skjønner jeg at hun er lei av dette og legger røret på vent.......hehe.

Dette er ingen tilfeldighet, vent å se.

M
« Last Edit: July 19, 2007, 09:18:03 PM by YoSoyYo » Logged
cabronsito
Newbie
*

View Profile
« Reply #8 on: May 12, 2006, 09:59:31 PM »

Hei alle sammen. Bare for å slå fast en gang for alle: dette er svindel!!!!!!!
Har skjedd med min kone mange ganger og hun fikk til slutt tak i en  som innrømmet at hun var ansatt for å la minuttene rulle(pengene)

Veldig mange har skrevet om dette i mange forum på internett, helt utrolig at det går an men sånn er det. Min kone ba de dra der pingaén gror hver gang og etterpå klarte hun å ringe til sin mor.

Beklager Chrismic men dette er ren svindel fra Ectasa og ikke noe annet.

Husk at Cuba er et av verdens dyreste land å ringe til uansett avstand. Peng rett i lomma til....
Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #9 on: May 13, 2006, 05:38:54 AM »

Beklager Chrismic men dette er ren svindel fra Ectasa og ikke noe annet.

Husk at Cuba er et av verdens dyreste land å ringe til uansett avstand. Peng rett i lomma til....
Hei igjen

Det er ikke noe å beklage, jeg ble overbevist selv for noen dager siden da madamen skulle ringe Cuba, og opplevde samme tullet.

Kona fikk hele 5 minutter med moren sin på det  telekortet Rute 76 eller hva det heter.
Og Når  M kommer med sin Nigeria informasjon og kona di fikk dem til å innrømme det så.
Da tok jeg feil. Tongue

Cuba er ikke bare et verdens dyreste land å ringe til, men et landene som er flinkest til å finne på svindel og bruke dem.
Men når vi tenker på hva disse Ectasa arbeiderne tjener, og at det ikke går an å overleve på det, så må de finne på andre metoder for å overleve.
Og dette telefontrikset er et av dem.
Du blir lurt overalt i hele Cuba.
Hadde nok forsøk mot oss , sist gang vi var i Cuba.

Grunnen til at disse typer svindler kan forsette er at Cuba mangler kritisk presse,
Hadde noe likende skjedd i Norge, så avisene skrevet om det og da måtte de ha sluttet med svindlen.
Dette blir vel for negativt for avisen Granma å skrive om , alt skal jo være så positivt på Cuba.
Tviler sterkt på sjefene i Ectasa eller personer i statsadminstrasjonen hadde giddet å undersøke og prøve å stoppe dette, hvis jeg hadde kontaktet dem og fortalt dem om svindelen.

Vi får bare forsette å ringe og bite i det sure eple Sad 
« Last Edit: July 11, 2007, 08:42:22 PM by YoSoyYo » Logged
Pages: [1] 2
  Print  

Jump to: