Som Jan , sa selv i et innlegg, så har han mye flaks.
For hans svar er ofte basert på at alt går bra eller så fikser det seg etter hvert.
Dessverre , så er ikke jeg født under Jan,s lykkestjerne, muligens er ikke du det heller.
I mitt andre besøk til Cuba, kom jeg så og si først til passkontrollen etter at vi hadde kommet ut av flyet.
(helt unødvendig, da det tar lang tid før bagasjen kommer).
Jag hadde skrevet Hotel Lido,(et billig hotel).
Lido, er fullt sa passkontrolløren og ba meg gå bak i lokalet og sette meg ned for å vente.
Etter at alle hadde gått igjenom passkontrollen

, kom han til meg.
Siden jeg ikke viste noe om cuba, og skulle bo privat, som egentlig var litt lovlig da, men som ikke kunne føres opp som bosted.
Så endte jeg opp med å betale for et 50 dollars hotel i en uke (350 dollar), han ble med meg til vekslingskontoret og ordnet alt.
350 dollar rett ut i lufta, og jeg var ikke en gang innom det hotellet, da min cubanske kjæreste ikke kunne bo der.
Regelen sier at du skal ha forhåndsbooket eller ha en bekreftelse eller en hotel kupong for to til tre dager.
Faktisk så gjelder ekte casa particular som godkjent bolig.
Passkontrollen kan ringe til stedet du sier du skal bo på, for å sjekke at du har reservert hos dem.
Men vanligvis så godtar de det du har skrevet på lappen, få gjerne med adressen også.
Jeg tror jeg ble tatt for at hotel Lido, er et billig hotel og ble sikkert brukt av andre smartinger som meg, og at min hotel bestilling muligens var en "scam" fra passkontrollen, som de tjente litt penger på.
På senere førte jeg opp hotel Plaza, og det gikk greit.
Bare husk å ikke se ut som en backpacker, hvis du fører opp det litt dyre Hotel Nasjonal, da kan de begynne å lure.
Husk, de kan bare forlange at du bestiller for to eller toppen tre dager.
Men, hvorfor skal du bo privat ?
Finnes det ikke trygge og billigge casa particular.
Kommer politiet, så blir du kastet ut, ellers ikke noe mere problemmer for deg, men eieren kan få en mult på 1000 til 1500 dollar og neste gang miste huset.
og det er altid noen som sladrer eller en våken CDR sjef i nabolaget.
Tror ikke du kan bli boende slik lenge.