habana.no :: Cuba Forum
May 21, 2012, 03:10:11 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Over 2000 cuba relaterte innlegg !

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Penger  (Read 1439 times)
bonita
Guest
« on: December 23, 2004, 09:24:56 PM »

Er det noen her som vet om det lønner seg å ta med Euro eller kroner til Cuba? Jeg liker å ha med meg litt kontanter, men tar selvfølgelig med visa-kortet. Sist hadde jeg med Euro, men så var det noen som gjorde meg oppmerksom på at jeg antageligvis betaler dobbelt vekslingsgebyr, først i Norge og så på Cuba. Er det noen her som har regnet på det?
YoSoyYo
Moderator
Full Member

Siempre 26

View Profile
« Reply #1 on: December 24, 2004, 02:09:36 AM »

Vet ikke hva som lønner seg, men jeg sendte ned 700 N.kroner for 2 uker siden da fikk de ut Cuc 108,- (samme som $ kursen). Da blir bare en vekslerunde, som du selv sier.
Funker jo bra med visa'n nå også.

Meidell
Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #2 on: December 24, 2004, 02:12:46 AM »

Bonita

Norske kroner hadde jeg ikke tatt med til Cuba, det er for farlig og usikkert.
Muligens noen større banker som Banco Finacero ville vekslet dem inn, men som sagt det er veldig usikkert.

Dette nye systemet med Convertiable peso eller cubanske dollar er ikke noe stort problem, eneste problemmet er at du ikke får kjøpt denne valutaen i utlandet og at du heller ikke får vekslet den tilbake til annen valuta i utlandet.

Jeg har altid vekslet til meg Convertiable peso, de siste årene jeg har vært på Cuba, fordi det har vært lettere å få mindre Convertiable sedler enn US.dollar, for store sedler kan færre veksle, som f.eks taxi og at det er lettere å se forskjell på verdien , enn i grønne us.dollar sedler, særlig praktisk på et mørkt diskotek.

Jeg antar at du må vente på flyet til Cuba, på en flyplass i Europa.
Da er det kjekt å ha noen Euro som du kan bruke i terminalen, så du bør altid ha med deg noen euro når du reiser.
Ved bagasje utleveringen til Jose Marti flyplassen i Havanna, kan du veksle dine Euro til Cubanske dollar eller ta ut Cubanske dollar fra ditt visakort, og det er ikke mulig å bruke penger på flyplassen før du er ute av bagasjekontrollen.

Skal du bruke en tralle på flyplassen, så tar den automaten en US. dollar.
Og husk at du ikke får vekslet cubanske dollar etter at du har passert passkontrollen på vei hjem, og alt som selges på den terminalen er dyrt.
Kan sikkert bruke Euro der.

Så, jeg håper du forstår at dette ikke er noe problem, selv om det er litt anderledes, for meg blir den store forskjellen at jeg må ta ut penger på flyplassen når jeg kommer, ikke dagen etterpå i en bank.
Og at jeg nå bare tar ut Euro fra minibanken på Gardemoen, før tok jeg ut US. dollar også.

Og du er ikke nødt til å bruke opp eller veksle Euroen du har med til Cuba, for du kommer til å trenge Euro, ved mellomm landing på en europisk flyplass på tilbakereisen , blandt annet til å kjøpe din kvote.

Og du må gjerne komme med innspill på "Hei" tråden din, der begynner å bli morsomt nå Tongue  
YoSoyYo
Moderator
Full Member

Siempre 26

View Profile
« Reply #3 on: December 26, 2004, 02:15:04 PM »

Jeg er tildels enig med Chrismic, men norske kroner er ikke farlig i Havanna, det har jeg erfart siden første gangen jeg reiste midt på 90 tallet...alltid fått super kurs ved veksling.
Sikkert lurt å ha med euro nå, men pass på, det er alltid noen som prøver å sidestille euro med dollar kursen.
Kontanter er jo en fare uansett hvor man drar, ingen forsikring dekker tap av cash i noe særlig grad..

God romjul alle sammen!!

Meidell
Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #4 on: December 27, 2004, 04:24:37 AM »

Meidell.
Kan du veksle Norske kroner i Havanna og andre steder i Cuba ?
Hvor ?
Hvilke Norske sedler veksler de ?
Er dette lenge siden ?
Tror ikke du får vekslet Norske kroner på flyplassen ?

Husker  mange vekslingsbyråer, ikke så forskjell på Canadiske eller USA dollar, eller kroner fra skandinaviske land.

Takk... Wink

Guest_bonefish
Guest
« Reply #5 on: December 27, 2004, 08:57:29 AM »

Har vekslet norske i Havana uten problemer. 500 kr seddler.
Husker ikke navnet på banken, men ligger ved Malecon rett bortenfor National.
Utenfor Havana derimot, kan det nok være problemer med veksling. Iallefall på småsteder.  
YoSoyYo
Moderator
Full Member

Siempre 26

View Profile
« Reply #6 on: December 27, 2004, 03:43:29 PM »

Hei.
Å veksle Norske kroner i Havanna og f.eks Guanabo har aldri vært noe problem. Det er det ikke nå heller.
Har ikke prøvd å veksle på flyplassen og på bygda ellers, men der er jo alt annet vanskeligere uansett.
50,100,200,500 sedler har funket greit.
Sender dette nedover til min familie når jeg først sender penger. De får alltid super bra kurs.

Såklart er det sikkert  greit å veksle hjemme til euro, men det blir dyrere.
Råder de som aldri tar noen små "sjanser" til å la være,  så slipper det å bli et problem;-)
Cuba trenger hard valuta, norske kroner har vært rimelig stabil internasjonalt en stund. Cubanske økonomer skjønner nok mer enn enkelte av oss tror.
1000 lapper bør man derimot ikke teste her heller, som alle andre steder.
For å svare kort på spørsmålet om hvor:
Alle banker som tar imot turister.
Meidell

vale
Newbie
*

View Profile
« Reply #7 on: April 22, 2005, 06:32:53 PM »

har kjæreste på cuba og lurer på om eller på hvilken måte jeg kan sende penger 70-80 euro i måneden til leiligheten hun bor i.
Noen som vet noe om dette?
Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #8 on: April 22, 2005, 06:51:24 PM »

Hei Vale

Ikke se dette som noe kritikk, men heller som en ide.
Dette forumet inneholder masse informasjon om nesten alt som har med Cuba å gjøre.

Hvis man bruker søke funksjonen, så kommer det fram mye informasjon.
Jeg skrev ordet "penger " i søkefelt og trykker på informasjon som var mere enn 30 dager og der fant jeg  western union tråden:

http://habana.no/forum/index.php?showtopic=59&hl=penger

Jeg bruker Dnb nor , og går trygt, fort og greit.
Det er min anbefaling, brukte dette systemet i flere år.

Men, det hyggelig hvis folk vil skrive litt også  Wink

Og lurer du på noe mer, så er det bare å spørre.
« Last Edit: April 22, 2005, 06:51:54 PM by Chrismic » Logged
Pages: [1]
  Print  

Jump to: