Blant Cubas mange idiotiske lover, er forbud mot dvd spillere ett av dem.
Når jeg reiser til Havanna neste gang tenkte jeg å ta med en dvd spiller som jeg kan gi bort.
Nå har jeg lest på dette forumet tidligere at det finnes bærbare dvd spillere, men dette er hvertfall ikke å oppdrive i byen jeg bor i(Oslo sentrum).
Det eneste som finnes av det er de med skjerm på, noe som selvfølgelig utgår.
kommer derfor til å ta med en vanlig dvd spiller med i håndbagasjen.
Over til spørsmålene:
Er det slik at de scanner all bagasje som kommer til Cuba?
Har tidligere reiset uten håndbagasje av betydning, scanner de dette også?
Skulle jeg bli stoppet, kan jeg på noen som helst måte straffes for dette?
Ønsker selvfølgelig ikke at tollerne skal få dvd spilleren, kan man da evt. hente den på hjemreisen?
Hvis nei på siste spørmål, vet noen om en rask og enkel måte å ødelegge en dvd spiller på(foran tollerne som faen ikke får den)?
Ble mange spørsmål her, håper noen kan hjelpe meg med svar på disse.
Dette spørsmålet har vært oppe før og jeg tror vi har minst en eller to tråder om dette temaet fra før av.
For det første er jeg sikker på at det finnes bærbare DVD spillere, har sett mange av dem, finnes sikkert i de store elektronik butikkene.'
Og ikke glem at i Cuba så er det NTSC system ,ikke PAL, og du må derfor finne en som dekker begge system, og ikke glem at det er 110 volt og annen stikkkontakt.
Jeg vet at det finnes billige amerikanske DVD spillere som ser nesten ut som en Walkman og er uten skjerm, tar du bort merker og fikser litt på den , kan du late som det er en CD Walkman, og ha den på deg igjenom tollen.
Sjekk ut Amazonas eller ebay. eller likende steder.
All bagasje blir skannet , til og med håndbagasje og bæreposer, og nå har de fått en del erfaring, så nå er de vanskligere å lure.
Noen gjemmer den bak en bærbar data og håper at skanneren ikke ser at det er to forskjellige ting, noen setter den på høykant i kofferten, så bare siden skannes.
Blir du borte under 1 måned kan du få spilleren tilbake når du reiser hjem, jeg har hørt noen rykter om at de nå begynner å ta lagerleie, og at det skal være litt dyrt.
Vet ikke om det er en ny type scam eller noe nytt de ha funnet på for å rappe mere penger fra turistene.
Jeg truet med å ødlegge min PS2 maskin da den ble oppdaget, men da stoppet de meg, så kanske du får problemmer hvis du prøver å ødlegge den.
Å kline den ned i bakken, skulle vel ødlegge nok, tramper du hardt på den i tillegg, så er det nok sikkert at ingen andre får glede av den spilleren. <_<
Kan du litt spansk, så kan du prøve å få noen av de ansatte ved bagasjeutleveringen til å hjelpe deg å få den igjenom tollen, men de skal ha minst 50 - 100 Cuc for hjelpen.
Legger du den i kofferten din og du oppdager at det er et kryss på bagasjekvitteringen som sitter fast på kofferten, så betyr det at den skal inspekteres i tollen, siden de har funnet noe mistenkelig i skannerkontrollen.
Broren til kona, kjøpte et lite bærbart steroanlegg i en Cubanske butikk, tror den kom på rundt 350 cuc, men det steroanlegget har en VCD spiller, som i tillegg til å spille CD plater også spiller filmer som er kopiert på CD plater:
Det er mest VCD plater i Cuba, færre DVD plater,
For det var ikke store utvalget av DVD plater når jeg prøvde å leie filmer til PS2 maskinen min, som jeg kjøpte på svartebørsen i Cuba og fikk satt inn en Chip i også.
Jeg kommer til å ta med min 17 tommer bærbare datamaskin, med en hardisk på 160 GB og kommer i tillegg til å ta med min eksterne hardisk på 250 GB.
Og jeg kommer til å fylle opp hardiskene med musikk og filmer fra nettet, og ha en ledning som går fra dataen til TV.
Slik kommer jeg til å se på filmer i Cuba, neste gang jeg reiser...
For ofte er de filmene du leier i Cuba av dårlig kvalitet og ofte bare på spansk...