Har noen fått med seg at kontrollen har blitt trappet opp ?
Det ryktes at immigrasjonsmyndighetene har strammet inn dette med hotel på visumet.
Hørte at de sjekker om du bor/bodde på det hotellet du skrev på innreise papirene, hvis du ikke gjorde det får du problemer ved utreisen?
samt at selve kontrollen ved utreisen nå er strengere enn innreisen...
Noen erfaringer?
Meidell
Har du lest dette på GS du også ?
Når jeg reiste fra Cuba denne gangen, fra Holguin.
Så ble jeg for første gangen spurte om adressen til huset vårt i Camaguey.
Immigrasjonsoffiseren ba kona mi komme fram til luka, for å fortelle adressen.
Litt merkelig, for det er den samme adressen jeg ga ved innreise i Cuba.
Og det kunne han vel se på sin dataskjerm.
Siden jeg også er registert på "familie" i Havanna, noen ganger har jeg oppført den adressen ved innreise.
Kanskje det var årsaken til at min kona måtte oppgi adressen vår ?
Men det er noe mere merkelig :huh:
For alle de gangene jeg har kommet til Cuba og vært fra 5 - 7 dager hos min familie i Havanna, før vi reiste ned til min kones mor i Oriente.
Så har Immigrasjonen kommet til vårt hus i Havanna, får å sjekke ut våre papirer.
Men sist gang kom de dagen etter at vi hadde landet i Cuba.
Før har jeg trodd at misunnelige naboer har kontaktet immigrasjonen, men nå kom immigrasjonen vel raskt.
Så muligens har de noen nye kontroll systemer.
Jeg har forstått det slik at myndighetene vil ha mere kontroll over de inviduelle reisene til Cuba.
Ha lest at inviduelle reisene til Cuba, som har vært flere ganger på Cuba, ofte flere ganger i året og som altid bor på Casa particular, har fått flere spørsmål og særlig de som har vært innom Florida de siste årene.
Kort sagt, så er det nå en større kontroll og ønske om å kartlegge de invidulelle turistene i Cuba fra myndighetene.
Personlig, så tror jeg det blir mere kontroll og antagelig visse restriksjoner for den inviduelle turist.
Jeg tror myndighetene i Cuba ser de på de turistene som ofte reiser til Cuba som enn belastning og noe negativ.
Noen årsaker til det kan være at denne type turist ofte er den som roter en del med Cubanske jenter og da særlig jiniterasene.
Og som vi vet så er Castro veldig i mot denne typen for prostutisjon og bruker polititet og andre midler for å stoppe denne "trafikken"
Fram til nå, så har det bare vært den Cubanske personen som har fått problemmer, hvis politiet blander seg inn.
Muligens vil de i framtiden, også prøve å stoppe problemmet fra den andre siden.
Gjøre det vanskligere for turisten

??
Det har før vært umulig å ha dame besøk på uteleierommet ditt i noen Cubanske byer før.
Nå er det like regler for alle byer, og du kan ha besøk på ditt rom.
Det har vært rykter om at det i framtiden ikke vil være tillatt å ha besøk på uteleierommet ditt i hele Cuba !
Castro utalte under sovejtunionens tid at "Cuba aldri skulle bli et ferieparadis for amerikanere".
Og under sovjetunionens tid ,så hadde Cuba så bra økonomi, at de ikke var interresert i masseturisme, selv om det ville gitt dem bedre økonomi.
Litt sånn typisk Fidel tankegang.
Cuba har nå en del prosjekter pågang, som Operasjon Milagro, leger i Venezuela, osv...
Muligens har dette bedret økonomien i Cuba ?
Hvis vi ser problemmene med inviduell turisme i Cuba, fra en annen vinkel.
Så ville det ikke vært horer, mindre kriminalitet, lureri og komplotter ,osv...
Turistene har ofte negative påvirkninger på Cubanerne, sett fra myndighetens side.
Det er stor forskjell i økonomi mellom turistene og Cubanerne.
Ofte snakker turistene negativt om Cuba, og det virker inn på Cubanernes forhold til regimet.
Konklusjon:
Castro har i de siste årene kommet med nye ideer, restriksjoner.
Det er vel ingen land i verden, som har kommet med så mange forandringer i de siste årene som Cuba.
En grunn til at de kan gjøre det, er fordi de har et etparti styre (diktatur).
Så hvis Cuba økonomi er bedre ?
Og med tanke på at den inviduelle turisten ofte oppfører seg "negativt", sett fra myndighetenes side.
Og det at med Castro hele tiden kommer med nye ideer, planner, restriksjoner.
Så vil ikke jeg se bort ifra at det kan komme nye restriksjoner på Cuba, som vil gjøre oppholdet for den inviduelle turist anderledes.
Og da særlig i første grad kontakt med Jiniteras.
Tror denne nye kontroll funksjonen er første ledd i denne prossessen.
Cuba har ofte eksperimentert med å gjøre kontakten med Cubanerne vanskelige.
Tenker , da særlig på det med å ikke tillate jenter inn på utleierom i visse byer, som det var før.
Jeg har ofte besøkt turiststedet Santa Lucia, nord for Camaguey.
Der har det et år , vær helt umulig å snakke med Cubanerne på uttedene, pågrunn av politi i uniform.
Året etter mistet de flere turister pågrunn av dette.
Da ble det mulig å snakke med Cubanerne igjen og til og med få dem inn som betalende dagsgjester på hotelene.
Antar at de nye restriksjonene og plannene vil bli likt det som skjedde i Santa Lucia.
Hvis de mister de mange turister,pågrunn av nye restriksjoner, så vil at bli som før igjen etter en tid
Uansett, om mine forutanelser er feil.
Sier min erfaring med Castro og Cuba, at det vil komme forandringer i framtiden.
Men hva og hvordan. :blink:
Får vi bare vente å se til de kommer.... :ph34r: