habana.no :: Cuba Forum
May 21, 2012, 02:59:10 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Over 2000 cuba relaterte innlegg !

Home   Help Search Login Register  
Pages: 1 2 [3]
  Print  
Author Topic: Ikke Hotell-navn På Visumet  (Read 3766 times)
Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #20 on: April 19, 2006, 04:50:17 PM »

Har noen fått med seg at kontrollen har blitt trappet opp ?
Det ryktes at immigrasjonsmyndighetene har strammet inn dette med hotel på visumet.
Hørte at de sjekker om du bor/bodde på det hotellet du skrev på innreise papirene, hvis du ikke gjorde det får du problemer ved utreisen?
samt at selve kontrollen ved utreisen nå er strengere enn innreisen...
Noen erfaringer?

Meidell
Har du lest dette på GS du også ?

Når jeg reiste fra Cuba denne gangen, fra Holguin.
Så ble jeg for første gangen spurte om adressen til huset vårt i Camaguey.
Immigrasjonsoffiseren ba kona mi komme fram til luka, for å fortelle adressen.
Litt merkelig, for det er den samme adressen jeg ga ved innreise i Cuba.
Og det kunne han vel se på sin dataskjerm.
Siden jeg også er registert på "familie" i Havanna, noen ganger har jeg oppført den adressen ved innreise.
Kanskje det var årsaken til at min kona måtte oppgi adressen vår ?

Men det er noe mere merkelig  :huh:

For alle de gangene jeg har kommet til Cuba og vært fra 5 - 7 dager hos min familie i Havanna, før vi reiste ned til min kones mor i Oriente.
Så har Immigrasjonen kommet til vårt hus i Havanna, får å sjekke ut våre papirer.
Men sist gang kom de dagen etter at vi hadde landet i Cuba.
Før har jeg trodd at misunnelige naboer har kontaktet immigrasjonen, men nå kom immigrasjonen vel raskt.
Så muligens har de noen nye kontroll systemer.

Jeg har forstått det slik at myndighetene vil ha mere kontroll over de inviduelle reisene til Cuba.
Ha lest at inviduelle reisene til Cuba, som har vært flere ganger på Cuba, ofte flere ganger i året og som altid bor på Casa particular, har fått flere spørsmål og særlig de som har vært innom Florida de siste årene.

Kort sagt, så er det nå en større kontroll og ønske om å kartlegge de invidulelle turistene i Cuba fra myndighetene.

Personlig, så tror jeg det blir mere kontroll og antagelig visse restriksjoner for den inviduelle turist.

Jeg tror myndighetene i Cuba ser de på de turistene som ofte reiser til Cuba som enn belastning og noe negativ.
Noen årsaker til det kan være at denne type turist ofte er den som roter en del med Cubanske jenter og da særlig jiniterasene.
Og som vi vet så er Castro veldig i mot denne typen for prostutisjon og bruker polititet og andre midler for å stoppe denne "trafikken"
Fram til nå, så har det bare vært den Cubanske personen som har fått problemmer, hvis politiet blander seg inn.
Muligens vil de i framtiden, også prøve å stoppe problemmet fra den andre siden.
Gjøre det vanskligere for turisten Huh??

Det har før vært umulig å ha dame besøk på uteleierommet ditt i noen Cubanske byer før.
Nå er det like regler for alle byer, og du kan ha besøk på ditt rom.
Det har vært rykter om at det i framtiden ikke vil være tillatt å ha besøk på uteleierommet ditt  i hele Cuba !

Castro utalte under sovejtunionens tid at "Cuba aldri skulle bli et ferieparadis for amerikanere".
Og under sovjetunionens tid ,så hadde Cuba så bra økonomi, at de ikke var interresert i masseturisme, selv om det ville gitt dem bedre økonomi.
Litt sånn typisk Fidel tankegang.

Cuba har nå en del prosjekter pågang, som Operasjon Milagro, leger i Venezuela, osv...
Muligens har dette bedret økonomien i Cuba ?

