habana.no :: Cuba Forum
May 21, 2012, 03:10:39 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Over 2000 cuba relaterte innlegg !

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1] 2
  Print  
Author Topic: Reise Rundt På Cuba Med Cubaner  (Read 1784 times)
Cristal
Jr. Member
**

View Profile
« on: April 25, 2007, 03:17:04 PM »

Vi skal reise litt rundt på Cuba i sommer, og tenkte å dra på de vanlige turiststedene som varadero, cienfuegos, trinidad og kanskje til oriente.

Denne gangen har jeg lyst til å ta med en cubansk kompis som ikke har vært så mye rundt i sitt eget land som det jeg som turist har vært.

Lar dette seg gjøre i praksis?

Tenkte mest på innkvartering på hotell osv.

Kan han bo på samme hotell som oss om vi betaler i cuc?

I byer der vi skal bo på casa particulares, lar det seg gjøre der også?

Noen andre råd og tips?

På forhånd takk!
ABC
Full Member

View Profile
« Reply #1 on: April 25, 2007, 05:05:44 PM »

Tar meg den friheten å svare selv om jeg egentlig ikke får lov av deg.

Hotell er så å si umulig. Vet ikke hvor klar loven er på det området, men praksisen er at man må være gift med en utlending. Heller ikke en enslig eller to cubanere kan ta inn på turisthotell. Men en mulighet er at han tar inn på hotell for cubanere, hvis dere finner noen.

Når det gjelder casa particular, er det noen som er mer fleksible enn andre, så det er nok det beste alternativet.

I Varadero er det heller ikke spesielt morsomt å være cubaner (eller se cubansk ut) hvis du ikke bor der fast. Regn med å bli nektet på hoteller, restauranter, barer og strandområder. Du kan selvfølgelig ha flaks, men det er generelt ikke noe bra sted på den måten.

Cienfuegos og Trinidad er etter min erfaring uproblematisk mht dette.
« Last Edit: April 25, 2007, 05:05:56 PM by ABC » Logged
Cristal
Jr. Member
**

View Profile
« Reply #2 on: April 25, 2007, 08:02:46 PM »

Tar meg den friheten å svare selv om jeg egentlig ikke får lov av deg.

Hotell er så å si umulig. Vet ikke hvor klar loven er på det området, men praksisen er at man må være gift med en utlending. Heller ikke en enslig eller to cubanere kan ta inn på turisthotell. Men en mulighet er at han tar inn på hotell for cubanere, hvis dere finner noen.

Når det gjelder casa particular, er det noen som er mer fleksible enn andre, så det er nok det beste alternativet.

I Varadero er det heller ikke spesielt morsomt å være cubaner (eller se cubansk ut) hvis du ikke bor der fast. Regn med å bli nektet på hoteller, restauranter, barer og strandområder. Du kan selvfølgelig ha flaks, men det er generelt ikke noe bra sted på den måten.

Cienfuegos og Trinidad er etter min erfaring uproblematisk mht dette.
Du får meg til å høre ut som en fascist hehe, må ikke ta alt sagt i en tidligere diskusjon bokstavelig.

Uansett, tusen takk for svar Wink  
ABC
Full Member

View Profile
« Reply #3 on: April 26, 2007, 01:02:25 PM »

Bare hyggelig, hadde jeg virkelig vært fornærma hadde du vel ikke hørt noe mer fra meg.
Jeg har ikke noe problem med at man ikke er enig om alt.  
ABC
Full Member

View Profile
« Reply #4 on: June 08, 2007, 04:21:59 PM »

Oppdatering: Alle Islazul-hotellene er åpne for både cubanere og utlendinger.
Og i alle provinser unnatt Varadero kan man nå også bo sammen med cubanere i casa particular, uavhengig av kjønn og giftermål.

Problemer oppstår først hvis den samme cubaneren er registrert med flere forskjellige utlendinger i løpet av tre måneder (men det er kanskje bare hvis de er av forskjellig kjønn).  
Cristal
Jr. Member
**

View Profile
« Reply #5 on: June 08, 2007, 10:28:26 PM »

Oppdatering: Alle Islazul-hotellene er åpne for både cubanere og utlendinger.
Og i alle provinser unnatt Varadero kan man nå også bo sammen med cubanere i casa particular, uavhengig av kjønn og giftermål.

Problemer oppstår først hvis den samme cubaneren er registrert med flere forskjellige utlendinger i løpet av tre måneder (men det er kanskje bare hvis de er av forskjellig kjønn).
Fantastisk!

Er dette noe noe som nylig er blitt innført?

La Yuma el rappero
Guest
« Reply #6 on: June 08, 2007, 10:48:48 PM »

Hei dere, det var jammen gode nyheter!!, ting går fremover til og med i cuba. Nå ble jeg skikkelig glad. Bortsett fra nevnte casa particulares vil jeg nevne en fin ting jeg synes alle som tar turen til Santiago de cuba bør få med seg, det er nemlig en sedvanlig vakker og gammel kirke ca 20 minutter fra santiago, på vegen fra habana i dalsøkket på vegen til santiago, mener og huske at den heter la cubre (eller lignende, mulig jeg roter litt) Uansett om du velger og komme her på ettermiddagen og ønsker å slappe av her, finnes det et rimelig, statlig hotell i 150 meter ved siden av denne kirken. Hotellet følger "normal" statlig standard, men det er relativt billig og cubanere betaler i pesos. Dette kan være en god start på santiago tur om dere kjører bil da. Ønsket bare nevne det, og anbefaler denne vakre kirken masse, samt at de har messer med jevne mellomrom for den som er kristen.

Vil i tilleg bare nevne at jeg har tatt dagsturer til varadero fra habana med 1 stk yuma i bilen (meg selv) og resten cubanere, vær gang vi reiser mange til varadero har vi alldri problemer med politiet, resturant besøk eller hva som helst. Så lenge man ikke drar rundt på folk du ikke kjenner er det ingen problem.

Et lite eksempel fra habana var nå i mars, da en god venn og jeg gikk på gata ved prado i sammen, ble stoppet, han ville gi vennen min problemer og den vanlige tullet, men da gikk jeg bort til politimannen og forklarte situasjonen, politimannen forstod dette og bad oss ha en fin ettermiddag. Poenget mitt er at så lenge du kjenner folka og kan bevise det, (navn alder og sånn) da gidder ikke "babylonere" og plage deg og dere.

Mvh

yuma
La Yuma el rappero
Guest
« Reply #7 on: June 08, 2007, 10:50:31 PM »

unntaket i varadero r hoteller, her er det strengt ja...
Cristal
Jr. Member
**

View Profile
« Reply #8 on: June 09, 2007, 01:12:03 AM »

Kan cubanere fly innenriks?

Jeg betaler selvsagt turistpris om nødvendig, men er det noe spesielt de må søke om, eller kan jeg bare kjøpe flybilletter til en cubaner og dra rett til flyplassen uten noe om og men?
dragonfly
Newbie
*

View Profile
« Reply #9 on: June 09, 2007, 09:03:44 AM »

Cubanere kan fly innenriks, ja.

Jeg tror flybillett bør uansett bestilles/kjøpes i veldig, veldig god tid før avreise.
Dette hvis Cubaneren skal ha mulighet til å betale en langt lavere sum.

Hvor trygge disse innenriks flyene er å benytte seg av er vel en helt annen sak.

Dragonfly.
Pages: [1] 2
  Print  

Jump to: