Bonita
Norske kroner hadde jeg ikke tatt med til Cuba, det er for farlig og usikkert.
Muligens noen større banker som Banco Finacero ville vekslet dem inn, men som sagt det er veldig usikkert.
Dette nye systemet med Convertiable peso eller cubanske dollar er ikke noe stort problem, eneste problemmet er at du ikke får kjøpt denne valutaen i utlandet og at du heller ikke får vekslet den tilbake til annen valuta i utlandet.
Jeg har altid vekslet til meg Convertiable peso, de siste årene jeg har vært på Cuba, fordi det har vært lettere å få mindre Convertiable sedler enn US.dollar, for store sedler kan færre veksle, som f.eks taxi og at det er lettere å se forskjell på verdien , enn i grønne us.dollar sedler, særlig praktisk på et mørkt diskotek.
Jeg antar at du må vente på flyet til Cuba, på en flyplass i Europa.
Da er det kjekt å ha noen Euro som du kan bruke i terminalen, så du bør altid ha med deg noen euro når du reiser.
Ved bagasje utleveringen til Jose Marti flyplassen i Havanna, kan du veksle dine Euro til Cubanske dollar eller ta ut Cubanske dollar fra ditt visakort, og det er ikke mulig å bruke penger på flyplassen før du er ute av bagasjekontrollen.
Skal du bruke en tralle på flyplassen, så tar den automaten en US. dollar.
Og husk at du ikke får vekslet cubanske dollar etter at du har passert passkontrollen på vei hjem, og alt som selges på den terminalen er dyrt.
Kan sikkert bruke Euro der.
Så, jeg håper du forstår at dette ikke er noe problem, selv om det er litt anderledes, for meg blir den store forskjellen at jeg må ta ut penger på flyplassen når jeg kommer, ikke dagen etterpå i en bank.
Og at jeg nå bare tar ut Euro fra minibanken på Gardemoen, før tok jeg ut US. dollar også.
Og du er ikke nødt til å bruke opp eller veksle Euroen du har med til Cuba, for du kommer til å trenge Euro, ved mellomm landing på en europisk flyplass på tilbakereisen , blandt annet til å kjøpe din kvote.
Og du må gjerne komme med innspill på "Hei" tråden din, der begynner å bli morsomt nå