Hvis vi ser problemmene med inviduell turisme i Cuba, fra en annen vinkel.
Så ville det ikke vært horer, mindre kriminalitet, lureri og komplotter ,osv...
Turistene har ofte negative påvirkninger på Cubanerne, sett fra myndighetens side.
Det er stor forskjell i økonomi mellom turistene og Cubanerne.
Ofte snakker turistene negativt om Cuba, og det virker inn på Cubanernes forhold til regimet.

Konklusjon:
Castro har i de siste årene kommet med nye ideer, restriksjoner.
Det er vel ingen land i verden, som har kommet med så mange forandringer i de siste årene som Cuba.
En grunn til at de kan gjøre det, er fordi de har et etparti styre (diktatur).

Så hvis Cuba økonomi er bedre ?
Og med tanke på at den inviduelle turisten ofte oppfører seg "negativt", sett fra myndighetenes side.
Og det at med Castro hele tiden kommer med nye ideer, planner, restriksjoner.

Så vil ikke jeg se bort ifra at det kan komme nye restriksjoner på Cuba, som vil gjøre oppholdet for den inviduelle turist anderledes.
Og da særlig i første grad kontakt med Jiniteras.
Tror denne nye kontroll funksjonen er første ledd i denne prossessen.
Cuba har ofte eksperimentert med å gjøre kontakten med Cubanerne vanskelige.
Tenker , da særlig på det med å ikke tillate jenter inn på utleierom i visse byer, som det var før.

Jeg har ofte besøkt turiststedet Santa Lucia, nord for Camaguey.
Der har det et år , vær helt umulig å snakke med Cubanerne på uttedene, pågrunn av politi i uniform.
Året etter mistet de flere turister pågrunn av dette.
Da ble det mulig å snakke med Cubanerne igjen og til og med få dem inn som betalende dagsgjester på hotelene.

Antar at de nye restriksjonene og plannene vil bli likt det som skjedde i Santa Lucia.
Hvis de mister de mange turister,pågrunn av nye restriksjoner, så vil at bli som før igjen etter en tid

Uansett, om mine forutanelser er feil.
Sier min erfaring med Castro og Cuba, at det vil komme forandringer i framtiden.
Men hva og hvordan. :blink:
Får vi bare vente å se til de kommer.... :ph34r:

michi
Full Member

View Profile WWW
« Reply #21 on: April 25, 2006, 11:54:07 AM »

Hei bedreenmegvitere! <_<

Jeg har sendt søknaden om tourist card i posten uten noe i dette feltet, vil jeg da fortsatt få den godkjent? Trodde det holdt med å fylle inn det feltet før passkontrollen i Havana.
Hei,
Har reist mye til cuba og har ført opp adressen selv med blokkbokstaver. Enda dette ikke er et lovlig overnattingssted. Så noen særlig kontroll er det ikke, og familien har aldri hatt problemer med dette heller.

Så¨før bare opp adressen du skal bo på!  
Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #22 on: April 25, 2006, 10:47:01 PM »

Jeg har sendt søknaden om tourist card i posten uten noe i dette feltet, vil jeg da fortsatt få den godkjent? Trodde det holdt med å fylle inn det feltet før passkontrollen i Havana.
Hei,
Har reist mye til cuba og har ført opp adressen selv med blokkbokstaver. Enda dette ikke er et lovlig overnattingssted. Så noen særlig kontroll er det ikke, og familien har aldri hatt problemer med dette heller.

Så¨før bare opp adressen du skal bo på!
Uansett,
Så har immigrasjonen i cuba trappet opp kontrollen og blitt mere aktive.
Du kan ha flaks eller du kan ha uflaks.

Og du vet at sjekker de ut utleieboligen din, så vanker det en bot på minst 1000 dollar første gang, og senere tar de huset .

Kan nemne en historie fra mitt siste besøk i Camaguey.
Det var noen Canadier med kjærester, som besøkte en Cubaner som solgte musikk.
En av disse Canadierne begynte å filme med videokameraet sitt rundt i nabolaget og særlig en skole, det ble oppdaget på skolen, og der begynte de å fantasere om amerikanske spioner :blink: .

Politiet kom og de ble da spurt etter pass.
Noe de hadde hjemme.
Og da tok politiet med dem til deres ulovelige Casa particular, og da fikk eieren beskjed om å møte opp på immigrasjonen tidlig neste dag.
Det kan også skje deg , Michel.

Jeg regner med at Michel, kjenner folkene han bor oss, for ellers vil jeg anbefale ingen å bo i en ulovelig casaparticular.
Kjenner til flere tyverier fra dem , og du kan ikke kontakte politiet, for da vanker det stor bot til eieren.

Legger opp en link til GS.
Hvor du kan lese om hvor lett det er å komme i Cubansk fengsel, pågrunn av immigrasjonsproblemmer.
Ble litt overrasket etter å lest historien til Lurker .
Trodde det ikke skulle så lite til for å havne i fengsel, trodde også at vi utlendinger var hellige kuer i Cuba, og ikke kunne bli behandlet slik som Lurkers fengselsvenner ble.

http://69.93.149.226/users5/greenscreen/in...&num=1145835927

Tar også med annen en link, fra Cuba amor.
Les Cubanpi, spennede historie som detektiv.
Hvor han sjekker ut den Cubanske kjæresten til en Canadisk mann.
Hvor gale  eller dumme er de Cubanske jentene (jinterasene).
250 CUC i måneden og muligheten for å komme til Canada og leve med en meget velstående mann.
Hvorfor forsetter hun da som en Jiniteras ?

http://www.cubaamor.com/cubase/index.php?topic=763.0
« Last Edit: April 25, 2006, 10:57:11 PM by Chrismic » Logged
ABC
Full Member

View Profile
« Reply #23 on: April 26, 2006, 01:16:09 PM »

Ang. bilde på A2-visum: Det trengs ikke.
« Last Edit: April 26, 2006, 01:22:36 PM by ABC » Logged
michi
Full Member

View Profile WWW
« Reply #24 on: April 28, 2006, 11:12:48 AM »

Har ingen hotell i Havanna første natten da jeg skal bo på casa-illegal. Under hotell- feltet i turistkortet står det ingenting.

Vil det bli problemer i immigrasjonen? Evt. gode råd hva man skal si/gjøre?
ikke noe problem bare skriv på kortet hvor du skal bo, hvis ikke kan du få en adresse av meg... min erfaring er at det ikke blir sjekket¨.
Hei

Jeg må bare poengtere at jeg bor alltid på legale leiligheter godkjent av kubanske myndigheter. Adressa jeg pleier å oppgi er til en ihuga fidelist og venn av nåværende system på Cuba.
Han var faktisk Politimester i Habana før han pensjonerte seg;=)

Ellers så er jeg jo selv fidelist og sender ham bursdagskort hvert år med ønske om et langt og godt liv.

michel Schrøder
Linda
Newbie
*

View Profile
« Reply #25 on: August 07, 2006, 02:45:05 AM »

Jeg besøkte nylig Cuba og hadde ikke hotell å bo på. Min kjæreste på Cuba hadde bestilt rom for meg og ham på et Casa Particulares i Matansas, men jeg hadde ikke notert ned adressen. I passkontrollen oppga jeg istedet hjem - adressen hans, sa at jeg skulle bo på et CP i nærheten, men at jeg ikke hadde adressen dit. Hvis de ville kontakte meg, kunne de bare kontakte adressen jeg oppga, og så ville den familien formidle videre hvor jeg befant meg. Dette bød tilsynelatende ikke på problemer, damen i passkontrollen noterte ned adressen til min kjære, og viftet meg avsted.  Smiley

De kontaktet heller ikke adressen jeg oppga under mitt opphold på Cuba.

Da jeg imidlertid skulle forlate landet og intetanende stod i passkontrollen, ble jeg på nytt spurt om hvor jeg hadde oppholdt meg. Det stod i databasen deres at jeg ikke hadde fremlagt en valid adresse ved ankomsten.  :blink:  Heldigvis hadde jeg denne gangen skrevet ned adressen til leiligheten jeg lovlig hadde leid og kunne med dette bevise at jeg hadde oppholdt meg lovlig hele reisen.

Besøkte også Cuba for 6 mnd siden, og hadde da kun reservert hotell for første natten. Forklarte at jeg skulle reise litt rundt, sånn på sparket. Det var helt greit, og jeg måtte ikke fremlegge noe bevis på hvor jeg hadde vært resten av tiden, da jeg forlot landet heller.

Men de har strammet inn på reglene. Det er ikke å anbefale å bo ulovlig. Konsekvensene for den familien man bor hos, hvis man blir oppdaget, kan bli alvorlige. De blir bøtelagt opp etter ørene og kan i værste fall miste jobb eller studieplass.

Dessuten er det rimilig å bo i Casa Particulares. 25 CUC døgnet. Har du cubansk kjæreste, kan han /hun bo sammen med deg der. Det var i alle fall helt greit der vi bodde.  :wub:  
Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #26 on: August 07, 2006, 05:51:50 AM »

Linda
Det pleier å fikse seg etter hvert.
Kan bli litt mere diskusjon, men de slipper deg som regel inn.

Husker min andre tur til Cuba alene i 1997, hvor jeg hadde skrevet opp Hotel Lido og som andre mann ut av flyet og i passkontroll køen, ble fortalt at Lido var fullt og fikk beskjed om å sette meg å vente til alle andre var ferdig, endte med at han tok med meg over til vekslingskontoret på avgangsdelen og jeg vekselt inn noen reisesjekker og måtte betale 350 CUC for en uke på Hotel Vedado, jeg satte aldri mine ben der, for jeg bodde i ulovelig/lovelig CP med min Cubanske kjæreste.
(det var i den tiden det ikke ble lov å bo privat, og CP ble opprettet.

I Havanna har jeg fått besøk av Immigrasjonen 3 ganger, men vi regsiterte oss engang hos Immigrasjonen i Havanna og hadde A2 visum.

Har du lest innleggende til Lemon ?
Som klarte å få A2 visum for å besøke sin Cubanske kjæreste.
(A2 er familievisum og gir deg rett til å bo hos din cubanske ektefelles hus, men kan i noen tilfeller også gjelde kjærester eller venner, må møte opp på immigrasjonen med huseieren og hans papier på at han eier huset.
Søker du i Norge, via den cubanske ambassde koster det 750 kroner, reiser du inn på turistvisum til Cuba, så koster det 40 CUC pr.person hos immigrasjonen.
Men ,Mantanaz like ved Varadero, kan kanskje bli litt vanskligere..

Du kan i utgangspunktet skrive hvilket som helst hotel eller CP på den lappen, så lenge det er en gyldig adresse, men ser de at du altid har bodd på CP før og nå plutselig hotel, kan de kanskje spørre litt.

Anbefaler ingen å bo på ulovelig CP, særlig pågrunn av tyverier, som det ha vært en del av på disse ulovelige CP.
For de vil holde deg tilbake  eller komme med trusler, hvis du vil gå til politiet etter et tyveri, for da vil politiet oppdage at de er ulovleige og så kan de få en mult på 1000 CUC og blir det gjentatt kan de msite huset eller få andre problemmer som du sier.
Og ingen politirapport, ikke fem øre igjen på forsikringen.

Jeg tror det er i slutten av August og begynnelsen av September år det skal være en sammlign av viktige utenlandske personer i Havanna, i den forbindelse har politiet sagt til alle CP eiere at ingen turister skal gå i gatene uten sitt pass (kopi av førstesidene og visumet holder nok)
Og siden det nå er en litt spendt situvasjon i Cuba angående Fidels helse, så det anbefales det å ta med kopi av passet nå også.

michi
Full Member

View Profile WWW
« Reply #27 on: August 07, 2006, 01:54:49 PM »

ja du kan bare fylle ut den adressen som du skal  bo på. Men vil anbefale deg å ha en riktig adresse eller hotell fyllt ut!

Pages: 1 2 [3]
  Print  

Jump to: