habana.no :: Cuba Forum
May 21, 2012, 03:08:53 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Over 2000 cuba relaterte innlegg !

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Noen Som Har Kunnskap Om Turister Og Bil?  (Read 949 times)
La Yuma el rappero
Guest
« on: November 15, 2006, 03:41:35 PM »

Hei, jg r nå luta lei leiebil ettersom d r dritt dyrt (sist gang september var d cumbre) Leide en bedriten hunday md stiv pris. Sjekket priser over hele habana, skulle "bare" leie den i ca 24 dager, dette ble dyrt ettersom jg dum som jg var reiste på fuckin turist visa. Jg pleide før og kjøre md collectivos, men d r jo alltid mas. Venner og kjent har vært mine sjåfør også, men de kan jo risikere å miste bilen og få stor mult for dette. Ettersom jg har forstått kan man ta collectivos md student visum, muligens visa familiar åsså. R d da slik jg antar at man må planlegge nøye skaffe seg visa familiar. Hvem kan kjøre turisten legalt bortsett fra taxy amarillo?? Jeg orker ikke mere bil leie, collectivos, gua-gua. Hvordan kan en utlending kjøpe seg bil på Cuba? For mg vil all bil info/transport tips taes imot med takk

La yuma
Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #1 on: November 16, 2006, 02:43:06 AM »

El Yuma.......
Du er Norsk Huh

Har hørt at de med oppholdstillatelse i Cuba, begynner å få problemmer med å få kjøpe bil i Cuba.
Vanlige turister, på aller typer visaer får ikke kjøpt bil.

Men visse grupper som russere og flyktninger fra Haiti, kan få tillatelser til å kjøpe bil, som de kan selge videre til Cubanere.¨
Har hørt om utlendinger som har blitt stoppet i  biler med sånne tillatelser og som får kjøre videre.

Ellers så får Cubanere lov til å kjøpe gamle amerikanere, ofte med russiske volga motorer.
(vet om en som driver med den motor businessen, han leier en audi på månedsbasis, så han tjener nok penger)
På studentvisa får du sitte på Cubanske biler.
I prinsippet skal dette også gjelde utlendinger med A2 visa, men ofte så går ikke politiet med på at sjåføren er din kones "fetter".
Men av grunner jeg ikke kjenner til, så finnes det noen Cubanere som klarer å kjøre utlendinger over alt, og kan kjøre videre fra et kontrollpunkt uten noen problemmer.

Men hvorfor leier du bil i Havanna ??
Jeg bruker altid taxi eller Viazul når jeg reiser, de hvite lada taxiene fra Panataxi er kanske billige å reise med.

La Yuma el rappero
Guest
« Reply #2 on: November 21, 2006, 07:27:23 PM »

Hei takk for den, dette er da som jeg regna med. Leier bil fordi, jg drar dit jg vil når jg vil. Nå skal jg på stranda, dra hjem når d passer meg. Jeg bor alldri i sentrum, bor i Boyeros når jg r nede. jg r 100% potit altså norsk.

uansett takk for synspunkt
ABC
Full Member

View Profile
« Reply #3 on: January 10, 2007, 12:26:54 AM »

Hei Yuma. Det stemmer det Chrismic sier om at politiet noen ganger ikke lar deg sitte på selv om du har A2-visa. Med A2 skal du ikke trenge å kjenne sjåføren heller, men det er generelt et problem at politiet ikke vet hva det er.

Men det er ofte lett å få sitte på med drosjer som egentlig ikke kan ta deg med, og betale vanlig cubansk pris. Det har jeg gjort siden første dag jeg var på Cuba, uten å kunne et ord spansk. Jeg bare lærte å si navnet på gata jeg skulle til. Det er lettest hvis du tar drosje fra et sted det er lite utlendinger. Da er det større sjanse for at folk regner deg for fastboende, særlig hvis du selv later som ingenting.

Når det gjelder bilkjøp, kan du kanskje få noen du kjenner til å kjøpe for deg? Bare kjør forsiktig, for du sliter visst hvis du er involvert i en ulykke som utlending. Selv om det ikke er din skyld.
Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #4 on: February 01, 2007, 02:57:24 PM »

Nå skal jeg være litt pirkete Tongue

Med studentvisum kan du sitte på alle Cubanske biler.
Men med A2 visum, tror jeg du bare kan sitte på biler eid eller kjørt av familie.
(selv om politiet ofte ikke godtar det heller)
For engang haiket en politmann med den lastebilen jeg satt i.
For alle offentlige biler og lastebiler er forpliktet til å ta med seg passasjere.
men eieren satt bak på med meg i lasteplanet og sa at vi alle var i familie.

Men Ladaene til Panataxi er meget billige, og du kommer til Park Lenin, Jose Marti flyplassen og til Playa de Este fra Havanna sentrum for omkring 100 norske kroner.

Noen triks:
Min tidliggere privatsjåfør i Cuba, jobbet før som privatsjåfør for en sjef.
Når han sluttet ,kjøpte han et brev fra sin sjef, som sa at han kunne kjøre forretningsfolk og sammarbeidspartnere til dette firmaet.
Dette firmaet hadde kontakt med et shipping firma.
Da lagde jeg et falskt visittkort, hvor jeg var en slags avdelingsdirektør i dette firmaet med riktig navn, Jeg førte også opp firmaets sammarbeidpartnere, hvor et av dem var firmaet min sjåfør hadde fått det brevet fra.
Dessverre når jeg kom tilbake til Cuba med dette falske visittkortet, så hadde faren hans bestemt at nå skulle hans yngre bror få ha familie bilen noen år.
Så vi fikk aldri prøvd ut den teorien <_<

En metode for å få cubanere eller din cubanske kjæreste inn på et hotel , er å få en sjef til å bestille et hotelrom for "sin ansatte" for en liten bestikkelse.
Da får Cubaneren bo på dette hotellet og betaler for alt i cubanske peso.
Om natten kan jo henne besøke ditt rom og sove der, bare pass at ingen andre hotelansatte ser det..

Pages: [1]
  Print  

Jump to: