habana.no :: Cuba Forum
May 21, 2012, 02:58:47 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Over 2000 cuba relaterte innlegg !

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1] 2 3
  Print  
Author Topic: Ikke Hotell-navn På Visumet  (Read 3766 times)
Guest
Guest
« on: March 05, 2005, 02:19:41 PM »

Har ingen hotell i Havanna første natten da jeg skal bo på casa-illegal. Under hotell- feltet i turistkortet står det ingenting.

Vil det bli problemer i immigrasjonen? Evt. gode råd hva man skal si/gjøre?
YoSoyYo
Moderator
Full Member

Siempre 26

View Profile
« Reply #1 on: March 05, 2005, 08:08:27 PM »

Hei Cristal!
Hadde du brukt et lovlig overnattingssted hadde det ikke bydd på problemer lengre....også casa particular.
Du bør vel ordne deg et hotel navn eller noe.......

Meidell
« Last Edit: March 05, 2005, 08:08:56 PM by meidell » Logged
Jan
Administrator
Full Member

View Profile
« Reply #2 on: March 06, 2005, 12:19:55 AM »

Hei,

På mine står det alltid bare "hotel" når jeg har turistvisum.
De spør som regel hvilket du skal bo på, og da bør du vite et navn på forhånd.
Jeg pleier som regel å være skikkelig dum når de spør, da går de litt lei av meg.
Når de spør om hotell sier jeg "ja".
Så spør de igjen, og jeg sier "ja, hotell"
Osv...
Noen ganger går de kjappt lei, ellers kan du etter tre-fire dustesvar si et hotellnavn.
Da er de som regel mer enn glad for å kunne slippe deg gjennom.. hehe...

--
Jan

Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #3 on: March 06, 2005, 02:29:59 AM »

Som Jan , sa selv i et innlegg, så har han mye flaks.
For hans svar er ofte basert på at alt går bra eller så fikser det  seg etter hvert. Wink

Dessverre , så er ikke jeg født under Jan,s lykkestjerne, muligens er ikke du det heller.

I mitt andre besøk til Cuba, kom jeg så og si først til passkontrollen etter at vi hadde kommet ut av flyet.
(helt unødvendig, da det tar lang tid før bagasjen kommer).

Jag hadde skrevet Hotel Lido,(et billig hotel).
Lido, er fullt sa passkontrolløren og ba meg gå bak i lokalet og sette meg ned for å vente.
Etter at alle hadde gått igjenom passkontrollen  Sad , kom han til meg.

Siden jeg ikke viste noe om cuba, og skulle bo privat, som egentlig var litt lovlig da, men som ikke kunne føres opp som bosted.
Så endte jeg opp med å betale for et 50 dollars hotel i en uke (350 dollar), han ble med meg til vekslingskontoret og ordnet alt.
350 dollar rett ut i lufta, og jeg var ikke en gang innom det hotellet, da min cubanske kjæreste ikke kunne bo der. Sad

Regelen sier at du skal ha forhåndsbooket eller ha en bekreftelse eller en hotel kupong for to til tre dager.
Faktisk så gjelder ekte casa particular som godkjent bolig.

Passkontrollen kan ringe til stedet du sier du skal bo på, for å sjekke at du har reservert hos dem.
Men vanligvis så godtar de det du har skrevet på lappen, få gjerne med adressen også.

Jeg tror jeg ble tatt for at hotel Lido, er et billig hotel og ble sikkert brukt av andre smartinger som meg, og at min hotel bestilling muligens var en "scam" fra passkontrollen, som de tjente litt penger på.

På senere førte jeg opp hotel Plaza, og det gikk greit.
Bare husk å ikke se ut som en backpacker, hvis du fører opp det litt dyre Hotel Nasjonal, da kan de begynne å lure. Wink

Husk, de kan bare forlange at du bestiller for to eller toppen tre dager.

Men, hvorfor skal du bo privat ?
Finnes det ikke trygge og billigge casa particular.
Kommer politiet, så blir du kastet ut, ellers ikke noe mere problemmer for deg, men eieren kan få en mult på 1000 til 1500 dollar og neste gang miste huset.

og det er altid noen som sladrer eller en våken CDR sjef i nabolaget.
Tror ikke du kan bli boende slik lenge.
Jan
Administrator
Full Member

View Profile
« Reply #4 on: March 06, 2005, 12:04:54 PM »

Hei,

Hvis du hadde lest hva jeg skrev, så har jeg IKKE mye flaks.
Det jeg prøvde å si i det andre innlegget er at jeg ikke forstår hvordan enkelte kan ha så usannsynlig dårlige erfaringer med alt.
Det kan få det til å se ut som om jeg er forfulgt av hell, hvilket jeg IKKE er...
(Tror ikke jeg ville dratt på tur med dere som vandrer under en konstant regnsky... Hehe)

Jeg har dratt til Cuba massevis av ganger med kun "hotel" på visumet, og har aldri hatt noe problem med det.

Jeg er sikker på at om du ikke hadde skrevet Lido på visumet ville det gått greit.
Mye bedre å bruke endel tid på å ikke forstå hva kontrolløren sier.
Da vil han mer enn gjerne bli kvitt deg...

Om du ikke føler deg komfortabel med "The noble art of bullshit" bør du lage en booking før du drar.
Gjerne et Casa Particular som du bl.a. finner på cubarentas.no
Du vil sannsynligvis bo på Casa Particular uansett, og da kan du vel like gjerne booke, ihvertfall de første dagene, på forhånd.
De gangene jeg ikke bor hjemme hos familie og venner leier jeg det samme huset, så nå som det er tillatt å føre opp det på
visumet kommer jeg til å gjøre det fremover.

--
Jan

Guest_Lemon
Guest
« Reply #5 on: March 06, 2005, 12:52:23 PM »

Aldri hatt trøbbel selv med visumet men har sett andre bli tatt ut av køen på det, når de bare har hatt hotell.
MiraCuba som jeg kjøpte visum av sist hadde også hatt en gjest med trøbbel pga bare hotell på visumet og de hadde vel også en hvor de hadde sjekket hotellet på en annen.
Så var litt nervøs når jeg gikk gjennom sist med min vanlige oppføring på hotell Plaza. Men det gikk fint.

Så anbefaler å sette opp Hotell Plaza, Comodor eller noe annet.
Ha gjerne med en lapp med adressen også så spør de viser du bare den.

Spent på hvordan det går nå med A2 visumet, om jeg får vanskeligheter gjennom passkontrollen nå.
Har ikke bilde i mitt visum, selv om det er en plass til bilde der. Har dere andre hatt bilde der? Liten vits siden det er limt inn i passet men vet jo aldri hva de vil pirke på.
Cristal
Jr. Member
**

View Profile
« Reply #6 on: March 06, 2005, 04:52:56 PM »

Så siden jeg ikke har noe navn hverken "HOTEL" eller hotell-navn på visaet vil det garantert bli problemer med å komme inn i landet?

Bor forresten alltid i casa illegal(over lengre perioder), så det er ingen problem.
Guest_lemon
Guest
« Reply #7 on: March 06, 2005, 08:24:42 PM »

Men har du reist inn uten noe hotell på visumet?

Hvis ikke burde du gjøre som du har gjort tidligere
Chrismic
Hero Member

View Profile
« Reply #8 on: March 07, 2005, 02:27:40 AM »

Men har du reist inn uten noe hotell på visumet?

Hvis ikke burde du gjøre som du har gjort tidligere
Du kommer ikke inn i Cuba, uten å ha skrevet et hotelnavn eller en Casa particular på turist kortet.

Hmn.. det virker som alle skriver Hotel Plaza, pass på at det hotellet ikke blir oppbrukt Wink

Lemon, du må fylle ut et papir som du finner på søylene , der passkontrollen er.
Der må du fylle ut navn og adresse på huset til din kjæreste.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor man vil leve ulovelig eller leve som en Cubaner i Cuba, med tanke på at cubanere blir subsidert og at Cuba trenger de pengene som de får inn av turister og at det kommer Cubanere tilgode.
Blir det oppdaget at du har bodd et sted ulovelig i en lang periode, så kan myndighetene ta leiligheten eller huset du bor.
Og det er ikke mulig å kjøpe ny leilighet i Cuba.

Fordi mine venner ikke kunne bo på hotel, har jeg bodd i ulovelig leilighet, men det var et helvete, ble som et fengsel.

Jeg lagd en eget innlegg om dette på GS, hvis du vil lese mere...............
arirab
Newbie
*

View Profile
« Reply #9 on: March 09, 2005, 08:08:26 PM »

Hei bedreenmegvitere! <_<

Jeg har sendt søknaden om tourist card i posten uten noe i dette feltet, vil jeg da fortsatt få den godkjent? Trodde det holdt med å fylle inn det feltet før passkontrollen i Havana.
Pages: [1] 2 3
  Print  

Jump to: